Heitetäänkö "bodarit ei juokse" asenne romukoppaan?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
itse huomaan massakauden lopulla, kun lenkkiä ei tule tehtyä tarpeeksi, että happi loppuu sarjojen lopussa. Sitten taas dietillä tulee paljon aeroobista harjoittelua ja kunto nousee. Kun aloittaa massakauden, sarjat tuntuvat keuhkoissa helpommalta ---> jaksaa ottaa sitä happea sarjoihin ---> jaksaa paremmin vääntää

Elopaino vaikuttaa varmast paljon jalkojen kipeytymiseen(polvet,nilkat), mutta myös suuri vaikutus on juoksutekniikalla. Eli uskoisin että painavampikin kaveri pystyy juoksemaan ihan normaalisti jos on tekniikka kunnossa. Itselläni ei ole painoa kuin 86 kg, eli en tiedä miltä tuntuu juosta kun on massaa 100 kg. Mutta tällä 86 kilollakin saa polveet kipeeks jos ei oo tekniikka kunnossa.

Juu, kyllähän nyt satakiloinen vielä kepeästi juoksee tekniikan ollessa kunnossa. Usein nuo kipeytymispuheet ym. johtuvat puhtaasti laiskuudesta. Kyllä "normibodari" saa lenkkeilyn mukana tuomasta yleiskunnon kohoamisesta enemmän hyötyä punttitreeneihin kuin haittaa. Kilpabodarit ovat asia erikseen. Ja oikeasti isot miehet. Since 1988 saa varautua aika huonoon punttikehitykseen jos meinaa jättää KAIKEN aerobisen harjoittelun ja KESKITTYÄ punttiin ;) Kova kunto edellyttää tosiaan sitä kovaa kuntoa ja monipuolista harjoittelua, myös aerobista harjoittelua.

Kyllä siinä on jalat kovilla jos lähtee juoksemaan 120kg massoilla ,varmasti tulee kipuja/särkyjä jalkoihin/niveliin:thumbs: .
Parempi on reipas kävely:rock: !

En paina 120, vaan 114, eikä ole tullut kipuja/särkyjä jalkoihin/niveliin paitsi jos aamulla lähtee juoksemaan. Sitä ei nivelet kestä. Järki mukaan.

Since 1988 saa varautua aika huonoon punttikehitykseen jos meinaa jättää KAIKEN aerobisen harjoittelun ja KESKITTYÄ punttiin ;) Kova kunto edellyttää tosiaan sitä kovaa kuntoa ja monipuolista harjoittelua, myös aerobista harjoittelua.

No ei tässä mitään aikomustakaan ole airobista lopettaa missään vaiheessa: jos silti haluaisin vain keskittyä salilla käymiseen, nin tuskin kävisin välipäivät lenkillä, ehkä tosin kävelyllä:rolleyes:

Itselläni oli aikoinaan sellainen harha, että airobinen haittaa niin merkittävästi palautumista, että sen vuoksi ei voi liikkua. Vaimolleki aina sanoin, että: "ei tässä mihinkään hiihtämään olla lähdössä, palautuminen kärsii".
Oikeasti se silloin minulla oli kiinni laiskuudesta. Ja jotenkin täällä pakkiksella haisee sellainen samanlainen laiskuus muissakin treenaajissa. (Ei tosin tässä ketjussa kirjoitelleilla, mutta yleisesti on tarttunut sellainen fiilis, että kaverit treenaa kolmesti viikossa. Treenit ovat niin älyttömän kovia, että muuhun ei kyetä, ei vaikka oikeasti ollaan vaan niin laiskoja ja huonossa kunnossa, että sen puolesta muuhun ei kyetä.)

Liikkuminen pitää suhteuttaa mun mielestä sen oman kuntotason mukaan. Tottakai palautuminen kärsii silloin, jos vedetään välipäivinä tai vaikka treenipäivinä omaan kuntoonsa nähden älytön juoksu-/hiihtolenkki.

Tiedän itse olevani kohtalaisen huonossa kunnossa ja huomaan, että esimerkiksi kevyt tunnin hiihtolenkki tai kevyt kuntopyöräilysessio ei tunnu seuraavana päivänä missään. Sen sijaan jos pelaan tunnin sählyä, niin seuraavana päivänä koivet ovat vielä aavistuksen jumissa.

Ja saattaa tähän kaikkeen tieten liittyä sekin, että paikkojen ei tarvitse olla palautunut täydellisesti, ennen seuraavaa treeniä. Väsyineilläkin lihaksilla saa hyviä treenejä aikaiseksi. Tämän viisauden opin, kun kasvatin juoksuaikoinani kilometrimääriä.

Kyllä itsellä on nyt helpottunut juoksu kuin on 6kg:en kiloa tultu alaspäin.Pitää kyllä lämmitellä ennen muuten ottaa polviin.Painoa nyt 180/101kg
Ja ajatus on tuonne 90-95kg kieppeille näin aluksi.Joka treenin jälkeen olen ottanut nyt 20min juoksumattoa+illalla koiran kanssa lenkille.

Itellä painoo 90kg ja kyllä sitä kohtuu hyvin vielä jaksaa lenkkeillä ja mt harkoissakin juoksennella. ainoastaan jos harkoissa tulee alkulämmöissä jotain maahan turvalleen-ylös niin sillon kyllä pidemmän päälle alkaa hapottaa jaloissa.

Muistan lukeneeni artikkelin jossa Dorian Yates teki noin kolmen kilsan juoksulenkkejä...Myös Arnold taisi olla aika hyvässä aerobisessa kunnossa.
Joten jos joku sanoo ettei voi juosta kun painoa on yli sata niin puhuu paskaa...Eli on laiska tai kunto ei kestä juoksemista.Eli on niin paljon läskiä ettei juoksu onnistu.
Uskoisin juoksu/reipas kävely lenkkien auttavan myös lihasten hankinnassa.Hyvä aerobinen kunto auttaa koviihin treeneihin,jaksaa vetää sarjat kunnolla,etenkin kyykyt ym.kovat liikkeet.
Ei tietenkään mitään maratoonia,mutta 30-45min lenkkejä.

Onhan se asenteestakin kiinni...Romukoppaan joutaa se asenne että bodari ei juokse! Laiskojen "bodarien"puhetta...Ainakin mun mielestä:)

Sen oon ainakin itse huomannut että salireenistä palautuu melko nopeasti kun on aerobinen kunto kohtuullisen hyvällä tasolla. Oon aina juossut suht paljon, mutta silti on jonkin verran tarttunut tota lihastakin luitten ympärille. Sitä en tiedä mikä olisi tilanne jos olisin keskittynyt vain salipuoleen. Varmasti olis massa ja voimaa enemmän, mutta kyllä se näinkin onnistuu ainakin tiettyyn pisteeseen asti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
:offtopic:

Ite oon huomannu että ei juuri reidet oo lenkkeillessä kasvanu vaan lähinnä pohkeet ja etupohkeet(tms) mikälie lihas onkaan.

EDIT: Mjoo mutta itse asiaan. Ite oon vetäny aamuisin tollassii max puolen tunnin lenkkei. Ja mulla on tää treenaaminen nyt aika muutenkin vielä alussa niin en oo huomannu palautumisen kaa mitään ihmeellistä.. mut himottais pirusti lähtee vetään esim sellasta 10km (juoksu)lenkkii välipäivinä. Kuinkas tää sitten vaikuttais palautumiseen jos treenaan 4 kertaa viikossa?

Ma aamulenkki ja sali
Ti aamulenkki ja sali
Ke pitkä lenkki
To aamulenkki ja sali
Pe aamulenkki ja sali
La ei mittää.. krapula
Su pitkä lenkki

Pitäskö sitä vaa lähtee kokeileen noit pidempii ja kattoo miltä tuntuu ja sit jättää vaan väliin jos paikat kärsii.. ?

EDIT2: Intissä meillä oli 4 kertaa viikossa aamulenkki ja 2 kertaa viikossa 8 kilsan lenkki ja joskus siel tuli käytyy iltalomillaki. Salia oli yleensä se 2 kertaa viikossa ja joskus iltalomilla kans.. sitten siin oli se koulutus joka myöskin fyysisesti raskasta. Ei muistaakseni mitään hirveitä ongelmii ollu sillon noitten kaa.

6 juoksupäivää viikossa, olkoonkin että osa niistä on lyhyitä.. Jos lihaksia tai voimaa tosissasi haet, suosittelen joko aerobisen treenin vähentämistä tai selkeää kausittaista jaksottelua puntin ja juoksun välillä. Kaikkea ei voi saada kerralla. Muutenkin aerobinen harjoittelu juoksemalla noin usein vaatii pitkähkön totuttelun/taustan tai "lahjakkuutta" rasitusvammojen/kipujen välttämiseen. Lepopäiväkin on käytetty palautumista edistävästi;)

Kyllä siinä on jalat kovilla jos lähtee juoksemaan 120kg massoilla ,varmasti tulee kipuja/särkyjä jalkoihin/niveliin:thumbs: .
Parempi on reipas kävely:rock: !

Samaa mieltä. Itsellä massa kasvanut viime vuoden aikana 87kg-->100kg ja juoksulenkit ovat tehneet sen verta kipiää että olen suosiolla siirtynyt reippaisiin 1-1.5 tunnin kävelylenkkeihin.

6 juoksupäivää viikossa, olkoonkin että osa niistä on lyhyitä.. Jos lihaksia tai voimaa tosissasi haet, suosittelen joko aerobisen treenin vähentämistä tai selkeää kausittaista jaksottelua puntin ja juoksun välillä. Kaikkea ei voi saada kerralla. Muutenkin aerobinen harjoittelu juoksemalla noin usein vaatii pitkähkön totuttelun/taustan tai "lahjakkuutta" rasitusvammojen/kipujen välttämiseen. Lepopäiväkin on käytetty palautumista edistävästi;)

Joo no lihasksia tässä nyt yritetään kehittää. Kaippa sitä sitten kesänki jälkeen kerkii juokseen. Mitenkäs noi aamulenkit sitten vaikuttaa tuohon palautumiseen sun muuhun?

Mainittakoon tässä välissä,että 2xvoimanoston maailmanmestari Janne Toivanen juoksi cooperissa yli 3000metriä ja samoihin aikoihin voitti 90 ja 100 kiloisissa maailmanmestaruuden voimanostossa.

Toivanen vaan tuumas,että sen verran pitää juoksemassa käydä,jotta 3000 menee aina cooperissa rikki.Toivanenhan kulki aamulenkillä5-6 päivänä viikossa lajitreenien lisäksi.Ja eiköhän noista lenkeistä ainakin osa ole menty juoksemalla cooperista päätellen....

Mitenkäs noi aamulenkit sitten vaikuttaa tuohon palautumiseen sun muuhun?

Ainakin itellä ihan positiivisesti.3-5 kert/vko käyn aamulenkillä.
Mutta mun aamulenkit onkin n.100sykkeellä,ja kestoltaan 30-60min.Eli ei mitenkään hirveän raskaita.Sellaista koiran kans ulkoilua.

Hyväkuntosella ihmisellä matalatehoiset lenkit toimii palauttavana. Hitaat lihassolut tekee työn, joten nopeat saa relata. Niin tehot on tietysti suhteellisia, eli huonokuntoinen tyytyy kävelemiseen.

Eli jos on hyvä kunto ja tehot on matalat, niin ei ne reidet mihinkään katoa (toki pitää syödä riittävästi, ettei mennä miinuksella).

Aika moni isompi bodailija jättää aerobiset olemattomiin ja keskittyy täysin vain salitreeneihin, syömiseen ja lepäämiseen. Mm. Marko Savolainen on sanonut ettei tehnyt massakaudella aerobista ollenkaan, paitsi lyhyet lämmittelyt mutta niitä nyt ei voi aerobiseksi sanoa.

Itelläkin on vuosien varrella jääny aerobiset vähille (paitsi pienet kävelemiset, pyöräilyt jne. hyötyliikunta) Aika hyvin kunto on pysynyt kasassa mutta pientä löyhtymistä on havaittavissa ja toiseen/kolmanteen kerrokseen jos kävelee rivakkaa niin tuumaa rueta hengästyttämään (huono homma) Tosin elopainokin on noussu senverran että liikkuminen muuttuu jo senkin takia hiukan raskaammaksi.

Kai se on seuraavaan dieettiin lisättävä reilusti vaan aerobista :)

Olen raskaimillani vetänyt 110kg painoisenakin 3-5kg pituisia lenkkejä joka tosin ei ollut herkkua.
jossain 95kilon painossa ei mitään ongelmaa ja liikuteltava massakin on suuremassa määrin silloin muuta kuin fläsää.

En silti juokse kuin korkeintaan 5km ja yritän todella juosta, että myös anaerobinen kestävyys paranisi.

Itsellä on ainakin tullut tavaksi juosta välipäivinä (treenaan 3 päivänä viikossa), joskus myös salipäivinäkin ennen treenejä jos on esim. vapaapäivä tai aikaa moiseen. Sellasia 3,5-5km lenkkejä hieman reipasta kävelyä nopeemmalla tahdilla tulee vedettyä. Ei oo ainakaan punttituloksiin vaikuttanu mitenkään negatiivisesti, ehkä päinvastoin.

Ja itsellä painoa on se +100kg.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom