heikko alaselkä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
ilmeisesti mullakin noi syvät keskivartalon lihat heikossa hapessa kun toi alaselkä vaivaa. tosin mulla ei selkä kipeydy salilla juurikaan mutta lenkillä käydessä taas alaselkään iskee aivan jumalaton paine..

osaisikohan kukaan keksiä tähän selitystä:

salilla minkäänlaista kipua alaselässä, kyykätessä/sjmv/hyväähuomenta tai muussakaan liikkeessä.

mutta sitten kun on kumarassa 1-5 min niin alaselän lihakset väsyvät/menevät niin kovaan pumppiin että on pakko nousta suoraan ja olla siinä vähän aikaa. Tuo tulee välillä ihan jopa lattiaa imuroidessa.

ja vielä lopuksi että tuntuu ainoastaan lihaksissa eikä muualla

Oisko sul tosi paha lihasepätasapaino vatsa/selkä-ratiossa tai jotain?

Täällä myös yksi alaselkävaivainen. Fysioterapiassa oon käynyt nyt 2 kuukautta. Selästä on saatu auki 9 nikamalukkoa ja koko ajan on keskitytty vahvistamaan syviä vatsa- ja selkälihaksia. Salilla saa taas käydä (1,5kk oli taukoa), mutta ohjelmasta on pitänyt jättää pois kyykky, mave ja hyvää huomenta. Lisäksi miulla todettiin notkoselkä, joten nyt oon salilla ja muutenkin kävellessä/istuessa yrittänyt keskittyä keskivartaloon ja notkon oikaisemiseen.

anninu: -Saapiko udella, jotta mistä syystä päädyitte fysioterapeutin kanssa siihen, että kyykyt, mavet ja hyvää huomenta pitää jättää pois? Koska juuri nuo liikkeethän opettavat sitä keskivartalon hallintaa liikkeessä milteimpä parhaiten.

"Salilla saa taas käydä (1,5kk oli taukoa), mutta ohjelmasta on pitänyt jättää pois kyykky, mave ja hyvää huomenta. Lisäksi miulla todettiin notkoselkä, joten nyt oon salilla ja muutenkin kävellessä/istuessa yrittänyt keskittyä keskivartaloon ja notkon oikaisemiseen."

Mulla alkoi selkävaivat tuossa aika tarkalleen kaksi vuotta sitten. Ne alkoi todella rankan kyykky/mave-putken jälkeen ja vasta nyt vaivat alkaa olemaan ohitse.

Taistelin itsekseni vaivaa vastaan noin vuoden, kunnes eräässä selkätreenissä alataljaa tehdessä selkä napasahti oikein kunnolla. Seuraavana päivänä lääkäriin ja lääkäritäti totesi että mun lantio on aivan hirmuisessa etukipissä. Sain lähetteen fysioterapiaan, jossa ongelmaa alettiin ratkaisemaan.

No, nyt on sitten vahvistettu keskivartaloa ja venytelty lonkankoukistajia, takareisiä ja pakaroita. Tuosta hommasta jäi aikamoinen mörkö tuonne alitajuntaan ja se on vaikuttanut aika paljon ihan kaikkiin reenin osa-alueisiin. Treenifilosofiakin on siinä samalla muuttunut aika paljon ja tällä hetkellä en enään pyri varsinaisesti maksimaaliseen lihaskasvuun vaan koitan pitää kropan mahdollisimman toimintakykyisenä.

Matkaa mulla on vielä lopulliseen päämäärään aika pirusti, koska olen aina ollut aika pirun kankea, eikä tuo oma laiskuus/tietämättömyys mitenkään auttanut asiaa.

Joo, sama. Alaselkä, ja selkä muutenki ihan paskana. Venyttelyi pitäis jaksaa tehdä, eikä hommaa paranna seikka, että selkäni on n. 3km pitkä...

Selkävaivainen täälläkin.
Syy löydettiin fysioterapeutin kanssa hiljattain, lonkan lihakset on kaikki aivan tukossa, eli sen takia alaselkä kipuilee julmetusti ja menee jumiin.
Venytyksiä vaan kamalat määrät ja siitä sitten lihaksia kiristämään muutaman kuukauden päästä, määräsi täti.

Sanonpa vaan, että ai jumalauta että se venyttely sattuu, ilmeisesti kunnon jumi onkin! :D

jepu-ankka: -Tuota noin, eikös fysioterapeutti sanonut, että venyttely EI SAA käydä kipeää? Eli kevennä venyttelyä, mutta lisää kertoja ja kestoa niissä venytyksissä, näin pääset paremmin haluamaasi lopputulokseen.

"Sanonpa vaan, että ai jumalauta että se venyttely sattuu, ilmeisesti kunnon jumi onkin!"

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minulla on melkein aina alaselkä jotenki kipeä. Aina kumartuessa tulee varottua, kun monesti sattuu oikealle puolelle alaselässä. Mikähän tuossa on?

anninu: -Saapiko udella, jotta mistä syystä päädyitte fysioterapeutin kanssa siihen, että kyykyt, mavet ja hyvää huomenta pitää jättää pois? Koska juuri nuo liikkeethän opettavat sitä keskivartalon hallintaa liikkeessä milteimpä parhaiten.

Just sen takia on pitänyt ko. liikkeet, että miun keskivartalon hallinta ei ole ollut kunnossa. Teettää nyt työtä saada oikaistua selästä notko pois pelkästään paikoillaan seistessä ja kävellessä. Pitää saada vahvistettua syviä selkä- ja vatsalihaksia. Joskus tulevaisuudessa saa taas kyykkyjä ja maveja tehdä, mutta sitten pitää katsoa tarkkaan, että tekniikat on kunnossa. Nyt luultavasti selkä vetäis notkolleen ja kipeytyisi taas enemmän. Jatkan treenaamista fysioterapeutin neuvojen mukaan, huomattavasti parempaan suuntaan selkä on jo mennyt :)

anninu: -Juu, ehdottomasti jatka fysioterapeuttisi ohjeiden mukaan.
Ihan vain mielenkiinnosta halusin tietää, että miksi nuo (mielestäni) parhaiten sitä keskivartalon hallintaa opettavat liikkeet on jätetty pois. No, pääasia että terapia toimii ja homma etenee :)

Selkävaivainen täälläkin.
Syy löydettiin fysioterapeutin kanssa hiljattain, lonkan lihakset on kaikki aivan tukossa, eli sen takia alaselkä kipuilee julmetusti ja menee jumiin.

Mullakin on tuo alaselkä jokusen kerran kiukutellut. Hieroja sanoi että nelikulmaiset lantiolihakset (nämä menevät selkäpuolella lonkkaluusta alimpaan kylkiluuhun) ovat niin jumissa että niistä saisi hyvin otteen... Nyt kun jumi on mennyt ohi niin olen yrittänyt etsiä jotain mikä vahvistaisi noita lihaksia: http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/DBSideBend.html
Tein nyt ekan kerran tuota ja kyllähän se just niissä lihaksissa tuntuu. Kyykky ja mave eivät ole tuntuneet noihin ottavan.

Venyttelynä olen tehnyt näitä: http://www.cmcrossroads.com/bradapp/docs/rec/stretching/stretching_7.html, näitä kun vääntää niin ei ainakaan lantion alueen liikkuvuus ole ongelma...

jepu-ankka: -Tuota noin, eikös fysioterapeutti sanonut, että venyttely EI SAA käydä kipeää? Eli kevennä venyttelyä, mutta lisää kertoja ja kestoa niissä venytyksissä, näin pääset paremmin haluamaasi lopputulokseen.

No eihän se siis sillä tavalla satu, etteikö voi tehdä.
Musta toi kipu tuntuu lähinnä siltä, ku heikossa hapessa oleva lihas venyisi. :thumbs:

Salilla olen käynyt aktiivisesti n. puolitoista vuotta. Mulla alkoi alaselkä reistailla vajaa vuosi sitten koripallonpeluussa. Yhtäkkiä iski semmonen noidannuoli, että oli pakko mennä selälleen makaamaan.
Siitäpä se onkin jatkunut tasaisesti. Kesällä kävin fysioterapeutilla, joka totesi selän nivelissä olevan yliliikkuvuutta ja selkä muutenkin vähän notkolla. Sain neliliikkeisen alaselän lämmittely ohjelman. No kieltämättä aika laiskasti on tullut noita tehtyä. Viimeaikoina on vähän väliä tuntunut pientä kipua alaselässä. Salilla olen tehnyt kyykkyä, sj- ja tavan mavea, pienillä painoilla ja vyötäkin olen käyttänyt.
Kun selän on saanut lämpimäksi, niin minkäänlaista kipua ei tunnu, ja muutenkin tuntuu kulkevan tosi hyvin. Tunti pari salin jälkeen alkaa kuitenkin selkä taas ottaa pulttia. Lähinnä istuessa, makuuasennossa harvemmin.
Nyt kuitenkin on pakko alkaa tekemään päivittäin sekä terapeutin antamia liikkeitä, että tässäkin triidissä mainittuja syvien vatsojen muuveja. Ja luonnollisesti jättää mavet ja kyykyt pois.
Kuten joku jo sanoikin, niin alkaa mullakin kääntyä tavoite sieltä lihasmassasta kropan toimivuuteen.

Miksi ihmeessä ne jotka valittavat selän olevan heikossa kunnossa jättävät parhaiten sitä selkää (mave, kyykky ym.) vahvistavat liikeet pois?

Juu, eivät ole kyseiset liikkeet hyvästä huonolla tekniikalla ja/tai liian isoilla painoilla, mutta tekniikan ollessa kunnossa ja kuorman määrän vastatessa tarkoitustaan, nuo liikkeet ovat ehdottomasti parhaiten sitä selän hallintaa opettavia sekä selkää tukevien lihasten vahvistajia.

Olen sitä mieltä, että vaikka harjanvarsi niskassa kyykkisi ja selkä oikeassa asennossa vetäisi pelkkä tankoa maasta, kehittää se sitä selän toiminnallista hallintaa paremmin kuin mitkään nytkyttelyt. Nuilla liian keskitetyillä harjoituksilla kun harvemmin on sitä siirtovaikutusta sinne arkeen, jossa sitä selän hallintaa eniten kaivataan.

Tottakai nuille kohdistetuille syvien lihojen vahvistuksille on aikansa ja paikkansa, mutteivat ne yksistään mitään ihmeitä tee. Kuten joku filosofi (muistaakseni tällä palstalla) on todennutkin, ei vahvaa selkää pelkillä persreiän supisteluilla rakenneta eikä ylläpidetä.

Vahva keskikeho koostuu vahvoista ja toimivista tukilihaksista, jotka vielä osataan aktivoida mukaan kaikkii harjoituksiin sekä niistä pinnallisista lihaksista, joiden käyttö ei saisi häiritä syvien lihojen aktivointia. Vatii hieman harjoittelua, muttei ole mikään mahdoton juttu. Kenellekkään.

No, jokainen tamppaa tavallaan ja uskoo mihin haluaa, vapaa maahan tämä on...

Ugh! Olen avautunut!

Oon samoilla linjoilla risumiehen kanssa. Tuskin kukaan saa millään liikkeillä paremmin keskivartalon tukilihaksia toimimaan funktionaalisesti kuin juuri noilla liikkeillä, millä on siirtovaikutusta. En oo keksiny paljon mitään typerämpää kuin "treenata corea" tasapainolaudalla tai vastaavat.

Kun tuli kerran avauduttua, niin kirjataammpa oma ehdotukseni kattavaksi keskivartalon treeniksi.

Sen tulisi pitää sisällään seuraavia:
- Raskaat perusliikkeet, kuten kyykky, mave, pystypunnerrus seisten ym. Näissä liikeissä yhdistyy hyvin niiden syvien ja pinnallisten lihojen yhteistyö.
- Syvien lihojen harjoitteet, kuten kaikenlaiset staattiset pidot, vatsan sisään vedot hengityksineen, reverse hypers ym. Nämä kohdistuvat suoraan sinne, missä heikkoutta yleensä esiintyy.
- Pinnallisten vatsa/selkä lihasten suorat harjoitteet, kuten selän ojennukset, jalkojen nostot, sivutaivutukset ja erillaiset lisäpainoharjoitukset.

Mikäli näitä kaikkia sisältyy treeniohjelmaan oikeassa suhteessa, ei sen keskivartalon pitäisi heikoimman lenkin kropassa olla. Mikäli on, niin väitän että harjoittelussa on jonkin sortin virhe.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom