Moro! Olen aloitteleva punttiharrastaja, aloitin vuoden alussa, eli nyt tulee puoli vuotta. Olen 20-v., 179 cm ja 85 kg. Omasta mielestäni tulokset alkavat jo hieman näkyä :piis:. Olen kuitenkin hieman epävarma ohjelmastani ja treenitavastani. Viime viikot olen käyttänyt 3-jakoista ohjelmaa seuraavasti:
1. päivä: rinta + olkapäät
2. päivä: jalat + ojentajat
3. päivä: selkä + hauis
Kaksi eri liikettä/lihasryhmä, 3-4 sarjaa, 8-10 toistoa.
Lisäksi vatsat joka treenikerralla.
Ensisijaisena tavoitteenani on lihasmassan (+ voiman) lisääminen. Tässä hieman kysymyksiä, olisin kiitollinen, jos hieman valaisisitte keltanokkaa . (Nämä varmaan ovat myös makuasioita, mutta haluaisin silti kuulla mielipiteitä).
1. Aion käyttää 3-jak. ohjelmaa jatkossakin. Miten lihasryhmät kannattaa jakaa eri päiville?
2. (Jatkoa edelliseen). Mitkä ovat optimaalisimmat sarja- ja toistomäärät lihasmassan lisäämiseen? Pyramidi? Kannattaisiko ottaa enemmän liikkeitä per lihasryhmä?
3. Onko liikaa tehdä vatsalihakset (tyyliin 5 sarjaa) joka treenikerralla?
Olisi paljon muutakin, mutta nämä ovat nyt alkuun tärkeimmät.
1. päivä: rinta + olkapäät
2. päivä: jalat + ojentajat
3. päivä: selkä + hauis
Kaksi eri liikettä/lihasryhmä, 3-4 sarjaa, 8-10 toistoa.
Lisäksi vatsat joka treenikerralla.
Ensisijaisena tavoitteenani on lihasmassan (+ voiman) lisääminen. Tässä hieman kysymyksiä, olisin kiitollinen, jos hieman valaisisitte keltanokkaa . (Nämä varmaan ovat myös makuasioita, mutta haluaisin silti kuulla mielipiteitä).
1. Aion käyttää 3-jak. ohjelmaa jatkossakin. Miten lihasryhmät kannattaa jakaa eri päiville?
2. (Jatkoa edelliseen). Mitkä ovat optimaalisimmat sarja- ja toistomäärät lihasmassan lisäämiseen? Pyramidi? Kannattaisiko ottaa enemmän liikkeitä per lihasryhmä?
3. Onko liikaa tehdä vatsalihakset (tyyliin 5 sarjaa) joka treenikerralla?
Olisi paljon muutakin, mutta nämä ovat nyt alkuun tärkeimmät.