Moro! Olen aloitteleva punttiharrastaja, aloitin vuoden alussa, eli nyt tulee puoli vuotta. Olen 20-v., 179 cm ja 85 kg. Omasta mielestäni tulokset alkavat jo hieman näkyä :piis:. Olen kuitenkin hieman epävarma ohjelmastani ja treenitavastani. Viime viikot olen käyttänyt 3-jakoista ohjelmaa seuraavasti:
1. päivä: rinta + olkapäät
2. päivä: jalat + ojentajat
3. päivä: selkä + hauis
Kaksi eri liikettä/lihasryhmä, 3-4 sarjaa, 8-10 toistoa.
Lisäksi vatsat joka treenikerralla.
Ensisijaisena tavoitteenani on lihasmassan (+ voiman) lisääminen. Tässä hieman kysymyksiä, olisin kiitollinen, jos hieman valaisisitte keltanokkaa
. (Nämä varmaan ovat myös makuasioita, mutta haluaisin silti kuulla mielipiteitä).
1. Aion käyttää 3-jak. ohjelmaa jatkossakin. Miten lihasryhmät kannattaa jakaa eri päiville?
2. (Jatkoa edelliseen). Mitkä ovat optimaalisimmat sarja- ja toistomäärät lihasmassan lisäämiseen? Pyramidi? Kannattaisiko ottaa enemmän liikkeitä per lihasryhmä?
3. Onko liikaa tehdä vatsalihakset (tyyliin 5 sarjaa) joka treenikerralla?
Olisi paljon muutakin, mutta nämä ovat nyt alkuun tärkeimmät.
1. päivä: rinta + olkapäät
2. päivä: jalat + ojentajat
3. päivä: selkä + hauis
Kaksi eri liikettä/lihasryhmä, 3-4 sarjaa, 8-10 toistoa.
Lisäksi vatsat joka treenikerralla.
Ensisijaisena tavoitteenani on lihasmassan (+ voiman) lisääminen. Tässä hieman kysymyksiä, olisin kiitollinen, jos hieman valaisisitte keltanokkaa
. (Nämä varmaan ovat myös makuasioita, mutta haluaisin silti kuulla mielipiteitä).1. Aion käyttää 3-jak. ohjelmaa jatkossakin. Miten lihasryhmät kannattaa jakaa eri päiville?
2. (Jatkoa edelliseen). Mitkä ovat optimaalisimmat sarja- ja toistomäärät lihasmassan lisäämiseen? Pyramidi? Kannattaisiko ottaa enemmän liikkeitä per lihasryhmä?
3. Onko liikaa tehdä vatsalihakset (tyyliin 5 sarjaa) joka treenikerralla?
Olisi paljon muutakin, mutta nämä ovat nyt alkuun tärkeimmät.

etten ymmärrä mikä tossa vatsojen runkkaamisessa on niin hienoa, että pitää joka treenipäivä vemputtaa ja "lepopäivinä" useesti vielä himassa parit setit...[/avautuminen]