Hedelmien kuivatus-->paskoja hiilareita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommih
  • Aloitettu Aloitettu
Mikäs siinä on, että kuivatuissa hedelmissä on aivan eri ravintoarvot kuin tuoreissa hetelmissä? Ja nyt en tarkoita mitään fakin kermaperseiden sokeroituja banaanilastuja vaan ihan pelkästään hedelmiä, jotka kuivatetaan ja joihin lisätään korkeintaan säilöntäaineita ym. tavaraa, mikä ei sisällä energiaa. Glukoosi ja sakkaroosi määrät nousevat aika helvetisti esim. kun vertaa omenaa ja kuivatettua omenaa jne.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No ymmärrettävästi tuoreissa hedelmissä on suurin osa elopainosta vettä. Kun vesi haihdutetaan pois, jää jäljelle pelkkä hiilari (esim.viikunoissa nestepitoisuus muuttuu 80%->28%). Tosin fruktoosiahan tuo taitaa lähinnä olla, ei glukoosia/sakkaroosia.

No ymmärrettävästi tuoreissa hedelmissä on suurin osa elopainosta vettä. Kun vesi haihdutetaan pois, jää jäljelle pelkkä hiilari (esim.viikunoissa nestepitoisuus muuttuu 80%->28%). Tosin fruktoosiahan tuo taitaa lähinnä olla, ei glukoosia/sakkaroosia.

lyhyitä sokereita kuitenkin... Mutta niinhän se on, enkä kyllä ymmärrä miten se on niin monelle niin vaikea käsittää :D Toinen kysymys on se että miten jauhelihaan tulee muka lisää proteiinia paistaessa :)

No jauhelihassa käy aivan vastaavasti... Vettä höyrystyy pois ja öljyäkin tirisee. Ainakin itse saan 400g:sta 10%:sta jauhelihaa siivilöityä pannun pohjalle ainakin 0,5dl ihan puhdasta rasvaa. Sopivasti kun pannua kallistelee niin ne saa heitettyä pois... Tosin kun kalorilaskuria olen käytellyt niin olen merkkaillut ihan normiarvoilla jauhelihat.

No jauhelihassa käy aivan vastaavasti... Vettä höyrystyy pois ja öljyäkin tirisee. Ainakin itse saan 400g:sta 10%:sta jauhelihaa siivilöityä pannun pohjalle ainakin 0,5dl ihan puhdasta rasvaa. Sopivasti kun pannua kallistelee niin ne saa heitettyä pois... Tosin kun kalorilaskuria olen käytellyt niin olen merkkaillut ihan normiarvoilla jauhelihat.

Yks hyvä tapa on siivilöidä jauheliha kuten makaroni. Itse teen/tein tuota joskus. Kuumaa vettä päälle vielä lopuksi ja takaisin pannuun + mausteet perään.

Tokihan se ei puhdasta rasvaa ole, vaan melko suuri osa on lihasnestettä eli käytännössä vettä. 0,5dl rasvaa painaa karkeasti arvioiden 50g, joka on 400g:sta 12,5%. Täytyy myös muistaa, että paistetun jauhelihan rasvapitoisuuskin on korkeampi kuin paistamattoman (finelin mukaan)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom