Hautajaisarkun kantaminen

Naiset saavat minun puolestani kantaa arkkua ihan siinnä kuin miehetkin.

Itse olen 2 kertaa ollut hautajaisissa ja toisella kerralla kannoin ukkini arkkua. Se oli vaikeaa sillä vaikka voimia olisi ollut niin henkinen raskaus vei voimat pois.
Toisella kerralla oli äitini ja sitä arkkua en olisi jaksanut kantaa sitten millään vaan kävelin heti arkun perässä. Mikään muu kokemus ei ole ollut niin raskas kuin viedä äiti hautaan yksin nuorena kollina. Muuta muuten en muistakkaan koko hautajaisista. Jo 11 vuotta äidin kuolemasta ja edelleen joka päivä ikävä äitiä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Anonymity sanoi:
Yleensähän arkun kantaminen hautajaisissa on perinteisesti "miesten hommaa", mutta mitäs olette siitä mieltä jos nainen on mukana kantamassa? Sotiiko hirveästi etikettejä vastaan? Muistaakseni Veikko Hurstin tytär oli kantamassa isäänsä. Arkunkantokunnossa olevia miehiä on vähän saatavilla.

Minä ajattelen sen "viimeisenä palveluksena ja kunnianosoituksena" vainajaa kohtaan lähiomaiselta sukupuolesta riippumatta.

Ma kannoin rakkaan mummoni hautaan 2 vuotta sitten joskin vastoin setieni tahtoa. Kun ei ole sedilla tyttaria ja toisella tadillakin vaan yksi poika niin yksin se ei vionut sita kantaa. Ja mina halusin nimen omaan kantaa. Ja meinaan ainoana lapsena kantaa myos vanhempani hautaan!!! Ja kukaan ei neuvonut yms ja painava se ei ollut ja hautaan lakseminenkin hihnoilla sujui aivan helposti.

Bless me Granny!

Ite kannan arkkua lauantaina. vähän hermostuttaa et mitä jos mä mokaan jotenki ja arkulle käy jotai ja saan hävetä silmät päästä. :jahas:

edit. ja tietenki se pelottaa etten vaan alaa itkeä tai muuta sitä arkkua kannettassa. en oo ikinä enne hautajaisissa ole ollu ni hermostuttaa et mite se koko homma männöö

Kuminaama sanoi:
Ite kannan arkkua lauantaina. vähän hermostuttaa et mitä jos mä mokaan jotenki ja arkulle käy jotai ja saan hävetä silmät päästä. :jahas:

edit. ja tietenki se pelottaa etten vaan alaa itkeä tai muuta sitä arkkua kannettassa. en oo ikinä enne hautajaisissa ole ollu ni hermostuttaa et mite se koko homma männöö

Saa hautajaisissa itkeä. Mikään ei oo miehekkäämpää kuin rehellisestä surusta todistavat kyyneleet. Muista, että siinä on vieressä 5 muutakin. Että et sinä yksinäsi saa sitä tupeksittua nurin. :)

Nyt täytyy kyllä tunnustaa, että tämä kantamisasia on jäänyt vaivaamaan aika paljon. En siis kelpaa kantajaksi, koska olen nainen. Miksi? Tässäkin ketjussa on tainnut kaikilta tulla hyväksyvää kommenttia naiskantajista. Mistä ihmeestä voi johtua se, että joku vastustaa asiaa? En olisi kyllä kauheasti yllättynyt, jos kirkon väki olisi ollut sitä vastaan, yllättivät siellä kuitenkin positiivisesti ja pitivät sitä oikein hyvänä ideana.

Jos kirkko olisi vastustanut, olisin hyväksynyt asian. Jos asiaa vastustettaisiin siitä syystä, että en kuulu kirkkoon, voisin hyväksyä asian. Tämä sukupuoliasia kuitenkin jää kalvamaan aika paljon.

Voimia kaikille kantajille ja läheisensä menettäneille.

Tiukkis sanoi:
Nyt täytyy kyllä tunnustaa, että tämä kantamisasia on jäänyt vaivaamaan aika paljon. En siis kelpaa kantajaksi, koska olen nainen. Miksi? Tässäkin ketjussa on tainnut kaikilta tulla hyväksyvää kommenttia naiskantajista. Mistä ihmeestä voi johtua se, että joku vastustaa asiaa? En olisi kyllä kauheasti yllättynyt, jos kirkon väki olisi ollut sitä vastaan, yllättivät siellä kuitenkin positiivisesti ja pitivät sitä oikein hyvänä ideana.

Jos kirkko olisi vastustanut, olisin hyväksynyt asian. Jos asiaa vastustettaisiin siitä syystä, että en kuulu kirkkoon, voisin hyväksyä asian. Tämä sukupuoliasia kuitenkin jää kalvamaan aika paljon.

Voimia kaikille kantajille ja läheisensä menettäneille.

Älä mieti sitä liikaa jos joku vanha fossiili vetää herneen nenään. Ennen on ollut tapana, että miehet kantavat. Jotkut vanhemmat herrat pitävät vanhoista tavoista kiinni kynsin hampain, koska se on ainoa, mitä heillä on. Turhaahan se on, mutta mitä siitä pahoittamaan mieltään? Muista, että suurempi ihminen väistää ensin...

Oikeassa olet - tosin iän puolesta tämän henkilön kohdalla ei kyllä voi käyttää mitenkään nimitystä fossiili, henkinen ikä taitaa sitten olla eri juttu...
Tomppa85 sanoi:
Muista, että suurempi ihminen väistää ensin...
Hyvin sanottu ja tästä syystä en aiokaan asiasta riidellä. Mummokin varmasti haluaisi, että järjestelyt sujuvat sopuisasti. On tämä kuitenkin yllättävän vaikea pala nieltäväksi :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom