Hautajaisarkun kantaminen

nevahood sanoi:
itse omin silmin tuon näin. ei tuo arkku mikään painava ollut, eikä matka ollut kovin pitkä mihin se arkkua kantoi, muutamia kymmeniä metrejä.
Omg, waffa munmo kyllä! Lukeeko Pakkista?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
nevahood sanoi:
itse omin silmin tuon näin. ei tuo arkku mikään painava ollut, eikä matka ollut kovin pitkä mihin se arkkua kantoi, muutamia kymmeniä metrejä.

Näin tapauksen! Olin silloin itse suntiona kesähommissa ja mummo tosiaan nosti arkun olalle! Matkaa tuli viitisenkymmentä metriä jonka mummeli hoiti tyylillä kotiin. Hautajaisten jälkeen kyselin voimavanhuksen treenitaustaa ja oli kuulemma sodan aikoihin Lottasoudun hallitseva Posion Suurmestari!

Mielenkiintoisille urille lähti tämäkin ketju :lol2:

Kannattaa muuten ennen sitä arkun kantoa tehdä vaikka rannekääntöjä, niin ottaa paremmin forkkuihin se liinoista puristaminen.

Ja muistakaa sitten hallittu alaslasku siellä haudalla (Doggcrapp tyyliin). Se on kumminkin tuo negatiivinen vaihe pirun tärkeä.

nevahood sanoi:
Hautajaisissa otetaan paljon :kuvia:, joten pakkislaiset tahtoo :kuvia:.

Kilkenny sanoi:
Ja muistakaa sitten hallittu alaslasku siellä haudalla (Doggcrapp tyyliin). Se on kumminkin tuo negatiivinen vaihe pirun tärkeä.

Mummo multiin ja palari päälle (ei mummon).

Nevahoodi, saiko se mummo sen siskonsa sinne monttuunkin yksin? :worship:

-Jos minä menen saattamaan pappani haudan lepoon ja homma oli sitten tässä-

Kanna vain, niin minäkin aion kantaa oman mummoni (kun kuolee), vaikka nainen olenkin.

Näin taidan tehdä, jos muu porukka vaan jaksaa. Muut taitavat olla veljeäni lukuun ottamatta sotaveteraaneja kuten rakas :haart: pappakin :haart: oli.

Kuitti.

Se kantaminen on ihan helppo juttu, mutta hautaan laskeminen onkin vähän vaikeampaa. Eikä se ajatus siitä, miltä muusta porukasta tuntuisi, jos isoäiti repsahtaisi metrin korkeudelta hautaan kyljelleen, oikein helpota suorituspaineita..

'two at my feet, two at my head, two carring where my hand's are layd' eikös niitä kantajia ole kuusi sekä kunnioituksesta että käytännöllisyyden kannalta.
Mielestäni sopivaa. Lämmin terveiseni edesmenneelle ja osanottoni.

Ikävä aihe, mutta taitaa olla edessä myös minulla. Jos Anonymity haluat, niin kerro miten meni. Meillä myös kantajista pulaa ja uskoisin kyllä selviytyväni voimien puolesta, kunhan vaan ei tule :itku: kesken kaiken.

Turhan vaikealta ja raskaalta saatte tuon kantohomman kuulostamaan.
Joku mainitsi että arkut painaisivat 80-150kg. Jos nyt sattuisi kannettavaksi se 150 kiloinen arkku ja vainaja painaa esim.80kg, niin tuostahan tulee kuudelle kantajalle alle 40kg per nuppi.

Kun kannetaan oikein (hihna kiertää niskan takaa ja molemmilla käsillä ote oikeasta kohtaa, henkilökunta kyllä neuvoo) niin tuo ei ole paha naisellekaan.
Kantomatka ei yleensä ole kovin pitkä ja monessa paikassa ei nykyään edes tarvitse kantaa vaan arkku viedään haudalle kärryillä.

Kannattaa tosiaan sopia etukäteen kantajien kesken että kumman puolen kantajat heittävät liinan pään hautaan ja kummat kerivät sen ylös. Ei tarvitse sitten montulla supista ja suru/hätäpäissään mokailla.

Itse olen ollut noin 100 hautauksessa, koskaan en oo nähny naisen kantavan arkkua. Tietääkseni sitä ei missään etiketissä kielletä, perinteisesti se vaan on ollut miesten hommaa.

Eli jos miehistä on pula tai muuten vaan haluaa mennä kantamaan, ei pitäs olla mitään estettä. Kyllä siitä nainen selviytyy vähintään yhtä hyvin kuin mies. Kuudestaan kannattaessa ei painoa tule kovinkaan paljon henkeä kohden, etenkään jalkopäässä. Kannattaa valita parit sillä tavalla, että arkun toisella puolella omalla kohdalla on suunnilleen saman pituinen tyyppi, helpottaa huomattavasti kantamista.

Pappa kannettiin haudan lepoon parisen viikkoa sitten. Mukana kantamassa oli veljeni lisäksi papan veljenpoika ja kolme sotaveteraania ja homma toimi ihan hienosti. Tai ei kannettu muuta kuin kappelista kärryille ja kärryiltä arkku laskettiin hautaan. Eipä tuo paljoa painanut, mutta hankaluus oli lähinnä arkunkantajien kanssa askelien sekä muun toiminnan yhteensovittaminen. Arkun laskemisessa vaikeutena oli lähinnä se, että toisella puolella oleva "pari" löysäsi hihnasta samaan tahtiin niin, ettei arkku kallistunut. Harmi vaan kun unohdin ne käsineet kotiin. Lisäksi niska meinasi palaa, kun se hihna hankasi arkunlaskun aikana.

Itse olen ottanut tuon arkunkannon kunniana, vaikka ei se henkinen puoli siitä aina niin helppoa ole, melkeinpä aina sitä tulee siina laskuvaiheessa viimeistään tirautettua kyyneleitä. Ikävimpänä muistona tuosta hommasta tulee mieleen kun joskus 25 vuotiaana olin kantamassa yhtä parasta ystävääni kaveriporukalla.

Kiitokset Anonymity ja muut. Otan kyllä tuon kunniana enkä kyllä kieltäydy, jos (kun) pyyntö nyt sitten tulee. Tuo yhteistyö muiden kantajien kanssa on varmaan tärkeä juttu - meillä asiaa ei taida kauheasti auttaa vanhat sukuriidat, jotka saattavat vielä vaikuttaa kantajien väleihin :(

Itse olen kantanut parit kerrat naisporukalla arkkua. Itse en kokenut outona asiaa, mutta vanhemman sukupolven edustajat lähinnä paheksuivat kokoonpanoamme.

Minusta ei ole outoa, jos nainen kantaa arkkua. Noin niinkuin vastauksena alkuperäiseen kysymykseen. Se on tavallaan kunnia-asia, jos siihen toimeen pyydetään, vähän niinkuin viimeisenä palveluksena vainajalle. Voin kyllä kuvitella, että vanhemman väen mielestä se on hieman erikoista, koska ovat tottuneet miesten toimivan aina arkunkantajina. Mutta maailma muuttuu ja tuo asia myös.

Kyllähän se arkku painaa, mutta kuuden hengen kantaessa se jakaantuu kuitenkin ihan kohtuulliseksi. En ole itse kantanut, mutta mummon hautajaisissa silloin 14v velipoika oli ensimmäistä kertaa elämässään arkunkantajana ja jälkeenpäin sanoi. Hankalinta oli se laskuvaihe, eli että miten niiden liinojen kanssa lasketaan ja vedetään ne arkun alta pois. Ei siis voimapuoli ongelmana.

Veli itse asiassa sanoi, että painavinta se oli mielelle. Taakka ei kiloissa tuntunut kovalta, mutta kun mietti mitä kantaa, se tuntui. Voin kuvitella, oli velipoika vakavan näköinen, tuli ihan itku kun katsoin häntä.

Täällä toimitaan myös noin, että kantajat kantavat arkun kappelista ulos, jossa arkku asetetaan sellaisille kärryille. Sitten niillä kärryillä työnnetään lähelle hautaa, ja kantajat kantavat siitä haudalle ja laskevat hautaan.

En sitten kelvannut kantajaksi. Pyyntö kyllä tuli, mutta yksi kantajista vastusti naiskantajaa. Periaatteessa hänellä ei tietysti olisi ollut sananvaltaa, mutta emme halua riidellä asiasta, joten se siitä sitten. Papilla ei olisi ollut mitään asiaa vastaan, kertoi jopa olleensa hautajaisissa, joissa 88-vuotias nainen oli kantajana (ei kuitenkaan tässä tapauksessa ilmeisesti yksin...).

Niin, ja pappi on muuten nainen eikä tuolla naiskantajaa vastustaneella henkilöllä ollut mitään sitä vastaan, on kuulemma aivan eri asia.

:(

Kantamassa kahdesti viime vuonna. Liian monta kertaa.

edit. naisten arkun kantamiseen en ota kielteistä kantaa

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom