Hautajaisarkun kantaminen

Yleensähän arkun kantaminen hautajaisissa on perinteisesti "miesten hommaa", mutta mitäs olette siitä mieltä jos nainen on mukana kantamassa? Sotiiko hirveästi etikettejä vastaan? Muistaakseni Veikko Hurstin tytär oli kantamassa isäänsä. Arkunkantokunnossa olevia miehiä on vähän saatavilla.

Minä ajattelen sen "viimeisenä palveluksena ja kunnianosoituksena" vainajaa kohtaan lähiomaiselta sukupuolesta riippumatta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun mielestä sopii hyvin.Katoin kyllä kantokuvan kyseisistä hautajaisista,eikä kiinnittänyt mitenkään huomiota.

Anonymity sanoi:
Yleensähän arkun kantaminen hautajaisissa on perinteisesti "miesten hommaa", mutta mitäs olette siitä mieltä jos nainen on mukana kantamassa? Sotiiko hirveästi etikettejä vastaan?
Minä ajattelen sen "viimeisenä palveluksena ja kunnianosoituksena" vainajaa kohtaan lähiomaiselta sukupuolesta riippumatta.
Nainen tai mies. Big deal.

nimim. Kahdesti puolen vuoden aikana arkkua kantanut :( .

Kyllä nainenkin arkkua voi kantaa, en halua nyt väheksyä ketään, naista varsinkaan, mutta arkku painaa TODELLA paljon ja sen laskeminen hautaan on vaikeaa.
Suntio neuvoo kyllä ja kannattaa kuunnella mitä hänellä on sanottavana.

Viivi sanoi:
Kyllä nainenkin arkkua voi kantaa, en halua nyt väheksyä ketään, naista varsinkaan, mutta arkku painaa TODELLA paljon ja sen laskeminen hautaan on vaikeaa...

Ei se kyllä oikeesti NIIN paljoa paina, ettei nainen voisi olla mukana kantamassa ilman mitään vaikeuksia. Kantajiakin on kuitenkin yleensä kuusi

Itsekin tainnut joka hautajaisissa (4kpl) "joutua" kantajaksi. Tainnut tosiaan olla vain miehiä joka kerta, mutta mielestäni ei mitään väliä kumpaa sukupuolta kantaja edustaa. Ja se arkku tosiaan voi painaa ja laskeminen on aika kikkailua..myös tilanne on sellainen että siinä ei mieluusti saisi tapahtua mitään vahinkoja :(

Ei kait se arkku nyt mahdottomia paina? Edesmennyt ei ainakaan painanut enää viime vaiheessa (varmaan vähemmän kuin minä). Mulla on vahvat jalat, varmaan vahvemmat kuin niiden kahden vanhemman miehen, joiden fyysistä kuntoa epäilen noin muuten ihan iän puolesta.

Olen itse ollut kantamassa hautaan mummoani, joka painoi varmaan 40 kiloa. Ei se arkkuineen painanut kuudelle ihmiselle paljon mitään. Laskemisessa oli vähän taiteilua, mutta suntio kyllä opastaa. Raskaampaa se oli henkisesti.

Ei se arkku nyt niin paljoa paina, mutta mulla ainakin alkoi arkun puoleinen kylki väsyä ikävästi kun sitä arkkua piti kuitenkin kantaa jonkin aikaa.
Siihen kyllä voi vaikuttaa sekin ettei mulla ole oikein tapana treenata kylkiä.

jos tuntuu siltä että arkku painaa liikaa, niin ottaa vähän ylempää narusta kiini. moni on turhan innokkaana yksin nostamassa arkkua, jos paino jakautuu tasaisesti, ei siitä tule paljon mitään nostettavaa yhdelle.

sopikaa sit ketkä pitää liinoista kun toiset päästää niistä irti. liinojen onkiminen haudasta ei oikein sovi hautajaisiin. :D kyllä se hautaustoimiston jamppa neuvoo miten siellä sit toimitaan ja miten arkkua kannetaan. joskus voidaan ottaa ylimääräsiä kantajia jos arkku on kovinkin painava...

tutun mummo kuoli sydämen vajaatoimintaan, josta johtui ennen kuolemaa "kevyt" nestepöhö. kevyeksi muistettu vanha käppänä olikin ennen kuolemaansa turvonnut lähes sadalla kilolla. :lol2: oli kantajilla vähän tekemistä siinä.

edit. vähän lisää tarinaa tuosta kantamisesta.. yksi sukulainen, noin 80v mummo, päätti kantaa siskonsa yksin.. sillä aikaa kun hautaustoimiston jamppa kertoi meille miten toimitaan arkun kanssa, tämä kantoi yksin olalla arkun.. hautajaiset kruunasi se, että kun odotettiin ruumishuoneen pihalla pakkasessa, yksi toinen mummo kysyi että voisiko mennä sisälle lämmittelemään... :lol2: meinas tulla paskat housuun kun nauratti niin kovin. tuskin siellä paljon lämpimämpää olisi ollut.

nevahood sanoi:
edit. vähän lisää tarinaa tuosta kantamisesta.. yksi sukulainen, noin 80v mummo, päätti kantaa siskonsa yksin.. sillä aikaa kun hautaustoimiston jamppa kertoi meille miten toimitaan arkun kanssa, tämä kantoi yksin olalla arkun..

Bullshit! Ootko Lapista vain mistä tuota juttua riittää?? Tyhjääkään arkkua kukaan normaali ihminen kantele olallaan, saati sitten joku 80v mummo. Jotain tolkkua stooreihinki

Mukavan paksut nahkahanskat on kova sana tossa hommassa. Ainakin mulla paljain käsin kannettaessa alkaa ne liinat hiertämään ja puristamaan ilkeästi.

Toiseksi kannattaa omat kädet pitää mahdollisimman lähellä hartioita, näin ehkäistään kaiken näköistä väsymistä eri lihaksissa.

Nimimerkki: Liikaa hautajaisia takana.

Bullshit! Ootko Lapista vain mistä tuota juttua riittää?? Tyhjääkään arkkua kukaan normaali ihminen kantele olallaan, saati sitten joku 80v mummo. Jotain tolkkua stooreihinki
itse omin silmin tuon näin. ei tuo arkku mikään painava ollut, eikä matka ollut kovin pitkä mihin se arkkua kantoi, muutamia kymmeniä metrejä.

nevahood sanoi:
itse omin silmin tuon näin. ei tuo arkku mikään painava ollut, eikä matka ollut kovin pitkä mihin se arkkua kantoi, muutamia kymmeniä metrejä.

Täyttä PASKAA!!

Yksikään 80v mummo ei kanna arkkua yksin. Ei siis saatana kukaan! Vähän rajaa näihin paskajuttuihin...

nevahood sanoi:

Oli niin paska juttu, että piti tarkistaa. Arkut painavat tyypillisesti mallista ja koosta riippuen 80-150Kg, ilman korppua.

Sellasta sitten mummu kantelee olalla muutamia kymmeniä metrejä.

Vittu, toi oli niin paska juttu, että multa meni yöunet.

Ja suoli tyhjeni.

:jahas:

jaahas,joku on taas kattonu terminator kolmosen

Olisikohan kyseessä ollut kuitenkin tuhkauurna eikä arkku. Vaikka kyllähän sen nyt silmällä erottaa kumpi se on, mutta on se arkku ja vainaja siellä kuitenkin eikä paina paljoo.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom