Hauistreenin oikea paikka selkäpäivänä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja venus
  • Aloitettu Aloitettu
Olen tehnyt pari kertaa 3-jakoisella ohjelmalla. Selkä ja hauis päivänä olen jättänyt hauiksen treenaamisen loppuun. Olen kuitenkin huomannut, että en saa tarpeeksi kovia sarjoja tehtyä, koska rupeaa paukut olemaan loppu! Selän saaminen kovaankuntoon itsellä ei tuota vaikeuksia. Hauberin/ojentajien kasvaminen on ollut aina murheenkryynini. Pitäisikö hauiksen teko siirtää tehtäväksi aikaisemmin treenissäni?

SJMV
2*8 lämmittely
2*8 puolikova (uusi liike, vasta totuttelen lihaksia)

ylätalja eteen
3*8 kovaa

kulmasoutu kp
2*8 puolikovaa (uusi liike, vasta totuttelen lihaksia)

alatalja
2*8 kovaa

hauis
2*8 käyrätanko seisoen, loppuunasti
2*8 alatalja, loppuunasti

3-jakoisella treenaan joka toinen päivä jaolla:

1. päivä
rinta, ojentajat & olkapäät
2. päivä
selkä & hauis
3. jalat

Vatsoja tulee tehtyä vähän jokapaikassa.

Syöminen pitäisi olla hyvin hallussa vitamiineineen kaikkineen.

Miksiköhän teet takareidet (SJMV) myös selkäpäivänä?
Mä ainakin siirtäisin sen jalkapäiväksi ja tekisin tolloin vain perus mavea.

Mikäli siirrät sen ennen selkää, selkätreenisi todennäköisesti kärsii eli näin ei mielestäni kannata tehdä. En juuri näkisi ongelmaa siinä, ettet jaksa treenin lopussa heilutella enää niin isoja painoja haukkareilla... sehän tarkottaa, että ne lihakset on jo joutunu työskentelemään pitkin treeniä ja hyvä niin.

Jos haluat viikkotasolla lisätä treeniä, yksinkertasin ratkasu tohon ohjelmaan on, että vaihdat haukkareiden ja ojentajan paikkaa treenissä kokonaisuudessaan. Tällöin saat molempiin yhen suoran ja toisen epäsuoran treenin. (Tällöin kannattaa vähän miettiä sitä ojentajapäivän sijaintia tuohon rintapäivään)

edit: toi sjmv on takareiskoille... älä poista vaan siirrä (helmi liike)

venus sanoi:
Olen kuitenkin huomannut, että en saa tarpeeksi kovia sarjoja tehtyä, koska rupeaa paukut olemaan loppu!

Tällaisia kommentteja olen aina ihmetellyt...

Eivätkös ne sarjat juuri ole kovia paukkujen ollessa loppu, kun ei meinaa enää
saada rautaa nousemaan? Eihän se lihas tiedä, kuinka monta kiloa sitä rautaa roikkuu tangossa, vaan vain sen, kuinka kovaa se työskentelee.

Öh, kyllähän lihas tietää kuinka raskas paino on.. ratkaisuna tuohonkin on jaotella ohjelma uusiksi niin, että mikään lihasryhmä ei tavallaan jää toisen varjoon. Itse ratkaisin kyseisen pulman kuusijakoisella ohjelmalla ja hyvin on pelittänyt.

Jos kerran selkä on kehityksessä edellä hauista, voithan tehdä ensin yhden kovan selkäliikkeen, joka lämmittää pikkuisen hauksiakin. Sen jälkeen pari hauisliikettä ja lopuksi vielä selkää.

Ite reenailin aikoinaan aina 3-jakosella ja selkä ja hauikset oli samana päivänä. Hauikset ei paljo lämmittelyjä kaivannu ku selkäosasto oli rankastu. Tuntu siltä, etten saanu kuritettua hauksia koskaan kunnolla ja vaihdoin 4-jakoseen, jossa hauis ja ojentaja oli yhtenä päivänä. No eipä ne sarjapainot sittenkään lähteny mihinkään ihmeelliseen nousuun.

Vasta ku aloin tehdä hauista harvemmin, joskus yhden liikkeen reenin lopuks, alko sarjapainot nouseen vauhdilla. Hauis rasittuu selkäliikkeissäkin todella hyvin (esim.Leuanveto, kulmasoutu) eikä sitä kannata rankasta liikaa.

Tiedän että meni jo :offtopic: , mutta tässä kuitenkin harkitsemisen arvoisia vinkkejä :thumbs:

onhan siinä etunsa jos treenaa hauiksen selän päälle,rasittuvat muutenkin eikä tarvi niin perusteelista lämmittelyä ja sitten se palautuminen...

Ei hauista ennen selkää missään nimessä! Sitten ei onnistu selkä!
Yks keino on muuttaa jakoa esim.

1. selkä, rinta
2. olkapäät, hauis, ojentajat
3. jalat

tai jopa

1. selkä
2. rinta, hauis
3. olkapäät, ojentajat
4. jalat
(edelleen kolme treeniä/vko, mutta pitempi treenisykli)

Miksiköhän teet takareidet (SJMV) myös selkäpäivänä?
Mä ainakin siirtäisin sen jalkapäiväksi ja tekisin tolloin vain perus mavea.

Ajattelin, että SJMV olisi liikkeenä parempi kuin normaali mave, koska siinä ei tarvitse niin paljon painoa saadakseen selän väsymään. Nyt on jo pari päivää ollut takareidet sen verran kipeät, että täytyy varmasti miettiä jokin toinen liike. Taidan vaihtaa SJMV:n rinnallevetoon. Se ei ainakaan helpota hauiksen treenaamista, päinvastoin. Täytyy vaan syödä mahdollisimman optimaalisesti ennen treeniä ja keskittyä todella hyvin, että saa kaikki tehot irti siitä.

Vaihdoin juuri 2-jakoisesta 3-jakoiseen, joten en ole vielä valmis siirtymään 4-jakoiseen.

Feature boy sanoi:
Eivätkös ne sarjat juuri ole kovia paukkujen ollessa loppu, kun ei meinaa enää saada rautaa nousemaan? Eihän se lihas tiedä, kuinka monta kiloa sitä rautaa roikkuu tangossa, vaan vain sen, kuinka kovaa se työskentelee.
Tässä on mun mielestä hyvä pointti. Itsekin teen selän ja hauiksen samana päivänä, ja olen pohtinut samaa kuin venuskin. Hauisliikkeissä joutuu selkärääkin päätteeksi aika lelupainoja heiluttelemaan. Mutta juuri tuohon Feature boyn tyyliin olen homman itselleni perustellut ja jatkanut vaan samaan malliin. Ja kyllä niihin haboihin vaan on kummasti kehitystä tullut, eli tällä systeemillä aion jatkaakin.

Tietysti jos sulla venus on tilanne se, että ne hauikset tosiaan junnaavat paikoillaan, niin ehkä sitten kannattaa ohjelmaa muuttaa. Jos et nelijakoista halua, niin sitten esim. tuo Daydreamin ehdottama, jossa hauis on olkapään ja ojentajan kanssa. Mutta jos tuo on vaan "fiilispohjaista", eli vaan tuntuu haboissa rankalta, niin sitten luulisin nimenomaan että tuo on vain hyvä juttu. Tulee siis ainakin kunnon rankaisua.

EDIT: Huomasinkin nyt että olet vasta pari kertaa tehnyt tuolla 3-jakoisella. Siinä tilanteessa on tietysti vielä vaikea sanoa, miten uusi ohjelma toimii. Ehkä siis kannattaisi vielä jatkaa jonkin aikaa tuolla jaolla ja katsoa mitä tapahtuu, sitten vasta "tuomita".

Ei mulla painojen kanssa ole ongelmia. Pystyn itse tiedostamaan, että muut vetotreenit vaativat veronsa ja siitä johtuen varsinainen hauistreeni sujuu pienemmillä painoilla.

Ehkä se paukkujen loppuminen on enemmänkin sitä, että treenin kesko alkaa olla itselläni maksimissaan. Elikkä alan olla valmis poistumaan salilta ja viimeiset tiukat väännöt ovat henkisesti vaikeita. Voi olla, että asiaan vaikuttaa, että en ole lähiaikoina tehnyt juurikaan selkäliikkeitä, joten rasittavat henkisestikin hieman enemmän.

Kyllähän kaksijakoisesta voi siirtyä vaikka kuusijakoiseen tai päinvastoin.

Tottakai voi. Nyt vain olen juuri siirtynyt 3-jakoiseen ja sitä teen seuraavat kuukaudet.

Krice sanoi:
Öh, kyllähän lihas tietää kuinka raskas paino on.. ratkaisuna tuohonkin on jaotella ohjelma uusiksi niin, että mikään lihasryhmä ei tavallaan jää toisen varjoon. Itse ratkaisin kyseisen pulman kuusijakoisella ohjelmalla ja hyvin on pelittänyt.

Ei se lihas kyllä itseasiassa tiedä paljonko painoa on. Lihaskasvu perustuu siihen, että lihassolu supistuu joko kokonaan tai ei ollenkaan. Se miten moni lihassolu supistuu painoa nostettaessa riippuu siitä miten väsynyt lihas on (eli esim hauis ottaa käyttöönsä yhä lisää lihassoluja lihaksen väsyessä nostamaan painoa). Lihas väsyy kevyelläkin painolla ihan samalla tavalla kuin raskaallakin (ei tietenkään mitään maraton sarjoja) jos vaan tekee pidempää sarjaa. Jos lihas kasvaisi vain suuren painon alla, miksi voimanostajat ovat vähemmän lihaksikkaita kuin kehonrakentajat (ja kummatko käsittelee raskaampia painoja?)

Voiman ostaja sanoi:
Ei se lihas kyllä itseasiassa tiedä paljonko painoa on. Lihaskasvu perustuu siihen, että lihassolu supistuu joko kokonaan tai ei ollenkaan. Se miten moni lihassolu supistuu painoa nostettaessa riippuu siitä miten väsynyt lihas on (eli esim hauis ottaa käyttöönsä yhä lisää lihassoluja lihaksen väsyessä nostamaan painoa). Lihas väsyy kevyelläkin painolla ihan samalla tavalla kuin raskaallakin (ei tietenkään mitään maraton sarjoja) jos vaan tekee pidempää sarjaa. Jos lihas kasvaisi vain suuren painon alla, miksi voimanostajat ovat vähemmän lihaksikkaita kuin kehonrakentajat (ja kummatko käsittelee raskaampia painoja?)

Oon kyllä saanut sellaisen käsityksen että lihassolujen aktiivisuuteen vaikuttaa mm. käytetty paino ja noston nopeus. Siis mitä enemmän painoa ja mitä nopeampi nosto, sitä useampi (nopea?)lihassolu aktivoituu.

Kyllä lihaskasvun kannalta todellakin on merkitystä käytetyllä painolla. Painoja pitää nostaa progressiivisesti jotta kehitystä tapahtuu, koska keho tottuu käytettyyn painoon nopeasti. Siitähän koko lihaskasvussa on kyse, lihas saa sellaista rasitusta jotta sen täytyy vahvistua, se vaatii progressiivista treeniä.

Heitetään tuohon sun viimeiseen lauseeseen tyhmä vastakysymys: Miksi kukaan treenaisi isoilla painoilla jos pienilläkin kasvaa samalla tavalla mutta ilman loukkaantumisriskiä?

Voiman ostaja sanoi:
Ei se lihas kyllä itseasiassa tiedä paljonko painoa on. Lihaskasvu perustuu siihen, että lihassolu supistuu joko kokonaan tai ei ollenkaan. Se miten moni lihassolu supistuu painoa nostettaessa riippuu siitä miten väsynyt lihas on (eli esim hauis ottaa käyttöönsä yhä lisää lihassoluja lihaksen väsyessä nostamaan painoa).
Tästä huolimatta isommalla painolla saadaan aikaan enemmän mikrovaurioita. Eli tekisin kyllä niin, että pystyn liikuttelemaan mahdollisimman suuria painoja, en siis aloittaisi hauistreeniä valmiiksi väsyneellä lihaksella. Ei se lihaksen tunne aina kaikkea kerro. Vaikka tuntuu pahemmalta kun lihas on jo väsynyt, ei se tarkoita silti isompaa rasitusta.

Itse katsoisin parhaaksi tehdä nimenomaan jaolla:

1. selkä, rinta
3. jalat

Tässä jaossa saadaan käytettyä hyödyksi esim. selkätreenin epäsuora vaikutus hauiksiin...hauikset tulee tavallaan kahteen kertaan kierrossa, toisessa kovaa ja toisessa selkätreenin ansiosta...sama juttu ojentajilla ja rintapäivällä. Ja tietysti vielä se että pystyy käyttämään mahdollisimman suuria painoja niin ettei se haittaa toisen lihasryhmän sarjapainoja.:rolleyes:

Voiman ostaja sanoi:
Jos lihas kasvaisi vain suuren painon alla, miksi voimanostajat ovat vähemmän lihaksikkaita kuin kehonrakentajat

Ne tekee vähemmän toistoja isommilla painoilla, keskittyen tekniikkaan, jolla saa vain nostettua mahdollisimman paljon. Sinulta on hauskasti jäänyt ymmärtämättä asia, joka ymmärrettiin jo kehonrakennuksen alkuaikoina: mitä suuremmat painot, sitä isommat lihakset. Siis jos nostellaan samoja kehonrakennukseen soveltuvia sarja- ja toistomääriä.

SeBu sanoi:
Itse katsoisin parhaaksi tehdä nimenomaan jaolla:

1. selkä, rinta
3. jalat

Tässä jaossa saadaan käytettyä hyödyksi esim. selkätreenin epäsuora vaikutus hauiksiin...hauikset tulee tavallaan kahteen kertaan kierrossa, toisessa kovaa ja toisessa selkätreenin ansiosta...sama juttu ojentajilla ja rintapäivällä. Ja tietysti vielä se että pystyy käyttämään mahdollisimman suuria painoja niin ettei se haittaa toisen lihasryhmän sarjapainoja.:rolleyes:

Täsmälleen näin! Olisin itse kirjoittanut käytännössä samat tekstit jos et olis ehtinyt ensin. :kippis1:

Kertokaa mulle yksikin oikeasti hyvä syy tehdä 3-jakoista niin että rinta, olkapäät ja ojentajat on yhdessä ja selkä ja hauikset yhdessä? Minä en keksi ainuttakaan.

Yksi hyvä jako on vielä seuraava:

Rinta, olkapäät, hauikset
Jalat
Selkä, ojentajat

Ja tietysti voi vielä tehdä näinkin:

Rinta, kädet
Jalat
Selkä, olkapäät

Eli nämä kaikki 3 muuta tapaa hakkaan tuon työntävät, vetävät ja jalat jaon mielestäni 6-0. Kannattaa kokeilla.

Timba79 sanoi:
Kertokaa mulle yksikin oikeasti hyvä syy tehdä 3-jakoista niin että rinta, olkapäät ja ojentajat on yhdessä ja selkä ja hauikset yhdessä? Minä en keksi ainuttakaan.
ojentajat/hauikset pääsee heti huilimaan ja kasvamaan?
miksi niitä pitäisi treenata kahdesti viikossa jos muita tulee yksi?

Back
Ylös Bottom