Hauis treeni perseellään?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sale
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Hop!

En muista kuka alun alkujaan heitti tän linkin...
http://www.testosterone.net/html/23varia.html

...mutta itse sain sieltä apua. Olisiko lie ollut juuri Hulkkimus? Hauisten kipeytymisestähän on ollut asiaa ennenkin, mutta tuossa viime perjantaina sain ensimmäisen kerran 2 vuoteen ne kipeiksi. Aamulla kaverin kanssa kova ja pitkä reeni, jonka jälkeen muuttokeikka (piti olla ihan pieni, mutta eihän sellaista ole kuin pieni muutto) ja sen verran puhki se veti että käsivarren lihakset alko kramppailemaan. Noh, Ananasakäämä! Seuraavana päivänä haukkarit olivat kipeät! Oli se hieno ja erittäin harvinainen tunne.

Minäkin sain pitkästä aikaa haukkarit kipeiksi. Syy : otin uuden liikkeen hauistreeniin ja jätin yhden liikkeen pois (ennen 3, nyt 2).
Tein nämä 2 liikettä (hauiskääntö kp:lla istualtaan molemmilla käsillä yhtäaikaa ja scott) aika hitonmoisella intensiteetillä, pumppi oli huge ja dippadai : haukkarit seuraavana aamuna kipeänä.

Joo, tosiaan kokeiltiin toi hulkin rinta/hauis-päivä salen kanssa eilen ja jäi pari asiaa vaivaamaan. Laitetaan nyt tähän se ite reeni vielä:

4x6-8 Penkkipunnerrus käsipainoilla
3x8-10 Vinopenkki
4x8 Hauiskääntö suoratangolla
3x8 Hauiskääntö käyrätangolla vastaotteella

Eli eli,
Mietin tuossa että onko rinnalle kohdistettuja liikkeitä/sarjoja tarpeeksi, itse olen tottunut siihen että rintalihakset ovat kipeät seuraavana päivänä rinta-treenin jälkeen mutta kysehän on vain tottumuksesta :) itse treenin aikana liikkeet tuntuivat kyllä hyvin.

ja tähän samaan syssyyn voisin kysyä vielä sen että mikä on optimaalisin sarjojen/toistojen määrä kun tavoitteena on lisätä lihasmassaa, asiastahan on ollut jo keskustelua mutta kaipaisin asiaa mahdollisimman rautalangasta väännettynä, pölijä ku olen
:D

Niinjoo, ja vielä noista penkkipunneruksista käsipainoilla, onko tarkoitus että paino mitoitetaan niin että pääsee juuri ja juuri tekemään tuon 6-8 toistoa/sarja.

noniin, siinähän noi päällimmäiset asiat, kiitos ja koittakaa kestää :D

Originally posted by Randol
3x8-10 Vinopenkki
No kommentoidaan tota, muistan sentään hämärästi kun tuolla systeemillä treenasin.

Penkki käsipainoilla siten, että 2 sarjaa sellaisella painolla jolla saa just sen 8 toistoa ja tokalla sarjalla 6. Sitten snadisti pienemmät hanttelit kehiin ja sama systeemi seuraavissa 2 sarjassa.

Vinopenkissä ei niin selvää systeemiä, jokainen sarja suorana loppuun saakka ja toistojen tulisi pysyä tuolla 8-10 välillä. Eli jos joutuu tekemään joka sarjan eri painolla sitten tein niin, mutta voi hyvin mennä myös samalla painolla 10,9,8.

Hauiskäännöt tein myös suorina sarjoina, jos 4 sarjaa niin puolessavälissä pieni sarjapainon pudotus. Myötäotekäännöissä niin pitkälle puhtaita toistoja kuin menee ja päälle cheattitoistoja kunnes on se 3x8 täynnä.

Kommentoitaneen, että rinta on mulla helposti kehittyvä lihasryhmä joten sen treenaaminen ei ole hirveästi kiinnostanut pitkään aikaan. Nykyisin en treenaa rintaa lainkaan suoraan vaan ojentajien vakioliike dippi riittää myös rintatreeniksi.

En tiedä mistä johtuu, mutta mulla ei pää kovin hyvin kestänyt nimenomaan tota rinta/hauispäivää. Tuli ehkä liian :david: -olo tai jotain.

Originally posted by Randol
Joo, tosiaan kokeiltiin toi hulkin rinta/hauis-päivä salen kanssa eilen ja jäi pari asiaa vaivaamaan. Laitetaan nyt tähän se ite reeni vielä:

3x8-10 Vinopenkki

Eli eli,
Mietin tuossa että onko rinnalle kohdistettuja liikkeitä/sarjoja tarpeeksi, itse olen tottunut siihen että rintalihakset ovat kipeät seuraavana päivänä rinta-treenin jälkeen mutta kysehän on vain tottumuksesta :) itse treenin aikana liikkeet tuntuivat kyllä hyvin.

Eiköhän tuossa ole ihan tarpeeksi liikkeitä ja sarjoja. Hyviä perusliikkeitä. Itse tosin tekisin toisen hauisliikkeen käsipainoilla, ihan vaihtelun vuoksi.

ja tähän samaan syssyyn voisin kysyä vielä sen että mikä on optimaalisin sarjojen/toistojen määrä kun tavoitteena on lisätä lihasmassaa, asiastahan on ollut jo keskustelua mutta kaipaisin asiaa mahdollisimman rautalangasta väännettynä, pölijä ku olen
:D

Optimaalisin toistoalue lienee 10. Tästä oli Tigerclaw kirjoitellut eräällä toisella forumilla enemmänkin. Jatkuvan kehityksen ja mielekkään treenin kannalta ei ole kuitenkaan pahasta välillä vaihdella toistoaluetta, esim. yläkropalle välillä 6-15 ja jaloille välillä 6-20.

Aiemmin on tullut myös esille, että tietyt lihasryhmät (mm. takareidet, hauis) vastaanottaisivat parhaiten 6-8 toiston sarjoja. Mm. Charles Poliquin on esittänyt, että takareiden lihassolurakenteen takia optimaalisin toistoalue niitä treenatessa olisi 6-8. Linkki tähän löytyne searchilla.

Sarjojen määrästäkään ei ole absoluuttista totuutta. Käsittääkseni useampi sarja (siis >1) yhdessä liikkeessä auttaa saamaan treenistä enemmän irti ja kokonaisvolyymin kasvun myötä lisää testosteronituotantoa. Joku 2-4 lienee boditreenissä aika vakio sarjamäärä per liike.

Niinjoo, ja vielä noista penkkipunneruksista käsipainoilla, onko tarkoitus että paino mitoitetaan niin että pääsee juuri ja juuri tekemään tuon 6-8 toistoa/sarja.

Jep.

Terve

Löysin muihin hauisasioihin täältä vastauksia, mutta tähän en, vaikka kahlasin kuinka. Voisiko joku kertoa mistä on kyse:

Näen salilla, että monet vääntävät ensin tangolla hauiksia normaalisti, mutta sitten tekevät sellaisia sarjoja, joissa vetävät tangon todella "ylös" naaman lähelle ja laskevat mahdollisimman hitaasti alas ja sitten taas nopeasti yläasentoon ja hitaasti alas jne. Onko tuo hauistreeniä ja onko siinä pointtini nimenomaan se, että pitää laskea tankoa mahdollisimman hitaasti?

Originally posted by luumu
Terve

Löysin muihin hauisasioihin täältä vastauksia, mutta tähän en, vaikka kahlasin kuinka. Voisiko joku kertoa mistä on kyse:

Näen salilla, että monet vääntävät ensin tangolla hauiksia normaalisti, mutta sitten tekevät sellaisia sarjoja, joissa vetävät tangon todella "ylös" naaman lähelle ja laskevat mahdollisimman hitaasti alas ja sitten taas nopeasti yläasentoon ja hitaasti alas jne. Onko tuo hauistreeniä ja onko siinä pointtini nimenomaan se, että pitää laskea tankoa mahdollisimman hitaasti?
Nimenomaan.. Näitä kutsutaan negatiivisiksi toistoiksi!

Pistänpä tähän omat eväät haukkaritreeniin. Vähän taustaa: Kuten olen kai aiemmin mainostanut (vai oliko se ircissä...kukamuistaa) , takana on about kolmen vuoden treenirupeama ja parin vuoden tauko, nyt taas takana pari kuukautta treeniä mutta tällä kertaa päätä käyttäen. Olen omistanut nämä pari kuukautta täysin tuntuman hakemiseen ja siihen tarkoitukseen sopii pienet painot ja pidemmät sarjat, pointtina vain tuntea että väsymys on oikeassa lihaksessa.

(teki muuten selkätreenistä ihan uudenlaisen kokemuksen, kun alkoi käyttää siinä selkälihaksia ;))

Olen siis haukkareita muiden lihasten muassa vaivannut pitkillä sarjoilla ja ilman tehokeinoja kuten vauhditusta ja egopainoja. Aiemman treenirupeamani (silloin joskus) aikana kääntelin raskaat haukkarisarjat 25kg käsipainoilla, sinne 4-5 toiston nurkille. Ei patti kasvanut eikä pala kipeytynyt. Eilen kävin sitten tekemässä nykytyylillä haukkarit seuraavasti:

Seisten suoralla tangolla (isompi kuin 10kg tanko mutta ei levytankokaan) kääntelin 40 toistoa lämmittelyksi. Viimeiset toistot vähän jo orastavasti polttelivat hauiksissa. Huom! Hauiksissa -- ainoa mikä koko äijässä liikkuu hauistreenissä on kyynärpäästä alaspäin... Pistin femmat päihin ja tein 20, vähän tiukempi jo. Toiset femmat päihin ja tiukka kymppi, tauon jälkeen samalla painolla meni enää kasi ja sitten femmat pois ja viimeistelyksi joku 12-15 toistoa.

Ei räjähtäviä vaan puristamalla rauta ylös ja jarruttamalla muttei korostetun hitaasti alas. Ei venytystä alhaalla vaan jännitys koko ajan päällä eli liike vähän vajaaksi ja heti uutta toistoa pesään. Palautukset sarjojen välissä vain minuutin luokkaa niin että lihas VÄSYTETÄÄN sillä se on boditreenin tarkoituskin.

Siitä sitten ristikkäistaljaan "tuplahauispose"- liikettä tekemään, tyhjällä pakalla 20, sitten kympeillä 20, 15kg:llä meni jotain mitä meni ja takaisin 10kg:een ja sillä loppuun asti.

Ei muuta. Kotiin. Työsarjoiksi tuosta voi laskea 3+3 tiukkaa sarjaa, eli yleensä teen ekassa liikkeessä useammankin (tässä tapauksessa kaksi) lämppärisarjan ja sitten työsarjat, muissa varsinaisesti vain yhden tunnustelunhakusarjan (lämmittelystä ei voi puhua kun ekan liikkeen jälkeen hauiksissa oli jo armoton pumppi) ja työsarjat.

Jo samana iltapäivänä auton ovea kiinni laittaessa hauis meinasi krampata, ja nyt välipäivänä tätä kirjoittaessani tuntuu molemmissa haukkareissa ja syvällä kunnon tuska. Aika näyttää muodostuuko siitä tuskasta senttejä olkavarteen mutta kyllä tämä paremmalta vaikuttaa kuin se rinnallevetoa muistuttava riehuminen niiden egopainojen kanssa, joka ei johtanut mihinkään...

- JjP

PS. Sekoitan hauisliikkeet JOKA viikko, eli ei kahta viikkoa samoja liikkeitä tai ainakaan samassa järjestyksessä.

Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Tuo suoralla tangolla kääntö ei ehkä ollut optimiesimerkki pitkien sarjojen puolesta kun siinä oli kuitenkin alle kympin sarjoja, mutta pointti oli se että lämppäreillä jo vähän esiväsytettiin hauista, eikä niin että säästellään lämppäreissä ja lepäillään sarjojen välissä 5min että saa tehdä isoilla raudoilla työsarjan... voimatreeniin OK mutta ei bodytreeniin. IMHO.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by pollo
Miten niin?

Tuossa on hyvä esimerkki järjen käytöstä ja siitä, että kuuntelee kehoaan! .o/
Juu pitäskö munki sit kuunnella kehoa jalkapäivänä ja jättää kyykyt tekemättä ?

Originally posted by Sale

Ylipäätään kannattaa jättää tekemättä kaikki liikkeet, jotka aiheuttavat kipua, huimausta, hikoilua tai jotain muuta epämiellyttävää oloa. Myös kaikenlainen ponnistaminen ja pinnistäminen kannattaa lopettaa :kuola:

Ihme keho sulla ;)

Itselläni oli eilen jalkapäivä, ja olin ajatellut pitkästä aikaa tehdä kyykyn sijasta prässiä. Mutta kuinka ollakaan, kehoni suorastaa VAATI minua kyykkäämään, ja ennenkuin huomasinkaan, se oli kävellyt kyykkytelineen luo ja latonut raudat tankoon. Eipä siinä muu auttanut kuin tanko niskaan ja kyykkäämään. :kuola:

Omituista kiukuttelua. Vuoden päästä voidaan mitata mittanauhalla, onko "ihme treenistä" ollut hyötyä, ainakaan ei tarvitse valittaa ettei hauiksia saisi pumppiin tai kipeytymään.

(huvittavinta on, että arvostelu tulee tyypeiltä, joilla on hädin tuskin ikää ostaa tupakkia... kokemus jyllää, sano)

- JjP

Hihihi äläpäs nyt kiukuttele hyvä (mies?)...
Varmaan voit omankin ikäsi sanoa, jos kerta niin vanha konkari olet? No minun puolelta loppuu tämä "whine" tähän, turhaa kisailemista.

Meinaan vaan että jos aloittaa threadin jossa ihmettelee että "onko hauistreeni perseellään" ja saa vastauksia, niin onko hirveästi paukkuja tuomita jonkun treeni toimimattomana? Kun on juuri itse julistanut että oma treenityyli ei tuo tuloksia?

Olisiko pitänyt vastata että "tee enemmän sarjoja ja raskaammilla painoilla, pääasia että romu liikkuu" ? Sitten olisit ollut tyytyväinen, kun olisit saanut sellaisen vastauksen mitä salaa toivoitkin?

- JjP

No nyt otin hulkin koko ohjelman testiin kuukaudeks pienillä muutoksilla saa nähdä miten potkii.
.
.
.
.
.
.
No ainaki mukavasti tuntu kun tänään kokeiltiin tota rinta&hauis päivää..

*hyppää korkean talon katolta*WHYYYYYYYYYYY????!!!!:jahas:

Itse teen 3 eri hauisliikettä aina perjantaisin, ja hauis kyllä kasvaa ihan ok-vauhdilla.. puolessa vuodessa tullut pari senttiä lisää paksuutta, nyt 45cm.

-- Juffe

Originally posted by jjuppotukki
182 cm ja 88 kg. ja noi mun opit on suoraan maailman suurimman käsivarren omaavasta manfred höberlin kirjasta. olen käyttänyt muuten koko ajan tony halmeen viikingin voimaoppaassa olevia ohjelmia.

Laitappas toi ohjelma tänne!

P.S Zööörtsitin mut ei löytynyt

Suositut

Back
Ylös Bottom