Hauis ja selkä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ozma1
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Voinko reenata esim tänään hauikset jos eilen reenasin selkää?Olen kuullut että ei saisi reenata hauiksia selkä päivän jälkeen...Onko totta?

Voit jos siltä tuntuu. Käsiä tarvitaan selkä treenissä kuitenkin todella paljon ja ne rasittuu myös siinä, joten jos kätesi ei ole palautunut kunnolla, niin saattaa olla vähän huono treenata. Mutta jos itsestäsi tuntuu, että kädet on palautunut tarpeeksi, niin voithan sinä sen treenin vetäistä. Itse en kylläkään kovan käsitreenin jälkeen kehtaa kummoisesti selkää vääntää heti seuraavana päivänä.

Ei kai se kiellettyä ole, mutta varsinkin aloittelijoilla (kuten minä) selkätreeni saattaa alussa mennä aika paljon myös hauiksille. Tästä johtuen hauikset saattavat olla seuraavana päivänä varsin puhdittomat, eikä rauta liiku samalla tavalla kuin "käyttämättömillä" haboilla. Suosittelisin ehkä että pitäisit selkä- ja hauistreenin välissä yhden päivän huilia.

edit. kirhotusvihre

Ozma1 sanoi:
Voinko reenata esim tänään hauikset jos eilen reenasin selkää?Olen kuullut että ei saisi reenata hauiksia selkä päivän jälkeen...Onko totta?

Onhan se vähintään yksi välipäivä hauista rasittavassa treenissä ihan suositeltu, mutta ei todellakaan mikään kiveen hakattu sääntö. Poikkeustilanteessa anna palaa vaan, mutta itse en ainakaan säännöllisesti näin tekisi.

Mä teen ainakin hauiksen ja selän samana päivänä, jotenkin luontevaa kun haukkarii tarvii melkein kaikkiin selkälihasliikkeisiin..

Iso Kolmonen sanoi:
Mä teen ainakin hauiksen ja selän samana päivänä, jotenkin luontevaa kun haukkarii tarvii melkein kaikkiin selkälihasliikkeisiin..

Sama juttu. ei tartte hauikset niin montaa liikettä ku alla on jo selkätreeni.

fish sanoi:
Ei ne muutenkaan tarvitse kuin 2 liikettä, tai korkeintaan 3, yht. 4-6 sarjaa.

Eikai tota noin yksiselitteisesti voi sanoo. Jotku tarttee suuremman volyymin. Ja riippuu paljon ohjelmastakin.

fish sanoi:
Ei ne muutenkaan tarvitse kuin 2 liikettä, tai korkeintaan 3, yht. 4-6 sarjaa.
ite teen 3 liikettä, 2-3 sarjaa per liike..noitten jälkeen vielä pari sarjaa pumppia pienillä painoilla..
"vähemmän on liian vähän ja enemmän liikaa..."

hafanafa sanoi:
Eikai tota noin yksiselitteisesti voi sanoo. Jotku tarttee suuremman volyymin. Ja riippuu paljon ohjelmastakin.

No aloittelijoiden osiolla sanoisin noin yksinkertaisesti. Vaikka se ei noin yksinkertaista olekaan.

Ongelmana on usein se, että aloittelijat kyllä muistaa treenata niitä pieniä ja tärkeitä lihaksia (rinta ja hauis, joskus myös vatsa ja ojentaja) ihan helvetisti, mutta isot eivät saa kokoonsa ja tarpeeseensa nähden tarpeeksi treeniä.

On toki yksilökohtaista, mutta muistaakseni Tomi sanoi jossain threadissa jotakuinkin näin: "Treenaan hauiksia 5 sarjaa, ja silti ne on parhaiten kehittynyt lihasryhmäni". Ei välttämättä mennyt noin sanasta sanaan, mutta sisältö oli tuo, ja sen sisällön kun kaikki aloittelijat sisäistäisi niin ei menisi ylivatkaamiseksi..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hauikset ja selän voi treenata vaikka samana päivänä ja kehittyä, miksei siis peräkkäisinäkin päivinä. Itselleni tuollainen jako ei kuitenkaan ollut paras mahdollinen, ja tällä hetkellä treenaan hauikset/rinnan keskiviikkoisin ja selän perjantaisin. Kehitys mittaa sen onko jokin treenijako kannattava, ei se mitä on jostain kuullut.

fish sanoi:
No aloittelijoiden osiolla sanoisin noin yksinkertaisesti. Vaikka se ei noin yksinkertaista olekaan.

Ongelmana on usein se, että aloittelijat kyllä muistaa treenata niitä pieniä ja tärkeitä lihaksia (rinta ja hauis, joskus myös vatsa ja ojentaja) ihan helvetisti, mutta isot eivät saa kokoonsa ja tarpeeseensa nähden tarpeeksi treeniä.

On toki yksilökohtaista, mutta muistaakseni Tomi sanoi jossain threadissa jotakuinkin näin: "Treenaan hauiksia 5 sarjaa, ja silti ne on parhaiten kehittynyt lihasryhmäni". Ei välttämättä mennyt noin sanasta sanaan, mutta sisältö oli tuo, ja sen sisällön kun kaikki aloittelijat sisäistäisi niin ei menisi ylivatkaamiseksi..

Joo sori mä en hoksannu tota et oli alottelijan osio. Kyllähän sitä näkee ku jotku alottelijat vetää selän ja jalat samassa reenissä ja sit esim hauikselle on oma päivä ja treenit kestää sen puoltoistatuntiaki. itellä kestää hauistreeni viitisen minuttia.

Ribee sanoi:
Itellä on hauis ja selkä samana päivänä, niin kumpi kannattais tehdä ensin?

Ehdottomasti selkä. Väsyneillä hauiksilla et enää selkätreenistä saa läheskään kaikkea irti, mutta hauiksille selkätreeni käy vaan hyvästä lämmittelystä ja ehkä ekasta liikkeestäkin.

Timba79 sanoi:
Ehdottomasti selkä. Väsyneillä hauiksilla et enää selkätreenistä saa läheskään kaikkea irti, mutta hauiksille selkätreeni käy vaan hyvästä lämmittelystä ja ehkä ekasta liikkeestäkin.

Tämän olen itsekin hyvin havainnut, kun tuli muutettua treeni kolmijakoiseksi ja tätä nykyä teen selän ja hauikset samana päivänä. Ei tartte selkätreenin jälkeen hauiksia paljoa "rankaista", kun jo saa tuntumaan ihan mukavasti.

Itse treenaan kaksi jakoisella ja toisena päivänä teen Selän, hauikset ja ojentajat samalla kertaa, sillä olen huomannut tuon olevan minulle itselleni sopivin keino. Ja kädet ovat kehittyneet ihan hyvin.

EDIT: hieno säätöä

Esa Nahka sanoi:
Itse treenaan kaksi jakoisella ja toisena päivänä teen Selän, hauikset ja ojentajat samalla kertaa, sillä olen huomannut tuon olevan minulle itselleni sopivin keino. Ja kädet ovat kehittyneet ihan hyvin.

EDIT: hieno säätöä

itsellä sama homma ja kun tulee tehtyä pohkeet ja alaselkä ennen käsiä niin ne ehtivät kivasti siinä levähtääkin

kannattaako treenata hauista ja selkää samana päivänä?????? treenaan ite ensikisi selän ja sen jälkeen hauiksen...

mizeliini sanoi:
kannattaako treenata hauista ja selkää samana päivänä?????? treenaan ite ensikisi selän ja sen jälkeen hauiksen...

2-3 jakoisissa ohjelmissa toimii hyvin näin, tosin silloin ei tule suoran ja epäsuoran treenin hyöytyä. 4-5 jakoisissa taas en välttämättä selkää ja hauista samana päivänä tekisi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom