Hauis ja ojentaja samana päivänä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja M30
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
huumor sanoi:
kyllä joku punnerrusliike olisi hyvä olla ohjelmassa myös ojentajille mukana. ei ranskiksessa nyt varsinaisesti mitään valtavia rautoja liikutella. (tosin ei vielä mulla missään muussakaan liikkeessä :rolleyes: )

Jos rinnalle tekee penkkiä ja olkapäille pystypunnerrusta, ei IMO ojentajat enää välttämättä vaadi mitään suoraa punnerrusliikettä, tosin ei varmasti haittaakaan ole. Kyllähän rankalainen ja ojentajapunnerrus menevät aika saatanan tehokkaasti ojentajille ja kuitenkin suhtkoht mukavia rautoja pystyy liikuttamaan.

Jaahas, ranskalainen ja punnerus taljassa ovat molemmat raskaita liikkeitä kunnolla tehtyinä. Höpöhöpö, että "niissä ei liikutella riittävän isoja painoja", tuolla periaatteella jaloille pitäisi tehdä lähinnä prässiä. Ei silleen, kapea penkki ja sen variaatiot rokkaavat, piti vain huomauttaa tuosta.

Ja vielä muistutuksena, että tolla systeemillä saa herkästi vittumaiset raskausarvet olkapäihin, etenkin jos tykkää dippailla.

Jep, kyllä ranskalainen punnerrus on raskas perusliike jos mikä. Toiset tekee isoilla romuilla, toiset ei ;)

Mä en yleensäkään ymmärrä sitä, että jos liikkeessä käytetään taljaa, on se joidenkin mielestä heti olematon "hilavitkutusliike". Kyllä mä saan esim. ylätaljasta paljon enemmän hyötyäjä selälle mitä leuanvedosta. Ja just nuo ojentajat tehtynä ojentajapunnerruksena taljasta on hiton tehokas liike ollut ainakin mun ojentajille. Sori :offtopic:

EDIT: Ja kun tässä lähinnä ojentajasta ja hauiksesta on kyse, niin väitänpä että hauis tehtynä alataljasta suoralla tangolla on ehkä jopa kovempi liike hauikselle mitä tavallisella vapaalla tangolla tehtynä. Ja perusteluin se, että heijaaminen ei taljaliikkeessä vie sitä rasitusta kovinkaan paljon hauiksilta pois ja siinä on se tasainen veto liikkeen alusta loppuun asti.

Timba79 sanoi:
Jos rinnalle tekee penkkiä ja olkapäille pystypunnerrusta, ei IMO ojentajat enää välttämättä vaadi mitään suoraa punnerrusliikettä, tosin ei varmasti haittaakaan ole. Kyllähän rankalainen ja ojentajapunnerrus menevät aika saatanan tehokkaasti ojentajille ja kuitenkin suhtkoht mukavia rautoja pystyy liikuttamaan.
Tässä tapauksessa kun käsipäivä on erikseen, jos nyt oikein ymmärsin, niin en näe muuta vaihtoehtoa kun ottaa yksi kova punnerrusliike ojentajille. ;)
Tuo ranskalainenkin on vähän siinä ja siinä voiko sitä pitää yleisliikkeenä, se on kumminkin 1 nivelliike, jossa painomäärä on suhteessa punnerrusliikkeisiin pienempi ja loukkaantumisriski on myös suurempi alhaisimmilla (suuremmilla painoilla) toistomäärillä. Meneehän tämä taas tälläiseksi vänkäämiseksi et onko joku liike hyvä vai ei. Pääasiahan noissa liikkeissä on se, että ne voi turvallisesti itse suorittaa ja pystyy vielä kehittymään niissä.

Kyllä minunkin mielestäni taljat sopivat treenaamisen todella hyvin. Parhaimmillaan ne ovatkin sellasissa liikkeissä missä moninivelliikkeitä ei pysty suorittamaan, kuten haba & forkut.
:piis:

M30 sanoi:
Pitää hieman "mulkata" ohjelmaa... :) Kiitoksia avusta!

:offtopic: Yritin etsiä äsken searchilla kunnon ohjelmaa jaloille, mikä riittäisi kerran viikossa tehtynä? Siis yhtenä päivä jalat kokonaisuudessa sillain että toimii! Vai pitäisikö jakaa? Kiitos jo etukäteen!

Kyykky 4*6, kerran viikossa! Melko syvältä ja kovaa. Noin viiden minuutin tauot ja joka sarja samalla painolla. Jos saat suoritettua täydet 4*6 niin seuraavalle viikolle lisää painoa jne. Vain sarjapainon nousu on tärkeää. Tämä siis on minun jalkatreenini, saa kritisoida vapaasti.

toolate sanoi:
Tässä tapauksessa kun käsipäivä on erikseen, jos nyt oikein ymmärsin, niin en näe muuta vaihtoehtoa kun ottaa yksi kova punnerrusliike ojentajille. ;)

Tässä kohtaa olen kyllä samaa mieltä. Eli jos käsipäivä on erikseen, niin ei varmasti ole mitään perusteita jättää esim. kapea penkki tai dippi tekemättä (ellei joku vamma estä). Mutta jos ojentajat on rinnan tai olkapäiden kaverina ja tehdään jo rinnalle punnerruksia tai olkapäille pystypunnerruksia, niin sitten on siinä ja siinä, että onko siitä kapeasta penkistä enää niin välttämätöntä hyötyä.

Ojentajille rohkenen esittää massaliikkeeksi floor pressiä eli penkkiä lattialla maaten. Smithissä helppo tehdä ja menee kuin vanhaan ihmiseen. Kesäohjelmassani joka toinen viikko antagonistinen eli vuorosetit esimerkiksi kyykkyä ja mavea, penkkiä ja kulmasoutua jne. Itse asiassa mielenkiintoisempi treenata kuin perinteisellä. Koska suorituspaikkoja tarvitaan kaksi, salilla saa olla tarkkana, ettei tule sanomista. Itse olen vierastanut muuta kuin raaka rautaa, mutta ojentajat ja hauis vuorotellen taljassa toimii. Osoittaa myös, miten paljon enemmän voimaa on (ja tulee olla) ojentajissa.

Timba79 sanoi:
Tässä kohtaa olen kyllä samaa mieltä. Eli jos käsipäivä on erikseen, niin ei varmasti ole mitään perusteita jättää esim. kapea penkki tai dippi tekemättä (ellei joku vamma estä). Mutta jos ojentajat on rinnan tai olkapäiden kaverina ja tehdään jo rinnalle punnerruksia tai olkapäille pystypunnerruksia, niin sitten on siinä ja siinä, että onko siitä kapeasta penkistä enää niin välttämätöntä hyötyä.

:offtopic: niin tosiaan meinasin sitä kapeaapenkkiä juurikin tuohon käsipäivään. itsekään en tee juurikaan ikinä kapeea ja normaalia penkkiä samalla treenikerralla :offtopic:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
huumor sanoi:
kyllä joku punnerrusliike olisi hyvä olla ohjelmassa myös ojentajille mukana. ei ranskiksessa nyt varsinaisesti mitään valtavia rautoja liikutella. (tosin ei vielä mulla missään muussakaan liikkeessä :rolleyes: )

Kokeile tehdä siten että hyödynnät hieman selkälihojasi ja takaolkapäitä kyseisessä liikkeessä. Eli heijaat hieman kuten tekisit pullover-liikettä. Ja on ne ranskalaiset silti helvetin rankka liike ojentajille. Ranskisten negatiivinen-vaihe repii ojentajat aivan tohjoksi.

Akkeli sanoi:
Kokeile tehdä siten että hyödynnät hieman selkälihojasi ja takaolkapäitä kyseisessä liikkeessä. Eli heijaat hieman kuten tekisit pullover-liikettä. Ja on ne ranskalaiset silti helvetin rankka liike ojentajille. Ranskisten negatiivinen-vaihe repii ojentajat aivan tohjoksi.

Joo siinä tulee kyllä negatiivinen vaihe tehtyä huolellisesti, nimimerkillä ranskikset otsaan :D

Akkeli sanoi:

Eikös niitte käsien pitäs olla paikoillaan kun tuota ranskista tekee, eikä mitään heiluttelua :rolleyes:

miQ sanoi:
Eikös niitte käsien pitäs olla paikoillaan kun tuota ranskista tekee, eikä mitään heiluttelua :rolleyes:
Minun mielestäni kyllä (monien mielestä varmasti ei). Tuosta liikkeestä ei kyllä kannata alkaa tekemään yleisliikettä vaan tekee sen suosiolla eristävänä. Tuossa liikeessä kannattaa tosiaan tehdä hitaat negat kuten jo mainittiinkin ja sen lisäksi pitää toistomäärät kohtuullisen suurina. Jos haluaa enemmän rautaa niin sitten vaan kapeeta tai sen variaatiota (tai JM pressiä).

miQ sanoi:

Tuosta pienestä heijaamisesta ei ole muuta hyötyä kuin se, että auttaa joillakin kyynerpääseudun kipuilussa. Mulla on ainakin tällainen tilanne, että jos teen suoraan otsalle, niin kyynerpää ei tykkää siitä yhtään. Neutraalin muitaisin ainakin tällaista vinkkiä anteneen??

Akkeli sanoi:
siis käytän ranskalaisessa sitä tankoa noin keskellä päätä ja venytys on kyllä kova. ja ojentajat saan kyllä kipeiksi, mutta itse tykkään tehdä myös noita punnerrus liikkeitä jossa voi käyttää myös enemmän rautaa. :)

Timba79 sanoi:
En mä keksi yhtään järkevää syytä, miksei voisi vastakkaisia lihaksia tehdä. Tehdäänhän jalatkin usein yhtenä päivänä ja samalla tavalla siinä on vastakkaiset lihakset kyseessä kuin käsissäkin. Sitä mä vaan en itse tiedä, onko parasta tehdä aina vuoronperään toiselle lihasryhmälle liikkeet, vaiko ensin esim. ojentajat kokonaisuudessaan ja sitten hauikset. Kokeilemalla tuokin varmaan selviäsi.

Mites tuo vuorottelu sitten muuten esim rinta,olkapää,ojentaja päiänä?

Voiko tehdä esim seuraavassa järjestyksessä?
Penkki
Pystypunnerrus
Kapea penkki
Vipunostot vinopenkissä
Vipunostot sivulle
Ojentajat taljassa

Ja takaolkapäät eri treenissä.

Edit: tälla lailla tehtynä saan esim vipunostot vinopenkissä ja sivulle käyttää isompia painoja kuin yksi lihas putkeen tehtynä. Eli suurempi ärsyke

miQ sanoi:

Ei se mikään sääntö ole, kukin tekee miten tykkää. Yläselkää ja takaolkapäitä hyödyntämällä (ts. pikkasen heijaamalle) liikkeestä tulee vaan enemmän massaliike.

Mites tuo vuorottelu sitten muuten esim rinta,olkapää,ojentaja päiänä?

Voiko tehdä esim seuraavassa järjestyksessä?
Penkki
Pystypunnerrus
Kapea penkki
Vipunostot vinopenkissä
Vipunostot sivulle
Ojentajat taljassa

Ja takaolkapäät eri treenissä.

Mä olen ottanut rinta/olkapää/ojentaja -treenissä muuten about samalla tavalla, mutta ton kapean penkin olen ottanut ennen ojentajapunnerrusta, eli toiseksi viimeisenä liikkeenä. Kokeilin ohjelman alussa myös niin, että ojentajat ja olkapäät samaan aikaan, mutta se ei ottanut niin hyvin olkiin, kun ojentajat väsyneenä teki työt. Tää siis tosiaan on vain mun mielipide, mutta järjestys rinta/olkapää/ojentaja olisi parempi, eli vedä se kapea vain tossa olkapäiden jälkeen. :) Takaolkapäät kuuluu mun mielestä selkälihaksistoon, siinä missä esim. epäkkäätkin, itse teen takaolkapäät selkätreenissä.

Eikös muuten sekin oo hyvä puoli, jos tekee vastakkaiset lihakset vuorotellen, että ehtii esim. ojentaja palautua samalla kun vääntää hauista ja toisin päin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom