Hauiksen irtirepeäminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rankko
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hauis repesi irti alaosastaan 3*4*1 cm alueelta ultraäänitutkimuksen mukaan. Jänteet ok. Alaosassa nyt kuoppa ja lihas vinossa kainaloon päin. Ihmeen vähän kipua. Tosi kevyesti pystyy jännittämään ja lihas jotenkin nuljahtaa. Kirurgit sanoivat ettei kannata leikata. Paranee toimintakuntoon kuulemma pikkuhiljaa itsellään. Jotenkin epäilen...

Onko kellään kokemusta tai tietoa vastaavanlaisesta? Onko leikattu, miten paraneminen, jäikö karseen näköiseksi, paljonko vaikutti voimapuoleen yms.?

Kävitkö yleisellä puolella vai yksityisellä, kun sait tämän lausunnon?

kävin

kunnallisessa, mutta lähetin ultraäänitutkimuksen lausunnon yksityispuolelle sähköpostilla. Oli samaa mieltä kunallisen kanssa. Itse kuitenkin vielä epäilen, että leikkaus voisi kuitenkin olla ok juttu.

Mene urheilulääkärille. Nuo "tavislääkärit" ei aina ihan ajattele, että ihmiset tekee käsillään muutakin kuin nostaa maitopurkkia tai pyyhkii persettä.

Hauis repesi irti alaosastaan 3*4*1 cm alueelta ultraäänitutkimuksen mukaan. Jänteet ok. Alaosassa nyt kuoppa ja lihas vinossa kainaloon päin. Ihmeen vähän kipua. Tosi kevyesti pystyy jännittämään ja lihas jotenkin nuljahtaa. Kirurgit sanoivat ettei kannata leikata. Paranee toimintakuntoon kuulemma pikkuhiljaa itsellään. Jotenkin epäilen...

Jos siis kyseessä on lihasvamma, eikä se, että lihas on irti kiinnityskohdastaan, niin tuskin kannattaa alkaa puukkoa heiluttamaan.

lue toi mun stoori...ne ei myöskään mun tapauksessa ultralla nähneet juuri mitään, vasta magneettikuvissa nähtiin onko jänne poikki vai ei, samallailla mullakin parani ns toi mun käsi tosi nopeesti toimintakuntoon, ja silti magneettikuvat paljasti koko jänteen olevan poikki, ja siitäkin huolimatta eivät meinanneet uskoa sen olevan poikki, koska voimat oli suht hyvin säilyny. Eli äkkiä magneettikuvaan, ennenkuin huokaset helpotuksesta.

Ja kun olin töölön osasto 10:llä odottamassa leikkausta, niin mm. Ilkka Tulikoura kävi ihmettelemässä sitä mun kättä,ja ei oltu varmoja onko se poikki vai ei, vaikka magneettikuvakin sen näytti, ja asiaa puitiin koko hemmetin maanantai. Päädyttiin siis leikkaukseen, ja irti oli aivan totaalisesti. Ja tossa linkki tohon kaveriin, siis Kuka on Ilkka Tulikoura:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ilkka_Tulikoura

Eli aina noi vammat ei todellakaan ole kovin yksiselitteisiä, ja tätä omaa kokemustani peilaten suosittelen lisätutkimuksia. Näin itse toimisin.

Joo magneettiin ja sitten urheilulääkärille. Mulla kans sanottiin rintalihaksesta ultran jälkeen että 2 cm repeämä. Paranee itsestään. Magneetissa totuus paljastui. Lihas revennyt kahteen osaan ja yläpäästä jänne irti. Iso leikkaus enkä ole vieläkään toipunut entiselleen. Aikaa kulunut liki 1.5 vuotta.

No, mikäs tilanne kätes suhteen? Onko tilanne muutunu?

Nykytilanne

No, mikäs tilanne kätes suhteen? Onko tilanne muutunu?

En tiedä tarkoititko mun tilannetta vai edellisen kirjoittajan.

Itse olen käynyt nyt urheilukirurgin juttusilla ja oli sitä mieltä, että palautuu aika hyvin ennalleen ja hauis siirtyy kainalon puolelta keskemmälle alkuperäiselle paikalleen kun jännitystila palaa ennalleen. Kysyin, että oletko varma ja vastasi, että " aivan varma". Ei kannata leikata.

En vieläkään luottanut tuohonkaan lausuntoon vaan kävin käsikirurgin juttusilla. Voimataso oli selvästi heikompi kierrettäessä nyrkkiä ulospäin käden ollessa 90 asteen kulmassa. Viittaisi jänteen irtirepeämiseen. Ei selviä kuin magneetissa. Jos pelkkä lihas revennyt, ei kannata leikata. Teoriassa mahdollista, mutta vertasi märän vessapaperin ompelemiseen. Kokonaisvoimataso keskimäärin kärsii n. 15%:n hävikin tällaisessa vammassa.

Käsi on nyt kauttaaltaan mustelmalla, muttei yhtään kipeä, liikkuu hyvin ja voimaakin voipi jo hieman käyttää. Lihas näyttää jo selvästi pienemmälle ja on vetäytynyt ylemmäs.

Harkitsen magneettikuvaa, mutta en tiedä menisinkö edes leikkaukseen vaikka se mahdollisuus tulisi. Magnettiikuva maksaa 360 € ja mahdollinen leikkaus muutaman tonnin ( ei oikein olisi varaa ). Kuulemma ainakin 6 kk:n toipumusaika, eikä silti tulisi entisenlaista. Kirurgi sanoi, ettei välttämättä tarvitse leikata ja kädellä pystyy toimimaan kuitenkin kuin lähes ennen tapaturmaa. En nyt oikein tiedä mitä tekisin. Jos käsi olisi muuten toimintakuntoinen, niin kuinkahan ton lihaksen ulkonäkö muuttuu ajansaatossa. Jääköhän rusinaksi? Jotenkin tuntuu, että luotan voiman palautumiseen, mutta toi ulkonäkö huolestuttaa. ( Myös se huolestuttaa, kun huomaan, kuinka turhamainen sitä loppujen lopuksi onkaan. )

Onko kellään revennyt lihas kiinnityksestä, eikä kuitenkaan ole leikattu? Olisi mielenkiintoista kuulla, miten sen kanssa on pärjätty ja onko jäänyt ulkoisesti aivan onnettomaksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En tiedä tarkoititko mun tilannetta vai edellisen kirjoittajan.

Itse olen käynyt nyt urheilukirurgin juttusilla ja oli sitä mieltä, että palautuu aika hyvin ennalleen ja hauis siirtyy kainalon puolelta keskemmälle alkuperäiselle paikalleen kun jännitystila palaa ennalleen. Kysyin, että oletko varma ja vastasi, että " aivan varma". Ei kannata leikata.

En vieläkään luottanut tuohonkaan lausuntoon vaan kävin käsikirurgin juttusilla. Voimataso oli selvästi heikompi kierrettäessä nyrkkiä ulospäin käden ollessa 90 asteen kulmassa. Viittaisi jänteen irtirepeämiseen. Ei selviä kuin magneetissa. Jos pelkkä lihas revennyt, ei kannata leikata. Teoriassa mahdollista, mutta vertasi märän vessapaperin ompelemiseen. Kokonaisvoimataso keskimäärin kärsii n. 15%:n hävikin tällaisessa vammassa.

Käsi on nyt kauttaaltaan mustelmalla, muttei yhtään kipeä, liikkuu hyvin ja voimaakin voipi jo hieman käyttää. Lihas näyttää jo selvästi pienemmälle ja on vetäytynyt ylemmäs.

Harkitsen magneettikuvaa, mutta en tiedä menisinkö edes leikkaukseen vaikka se mahdollisuus tulisi. Magnettiikuva maksaa 360 € ja mahdollinen leikkaus muutaman tonnin ( ei oikein olisi varaa ). Kuulemma ainakin 6 kk:n toipumusaika, eikä silti tulisi entisenlaista. Kirurgi sanoi, ettei välttämättä tarvitse leikata ja kädellä pystyy toimimaan kuitenkin kuin lähes ennen tapaturmaa. En nyt oikein tiedä mitä tekisin. Jos käsi olisi muuten toimintakuntoinen, niin kuinkahan ton lihaksen ulkonäkö muuttuu ajansaatossa. Jääköhän rusinaksi? Jotenkin tuntuu, että luotan voiman palautumiseen, mutta toi ulkonäkö huolestuttaa. ( Myös se huolestuttaa, kun huomaan, kuinka turhamainen sitä loppujen lopuksi onkaan. )

Onko kellään revennyt lihas kiinnityksestä, eikä kuitenkaan ole leikattu? Olisi mielenkiintoista kuulla, miten sen kanssa on pärjätty ja onko jäänyt ulkoisesti aivan onnettomaksi.

Jos lihas repeää kiinnityksestä, sen voimataso jää paljon terveestä ja se tulee näyttämään ihan hirveältä nimim. kokemusta on.
Eli jos on jännerepeämä, kannattaa ehdottomasti korjauttaa jos mahdollista. Jos taas vamma on esim. keskellä lihasta, sitä on lähes mahdotonta ommella, niinkuin lääkäri olikin sanonut.

Onko tietoa, kuinka nopeasti pitäisi leikata? Tiedän, että mahdollisimman nopeasti, mutta milloin viimeistään ( pitäisi saada vakuutusyhtiöltä ensin maksusitoumus )?

Onko tietoa, kuinka nopeasti pitäisi leikata? Tiedän, että mahdollisimman nopeasti, mutta milloin viimeistään ( pitäisi saada vakuutusyhtiöltä ensin maksusitoumus )?

En osaa aikaa sanoa, mutta niinkuin sanoit, mahdollisimman nopeasti.

Pidäthän topicin ajan tasalla, kiinnostaa kovasti mitä löytyy ja miten kaikki lopulta selviää.

Ennen kaikkea pikaista paranemista!

Tuossa on aiheesta juttua suomeksi - paria leikkausmenetelmää vertailtu, kuvia yms.

http://www.soy.fi/sot-lehti/3-2008/24.pdf

Juuh, tosin tuossa artikkelissa ei käsitellä lainkaan suoraa jänteen kiinnitystä, joka siis suht. nopealla reagoinnilla voidaan tehdä ilman jännesiirrettä. Itsellä oli 23 pv tapaturmasta itse leikkaus, ja vielä onnistuttiin kiinnittämään jänne ilman siirteitä. Ja se on aina paranemisen kannalta parempi.

Magneetissa näkyi, että jänne on kokonaan irti. Leikkausaika varattu ja vakuutusyhtiön pikapäätöstä odotellaan.

Yksi asia tässä kuitenkin ihmetyttää. Käsi toimii kaikinpuolin hyvin. Eilen puoli tuntia lumitöitä ja sitten tänään uskaltauduin tekemään jo lihastestejä varovasti. Joka suuntaan voimaa tuntuu olevan, myös uloskierto. Toistomäärä ( painoa oli vain 6 kg, en uskaltanut tässä vaiheessa kokeilla enempää ) oli hauiskäännössä saman verran toistoja ensimmäisessä sarjassa kuin terveellä puolella. Sarjat tein hitaasti molempiin suuntiin. Väsähti sarjojen välissä vaan huomattavasti nopeammin kuin terve puoli, mutta tein siitä huolimatta useamman sarjan. Kipeää ei tehnyt. Hauis tuli jopa pumppiin. Tätä en ymmärrä.

Siis jos lihas on vain kiinni ylhäältä, miten se voi toimia edellä mainitun tavoin?

Ultraäänessä todettu lihasrepeämä paikallistettiin n. 5 cm kyynärtaipeesta ylöspäin. Kyynärtaipeesta ylöspäin tuntuu olevan hieman lihasta ( vähemmän kuin terveellä puolella ) ja tuon 5 cm:n kohdalla lihas tekee lisäkuopan ja tuntuu sormella.

Tuntuisi oudolta, että olisi käynyt niin, että sekä lihas että jänne olisivat molemmat revenneet. Jos toinen antaisi periksi, niin tuskin toiseen tulisi vauriota. Vai olisiko se mahdollista?

Käsikirurgi sanoi, ettei noita aina leikata ja eniten leikkaamattomuus vaikuttaa ulospäin kiertämiseen ( "= ruuvaustyyli " ) ja sanoi, että jos työkseen ruuvaa, silloin eniten haittaa. Kokeilin puristaa ja ruuvata samaan aikaan, niin hyvin oli voimaa. Tällöin kyllä hieman kipua hauiksessa, jos oli reilusti vastusta. Vastasi myös lihaksen surkastumis kysymykseen, että pikkuhiljaa surkastuisi olemattomiin. Miten se voi jos lihasta pystyy jännittämään?

Pyytäisin viisaammilta vastausta tuohon, että minkä takia lihas toimii normaalisti, jos se ei ole kiinni alaosastaan? Ja jos se ei ole mahdollista, niin voiko magneettikuvassa olla tulkinnanvaraa?

Vielä semmoinen kysymys semmoiselle, jolta jänne alhaalta irronnut. Tuntuiko missään vaiheessa pienintäkään tuntemusta jänteen irtoamispaikasta. Minulla ei tuntunut yhtään mitään. Ainoastaan hauiksessa oli kipu ja sitäkään ei voi hammassärkyyn verrata.

Magneetissa näkyi, että jänne on kokonaan irti. Leikkausaika varattu ja vakuutusyhtiön pikapäätöstä odotellaan.

Yksi asia tässä kuitenkin ihmetyttää. Käsi toimii kaikinpuolin hyvin. Eilen puoli tuntia lumitöitä ja sitten tänään uskaltauduin tekemään jo lihastestejä varovasti. Joka suuntaan voimaa tuntuu olevan, myös uloskierto. Toistomäärä ( painoa oli vain 6 kg, en uskaltanut tässä vaiheessa kokeilla enempää ) oli hauiskäännössä saman verran toistoja ensimmäisessä sarjassa kuin terveellä puolella. Sarjat tein hitaasti molempiin suuntiin. Väsähti sarjojen välissä vaan huomattavasti nopeammin kuin terve puoli, mutta tein siitä huolimatta useamman sarjan. Kipeää ei tehnyt. Hauis tuli jopa pumppiin. Tätä en ymmärrä.

Siis jos lihas on vain kiinni ylhäältä, miten se voi toimia edellä mainitun tavoin?

Ultraäänessä todettu lihasrepeämä paikallistettiin n. 5 cm kyynärtaipeesta ylöspäin. Kyynärtaipeesta ylöspäin tuntuu olevan hieman lihasta ( vähemmän kuin terveellä puolella ) ja tuon 5 cm:n kohdalla lihas tekee lisäkuopan ja tuntuu sormella.

Tuntuisi oudolta, että olisi käynyt niin, että sekä lihas että jänne olisivat molemmat revenneet. Jos toinen antaisi periksi, niin tuskin toiseen tulisi vauriota. Vai olisiko se mahdollista?

Käsikirurgi sanoi, ettei noita aina leikata ja eniten leikkaamattomuus vaikuttaa ulospäin kiertämiseen ( "= ruuvaustyyli " ) ja sanoi, että jos työkseen ruuvaa, silloin eniten haittaa. Kokeilin puristaa ja ruuvata samaan aikaan, niin hyvin oli voimaa. Tällöin kyllä hieman kipua hauiksessa, jos oli reilusti vastusta. Vastasi myös lihaksen surkastumis kysymykseen, että pikkuhiljaa surkastuisi olemattomiin. Miten se voi jos lihasta pystyy jännittämään?

Pyytäisin viisaammilta vastausta tuohon, että minkä takia lihas toimii normaalisti, jos se ei ole kiinni alaosastaan? Ja jos se ei ole mahdollista, niin voiko magneettikuvassa olla tulkinnanvaraa?

Vielä semmoinen kysymys semmoiselle, jolta jänne alhaalta irronnut. Tuntuiko missään vaiheessa pienintäkään tuntemusta jänteen irtoamispaikasta. Minulla ei tuntunut yhtään mitään. Ainoastaan hauiksessa oli kipu ja sitäkään ei voi hammassärkyyn verrata.

Kiitos mielenkiintoisesta vastauksesta, onneksi menit siihen magneettikuvaan. Tarinasi koskien kipuja, ja voimien säilymistä vastaavat lähes suoraan omaa tapaustani, jossa myös siis käsivarren toimivuus, ja voimataso säilyi tosi hyvin, ja diagnoosi oli silti sama kun sinulla koskien hauiksen jännettä. Tosin itselläni ei ollut lihasrepeämää, joten en osaa maallikkona sanoa kuin siihen vammaan, joka itselle kävi, ja jonka osalta olen kuullut lääkäreiden arviot. Ohessa linkki selventävään kuvaan: http://www.muskelaufbau-forum.de/planer/biceps.jpg

ELi kuvassa näkyy, miten hauis kiinnittyy 2 eri kiinnityksellä alaosastaankin, ja kuvassa ns vasemman puoleinen, hieman ohuempi on nimenomaan kyseinen jänne, joka kiinnittyy värttinäluuhun, ja joka myös minun tapauksessani huomattiin vasta magneettikuvassa irronneen kokonaan. Sen lisäksi kuvassa nähdään myös ns sidekalvo, joka kinnittyy kyynärvarren eri kudoksiin, mutta ei muistaakseni lääkärin sanoja muistellessani luuhun, eikä ole varsinainen jänne. Tämä oli minun tapauksessani, kun luin leikkauskertomustani, poikkeuksellisen vahva, mikä osin minut leikanneen kirurgin mukaan selitti voimien, ja toimintakunnon hyvän säilymisen. Se siis oli ehjä, epäilen että myös sinun tapauksessa, mutta siitä en varmasti tiedä.

Itsellänikään ei muutaman viikon jälkeen tuntunut mitään kipuja,ja oma hauis jännittyi myös jo 3 vk tapaturmasta, tosin näyttäen lyhyemmältä, ja siis kyynärtaipeen ja hauiksen alotuskohdan väliin oli muodostunut merkittävä vapaa tila. Ja omassa tapauksessanikin meni koko päivä odotellessa sairaalassa leikkausta, kun nimenomaan mietittiin ja tulkittiin magneettikuvaa, mutta nimenomaan sen perusteella laikkaus tehtiin, ja siellä huomattiin selvästi, että kyseinen jänne oli kokonaan irti, ja vetäytynyt jo sykkyrälle, ja hieman arpeutunut. Eli olen itse sitä mieltä, että onneksi leikattiin, nyt 2,5 vk leikkauksesta, ja alkaa jo suoristua, ja paraneminen selvästi käynnissä.

Ilmeisesti aiot leikkauttaa yksityisellä? Itse pääsin magneettikuvan otosta, joka oli pe, niin seuraavana ma leikkaukseen yleisellä puolella, joten tämäkin vaihtoehto toimii kyllä. Tosin en ole varma, miten tämä vaikuttaa siihen, missä paikakkunnalla on kirjoilla jne jne, ja onko silloin parempi käyttää yksityistä palvelua.

Kiitos erittäin hyvistä tiedoista! Semmoinen jäi arveluttamaan, että miten käden suoristumisen aloittaminen on mahdollista noin pian? Eikös käteen laiteta kipsi kuudeksi viikoksi?

Back
Ylös Bottom