- Ikä
- 47
Kiitos erittäin hyvistä tiedoista! Semmoinen jäi arveluttamaan, että miten käden suoristumisen aloittaminen on mahdollista noin pian? Eikös käteen laiteta kipsi kuudeksi viikoksi?
Ei ainakaan minulla. Haavaside, jonka käyttö lopetettava kun haava ei enää eritä, eli ilmakylpyjä mahdollisimman aikaisin, minun tapauksessa n. 3 päivää. Kantoside mukaan, jota käytettävä ensimmäisen 4 viikon aikana aina öisin, päivisin kivun mukaan, enää en sitä päivisin tarvitse. Hoito-ohjeeksi minulle tuli seuraava: ensimmäisen 4 vk aikana kättä pyrittävä suoristamaan siitä n 90 asteen kulmasta 30 astetta, en tiedä tarkottiko 30 astetta siitä lisää, vai 30 astetta vajaaksi suorasta käden kulmasta, ilmeisesti jälkimmäistä. Sitten on 1. fysioterapia-aika, seuraavan 4 vk aikana käsi saatava suoraan, jonka jälkeen on 2. fysioterapia-aika+ortopedille myös aika. Tämän jälkeen tämän ns. ensimmäisen hoitosuunnitelman mukaan kättä ruettava kuntouttamaan tahdilla 1kg/vk, ja tos lapussa lukee lopuksi että 4 kk jälkeen täysi mobilisaatio, mitä se sitten tarkkaan ottaen tarkoittaakaan. Mutta tottakai tilanne elää riippuen näistä tarkastuskäyntien diagnooseista.