Hartiat leveämmäksi?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
En ole täysin varma, että kuuluisiko tämä tyhmien kysymysten joukkoon vai tänne, mutta ajattelin saavani täältä järkevämmän vastauksen kysymykseeni :)

Minkä lihasten treenaaminen vaikuttaa hartioiden levenemiseen? tuskin pelkästään hartioiden treenaaminen, vaikuttaako selkälihakset tms. osaisiko joku anatomian ekspertti selittää tähän järkevän vastauksen sekä mainita liikkeitä, millä tuo operaatio hartioiden leventäminen tapahtuu?

Kiitti jo etukäteen.

Hartioiden leveyteen vaikuttaa selän lihakset (leveä selkälihas, latissimus dorsi) ja olkapään lihakset (eniten sivuolkapää, lateral deltoid). Eli treenaamalla leveän selän liikkeitä saat selkään leveyttä ja hartijat leviää. Tälläsiä liikkeitä on kaikki ylhäältä vedettävät selkäliikkeet esim. leuanveto ja ylätalja. Parhaita liikkeitä olkapäille lienee pystypunnerrus, pystysoutu ja vipunostot sivuille.

Omakohtaisten kokemusten perusteella selkäreenillä on ollut enemmän merkitystä visuaalisesti leveyden kannalta kuin itse olkapäitä harjoittamalla. Minusta hartioita ja olkapäitä on myös paljon vaikeampi kasvattaa kuin leveää selkää.

Kans mave ja kulmis tai alatalja kannattaa olla ohjelmassa ettei selästä tuu sellanen leveä mutta ohut.

Kans mave ja kulmis tai alatalja kannattaa olla ohjelmassa ettei selästä tuu sellanen leveä mutta ohut.

Ei tämäkään ihan näin yksinkertaista ole. Kyllä se selkä myös pasksuussunnassa kasvaa jos kasvaa leveyssuunnassakin. Toki nuo mainitsemasi liikkeet kuuluu jokaiseen järkevään selkätreeniin, että sen puoleen ihan oikein sanottu.

Hartioiden leveyteen vaikuttaa selän lihakset (leveä selkälihas, latissimus dorsi) ja olkapään lihakset (eniten sivuolkapää, lateral deltoid). Eli treenaamalla leveän selän liikkeitä saat selkään leveyttä ja hartijat leviää. Tälläsiä liikkeitä on kaikki ylhäältä vedettävät selkäliikkeet esim. leuanveto ja ylätalja. Parhaita liikkeitä olkapäille lienee pystypunnerrus, pystysoutu ja vipunostot sivuille.

No tämä oli just sellainen vastaus, mitä toivoinkin. Danke :) leuanveto on mulla periaatteessa sitten tuo hyvä vaihtoehto ilmeisesti, koska nostelen toistaiseksi vähintään 70% kämpillä. Mites kulmasoutu ja tangolla tehtävät muut harjoitukset?

Vihdoinkin uusi koti on valmis ja sain netin tilattua joten voin jatkaa täällä sitä mihin jäin viime keväänä.. Eli _kunnon_ harjoitteluun ja kohotukseen :-). Itselläni on kanssa projektissa seuraavaksi hartioiden ja olkapäiden kasvattaminen / leventäminen. Olen yrittänyt etsiä täältä sopivaa sali ohjelmaa (3 jakoista), mutta viellä en ole sitä löytänyt, sillä salillani ei valitettavasti ole kaikkia laitteita, mitä yleisimmissä ohjelmissa on mukana, enkä tiedä millä liikkeillä voisin korvata kyseiset puutokset.. Alottelija kun olen.. Anyways.. täytyy kysellä jossain toisessa threadissa, sillä tässä se alkaisi varmaan menemään offtopikiksi.

Viimeksi muokattu:
Ei tämäkään ihan näin yksinkertaista ole. Kyllä se selkä myös pasksuussunnassa kasvaa jos kasvaa leveyssuunnassakin. Toki nuo mainitsemasi liikkeet kuuluu jokaiseen järkevään selkätreeniin, että sen puoleen ihan oikein sanottu.

No eipäs se nyt näin ihan mene.

Latissimus Dorsia kehittävät liikkeet kehittävät Latissimus Dorsia, ja Rhomboidseja/Trapseja kehittävät liikkeet Rhomboidseja/Trapseja.

Ei se mikään myytti ole että kulmiksella, mavella ja alataljalla rasittuvat ne lihakset jotka sijaitsevat niin, että selkä paksunee. Sehän on selvä. Tai vastaavasti, Latissimus Dorsi nyt sattuu sijaitsemaan niin että selkä levenee kun se kasvaa, ja sitä rasittavat ylätalja ja leuanveto.

Puhuin SELÄN leventämisestä/paksuuntamisesta. Tottakai lihas kasvaa leveyttä ja paksuutta, eihän se lihas tiedä mikä suunta mikin on. Mutta lihaksen sijainti ja kulku on se juttu. Helvetilliset trapsit eivät levennä selkää.

Vrt. vanha kunnon leuanvetäjä Bruce Lee. Leveyttä piisaa, paksuutta ei. :D
200px-The.Way.Of.The.Dragon.1972.Bruce.Lee.flex.front.jpg

Bruce%20Lee%20Lead%20photo1.jpg

Sitten vähän jäpäkämpi tyttönen. :D
lift.jpg

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Ite sain ainakin yhdessä vaiheessa selkään hyvin leveyttä tekemällä melkeenpä pelkästään kulmasoutuja ja mavea. Ainoa leveän selän liike mitä tein oli yläatalja ja seki oli sellasta haistavittupunppailua.

Eli mulla pointti oli se, että kulmasouduilla sain latseihinkin hyvin tuntumaa. Kulmasouduthan on sellasia selän yleisliikkeitä. Paksuutta ne kuitenkin tuo varmasti.

Oispa kaupassa myynnissä leveemmät hartiat. Ostaisin heti.

Siihen asti nyvittävä ylätaljaa ja vipareita sivulle. Aina voi lohduttautua sillä että 3 vuoden päästä on tsäkällä 3mm leveämpi hartialinja.

Toisillahan ne on hartiat leveet kuin ladonseinä syntymästä. Mikä vitun punttisali? Kyllä se perusrakenne tekee paljon, ei siihen punttailut paljoa auta jos luusto on mallia teinityttö.

Toisillahan ne on hartiat leveet kuin ladonseinä syntymästä. Mikä vitun punttisali? Kyllä se perusrakenne tekee paljon, ei siihen punttailut paljoa auta jos luusto on mallia teinityttö.

Näin on ja sitten kasvuiän harrastukset. Mulla ja siskolla on molemmilla leveät hartiat vaikka vanhemmilla normaalit. Juhtunee siitä että meidät pistettiin kilpauinnin pariin 3veenä ja siinä kun reippaat 10 vuotta uitiin n 5xviikko niin siinäpä se. Omat tulevat kersat lähtee välittömästi altaaseen heti kun mahdollista :thumbs:

Latissimus Dorsia kehittävät liikkeet kehittävät Latissimus Dorsia, ja Rhomboidseja/Trapseja kehittävät liikkeet Rhomboidseja/Trapseja.

Ei se mikään myytti ole että kulmiksella, mavella ja alataljalla rasittuvat ne lihakset jotka sijaitsevat niin, että selkä paksunee. Sehän on selvä. Tai vastaavasti, Latissimus Dorsi nyt sattuu sijaitsemaan niin että selkä levenee kun se kasvaa, ja sitä rasittavat ylätalja ja leuanveto.

Puhuin SELÄN leventämisestä/paksuuntamisesta. Tottakai lihas kasvaa leveyttä ja paksuutta, eihän se lihas tiedä mikä suunta mikin on. Mutta lihaksen sijainti ja kulku on se juttu. Helvetilliset trapsit eivät levennä selkää.

Kyllähän homma nyt vaan on niin, että se kulmasoutu leveentää sitä selkää ihan 100% varmasti. Toki leuanveto on siihen parempi liike, mutta ei se selkä kasva pelkkää paksuutta jos teet pelkkää kulmasoutua, ihan turha tollasta on väittää.

Tai sitten mun latsit on kovasti erilaiset kun ne saa rasitusta ihan mukavasti myös kulmasoudussa... :eek:

Kyllähän homma nyt vaan on niin, että se kulmasoutu leveentää sitä selkää ihan 100% varmasti. Toki leuanveto on siihen parempi liike, mutta ei se selkä kasva pelkkää paksuutta jos teet pelkkää kulmasoutua, ihan turha tollasta on väittää.

Tai sitten mun latsit on kovasti erilaiset kun ne saa rasitusta ihan mukavasti myös kulmasoudussa... :eek:

No tätä mäkin ihmettelin. Kun olen tehnyt vain noita kulmasoutuja ja maveja. Kulmasoutu on mun mielestä leventänyt olematonta hartialinjaani (mulla oli vielä pari vuotta sitten yhtä leveät hartiat kuin 10-vuotiaalla pikkutytöllä) jonkin verran.. mutta nyt vasta osasin aivoissani yhdistää nämä kaksi asiaa, kun aikaisemmin olen ajatellut, että pelkästään hartialihasten treenaaminen leventää.. :eek:

Perustuuko tuo leveyden kasvaminen selkälihaksien voimalla nyt sitten siihen, että lapaluut työntyvät lihaksiston kasvaessa ulommas, vai olenko koko mies täysin sekaisin? :D

Eikös jokaisen luuston malli aseta jonkinlaiset rajat hartioiden leveydelle / kasvattamiselle? Siihen ympärille voi tietysti kasvattaa lihaksia lähes joka suuntaan, mutta perimä varmaan asettaa jonkinlaiset rajat sille, kuinka leveäksi ne lopulta saa. Joillakin voi siis olla luonnostaan paremmat edellytykset näyttää vähän raamikkaammalta. Aikuisen luuston malli on käsittääkseni lukkoonlyöty, eikä sen mallia voi muuttaa millään.

Saatan olla väärässäkin, ihan mutuna tätä mietin.

No tätäpä juurikin hain.

Ja pelkästä paksuudesta tai pelkästä leveydestä en puhunut mitään. Turha yrittää vetää tätä mustavalkoiseksi. Niinkuin sanoin, tietyt liikkeet kohdistuvat tiettyihin lihaksiin, ja ne tietyt lihakset kulkevat missä kulkevat. Kyllä sitä rasitusta tulee muuallekkin synergioiden kautta. Jos lihaksen sijainti sattuu olemaan selän sivuilla niin on älytöntä väittää ettei leveyttä tule lisää kyseistä lihasta treenaamalla. Samaten on älytöntä väittää että selän sisäosien liikkeillä ei tule selkään paksuutta. Kyllä sen anatomiasta näkee saman tien.

Tottahan yleisliikkeillä sitä tavaraa muuallekki kertyy, mutta eri liikkeillä ei todellakaan tule samalla tavalla leveyttä ja paksuutta. Senpä takia on hyvä pitää ohjelmassa ns. paksuusliikkeitä ja leveysliikkeitä vaikka luokitus ei olekkaan mustavalkoista tyyliin "tänään teen VAIN leveyttä ja ylihuomenna VAIN paksuutta".

Ylätalja nyt sattuu vaan olemaan pääasiassa latsiliike niinkuin totesit, sitä en missään tapauksessa sano että se "eristää" em. lihaksen niin hyvin ettei se muualle vaikuta. Mä nyt kuvittelin ettei aivan perusasioita tarvi selittää. No ehkä on hyvä että asiat käydään läpi niin ei jää mitään ihme mielikuvia.

Tästäkin asiasta on väännetty 100 kertaa niin helvetisti. Tämä on mun mielipiteeni ja sen perustan ihmisen anatomiaan. :piis:

Eikös jokaisen luuston malli aseta jonkinlaiset rajat hartioiden leveydelle / kasvattamiselle? Siihen ympärille voi tietysti kasvattaa lihaksia lähes joka suuntaan, mutta perimä varmaan asettaa jonkinlaiset rajat sille, kuinka leveäksi ne lopulta saa. Joillakin voi siis olla luonnostaan paremmat edellytykset näyttää vähän raamikkaammalta. Aikuisen luuston malli on käsittääkseni lukkoonlyöty, eikä sen mallia voi muuttaa millään.

Saatan olla väärässäkin, ihan mutuna tätä mietin.

käsittääkseni luusto saavuttaa lopullisen muodon vasta n. 25 vuotiaana, joten siihen asti pitäs olla mahollisuuksia sitä selkää kasvattaa....

Oon monesti miettiny kuinka perseestä ois jos ois luonnostaan kapeat hartiat:D . Ei sillä että mulla mitkään älyttömän leveät ne ois, mutta keskivertoa leveämmät kuitenkin. Ehkä. Paljon helpompihan leveäharteisen jampan on saada itsestään ison näköinen, kuin kapeaharteisen. Nyt puhun siis luuston rakenteesta. Eipä hartioihin varmaan montaa senttiä leveyttä saa vaikka miten treenaisi, sivuolkapäät kun tuppaa olemaan aika pieni lihas.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom