Hartian äkilliseen ''jumahtamiseen'' apua!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pimmi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Yritin haulla,mutta kun en oikein itsekään tiedä mistä on kyse...Eli,olin pelaamassa koripalloa eilen illalla.Jossain vaiheessa kyykin repulla jotain ja väistin palloa ettei päähän osu.Samalla nykäisin oudosti oikeaa hartiaa ylöspäin,josta seurasi hirveä hartian jumitus.Tuntui,että lihas vain jumahti tiukaksi ja lyhyeksi.Aluksi koski aika paljon venyttää,mutta jatkoin sen jälkee vielä heittelyä,koska pystyin...Kotona vetelin ice poweria hartiaan,mutta jumitus vain jatkuu nyt aamullakin.

Jumitus ja kipu venyttäessä tuntuu lähinnä silloin kun päätä taivuttaa etuviistoon vasemmalle,ei oikeastaan pelkästään sivulle taivuttaessa.Eilen hartiat olivat ehkä muutenkin hieman jumissa,koska olin tehnyt lauantaina olkapäät salilla.Kärsin joskus myös hartioitten jumituksesta,nykyään vähemmän salilla käymisen myötä.

Mitä minun kannattaisi tehdä?Ja mistä yleensäkin on kyse?Olen siis venytellyt kevyesti vaikka kohtaa tavallaan viiltääkiin venytellessä.Huomen illalla olisi selän ja käsien treenivuoro ja epäilyttää miten sekään onnistuu jos hartia on edelleen lukossa!Joten löytyykö mitään pika-apua vai kannattaako minun odottaa, että jumitus loppuu?Vai voinko tehdä treenin jos liikaa kipua ei tunnu?

Olisin hyvin kiitollinen vastauksista,varsinkin kun en tiedä mistä on varsinaisesti kyse!:)

Itselläni on vastaavanlainen äkkijumi tullut muutaman kerran judomatolla. Just jos on paikat ollu jumissa ja nopean vetoliikkeen tai vastaavan seurauksena menee ns. lavat lukkoon. Tuntuu niinkuin olisi lapojen välissä tai niskassa joku viheliäinen kramppi.

Tässä muutamia tapoja millä oon selvinny krampista:
1. Lääkkeet, lihasrelaksantti. Lääkäri määrää kun valittaa. Muutamassa päivässä aukee mutta olo veltto ja autolla ei voi ajella, koska kolmiolääkkeitä. Tämän kokeilin armeijassa.

2. Joku kaveri hieroo varovasti niskoja ja itse venytellen kivun rajamailla. Omaa jumppaa ja venyttelyä. Tällä kipu/jumi on lähtenyt 1-3 päivässä.

3. Tehokkain ja väkivaltaisin keino: Hot poweria tai vastaavaa yläselkään ja jumin alueelle. Pitkähihainen paita päälle ja varovasti jumppaamaan, tekee mitä kärsii, kun paikat lämpenee, jumi aukeaa.

Varoituksen sana: laita lämmittävää voidetta varoen, älä hölvää kourallista! Silti kipu voi olla ja onkin aika sietämätön, iho tulee punoittamaan ja itku on lähellä. Mutta kun kuumavoiteen vaikutus lakkaa, myös jumi on yleensä kadonnut. Tämän olen tehny muutaman kerran ja aina toiminut.
Onnea yrityksiin. Ja muista, että lämmin lihas venyy aina paremmin.

pimmi sanoi:
Jumitus ja kipu venyttäessä tuntuu lähinnä silloin kun päätä taivuttaa etuviistoon vasemmalle,ei oikeastaan pelkästään sivulle taivuttaessa.Eilen hartiat olivat ehkä muutenkin hieman jumissa,koska olin tehnyt lauantaina olkapäät salilla.

Mitä minun kannattaisi tehdä?Ja mistä yleensäkin on kyse?

Lavan kohottajalihas krampissa? Triggerit aktivoituneet? Fasettilukko th-rangassa? Noista voisi lähteä liikkeelle. Hakeudu hierojalla, fysioterapeutille tmv, niin saat ne jumit "auki".

Jos triggereistä kyse niin fysion aikaa odotellessa voi varovasti tunnustella löytyykö sieltä lapojen välistä tai tosta takahartiasta/hartian päältä kipeää pistettä kun vaikka tennispalloa vasten nojaa (seinää vasten pallo). Sitten vaan painetta siihen kunnes kipupiste hellittää.

Just eilen illalla hieroin ylätrapetziuksesta ja lavan vierestä pari hellää pistettä auki ja niska lähti kääntymään ihan eri tapaan :)

JSmith sanoi:
Jos triggereistä kyse niin fysion aikaa odotellessa voi varovasti tunnustella löytyykö sieltä lapojen välistä tai tosta takahartiasta/hartian päältä kipeää pistettä kun vaikka tennispalloa vasten nojaa (seinää vasten pallo). Sitten vaan painetta siihen kunnes kipupiste hellittää.

Jep. Hyvä vinkki! Kunhan muistaa käyttää TENNISPALLOA, ei esim pilis-poltsia...

Back
Ylös Bottom