Hampaitten pesu, ennen vai jälkeen syönnin?

Eli varsinainen kysymys onkin tuossa otsikossa... Eli itsellä on ollut aina tapana syödä aamulla ensin ja sitten vasta pestä hampaat. Intissä oli aikoinaan toisin päin ja joku mulle selitti jotain happohyökkäyksistä ja ties mistä. On kuulemma paha homma pestä hampaita happohyökkäyksen aikana... eli onko näin? Miten pitkistä väliajoista on kyse? Kuka tietää?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä hyötyä olisi pestä ennen ruokaa? Tarkoituksena olisi poistaa ruoanjämät ja plakki syömisen jälkeen. Mutta. Poikkeuksen muodostaa se, jos syö esim graippiä. Tällöin ei ole hyvä heti jälkeenpäin naarmuttaa kiillettä harjaamalla. Mutta ei silloin siitä enne harjaamisestakaan mitään iloa ole. Joskus xylitolipurkkakin on ihan ok vaihtoehto...Ja aina tietysti yöksi hamput pesuun.:D

Mulle hammaslekuri kertoi, että olis hyvä pestä ennen aamupalaa. Itse oon kyllä tehnyt just toisin, kun ei tahdo muistaa. En sitten tiedä miksi näin, mutta jos ammattilainen mulle näin sanoo, niin pakko se on uskoa.

Ennen syömistä, koska mulle ei ainakaan maistu safka aamulla, jos ei hampaita ole pesty.

Ennen, silloin saadaan mekaanisesti ja fluorin avulla tapettua yön aikana kertyneet bakteerit suusta. Jos harjaat jälkeen niin hinkkaat vaan kiilteesi pois koska bakteerit ovat alottaneet jo hajottamaan kiillettä ruuasta saaneilla sokereilla. Eli mekaaninen ja fluori ennen ruokaa ja huuhtelu vedellä ja vaikka purkka jälkeen ruuan.

Radiosta tuli aiheesta joskus pari kk sitten ja siinä todettiin että jo hampilääkäreiden keskuudessa on "ennen-vai-jälkeen"-asiasta erimielisyyttä ja kai se johtopäätös oli, että kunhan harjaa ennen tai jälkeen.

Tosin toi happohyökkäyksen aikana harjaaminen ei kyllä kuulosta kovin viksulta jos loogisesti ajattelee.

Runsashappoisten (esim. appelsiinituoremehu) systeemien jälkeen en harjaisi, koska hapot pehmittää kiillettä ja sitten hammastahnan hiovat ainesosat rikkoo sitten tätä pehmittynyttä kiillettä. Ehkä, kai, luultavasti.

Ennen, silloin saadaan mekaanisesti ja fluorin avulla tapettua yön aikana kertyneet bakteerit suusta. Jos harjaat jälkeen niin hinkkaat vaan kiilteesi pois koska bakteerit ovat alottaneet jo hajottamaan kiillettä ruuasta saaneilla sokereilla. Eli mekaaninen ja fluori ennen ruokaa ja huuhtelu vedellä ja vaikka purkka jälkeen ruuan.

Vaikuttaisi ehkä järkevältä.

Mitä itsekin olen lukenut, niin jälkeen ei kannattaisi harjata, sillä silloin tosiaan kiille on pehmeimmillään juuri happohyökkäyksen takia. eli abine vastasi hyvin. Ruokailun jälkeen olisi hyvä odotella noin puolisen tuntia, ennen kuin harjaa hampaat.

Noi happopitoisten juomien, kuten justiinsa appelsiinimehu tai vastaavat, sitrushedelmien, hiilihappopitoisten juomien ja light-mehujen nauttimisen jälkeen sama homma. Mieluummin ksylitolipurkkaa tai -pastilli, kuin harjaus. Tai ksylitolipitoinen suuvesi (kaikissa suuvesissä ei ole ksylitolia).

Itse olen koko elämäni harjannut hampaita aina aamupalan jälkeen, kuin myös illalla heti ruokailun jälkeen. Ja kiille on ollut kutakuinkin kunnossa, reikiä todella vähän. Että varmaan myös harjauksen voimakkuus vaikuttaa asiaan. Harjauksen olisi hyvä olla mahdollisimman voimaton, eli ei juuri ollenkaan paina sitä hammasharjaa. Myös kieli olisi hyvä pestä hampaiden pesun yhteydessä, se kerää eniten bakteereita.

Ennen aamupalaa aina hampaiden pesu. Syönnin jälkeen vettä nassuun, vähän purskuttelua ja sitten purkka huuleen.

Eikö jossain ollut vielä liikkeellä tietoa, että ~ puoli tuntia syömisen jälkeen saisi vasta pestä hampaat? Jos tuota noudattaisi, myöhästyisin joka aamu töistä. Enkä jumalauta ala herätä puolta tuntia aiemmin tommosen takia. :)

Ei pysty syömään, juomaan tahi naimaan likaisilla hampailla. Eli ensin hammaspyykille, sitten sapuskalle.

Heti ku herää pitäis pestä hamput, ettei bakteerit saa ravintoa ku alkaa vetään aamupalaa. Näin jostain luin.

Ystäväni, joka on hammaslääkäri (ja kohta valmis suukirurgi) vastasi, kun kysyin aiheesta: "pääasia, että peset hampaat". Olen aina pessyt hampaani aamupalan jälkeen ja illalla ennen nukkumaan menoa. Olen kohta 30v, eikä vielä ainuttakaan reikää/paikkaa hampaissa. Tietenkin ihmisten sylkien laatu vaikuttaa. Jollain tulee reikiä helpommin kuin toisilla.

En pysty syömään mitään ennen kuin olen pessyt hampaat. Yleensäkin yön jälkeen suussa maistuu pahalle, en voisi kuvitellakaan syöväni ennen harjausta.

Ystäväni, joka on hammaslääkäri (ja kohta valmis suukirurgi) vastasi, kun kysyin aiheesta: "pääasia, että peset hampaat". Olen aina pessyt hampaani aamupalan jälkeen ja illalla ennen nukkumaan menoa. Olen kohta 30v, eikä vielä ainuttakaan reikää/paikkaa hampaissa. Tietenkin ihmisten sylkien laatu vaikuttaa. Jollain tulee reikiä helpommin kuin toisilla.

Samoin, junnuikäisestä asti olen hoitanut hamppeja noilla metodeilla (plus ksylitolipurkkaa aina aterian jälkeen) eikä ainuttakaan reikää. 30v on nyt mittarissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom