Hammaslääkärikokemuksia? Pelkäätkö? :)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalju
  • Aloitettu Aloitettu
Siis miten sulle se tarkastus sitten tehdään? Pelkkien RTG-kuvien avulla? Peili, sondi ja ientaskumittari kun ovat (tai ainakin ne mitä itse olen käyttänyt) kaikki metallisia, vartta lukuunottamatta. Kuituvalokin on metallinen ja karies-indikaattorikin on aika kömpelö koko suun käyttöön.

Taidan sittenkin olla suuntautumassa alallani oikeaan suuntaan, kun näyttää tulevaisuudessa tekareiden tarvitsijoita olla ihan yhtälailla kuin nykyisinkin. :)

juu, naputteli viimeksi jollain muovisella jutskalla (ei, en kysynyt enkä katsonut mikä se oli), otti muutamat rtg:t ja peiliä toki käytti, mutta ei ropeltanut sillä mun hampaita. muista vempeleistä en tiedä. paitsi juu, jotain valoa se sinne näytti.

(p.s. mulla siis vasen alaleuka ei puudu ja muutenkin yliherkät hampaat. kumikärjelläkin jos hioo tervettä hammasta kiillottaakseen niin tulee sellaisia sähköiskuja koko pään läpi että itku tulee ja silmät sumenee/näkyy kirkasta valoa. tämäkään nykyinen tohtori ekalla kerralla ei uskonut, että en puudu vaan yritti ylipuhua mut toimenpiteeseen ilman sedaatiota. en suostunut. olivat sitten testimielessä anen kanssa kokeilleet ja pitäneet mua pinnassa ja käyttäneet jotain uutta puuduteainetta (ja paljon), tuli selkeä kipureaktio jolloin olin vetäytynyt pois ja pulssioksimetrissä myös erittäin näkyvä sykkeen kohoaminen.... joten päästivät syvemmälle ja tyytyivät sitten lopulta siihen, että tosiaankin on totta että en puudu.... sääli sinänsä, koska yli 30 v kärsin, eikä kukaan oikein uskonut....)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ai perkele tänään tuli käytyä paikkauttamassa yks reikä. Puudutuksella tietysti. Takahammasta paikattiin, joten ny ottaa aivan perkeleen kipeetä aukoa suuta ja syömisestä ei meinaa tulla mitään.

En ny pahemmin vihaa tai pelkää hammaslääkärillä käyntiä. Kokemusta on ihan liikaa kiitos ärhäkkien bakteereiden:jahas: Vituttaa, kun ei auta vaikka tekisi mitä. Lähes aina joku reikä on johonkin ilmaantunut. No pitäähän jokaisella jotain puutteita olla. Muuten oon täydellinen paketti, mutta tällä mua koetellaan:)

Vuosi sitten kävin hammaslääkärissä neljän vuoden tauon jälkeen. Tottakai sillä reissulla löytyi yksi reikä ja voin sanoa, että olin hiukka paniikissa kun varattiin aikaa paikkaukseen. Kokemusta kyseisestä operaatiosta ei ollut, mutta kauhutarinoita olin kuullut sitäkin enemmän. Neulakammoisena ihmisenä myös pelkäsin ihan saatanasti puudutusta.

Mutta onneksi satuin menemään ihan älyttömän hyvälle hammaslääkärille. Ei mitään käsitystä, miten se mun hampaan puudutti, mutta toimiva tapa se ainakin oli. Ensin se laitto jonkun kynän näkösen hässäkän kiinni mun ikeneen ja sitten kuulu piip piip ja sitten odoteltiin muutama minuutti. Koko paikkaus operaatio oli ohi ennekö edes tajusin..

Tässä kuussa taas tarttis mennä tarkastukseen, eikä pelota yhtään :)

Vuosi sitten kävin hammaslääkärissä neljän vuoden tauon jälkeen. Tottakai sillä reissulla löytyi yksi reikä ja voin sanoa, että olin hiukka paniikissa kun varattiin aikaa paikkaukseen. Kokemusta kyseisestä operaatiosta ei ollut, mutta kauhutarinoita olin kuullut sitäkin enemmän. Neulakammoisena ihmisenä myös pelkäsin ihan saatanasti puudutusta.

Mutta onneksi satuin menemään ihan älyttömän hyvälle hammaslääkärille. Ei mitään käsitystä, miten se mun hampaan puudutti, mutta toimiva tapa se ainakin oli. Ensin se laitto jonkun kynän näkösen hässäkän kiinni mun ikeneen ja sitten kuulu piip piip ja sitten odoteltiin muutama minuutti. Koko paikkaus operaatio oli ohi ennekö edes tajusin..

Tässä kuussa taas tarttis mennä tarkastukseen, eikä pelota yhtään :)

Eiköhän ne sullekki työnnä vielä sen iskumeisselin suuhun ;) :D

11 hammasta revitty, pari vuotta ollu telaketjut ja tällä hetkellä viidettä vuotta parit kaaret, joista ei mitään haittaa. Kivuliainta oli yhden kerran rautojen kiristys, muuten aika rutiinilla menty. :D

Ei helvetti! Havahduin nyt useampiin reikiini ja totesin, etten voi lykätä enää pidempään. Hammassärkyä ei ole, mutta sehän ei tosiaan tarkoita, ettei ongelmaa olisi, jos näen lähes millin kokoisia mustia pisteitä. Ei tässä uni tule, kun mietin sitä saatanallista kipua ja jurnutusta selkärangassa asti. :urjo:

Nehän ei välttämättä ole reikiä. Jotain kulumaa yms. voi olla myös.
Kattelin mieheni suuhun kun se oli pari vuotta sitten menossa kuuden vuoden tauon jälkeen hammaslääkäriin. Yks hammas oli melkein musta, purupinnalta siis. Tulos: Ei reikiä. Että sillee.

Mulla todettiin intin tarkastuksessa 3 vai 4 reikää, mut ei niille mitään tehty kun se oli vaan "tarkastus" :rolleyes:
Annetiin vaan lappu kouraan todistukseksi, että reikiä on.

Juu, omiin huonoihin tapoihin kuuluu voimakas hampaiden narskuttelu öisin ja muutamia tuollasia edellä kuvattuja "reikiä" löytyy takahampaista. Kuitenkaan viime hammaslääkärikäynnillä eivät löytäneet yhtään varsinaista reikää, eli porauksilta säästyttiin. Hampaiden mukaan valettiin kuitenkin suoja, jotta sen pahempaa vahinkoa tuosta narskuttelusta ei vastasuudessa aiheudu. Eli ei siihen omaan näköaistiin kyllä välttämättä kannata luottaa.

Hammaslääkärissä käynti ei sinällään pelota, enkä huonoja kokemuksiakaan taida omistaa. Omat hammasoperaatiot kuitenkin rajoittuvat toistaseksi vain muutaman reiän paikkaamiseen ja kohdalle sattuneet hammaslääkärit on kaikki olleet ihan asiallisia. Kahdesta viisaudenhampaasta on tosin muistuteltu viimesillä käynneillä, ja niistä mahdollisesti koituvat operaatiot kyllä kieltämättä vähän jännittää.

Ennen pelkäsin sitä puudutuspiikkiä, oli tollanen kolmen vuoden tauko hammaslääkäristä ja nyt kesällä ku otin sen piikin ni ei tuntunu enää missään!

Ihan varmasti tuntuu jossain. Se on kamalainta koko touhussa... ;)

En tiedä mitään kamalampaa kuin hammaskiven poisto - Hammaslääkäri raaputtelee ensin varovasti hampaan pinnasta. Ehdin ajatella, että "ei tää niin paha oo". SITTEN piikin pää hieman hampaan alle ja tuntuu kuin hammasta vedettäisiin hitaasti irti. Vihloo ihan jo tätä kirjoittaessa...

Mä olen 38v. eikä mulla ole kuin kerran vähän raaputeltu hammaskiveä eikä se tuntunut missään. Ilmeisesti kun sitä oli niin vähän. Uskon, että multa puuttuu toi hammaskivi siksi, että pesen hamaat huolellisesti ja käytän hammaslankaa päivittäin.

P.S. Mut on kerran heitetty ulos hammaslääkärin vastaanotolta, kun puraisin sitä lekuria sormeen. Mitäs sorkki liikaa.

Aika hyvin on nuo pelot karissut hoitojen varrella. 4 viisurin poistoa, paikkauksia, kuvaamista... Niin ja hammaskiven poisto hammasväleistä on sitä kaikkein v-mäisintä hommaa. Muuta en oikeastaan pelkääkään, kun niihin saa puudutuksen (puudutus ei tunnu missään).

Mulla todettiin intin tarkastuksessa 3 vai 4 reikää, mut ei niille mitään tehty kun se oli vaan "tarkastus" :rolleyes:
Annetiin vaan lappu kouraan todistukseksi, että reikiä on.

Täh? Ei siinä tarkastuksessa kuulukaan mitään tehdä, ei siinä ole aikaa. Toimenpiteisiin varataan erikseen aika.

Mä olen 38v. eikä mulla ole kuin kerran vähän raaputeltu hammaskiveä eikä se tuntunut missään. Ilmeisesti kun sitä oli niin vähän. Uskon, että multa puuttuu toi hammaskivi siksi, että pesen hamaat huolellisesti ja käytän hammaslankaa päivittäin.

Vaikka suuremilta ongelmilta olen välttynyt, niin hammaskiveä saa kyllä rapsutella aina pois kun hammalääkärissä käy. Ei auta vaikka kuinka hyvin pesee hampaat ja hinkkaa hammaslangalla.. Se kuinka paljon se poisto sattuu, riippuu ihan täysin hammaslääkäristä. Erehdyin menemään "perhelääkärille" kun se mukamas on niin hyvä ja kiva. Se akka ei kyllä enää ikinä koske mun suuhun. Veri lensi ja vesi valu silmistä kun se poisti hammaskiveä.. Sen jälkeen olikin se useamman vuoden tauko, kunnes rohkasin mieleni ja löysin mun nykyisen lekurin..

Oli tänään viisaudenhampaiden poisto. Vasemmalta puolelta molemmat pois, ja alapuolelle tikki. Nyt särkee nii maan pirusti ja suusta valuu kuolaa tajuttomasti. Lääkäri määräs vaan 600mg Buranaa 3-4 päivässä. Oon nyt vetäny tota kaks kappaletta. Toisen otin tunti ekasta ja yhen Panacodin (jääny aiemmista resepteistä) tunti jälkimmäisen jälkeen eikä tunnu auttavan yhtään nuo lääkkeet.

Kauan tätä kipua joutuu kärsii.. Kokemuksia?

Edit. Lisäksi antibiootti ehkäsemään tulehduksia..

1 vuoteen en oo käyny ja ei oikeen tekisi mielikään, mutta pakko se kai on. Hampaat on menny jo ei niin hyvään kuntoon...

Oli tänään viisaudenhampaiden poisto. Vasemmalta puolelta molemmat pois, ja alapuolelle tikki. Nyt särkee nii maan pirusti ja suusta valuu kuolaa tajuttomasti. Lääkäri määräs vaan 600mg Buranaa 3-4 päivässä. Oon nyt vetäny tota kaks kappaletta. Toisen otin tunti ekasta ja yhen Panacodin (jääny aiemmista resepteistä) tunti jälkimmäisen jälkeen eikä tunnu auttavan yhtään nuo lääkkeet.

Kauan tätä kipua joutuu kärsii.. Kokemuksia?

Edit. Lisäksi antibiootti ehkäsemään tulehduksia..
Aikaa itsellä jo useampi vuosi kyseisistä operaatioista, mutta kyllä siinä voi mennä muutama viikkokin helposti, ennen kun tilanne täysin normalisoituu. Riippuu vähän kuinka vaikeasti hammas oli kiinni...

Joo...kävin tällä viikolla suuhygienistillä, pientä ientulehdusta ollut jne. Hammaskiveä poisti viisi minuuttia ja voi herranjumala mikä vihlova kipu, kun aina välillä osui ikeniin. En tiedä millä ilveellä kestän seuraavan kerran johon aikaa on varattu 45min.

Joo...kävin tällä viikolla suuhygienistillä, pientä ientulehdusta ollut jne. Hammaskiveä poisti viisi minuuttia ja voi herranjumala mikä vihlova kipu, kun aina välillä osui ikeniin. En tiedä millä ilveellä kestän seuraavan kerran johon aikaa on varattu 45min.
Mulla poistettiin kans hammaskiveä laajasti. Kesti melkein tunnin ja siltikin jotain jäi jäljelle. Suuhygienistin oli varmaan loppuvaiheissa vaikea nähdä hammaskiveä, kun koko suu lainehti verestä. Mentävä kohta uudestaan, kun ien vuotaa verta parista kohtaa hampaita harjatessa ja näen itsekin, että on vielä hammaskiveä.

En viitsinyt koko threadia kahlata läpi niin kysyn tässä suoraan.
Onko stadissa muuta pelkopotilaille tarkoitettua yksityisklinikkaa kuin Näkin hammas? Tuolla kun oli aika paljon jonoa niin pitäisi löytää nopeasti joku muu vaihtoehto...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom