Hammaslääkärikokemuksia? Pelkäätkö? :)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalju
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on jotai kuus reikää porattu ja paikattu ilman puudutusta, vähä vihlas mutta ei se kauaa kestäny. En aio ottaa puudutusta vastaisuudessakaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä jäi vähän pahat muistot viisaudenhampaiden poistosta.

Ylä viisaudenhampaat lähti kohtalaisen hyvin vain nyppäämällä pois. Mutta alahampaat mitkä oli kasvanut aivan poikittain piti leikata. Paloitella osiin ja nyppiä pois.

Jessus että sitä jännitti. Hoitsu tais sen huomatakin ja rauhoitteli siinä :)

Verta valui leikkaus kohdista neljättä päivää. Mutta ei pahemmin mitään kipuja ollut ilmeisesti hyvän lääkityksen ansiosta.

Ei pahemmin mitään kiinteää pystynyt syömään pariin päivään.

Ja yleisellä puolella tämä oli ja operaatio kesti ehkä reilun tunnin.

Vuosikausia karttanut hammaslääkäriä kuin ruttoa, mut tänään pamahti semmoinen viisaudenhammaskipu et oli pakko luovuttaa.

Ja kylläpä sitä taas sai huomata olleensa idiootti kun on 3-4 vuotta jaksanu vähän väliä kipuilevia viisaudenhampaita kun eihän tuo poisto puuduksen alaisena sattunu yhtään :wtf: aikaakin meni ehkä 15min sisään tulosta lähtöön.

Lääkäri oli kyl ehkä asteen koominen: "suggestoi itsesi ajattelemaan iloisia ja mukavia asioita"

Taidan käydä revityttämässä noi loputkin 3 pois, toivotaan vaan että nekin lähtee yhtä nätisti :)

Tulin juuri viisaudenhampaan poistosta, voi sitä vaikerrusta kun ei puudutuskaan auttanut pahasti tulehtunutta hammasta. Itse puudutus vain vähän nipisti, onneksi.

Hirveällä väännöllä sekin onneksi saatiin irti ja haava ommeltiin. Nyt suusta valuu vähä väliä verta, sylkeä ei saa alipaineen takia eikä suutansakaan saa avata, että se haava hyytyisi, parin viikon ajan syödään vain velliä.

Suosittelen kyllä huolehtimaan niistä hampaista, säästyy hirveiltä kuluilta, kivuilta ja vitutukselta. Kyllä nyt harmittaa että nuo taaimmaiset hampaat tuli pestyä niin huolimattomasti, toisen viisaudenhampaan poisto vielä edessä, mutta siihen taitaa onneksi puudutus purra.

Ite kyllä aina otan sen puudutuksen, vaikka useamman, se neula ja pistos ei ole mitään verrattuna siihen vihlomiseen, tuntuu että pää halkeaa. Jos neula näyttää inhottavalta, niin ite oon laittanu aina silmät kiinni.

Viimeksi multa paikattiin pari takahammasta. Toinen sujui ihan hyvin, mutta toiseen ei edes kolme puudutusta auttanut. Jostain syystä vihlonta oli aivan karmeaa koko ajan. Hammaslääkärikään ei ihan tarkkaan osannut sanoa syytä vihlontaan ja ihmetteli sitä. Mä siinä sitten makasin hiestä märkänä ja rystyset valkoisena puristin penkkiä. Nyt samaa hammasta tuntuu aina välillä vihlovan ja voin kertoa, että ei hirveesti kiinnostais mennä sitä taas näyttämään lääkärille. :/

Normaalit paikkaukset ovat menneet ongelmitta ja kivuttomasti, puudutus on laitettu aina. Yhden kerran on tehty juurihoito vasemmalle takaylähampaaseen, sekin meni muuten siedettävästi kunnes tuli kerta jolloin tehtiin juurikanavien täyttö (muistaakseni).

Tuolloin lääkäri (yksityinen) työnsi juurikanaviin jotain "piikkejä" ja se teki aivan stnan kipeää. Jos toimenpide olisi kestänyt yhtään pidempään kuin mitä se kesti, olisi tajun lähtö ollut taattu. Nyt nousin tuolista aivan kalpeana ja kylmää hikeä valuen, ja siinä istuskeltiin hetki ennen kotimatkaa. Etukäteen lääkäri sanoi ettei kipua voi tuntua koska hammas on tunnoton, veikkasi että olin jännittänyt ja unohtanut hengittää siinä sivussa. :D Omasta mielestäni en jännitellyt ja hengitin normaalisti. Mysteeriksi jäi syy moiseen.

PS. Onko potilaalla oikeus vaatia puudutus, olipa toimenpiteenä mikä tahansa, vai voiko lääkäri päättää sen tarpeellisuudesta?

Ei peloita yhtään. Reikiä nolla, paikkoja nolla. Yksi murtunut hammas kerran porattu/hiottu tylsäksi. Kaksi viisaudenhammasta leikattu pois. Toisen leikkaus oli melkein tunti kun joutuvat poramaan hampaan osiin leukaluuhun ja sitten kaivelivat sen osina pois. Toisen leikkaaminen oli helpompi. Kumpaakin jouduttiin laittamaan tikkejä. Kesällä sitten otatin kolmannen pois jonka otto oli niin helppo että koko reissu kesti alle 10min puudutuksineen jne. Siitä suoraan töihin ja olo mitä parhain.

Tulin juuri viisaudenhampaan poistosta, voi sitä vaikerrusta kun ei puudutuskaan auttanut pahasti tulehtunutta hammasta. Itse puudutus vain vähän nipisti, onneksi.

Hirveällä väännöllä sekin onneksi saatiin irti ja haava ommeltiin. Nyt suusta valuu vähä väliä verta, sylkeä ei saa alipaineen takia eikä suutansakaan saa avata, että se haava hyytyisi, parin viikon ajan syödään vain velliä.

i.

Itsellä nypättiin samalla kertaa kaksi viisauden hammasta ja kaksi leikattiin eli koko kasetti kerralla ja kiinteää ruokaa pystyi syömään jo 2-3 päivän päästä. Tosin sai aika varovasti pureskella, mutta kyllä se onnistui.

Mulla on jotai kuus reikää porattu ja paikattu ilman puudutusta, vähä vihlas mutta ei se kauaa kestäny. En aio ottaa puudutusta vastaisuudessakaan.

Peesaan, joskus pienempänä tuli otettua, mutta varmaan viimeset 6-8 reikää ilman puudutusta. Kättä nyrkkiin vaan ja vähä puristaa jos kirpasee :rock:

Kerran on revitty yks maitohammas, jossa oli iso reikä. Ei tuntunu juuri miltään, siinä oli tosin puudutus. Mutta sitten tulehtunu maitohammas, voin sanoo, että kyllä sattu :itku:

Kattoo mitä noiden viisareiden kanssa yleensäkään tapahtuu, jos niitä nyt tarvii poistaa ;)

Onko muilla käyny niin ettei kaikki viisurit ees puhkea? Voiko siis osa vaan jäädä tulematta?

Mulla tuli vuosia sitten ylös molemmat, tuli niinku mitkä tahansa hampaat eikä oo vaivannu mitenkään. Hammaslääkäri oli sitä mieltä ettei tarvi leikata jos ne ei haittaa.

Röntgenissä sitten näkyi että jossain tuolla leuoissa viissiin ois alhaalle kuuluvat viisurit, hammaslääkäri meinas ettei ne mahu tulemaankaan alas, siis ollenkaan. Ja itekki kun katoin, niin ei tuolla takimmaisten hampaiden takana tosiaan oo tilaa niille... ehkä puolikas hammas mahtuis :D.

Oon sitte miettiny että voiko ne vaan jäädä sinne, ettei koskaan puhkea? Ehkä ois pitäny tajuta kysyä siltä hammaslekurilta...

Voiko niistä tulla jotain ongelmia? tai miten ne voi ees leikata jos ne ei pääse puhkeamaan? Siis että miten ne tuolta ikenen sisältä, syvältä vois leikata...?
Ono kellään ollu vastaavaa tilannetta?

Voiko niistä tulla jotain ongelmia? tai miten ne voi ees leikata jos ne ei pääse puhkeamaan? Siis että miten ne tuolta ikenen sisältä, syvältä vois leikata...?
Ono kellään ollu vastaavaa tilannetta?

Viilletään ien auki, porataan hammas palaksiks ja kaivetaan ulos. Mulla oli kuvien mukaan toinen alaviisaudenhammas ihan poikittain eli juuret leukaluun suuntaisesti taaksepäin. Tuo ei ollu vielä vaivannut ollenkaan mutta lääkäri oli sitä mieltä että kannattaa leikata pois ennenkuin se alkaa väkisin tunkemaan.

Mulle ei ainakaan vasemmalle ylös ole tullut ollenkaan, tuskin tuleekaan. Oikealta on vedetty normaalisti.

Alhaalla on ollut kummallakin puolella ikenen sisällä, toinen oli ehkä 1/4 näkyvillä ja toisessa lukee ainakin laskussa jotain "hammas kokonaan piilossa" tms. Suukirurgi poisti, eli leikkasuolosuhteet (potilas käärittynä siihen leikkaushärpäkkeeseen, jossa reikä suun kohdalla), sopivasta kohtaa ientä auki ja hammas poraten, katkoen, jne. kappaleiksi ja ulos. Haava kiinni, muutama tikki ja kotihoitoon.

Sehän aina tietty riippuu, että missä asennossa nuo ovat ja ovatko vaivanneet. Mulla nuo alahampaat eivät aiheuttaneet muuta kuin pienet ientaskut, mutta niitä on vaikea pitää puhtaana, joten ongelmia todennäköisesti tulee.

edit. sen verran topiciin, että olen todella hammaslääkärikammoinen ja erittäin iloinen siitä, että ei enää noihin leikkelyihin tarvitse mennä. Perjantaina saan tikit pois tästä vikasta. Aiempi leikkaus oli kamala, tämä huomattavasti parempi mutta silti kamala. Antibiootteja eivät enää antaneet, vaan jotain suuhuuhdetta, joka kuulemma oli jonkun pultsarin mielestä ollut suklaan makuista. Ei muuten ole.

Ekalla kerralla ei voinut mitään kiinteää syödä pariin viikkoon, tokan kanssa pystyi jo seuraavana päivänä. Tikit on aivan eri kohdassa ja särkykin inhimillisempää (ei säteile, hermot jotenkin eri tavalla jne).

Jaahas... Pitänee varmaan käyä varalta kuvauttaan uuestaan, että miten päin ne hampaat siellä on. Näkeeköhän ne mistään että meinaako ne hampaat koskaan lähteä tulemaan vai lilluvatko vaan lopun ikäni paikoillaan...? Kukapa sitä turhaan haluais leikkauttaa...:rolleyes:

Onko muilla käyny niin ettei kaikki viisurit ees puhkea? Voiko siis osa vaan jäädä tulematta?

Mulla tuli vuosia sitten ylös molemmat, tuli niinku mitkä tahansa hampaat eikä oo vaivannu mitenkään. Hammaslääkäri oli sitä mieltä ettei tarvi leikata jos ne ei haittaa.

Röntgenissä sitten näkyi että jossain tuolla leuoissa viissiin ois alhaalle kuuluvat viisurit, hammaslääkäri meinas ettei ne mahu tulemaankaan alas, siis ollenkaan. Ja itekki kun katoin, niin ei tuolla takimmaisten hampaiden takana tosiaan oo tilaa niille... ehkä puolikas hammas mahtuis :D.

Huhuhh, kaikki sun tekstit on ihan samanlaista kun mulla. Eli reijät ilman puudutusta, ja viisurit ihan samanlailla. Tosin mulla on vielä semmonen juttu, että alhaalle ei kyllä mahdu edes puolta hammasta tulemaan :hyper:

Ja yläviisurit ei nyt järin kauan vielä o ollu, ja kokoajan on tullu ulospäin.

Kerro sitten mihin lopputulokseen päädyt / päädyit, sattuko jne. Niin tiedän sitten paskat housussa odottaa tulevaa ;)

Kyllä..pelkään niin saatanasti..myönnetään. Skidinä vaan ilmeisesti jotain tapahtunut hammaslääkärissä ja senlisäks on senverran vittumainen synnynnäinen sairaus että käytännössä mahdotonta käydä "normi" hammaslääkärissä. Muutama vuos sitten hoidatin nukutuksessa koko suun mutta arvaahan sen kun 4 tunnissa tehdään 2 viisaudenhampaanpoistoa, 1 normipoisto ja 3 juurihoitoa ettei se ihan putkeen mennyt. Nyt ruvennut 2 niistä juurihoidetuista oireilemaan koskapa se lääke ei siinä 4 tunnissa kerinnyt vaikuttaa. Juhannuksen jälkeen menossa taas hoitoon ja nyt ilman nukutusta kun se on niin vitun kallista eikä kela tule siinä vastaan. Kysynkin, onko kukaan vetänyt pameja tai muuta rauhoittavia ennen hampulekuria ja oliko niistä mitään hyötyä?

Kyllä..pelkään niin saatanasti..myönnetään. Skidinä vaan ilmeisesti jotain tapahtunut hammaslääkärissä ja senlisäks on senverran vittumainen synnynnäinen sairaus että käytännössä mahdotonta käydä "normi" hammaslääkärissä. Muutama vuos sitten hoidatin nukutuksessa koko suun mutta arvaahan sen kun 4 tunnissa tehdään 2 viisaudenhampaanpoistoa, 1 normipoisto ja 3 juurihoitoa ettei se ihan putkeen mennyt. Nyt ruvennut 2 niistä juurihoidetuista oireilemaan koskapa se lääke ei siinä 4 tunnissa kerinnyt vaikuttaa. Juhannuksen jälkeen menossa taas hoitoon ja nyt ilman nukutusta kun se on niin vitun kallista eikä kela tule siinä vastaan. Kysynkin, onko kukaan vetänyt pameja tai muuta rauhoittavia ennen hampulekuria ja oliko niistä mitään hyötyä?
Jos vedät enempi särkylääkkeitä kannattaa muistaa sanoa hammaslääkärille niistä.
panacodia yms. tauluun ja tuolille makaamaan.

ihan vaan kysyisin että mitä ne niille juurihoidetuille tekee vielä?
eikö ne pitäs olla aika kuollutta tavaraa jos on juurihoidettu.
jos tulehdus eikö pitäisi mennä antibiooteilla.
ps itsellä juurihoito tehty ilman puudutuksia pari nappia vedin koska kipu ennen hammaslääkäriin menoa oli
suht paha. mitä enemmän ne poras sen paremmalta tuntu.
outoa oli että kuvissa ei näkynyt mitään, menin hammaslääkäriin ja sanoin mistä särkee, niin se rupesi poraamaan, sanoi että toivotaan että on täällä jotain. hoitsun tullessa lisä kuvien kanssa se katsoin suuhun ja totesi että näillä ei taida mitään.
lekuri poras jo siinä vaiheessa juureen minkä olisi vissiiin pitänyt sattua eli juuret oli aika kuolleet.
jos olisin tiennyt operaation lopullisen hinnan olisin käskenyt vetää hampaan pois. vittu 4kertaa auki ja paikkaa päälle kun oli niin tulehtunut. joka kerta +100€

Siis ne ei vaan oo parantuneet sen juurihoidon jälkeen. Kun sen lääkkeen pitäis vaikuttaa sen vähintään 2 viikkoa ja ne antoi sen vaan vaikuttaa sen 4 tuntia. Itse kyllä harkinnut myös tuota poisvetoa..tulis halvemmaks eikä ois taas arpapeliä et tuleeko terveeks.

Juuri kotiuduin juurihoidosta,joka ei välttämättä ollutkaan niin paha kun ajattelin :) Ensimmäinen kerta oli perseestä,kun juuret avattiin ja puhdistettiin mutta tämä toinen käynti oli aika lyhyt ja helppo..Ens viikolla vielä paikkaus ja sit on homma ohi..Hintaa en uskalla lähtee edes arvailee..

Juuri kotiuduin juurihoidosta,joka ei välttämättä ollutkaan niin paha kun ajattelin :) Ensimmäinen kerta oli perseestä,kun juuret avattiin ja puhdistettiin mutta tämä toinen käynti oli aika lyhyt ja helppo..Ens viikolla vielä paikkaus ja sit on homma ohi..Hintaa en uskalla lähtee edes arvailee..

Homma hoidettu.Iso lista hommia mitä tehtiin mutta hinta oli kohtullinen 215€ yksityisellä.:hyvä:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom