Halvat kalorit?

Pitäs syödä paljon että jaksaa....

Olen tuossa yrittänyt aloittaa syömään kunnolla.
Kuhan pikasesti laskeskelin niin ruokaan menisi äkkiä n 400eu:n rahayksikköö/kk/henkilö= 800.
Ja se toinen on onneksi sentää pienempi ruokaista sukupuolta.

Mutta eihän sitä nyt pienen ihmisen palkka riitä siihen.
Eli mitä ihmiset syö? jotta saavat tarpeeksi kaloreita mutta suhteelisen halvalla.
Mikä on ravinto/hinta suhteeltaan parasta.

Gaab

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hmm, mitä ihmettä te syötte että saatte kulumaan 800e kuussa kahden ihmisen ruokiin? Huhhuh, aika isoja annoksia ja jotain gourmet-aterioita saa varmaan syödä :)
Meillä on tämmöinen kahden opiskelijan "perhe" ja kuussa on varaa kotiruokaan 200e yhteensä. Lisäksi molemmat ostaa kouluruokaa varten 1-2 ateriasarjakorttia (10 ateriaa, 20e) kuussa omilla rahoillaan. Syödään ihan perusruokaa:

aamuisin: puuroa, mies voisilmän kanssa, minä raejuuston ja marjojen

lounaaksi: kouluruokaa (2e/hlö) tai jos ollaan kotona, niin lämmin ruoka - pottuja tai pastaa ja jotain lihaa, esim. jauhelihakastike naudan jauhelihasta / kevytnakkeja / pihvejä / kanaa / kalaa (lähinnä lohta), kasviksia/salaattia tms., silloin tällöin ruuan kanssa ruisleipää ja päällysteitä (kaapista löytyy meetvurstia, kevyt- ja tavallista juustoa, kalkkunaleikettä), maitoa tai mehua

välipaloiksi päivän mittaan: proteiinijuomaa, raejuustoa, rahkaa, tuoreita tai säilykehedelmiä, jogurttia jne

päivälliseksi: samoja kuin lounaaksi kotona laitettuna

iltapalaksi: mies saattaa syödä munia/makkaraa tms, minä yleensä jotain kevyempää (kuten välipalat)

Viikonloppuisin ostetaan usein jotain hyvää kuten sipsejä, limppareita, karkkia jne. Silloin tällöin syödään ulkona, harvemmin kuitenkin.

Usein ostan ruokakaupasta "viimeisen päivän" lihoja ym. ja pakastan. Pihveihin ja vastaaviin parempiin ruokiin ei muuten olisi varaa. Meillä menee siis 50e/vk ruokiin ja lisäksi kouluruuat.

Tällä hetkellä minä urheilen reippaasti ja mies vähemmän. Kunhan se tuosta joutaa taas salille niin rahaa alkaa menemään varmaan enemmän - ja mä pääsen kokkaamaan useamman kerran päivässä...

Vastasinkohan ihan nyt sun kysymykseen? :)

Kyllä 400eurolla kuukaudessa syö jo laadusta tinkimättä. 13e päivä saa mm. seuraavaa:

400gr raejuustoa (1.70e)
400gr paistijauhelihaa (2e)
pussi ruispaloja (1.70)
250g kinkkua (2e)
0.5kg vihanneksia (1e)
0.5kg hedelmiä (1e)
Lisäravinteet (3e)
0.5kg makaronia (0.50e)

Halvalla hiilarit:
Kaurahiutaleet 0.99e/kg
Makaroni 1e/kg
Itse tehty leivänkänkky

Halvalla protskut:
Paistijauheliha 1.99e/400g (protskua 76g)
Ehrmannin rahka 0.55e/250g (protskua 25g)
Kananrinnat 4.99e/1.3kg josta lihaa noin 700-800g (proskua noin 200-250g, tarjoushinta tuo 4.99e)
Norjalainen merilohi tarjouksessa 4.99e/kg (protskua 200g/kilo)
Kananmunat 1.95e/1kg (protskua 125g/kg)

Rasvat rypsiöljystä, muistaakseni noin 1-2e/litra

Mua henk koht ihmetyttää pakkislaisten ruokamenot. Sekin yks topikki oli joskus ruokamenoista tai ostoksista en muista.. Kai täällä on vain niin rikasta sakkia ja suuri osa syö 4000-6000kcal =/...

Mein "perheessä" - tällä hetkellä ite 94kg r%~9 muija 51kg r%~15 - molemmat pumppaa vuoden ympäri ja syö terveellisesti. Ruoka on tullut ostettua S-Marketista jo pitkään; tässä viime kuukausien ruokamenot netistä katsottuna, kortti on aina mukana:

elokuu 211,99€
syyskuu 233,68€
lokakuu 225,98€

Ja lisäks kouluruokiin menee yhteensä joku 70e / kuussa, pieruheraan (n.1kg viikossa) n.45e, Glutamiiniin, vitamiineihin ja kreatiiniin n.25e kuussa.

Eli n. 350e kuussa KAHDEN ihmisen ruokamenot lisäravinteineen. Alle 300:nkin voi päässä jos jättää kouluruokia väliin ja syö eväitä.

Noh, kyllä mullakin on joskus varaa ostaa ruokaa ajattelematta hintoja :)...

-edit- niin ja noihin sisältyy tietenkin kaikki taloustarvikkeetkin, vessapaprut sun muut..

Viimeksi muokattu:
Ehkä kannattaa kuitenkin syödä hiilareita myös. Hiutaleet, riisi, peruna, pasta....nehän ovat lähes ilmaista verrattuna muuhun. Ehrmannin rahka on kyllä aika sensaatio hinnaltaan verrattuna muihin. Kala on kallista, samoin liha, mutta pakko niitäkin on syödä. Ehkä hirven salakaato voisi tulla edulliseksi. :)

Ite oon huomannu sen mitä kannibaalikin tuossa sanoi että hiilareita saa kyllä halvalla, eli se on se proteiinipitoinen osa ruuasta mikä yleensä maksaa, riisejä, pastaa jne saa lähes ilmaiseksi jos tyytyy euroshopper ynnä muihin halpismerkkeihin. Ingmanin jugurtit näyttää myös irtoovan varsin siedettävään (80c/prk) hintaan.

Itsellä noi kauppareissut koostuu lähestulkoon täysin tonnikalasta, raejuustosta ja ehrmannin maitorahkasta, ja näitä menee kyllä paljon. Sitten kun tarvitaan kaloreita oon yleensä ostanut vaaleaa riisiä, maksaa 1,2€/kg ja soijalla maustettuna menee hyvin.

Eli aika halvalla kaloreita saa, riippuu varmaan aika paljon mitä on valmis syömään.

Eilen käytiin kaupassa ja lasku oli ~100 €. Ja sillä mitä ostettiin pärjätään ehkä lauantaihin? Viikossa menee siis ~200 € varmaan ruokakauppaan.
Tämä kyllä sisältää ruuan lisäksi pesuaineet + sen sellaiset supermarketista saatavat yleishyödykkeet.

Perheeseen kuuluu minun lisäkseni vaimo, pian 1-vuotias tytär ja pari koiraa eli ruokittavaa riittää! :D

On se kallista perheellisen elämä kun vielä yrittää sitä terveellisesti ruokkia... :haart:

Kai se on pakko uskoo, että Suomessa ei voi syödä hyvin, halvalla.
Ja alkaa mättään makaronia/kaurapuuroo.
Ei sillä että noissa olisi mitään vikaa mutta niihinkin kyllästyy.
Ja ei se 400e ole edes isoraha jos aikoisi tosissaan hankkia massaa.
Saishan siihen ruokaan uppoamaan helposti enemmänkin kuten msj81:kin totesi.

Tosin en kyllä ymmärrä miten immeiset muka pystyy elään alle 200e/kk ruoka laskuilla. Vaikka olisi millaiset koulu/ työ safkat.

-G-

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom