Hajottavat polkupyöräilijät

Arvoisat polkupyöräilijät suosittelen teidän käymään liikennesäännöt tarkkaan läpi ennen kuin lähdette liikenteeseen. Olette väistämisvelvollisia autoihin nähden mikäli ylitätte keskellä katua olevan suojatien. Tämä siis silloin kun ette taluta polkupyöräänne. Väistän toki mikäli talutatte pyöräänne, muutoin en, koska siihen ei lain mukaan ole tarvetta.

Tälläinen nyt vaan tuli mieleen kun joku teiden ritari pysäytti pyöränsä eteeni kun en väistänyt häntä. Tämä ~45v sankari jopa meni niin pitkälle että nousi pyöränsä selästä ja tuli autoni ikkunalle nyrkit pystyssä. Hän myös valisti alueella olevan 30km/h rajoitus (ei muuten ole, vaan 40km/h). Jäi tosin hieman epämääräiseksi millä tavalla tämä edes oli relevanttia kyseiseen tilanteeseen.

Onko kukaan muu törmännyt vastaaviin sankareihin?

Olipahan pakko avautua aiheesta, en viittinyt naamakirjaan kirjoittaa kun tajusin kaverilistalla olevan enemmän pyöräilijöitä kuin rattimiehiä :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Arvoisat polkupyöräilijät suosittelen teidän käymään liikennesäännöt tarkkaan läpi ennen kuin lähdette liikenteeseen. Olette väistämisvelvollisia autoihin nähden mikäli ylitätte keskellä katua olevan suojatien. Tämä siis silloin kun ette taluta polkupyöräänne. Väistän toki mikäli talutatte pyöräänne, muutoin en, koska siihen ei lain mukaan ole tarvetta.

Tälläinen nyt vaan tuli mieleen kun joku teiden ritari pysäytti pyöränsä eteeni kun en väistänyt häntä. Tämä ~45v sankari jopa meni niin pitkälle että nousi pyöränsä selästä ja tuli autoni ikkunalle nyrkit pystyssä. Hän myös valisti alueella olevan 30km/h rajoitus (ei muuten ole, vaan 40km/h). Jäi tosin hieman epämääräiseksi millä tavalla tämä edes oli relevanttia kyseiseen tilanteeseen.

Onko kukaan muu törmännyt vastaaviin sankareihin?

Olipahan pakko avautua aiheesta, en viittinyt naamakirjaan kirjoittaa kun tajusin kaverilistalla olevan enemmän pyöräilijöitä kuin rattimiehiä :D

On täälläkin meitä fillaristeja :D

Mutta joo pyöräilysäännöt ovat aika monella hakusessa menopelistä huolimatta - hämää vielä se, että kääntyvä autoilija väistää pyörää, mutta suoraan ajava auto ei sivulta tulevaa fillaria. Usein tapahtuu myös niin että autoilija pysähtyy suojatielle kun on itse pyörän selässä koettaen noudattaa liikennesääntöä. Eipä siinä auta kuin nostaa kättä ja polkaista yli, kiitos vain :)

Ehkä ois kannattanu sitten kirjoittaa sinnekin, jos ne kaverit ei olekkaan tietoisia väistämisvelvollisuudestaan ;)

Liikun ite paljon pyörällä ja ehkä joskus saattaa tulla vähän hätäsesti mentyä tien yli. Mutta vastaavasti ei ne autoilijatkaan kyllä aina tajua sitä, että niiden pitää väistää pyöräilijöitä tullessaan risteykseen ja kääntyessään kun kyseessä on pyörätienjatke.

Suurin ongelma on maantiepyörällä nopeus. Maantien laitaa polkiessa on melkein lainsuojaton jos vieressä menee pyörätie mutta pyörätien kunto ja muut liikkujat tekevät kyllä todella haasteelliseksi polkea maantiepyörällä sielläkään.

No, maantiepyörällä pyrkiikin mieluiten ulos taajamasta rauhallisille asfalttiteille.

Lisättäköön tähän yhtälöön vielä se, että useimmat luulevat rullaluistelijan olevan rinnastettavissa pyöräilijään. Vaan eipä olekkaan... Rullaluistelija = jalankulkija :D Ota tässä nyt selvää kuka väistää ja ketä.

Julkisen liikenteen käyttäjänä harmittaa nää kamikazepyöräilijät jotka ei ees hidasta vauhtia kun esim. bussi tai raitiovaunu pysähtyy ja ihmiset tulee ulos. Tietty voi itse kukin vähän kattoa, mutta esim Pasilan asemalla näkyy melkeen päivittäin vaaratilanne kun joku pommittaa fillarilla 45km/h alamäkeen ja yhtäkkiä pyöräkaistalla on 100 ihmistä jotka on jäämässä / nousemassa sporaan.

Mun mielestä on täysin käsittämätöntä, että joku ei autolla väistä pyöräilijää ihan vaan sen takia, ettei lain mukaan tarvitse. Siinäpä sitten selität asiaa poliisille, kun se fillaristi on puristuksissa sun autos lokareiden välissä. Tottakai pyöräilijöilläkin tulee olla järki päässä, mutta monesti pääsee vähemmällä, kun hieman itse viitsii joustaa.

Mun mielestä on täysin käsittämätöntä, että joku ei autolla väistä pyöräilijää ihan vaan sen takia, ettei lain mukaan tarvitse. Siinäpä sitten selität asiaa poliisille, kun se fillaristi on puristuksissa sun autos lokareiden välissä. Tottakai pyöräilijöilläkin tulee olla järki päässä, mutta monesti pääsee vähemmällä, kun hieman itse viitsii joustaa.

Itseasiassa kaveri jäi fillarilla vastaavassa tilanteessa auton alle, ja poliisi totes syylliseksi. Samoin kävi siinä lehtijulkisuuttakin saaneessa pikkutytön tapauksessa. Varoittava esimerkki: Auton alle jäänyt lapsi joutui maksamaan korvauksia | Autot | Iltalehti.fi
Jaksoin jopa etsiä materiaalia, koska veikkaan ettet ilman referenssiä usko kantaani todeksi. Boldaamaani pätkä lauseestasi osoittaa jälleen kerran sen että fillaristit olettavat olevansa kuninkaita. Eikö sama lause päde toisinkinpäin?

Lisäksi kiinnostaisi tietää miksi on käsittämätöntä että joku ei tee jotain koska lain mukaan ei tarvitse? Tuskin maksaisit verojakaan jos lain mukaan ei tarvitsisi...

Kyllä mä itse annan aina tietä autolla jos näen fillaroitsijan tai jalankulkijoita olevan tulossa suojatielle. Huomattavasti kevyempää höllätä kaasupoljinta kun veivaa fillari uudestaan vauhtiin. Vastaavasti itse en ymmärrä autoilijoita jotka eivät osaa joustaa. Parempi mieli itselleni tulee kun joustaa verrattuna itsekkyyteen, mikä tuntuu olevan monille niin tärkeää. Ei mulla ainakaan ole koskaan niin kiire, vaikka tulee aika reilusti autolla kilometrejä.

Itseasiassa kaveri jäi fillarilla vastaavassa tilanteessa auton alle, ja poliisi totes syylliseksi. Samoin kävi siinä lehtijulkisuuttakin saaneessa pikkutytön tapauksessa. Varoittava esimerkki: Auton alle jäänyt lapsi joutui maksamaan korvauksia | Autot | Iltalehti.fi
Jaksoin jopa etsiä materiaalia, koska veikkaan ettet ilman referenssiä usko kantaani todeksi. Boldaamaani pätkä lauseestasi osoittaa jälleen kerran sen että fillaristit olettavat olevansa kuninkaita. Eikö sama lause päde toisinkinpäin?
Eli tärkeää ei ole terveys vaan se, että oli oikeessa? Järki päähän nyt.

Mun mielestä harmillisia tapauksia on puolin ja toisin. En muista kovinkaan montaa kertaa elämässä miettineeni, että kylläpä pyöräilijät ovat röyhkeitä, mutta nyt maantiepyörän hommattuani olen huomannut, että harva autoilija kunnioittaa pyöräilijöitä liikenteessä. Joka ikisellä pyörälenkillä on useampia autoja risteyksissä suojatien päällä vuoroaan odottamassa ja kurvaamassa eteen "ehdin tästä vielä"-periaatteella. Vaikka olen ajellut maantiepyörällä vasta pari kuukautta, on "läheltä piti"-tilanteita ollut jo paljon ja kaikissa autoilija on toiminut väärin jos se lain mukaan pitäisi määrittää.

Itse kunnioitan liikenteessä kaikkia muita liikkujia kulkupeliin katsomatta ja pyrin aina noudattamaan lakia, en tappamaan ihmisiä sen varjolla. Jos joku siellä hölmöilee, niin siitä voi sohlaajalle asiallisesti ilmoittaa.

Jotenkin tuntuu että nykysin pyöräilijät ei jaksa käyttää edes soittokelloja jalankulkijoiden läheisyydessä. Erityisesti sellaset töihin pyöräilevät virtaviivaiset sukkapukumiehet ottaa päähän.

Vittuillessani aina talutan pyörän suojatien yli, ja olen ollut tästä säännöstä tietoinen 16-vuotiaasta asti.

Harmittaa kun en ollut tarpeeksi näpsäkkänä ja kerennyt ottaa reppua selästä, kun ylitin kävellen suojatietä (ilman pyörää) ja minulle antoi hienosti mersumies tietä, mutta toiselta kaistalta tuli rapiaa kuuttakybää sellanen vähän paskasempi vanhempi mese ja pyyhkäs ohi n. puolen metrin päästä meikäläistä. Näin kyllä sen, ja hidastin askelia sen verran etten jää alle, mutta ei mitään aikomusta ollu pysähtyä tällä ruhtinaalla.

Kun olisin ollut nopeampi, oisin laittanut papalle slaagin tilaukseen ja paiskannut repun tuulilasiin.

EDIT: Mutta tää on oulu. Olisi aivan utopistista kuvitella että kukaan osaisi liikennesääntöjä tai ajoneuvon käsittelyä.

EDIT2: Niin joo, nyt kun tässä on kysymys siitä onko oikeassa vai väärässä, niin tyydyn tekemään kuten järkeviksi kehuttavat ihmiset: Joustan. Tai kuten machopelle bemarikuski sanois: "Nöyrryn."

Lisäksi kiinnostaisi tietää miksi on käsittämätöntä että joku ei tee jotain koska lain mukaan ei tarvitse? Tuskin maksaisit verojakaan jos lain mukaan ei tarvitsisi...

Tässä ei nyt kiisteltykään siitä kuuluuko autoilijan lain mukaan väistää. Ei kuuluisi, niinkuin tuossa todettiin. Kenelläkään ei silti ole päälleajo-oikeutta, eli tietoisesti väistämättä jättäminen on tuomittavaa.

Ei nyt ollut kyse siitä kuka maksaa. Mielummin väistän pyöräilijää kuin ajan yli. Kai sen nyt järkikin sanoo, ettei kukaan halua kontolleen toisen vakavaa loukkaantumista, vaikka syy olisikin pyöräilijässä? Itse tulee päivittäin käytettyä sekä fillaria että autoa. Kieltämättä monesti pyörällä ajaessa ei aina hahmota sitä, kuinka äkkiä ne autot ja tilanteet tulee eteen.

Tässä ei nyt kiisteltykään siitä kuuluuko autoilijan lain mukaan väistää. Ei kuuluisi, niinkuin tuossa todettiin. Kenelläkään ei silti ole päälleajo-oikeutta, eli tietoisesti väistämättä jättäminen on tuomittavaa.

Mjoo, muistaakseni jokaisen kuljettajan pitää noudattaa "riittävää varovaisuutta onnettomuuksien ehkäisemiseksi" tjsp. riippumatta tilanteesta. Eli ei voi siis silmät kiinni posottaa täysiä vaikka olisikin etuajo-oikeutettu.

Tuollaiset idiootit mitkä on valmiita ajamaan ihmisten yli, koska laki mukamas niin sallii pitäisi hakata ihan tuhannen paskaksi. Niin täysin mielipuolisia ihmisiä liikkuu muuten paljon enemmän autolla kuin pyörällä. Kun pyöräilijä sählää niin saattaa huonolla tuurilla tulla pipi, mutta kun autoilija sählää niin joltain menee henki. Vähän suhteellisuudentajua.

Autoilevana maantiepyöräilijänä suosittelen sekä (maantie- ja muita) pyöräilijöitä sekä autoilijoita tekemään alla olevan linkin testin.

Pyöräilijä: Testaa osaatko liikennesäännöt | Yle Uutiset | yle.fi

Voisin itse paasata monia esimerkkejä puolesta ja vastaan sekä kaikkia siltä väliltä. Me kaikki olemme tienkäyttäjiä, olimme sitten kävellen tai moottorittomalla tai motorisoidulla ajoneuvolla liikenteessä. Eipä mulla tällä "haavaa" muuta....

PS. Kuinka moni käyttää kypärää pyöräillessä? Entä kuinka monen kullannuppu (jälkikasvu) käyttää pyöräilykypärää, kun kotiovelta ei enää katsekontaktia ole....

Fillarit sais kyllä kaupunkialueella kieltää lailla. Autoilijat maksaa veroa vähän perkeleesti siitä ilosta että voi kruisia siellä tiellä ja sitten tulee nämä köyhät sinne sutimaan paskoillaan ja ajamaan vuoronperään autoilijan, kävelijän ja pyöräilijän säännöin. Ihme hyppymisä ja saa kokoajan varoa niitä. Ei ne koskaan häirinnyt ennenkuin muutin turkuun jossa noita on joka välissä ja tähän asti tullut 2 fillaroitsijaa vastaan jotka toimivat mielestäni hienosti. Äijät on jotain betonireisiä jotka kyllä lane splittaa surutta mutta ei jää jalkoihin ja kiihdyttävät nopeammin kun autoilijat eli eivät ole kokoajan jaloissa.

Kyllä tuosta tahalleen/vahingossa päälleajosta nyt ainakin pyöräilijän kuollessa kuolemantuottamuksesta syyte napsahtaa. Ellei sitten tappo, jos on silminnäkijöitä ja teko on selvästi tahallinen?

Tieliikennelaki on kyllä jotenkin vittumainen välillä. Eräs mummo viime syksynä teki yllättäen u-käännöksen kaverin keulaan ilman vilkkua bussipysäkiltä 80 km/h alueella. Kaveri oli juuri kohdalla kasettiyhdistelmällä, ja mitään ei oltu tehtävissä. Ei ylinopeutta ei ylikuormaa, kaikki oli niinkuin piti ja silti sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. En väheksy tämän vanhuksen elämää, vaan kummastelen sakkoa tilanteesta, jossa ei mitään ole tehtävissä. Olisiko syyttäjä vielä vaatinut rangaistusta kuolemantuottamuksesta.

Mä en ymmärrä tota pyöräilijöiden luottoa autoilijoihin, itse en luota yhteenkään liikenteessä. Pyöräilijänä olisin jo kuollut monesti jos olisin pitänyt kiinnni oikeuksistani.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom