Hämmentynyt saliohjaajakurssin jälkeen

Ikä
41
Sori, tästä tuli pitkä ja hapan vuodatus.

Tulin juuri fisaffin kuntosaliohjaajakurssilta, ja täytyy sanoa että on huuli pyöreenä. Se oli ihan hyvä kurssi, ja opin aika paljon varsinkin aerobisesta harjoittelusta. En olisi kuitenkaan koskaan arvannut kuinka yltiökielteinen kanta fisafilla ja FAF:lla on kaikkia yli yksijakoisia harjoitusohjelmia kohtaan. Koko opintomateriaalissa ei edes mainita että olisi sellaista vaihtoehtoa kuin yli kaksijakoinen ohjelma. Tottakai yksijakoinen ohjelma on paras vaihtoehto suurimmalle osalle saliasiakkaista - varsinkin normaalille keski-ikäiselle kuntoilijalle, joka skippaa treenikertoja tuon tuosta ja jonka tavoitteet ovat vaatimattomat. En tietenkään missään tapauksessa tekisi bodaustyylistä ohjelmaa jollekin perus niskahartiaseudun kivuista kärsivälle toimistorotalle. Mutta koittakaa kuvitella kurssin vetäjän tyrmistys kun hän kuuli, että minulla on viisijakoinen ohjelma. Selitin, että olen juuri päässyt intistä ja että olen vähän niinkuin vasta alkamassa uudelleenrakentamaan omaa fysiikkaani. Kouluttaja sanoi, ettei tollasen ohjelman kanssa, voi pelkkiä muroja syödä. Siihen vastasin, että ei tietenkään voi ja että syön aina kolmen tunnin välein. Siihen hän vastasi, että onnea sen kanssa. Oppitunnilla sain kuulla saarnan, jonka jälkeen olin niin hämmentynyt etten yksinkertaisesti saanut sanaa suustani. Sain kuulla etten palaudu tarpeeksi hyvin ja ettei hän tiedä missä kunnossa lihasteni hiussuonisto on ja että pystynkö harjoitella kuten harjoittelen. Koko opetuksesta sai sellaisen kuvan että kehonrakennuksessa on jotain periaatteellisen huonoa. Tässä muutamia kouluttajien sanomisia kurssin ajalta:

"Bodauksella ja normaalin pulliaisen treenaamisella ei ole mitään yhteistä" Siis ihan totta, mutta whats the point? Saman voisi sanoa myös Markus Pöyhösestä ja normaalista lenkkeilijästä.

"Lihasmassan kasvattaminen on hyvä asia, mutta bodaus onkin sitten eri asia" Olen sanaton.

"Tänä vuonna mun oli pakko tehdä kaksijakoinen ohjelma kun asiakas vaatimalla vaati. Aikaisempi ohjelma jonka sille tein oli yksjakoinen. Tyttö halus treenaamisellaan lihasmassaa"

Ihan vakioita oli myös kaikki kiertelyt ja kaartelut monijakoisten ohjelmien tiimoilta tyyliin: "Tää on vaan mun mielipide. En mä sano että jaettu ohjelma on ihan huono juttu. Kannattaa kuitenkin miettii vähän näitä asioita" "Voi sen jaetun ohjelman tietenkin tehdä, mutta sillon pitää tosissaan tietää mitä tekee. Kannattaa funtsii näitä juttui"

Pointtihan on se, että ainakin 90 prosenttia kuntosaliohjaajien asiakkaista saa ihan asiallisen ohjelman, mutta jos olet nuori ja haluat kehonrakennustyylisen ohjelman, niin kuntosaliohjaajalta sitä ei käytännössä voi saada. Ainoa mahdollisuus on, että se kyseinen kuntosaliohjaaja harrastaa bodausta ja on opiskellut asiaa omana vapaa-aikanaan. Tämä on kuitenkin epätodennäköistä, koska aika harva kuntosaliohjaajakursseilla istuvista on bodaustietoinen.

Perusohjelman ja bodausohjelman välinen suhde on vähän niinkuin viinan ja amfetamiinin välinen suhde. Toista myydään tiskin päältä kunhan maksaa ja toisen saa etsiä itse. Ottaa päähän kun skidit sitten joutuu ottamaan ne ohjelmat suoraan muuttamattomana jostain bodauksesta eikä kukaan ole näyttänyt niitä liikkeitä oikein, eikä kukaan ole kertonut niille ravinnon merkityksestä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ihan ihme touhua.

"Lihasmassan kasvattaminen on hyvä asia, mutta bodaus onkin sitten eri asia"

tota mietin kauan ja hartaasti, mut en silti tajunnu mitä järkeä siinä on:)
johtopäätös: ei ole

Lienee vetäjissä eroa. Itekin lopettelen juuri Fisafin saliohjaajakussia, ja kyllä siellä jaoista on puhuttu. Sattuipa harjoitustehtäväksikin saliohjelman rakentaminen kuntobodarille. Tietysti pääpaino oli liikkeiden ja lihasten läpikäymisellä, mutta mukaan mahtui myös esim. erikoistekniikoita.

Kuulostaa uskomattomalta ja typerältä. Olivatko kurssilaiset tosiaan itsekin (siis suurin osa) sellaisia, jotka eivät olleet aiemmin punttireenanneet aktiivisesti, ettei ollut vaikkapa muutaman vuoden salitaustaa?

Kleio sanoi:
Lienee vetäjissä eroa. Itekin lopettelen juuri Fisafin saliohjaajakussia, ja kyllä siellä jaoista on puhuttu. Sattuipa harjoitustehtäväksikin saliohjelman rakentaminen kuntobodarille. Tietysti pääpaino oli liikkeiden ja lihasten läpikäymisellä, mutta mukaan mahtui myös esim. erikoistekniikoita.

Mun kurssilla oli kaksi vetäjää ja kummallakin oli kuvaamani asenne. Sanottiin, jopa että monijakoisen ohjelman laatiminen on käytännössä mahdotonta, koska sitä ei voi käydä asiakkaan kanssa kerralla läpi eikä asiakas halua maksaa jostain viidestä ohjauskerrasta.

Eka vetäjä tokaisi että proteiinin merkitystä usein liioitellaan. Hän sanoi myös että, treenin jälkeen palautumiseen riittää yogurtti ja pari banaania.

Kuulostipa perin oudolta. Itse kävin pari vuotta sitten Kuntourheiluliiton koulutuksen ja siellä käytiin kaikenlaisia ohjelmavaihtoehtoja läpi, eikä pakotettu kaikkia yhteen muottiin. Käytiin myös erikoistekniikoita läpi. Itse ainakin olin erittäin tyytyväinen siihen koulutukseen.

iivili sanoi:
Kuulostaa uskomattomalta ja typerältä. Olivatko kurssilaiset tosiaan itsekin (siis suurin osa) sellaisia, jotka eivät olleet aiemmin punttireenanneet aktiivisesti, ettei ollut vaikkapa muutaman vuoden salitaustaa?

Meidän kurssilla oli kolme jätkää: minä, yksi futaaja/salibandynpelaaja ja yksi asioista perillä oleva raudan nostaja. Loput 15-20 oli muijia, joista osa oli spinning/pilates/bodypumptuntien vetäjiä. Messissä oli myös sairaanhoitaja, pesäpallonpelaaja, "tuleva saliyrittäjä", hieroja, yksi treenas salilla voimakestävyyttä jne.

Jep, erikoista. Sen verran kattelin tuossa tuota kansiota, joka pitäisi kahlata ens viikon tenttiin läpi, että siellä oli kyllä jaoista jotain tyyliin "kaksi kertaa viikossa tapahtuva harjoittelu on ensisijaisesti ylläpitävää harjoittelua. Neljä kertaa viikossa tapahtuva harjoittelu on jo vaativaa ja oikein annosteltuna myös kehittävää harjoittelua".

Muutenkin jaot käytiin ekalla tunnilla läpi, ja ohjaajalla oli ainakin semmonen asenne, että asiakkaan tarpeiden ja intressien mukaan mennään. Ja noissa ryhmätyöharjoituksissa oli sitte tapauksia joka lähtöön - konttorirottia ja 15-vuotiaita arnoldiksi halajavia.

Kleio sanoi:
...ja ohjaajalla oli ainakin semmonen asenne, että asiakkaan tarpeiden ja intressien mukaan mennään.

Siis totahan ne meidänkin vetäjät koko ajan toitotti, ja siinä ne oli ihan oikeassa, mutta jos sen asiakkaan tarve olisi bodaus niin olis pelkällä ton mun kurssin tietomäärällä vähän hiljasta alkaa sellasta tekemään. Lihaskestävyyteen tähtäävä kiertoharjoittelu aktiivilentopalloilijalle - esimerkiksi tälläisen ohjelman tekoon meille annettiin hyvät edellytykset.

Mun käymä kurssihan oli toi fisaffin 50 tunnin perussetti ja meillä käytiin kyllä läpi kaikki voimaharjoittelun pääluokat lihaskestävyysharjoittelusta ihan räjähtävän voiman harjoitteluun asti. Kaikki normaalit tekniikat kuten supersarjat, pakkotoistot, petkutukset, etukäteisväsytykset ym. käsiteltiin, mutta jaettuja ohjelmia ei. Edes perusvoimaosiossa (johon bodaus periaatteessa kuuluu) ei mietitty mitään yli kahteen jaettua ohjelmaa. Tehtiin vaan yhdenjakoisia ohjelmia ja meille mainittiin että kaksijakoinen on myös mahdollinen. Mainittakoon, että me kyllä tehtiin yksi lihaskestävyys treeni, jossa keskityttiin vaan jalkoihin.

Sukulaku sanoi:
"Lihasmassan kasvattaminen on hyvä asia, mutta bodaus onkin sitten eri asia"

tota mietin kauan ja hartaasti, mut en silti tajunnu mitä järkeä siinä on:)
johtopäätös: ei ole
Kyllähän siinä on ihan selkeä pointti. Bodaus eli kehonrakennushan on sekä lihasmassan kasvattamista että rasvaprosentin alentamista. Nyt, kun FAF sanoo lihasmassan kasvattamisen olevan hyvä asia mutta bodauksen eivän, tarkoittaa FAF tietysti sitä että on hyvä kasvattaa lihasmassaa muttei alentaa rasvaprosenttia. Sikabulkki kunniaan. :thumbs:

Mitenkäs tuo voimapuoli? Selitettiinkö kurssilla miten penkki, kyykky ja maastaveto sovitetaan samaan päivään? En pitäisi mitenkään mahdottomana tilanteena että joku vain puoli vuotta salilla käynyt Tauno Tavallinen haluaisi ruveta treenaamaan voimanostoa. Kyllähän kuntosaliohjaajan pitäisi pystyä perusteet neuvomaan vaikkei ehkä kisoihin tähtäävälle kaverille ohjelmaa kykenisikään tekemään.

Itsekin olen harkinnut tuota saliohjaajakurssia mutta jos ohjaajilla on tuollainen asenne kuten salihemmo mainitsi niin :wall: .

Tietääkö salihemmo ovatko ko. ohjaajat jollain salilla töissä?

Meitsin emäntä on kanssa käynyt kuntosaliohjaaja kurssin, ja kun tiedän millä tietopohjalla nämä kutosaliohjaajat ovat, niin en pidä niitä minään, en todellakaan minään. Koulutus itessäänkin oli kuulemma aivan hanurista ja ilman mun neuvoja ei siitäkään kurssista olisi tullut yhtään mitään. Omien sanojensa mukaan oppi multa paljon enemmän kuin siltä kurssilta. Ja saikin sitten parhaat arvosanat. En tiennyt pitäiskö itkee vai nauraa kun kertoi millaisia ohjelmia toiset oli tehnyt. Että tällasia kuntosaliohjaajia suomessakin liikkuu.

Kaikista eniten perseestä tässä asiassa on se, että yritin viime kesänä päästä yhteen paikkaan kuntosaliohjaajaksi, mutta ei onnistunut koska mulla ei ole koulutusta. Itse kuitenkin TIEDÄN tietäväni asioista paljonkin enemmän kuin ihan perus kuntosaliohjaaja. Varsinkin jos tällä ohjaajalla ei ole parhaassa tapauksessa ollenkaan omaa harjoittelukokemusta. Yhdellekin naispuoliselle kaverilleni selitin kun on lihakset kipeenä jne. Itsekin käy kuntosalilla ja tokaisi vai että sä treenaat liian kovaa jos tulee lihakset kipeeksi. Senkin oli kuullut, yllätys yllätys, kuntosaliohjaajalta. Meinas tulla :itku: Ei mikään ihme että porukalla on ihan outoja käsityksiä kuntosaliharjoittelusta, ja varsinkin kehonrakennuksesta. Jos tuloksia halutaan saada, niin ei siihen auta perseen venyttely kuntosalilla. Pitää siellä jotain tehdäkin. Ja tähän ei kuulu reidenlähentäjälaite samalla lehteä lukien. Kuntoutus on asia erikseen.

Pro-Pain sanoi:
Itsekin olen harkinnut tuota saliohjaajakurssia mutta jos ohjaajilla on tuollainen asenne kuten salihemmo mainitsi niin :wall: .

Tietääkö salihemmo ovatko ko. ohjaajat jollain salilla töissä?

Niillä ohjaajillahan on paperilla ihan huippukoulutus. Toinen oli valmistunut vierumäeltä liikunnanohjaajaksi ja se oli käynyt vielä kaikki nää FAFfin kurssit kuten sen personaltrainerkoulutuksen. Niitten asenne oli kuitenkin, että opetetaan yksinkertaisia ohjelmia vanhoille yksinkertaisille läskeille, mikä on tietenkin ihan ok, mutta mitäs sitten kun se asiakas ei kuulu kyseiseen kohderyhmään.

Joku kysy, että miten meidän pitäisi ympätä kyykky, mave ja penkki samaan treeniin. No, hyvin. Samaan syssyyn vaan kaikki. Ei siinä munkaan mielestä paljoa kehity. Eniten mua korpeaa se ettei kehonrakennusta oikein tunnusteta oikeaksi urheilulajiksi. Siis meillä oli kurssimateriaalissa harjoitustehtävä, jossa piti suunnitella kuntosaliohjelma 23 vuotiaalle kolmiloikkaajalle, joka tarvitsee lisää räjähtävää voimaa. Kaikkii tontyylisii ihme settejä oli tehtävinä, mutta yhdessäkään ei ollut lajina kehonrakennus. Siis mä en tiedä, mutta mä väitän että suomen punttisaleilla treenaa enemmän bodauksesta kuin kolmiloikkaamisesta kiinnostuneita... EHKÄ!

No, samapa tuo. Mähän menin sille kurssille vaan saadakseni siitä paperin.

Mitäs te noilla ohjaajan papereilla sitten teette? Siis onko tuolla koulutuksella tarkoitus tehdä tienestiä jossain salilla personal trainerina? Onko palkka hyväkin ja millaiset on työllistymismahdollisuudet?

Kävin koulussa myös kyseisen kurssin ja pitäjänä oli tämä vierumäeltä valmistunut kaveri (Topi?). Pisti myös itseäni pahasti korvaan kun hän väitti heti kurssin alussa, että bodaus epäterveellistä! :hyper: Saatiin aiheesta pienimuotoinen väittely pystyyn, mutta ei siinä kummempaa ratkasua kuitenkaan saatu aikaan.

Mutta anyway, kuntosaliohjaaja kurssi on (minun mielestä) tarkoitettu sisällöltään ihmiselle joka ei kuntosali liikunnasta paljon tiedä. Itse sain näkökulmia tavallisen keski-ikäisen ihmisen kuntoilusta, joka on kuitenkin suurin asiakasryhmä kuntosaliohjauksissa. Kehonrakentajilla on yleensä vankka tieto harjoittelusta ihan omasta takaa!!!

Itselläni on ainakin se ongelma ohjelmia tehdessä, että mietin liikaa asioita kehoilun kannalta, vaikka asiakkaana olisi keski-ikäinen huonokuntoinen mies/nainen. Osaatteko te kuntosaliohjaajat ottaa huomioon kaikki nivelvaivat, ryhdin ja kaikki muut mahdolliset asiat?

Jokatapauksessa ihan hyvä kurssi?1? :zzzz:

Mä oon etsiskelemässä jotain pientä lisäpuuhastelua ton päätyön rinnalle. Järkkärin hommat on yhtenä vaihtoehtona, mutta kiinnostavampana ois just jonkun saliohjaajan hommat. Koulutus nyt tuntuu olevan mitä on, mutta kiinnostas silti käydä se, jotta sais ne paperit. Tietääkös kukaan onko Jyväskylässä tällasta koulutusta ja jos niin missä ja paljonko maksaa?? Niin ja pystyykö suorittaan jonain iltakurssisydeeminä?

Eikös joku pakkikselta vois perustaa sellasen firman, joka suunnittelee ohjelmia vaan bodaukseen? Noei. Onkos tolla firmalla asiakkaina vaan just vaan tollasia keski-ikäsiä kuntoilijoita? Miksiköhän? Koska bodarin on niin viisaita, että osaavat itse suunnitella ohjelmansa ;)

mulle tehtiin vasta ne faffin ravinto ja treeniohjelmat , oli niin täyttä paskaa ne
laput täynnä et luin ne ja nakkasin roskiin. varsinki ne, miten syöt millon ja mitä ni, hohhoijaa!!!
ihan vaan varotuksen sana alottelijoille ÄLKÄÄ MISSÄÄN nimessä maksako kenellekkään 680e et ne tekee ne ohjelmat ei todellakaan ole sen summan
arvosia.
- ( mulle tehtiin toi ilmaseksi ) -

MikaK sanoi:
Kävin koulussa myös kyseisen kurssin ja pitäjänä oli tämä vierumäeltä valmistunut kaveri (Topi?).

Vierumäen opettajista ei ole mitään kovin positiivista sanottavaa. Kävin pääsykokeissa ja melkoisen kapea-alaista tuntui se heidän liikunnallinen suuntautuminen olevan.

Rivien välissä paistoi monta kertaa: Hiihto ja juoksu hyvä, salitreenaus huono...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom