Hämikselle kysymys ja muillekkin krav maga harrastajille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kraveg
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Status
Viestiketju on suljettu.
Ihan vaan mielenkiinnosta kysysin että minkälaisia noi krav maga reenit on? Onko fyysisesti rasittavia ja jne?

Alkulämmittely on välillä aika rankkaa jumppailua, sit venytellään ja vedätään lähinnä tekniikoita n. tunti "loppuveryttelyyn" asti. Tämä veryttely sitten onkin ihan muutakun veryttely. Vedetään koneisto ihan piippuun, veren maku suussa ja saa oikeasti taistella omia aivoja vastaan täydellä teholla, samalla kun vielä pitäisi keskittyä siihen treeniin mitä siinä tehdään samalla, kunnon psyyketreeniä. Välillä on onneksi ihan lepposia harkkoja... Hakataan toisia tms. :P

Originally posted by Hämis
Alkulämmittely on välillä aika rankkaa jumppailua, sit venytellään ja vedätään lähinnä tekniikoita n. tunti "loppuveryttelyyn" asti. Tämä veryttely sitten onkin ihan muutakun veryttely. Vedetään koneisto ihan piippuun, veren maku suussa ja saa oikeasti taistella omia aivoja vastaan täydellä teholla, samalla kun vielä pitäisi keskittyä siihen treeniin mitä siinä tehdään samalla, kunnon psyyketreeniä. Välillä on onneksi ihan lepposia harkkoja... Hakataan toisia tms. :P

Kuinka usein treenaat Krav Magaa viikossa.Pystyykö tossa kuinka treenaan punttia lisäks?Miten vertaat muihin lajeihin esim Jujutsuun,Thai boxiin?

Jotain uutta lajia pitäs kokeilla,alkaa pelkkä puntin vääntö kyllästyttään vanhaa romua.Ikääkin on jo 27 pystyyköhän sitä
taipuun enää mihinkään mutkille?

No mä kyllä reenaan punttia samalla, mutta ihan rajoilla mennään. Eli elimistö suunnilleen sätkii. No ei nyt ihan... 2 kertaa viikkossa tota magaa tulee harjoteltua. Ja tota tota...

Krav magahan ei ole ottelulaji eli sitä ei voi oikeen verrata noihin. Rankkuuden puolestakaan en voi verrata kun ei ole noita muita kokeillut.

Eikä siinä tarvitse mihinkään taipua, riittää kun omaat nopeat refleksit ja kyvyn potkia toisia munille. Lajissa on kyse pelkästään suorista vastahyökkäyksistä.

Mike ei ehkä kannata hirvittävästi arvostella, jos ei ole vankkaa kokemusta. en tietysti tiedä oletko kragovan makkaraa minkä verran treenannut, arvelin vaan ettet. en tosin ole itsekään lajin harrastaja, mutta jonkin verran kuitenkin asiaan tutustunut. varmasti harrastajilleen hyvä laji, mutta ei varsinaisesti tarjonnut mitään uutta, mitä ei muissa lajeissa jo olisi ollut.

Originally posted by Mike
Silmiin tökkimiseen nyt ei pahemmin treeniä tartte, turha laji sanon minä.

Lajiahan harrastetaan vain, että voi kadulla potkia kaikkia munille ja tökkiä jokasta kassatätiä silmiin. Krav Magassahan ei treenata ollenkaan kuinka puolustaudutaan munille potkijoilta ja silmiin tökkijöiltä?

Silmiin tökkimiseen nyt ei pahemmin treeniä tartte, turha laji sanon minä.

Huoh. Mitähän tohonkin vastais? No. Ite tykkäsin lajista. Karatea ja Ninjutsua on tullu nuorempana vähän aikaa harrastettua ja voin rehellisesti sanoo, että Krav Maga on järkevin laji mihin ite olen törmännyt. Ei mitään turhaa, vain suoraviivaista ja järkeenkäypää. Krav Magassa ei vain potkita munille ja tökitä silmiin. Siellä harjoitellaan vähän joka tyylin tilannetta, missä sun päälle voitais käydä ja mitä siinä tilanteessa olis fiksuinta vähimmällä tehokkaalla liikemääräällä tehdä. Mentaliteettinä se, että jos sun päälle käydää, niin ei siinä vaiheessa enää tarvi olla reilu, se on hyökkääjän oma voi voi. Käy Mike muutamissa Magatreeneissä ennenkun noin kärkevästi arvostelet, ymmärrän toki, että toi on aika yleinen mielipide, mutta sun jos jonkun uskoisin inhoovan tyhmiä kommentteja ja turhanpäiväsiä stereotypioita.

Peruskurssin käyneenä (pidemmälle menneillä varmaan vähän eri meininki -> fyys. kovempaa, kun tulee matsireeniä):

Mun makuun KM oli fyysisesti tod. kevyttä. Tuo ei ole kumminkaan huono asia, vaan olin ihan samaa mieltä ohjaajan kanssa, kun hän tokaisi heti kurssin alussa, että "Täällä reenataan KM:ää. Jumppailut voitte sitten hoitaa lenkkipolulla ja/tai kuntosalilla.". Ihan oikein, että keskitytään asiaan. Peruskurssin gradointitilaisuuden lopuksi oli tosin "sisu- ja kuntotesti", joka oli erittäin raskas. Tavalliset reenit olivat kumminkin suht kevyitä.

Hyvin moni asia oli mun makuun KM:ssä kohdallaan, yksinkertaisia ja suoraviivaisia juttuja. Valitettavasti jo peruskurssillakin tuli kumminkin semmoisia tekniikoita, joita olisi voinut vielä yksinkertaistaa lisää. Ihan hyvä kokemus kumminkin. Kyllä KM on itsepuolustuksellisesti tehokkaampi vaihtoehto kuin esim. karate tai judo, mutta jos haluaa samaan pakettiin kuntoilua, niin ehkä sitten joku toinen laji on parempi.

Yksi tod. hyvä ja erilainen harjoitus oli semmonen, missä oltiin neljän ryhmissä (vai olikohan peräti viiden?) ja muut tulevat "zombieina" yhden kimppuun. Ei siis täysillä, vaan aika passiivisesti. Siinä sai hyvin makua siitä, mitä olisi yrittää tapella useempaa vastustajaa vastaan = melko toivotonta.

Missä Iivili treenasit Krav Magaa. Olen itse miettinyt tuon Krav Magan aloittamista. On jonkun verran kokemusta kamppailulajeista nuoruusvuosilta. On tuo punttitreeni nykyään niin verissä että ois hyvä jos kaikki ylimääräiset loppuunasti punnertelut, kyykkäilyt yms. paikkoja jumittavat kuviot olis karsittu pois ja keskityttäis vaan tekniikoihin / matsiin. Voimaa/lihasta saa kuitenkin parhaiten salilta.

Tuokin varmaan vaihtelee treenipaikan ja vetäjän mukaan.
Onko muilla kokemuksia, missä keskitytään olennaiseen ja missä punnertamiseen?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Keväällä olisi tarkoitus aloittaa krav maga puntin ohella. Peruskurssi olisi tarkoitus vetää näin aluksi ja katsoa jos vielä nappaa niin jatkaa vielä vähän aikaa. Kaikki riippuu tietysti siitä kuinka raskaalta treenit tuntuu fyysisesti. Verryttelyt sun muut voi toki ottaa lähinnä aerobisena, mutta jos se on sellaista veri suussa punnertamista niin unohdan peruskurssin jälkeen koko jutun.

Eikös toki krav magassa ole tekniikka missä tungetaan sormet silmiin, tämähän on todella tehokas keino?
Jos mun pitäis valita laji niin definitely judo tai jujutsu.

"Mentaliteettinä se, että jos sun päälle käydää, niin ei siinä vaiheessa enää tarvi olla reilu, se on hyökkääjän oma voi voi. "

Se on ihan takuulla Wilu sun voi voi jos menet tökkäämään ne sormet sinne silmiin nopealla vastahyökkäyksellä.
Krav magahan pitäisi saada selkäytimeen niin, että vastahyökkäykset tulisivat automaattisesti, se vie kuitenkin vuosia ennenkuin se on edes lähellekään tehokasta. Siihen saakka sitä tökitään hyökkääjää silmiin ja maksellaan kauheita korvauksia kun turpaan ottamisen sijasta sokeutti toisen.
Mun mielestä se on turha laji ja aivan liian yliarvostettu, ehkä monien vuosien intensiivisen treenaamisen jälkeen se on tehokas, sitä ennen se on pelkää hypetystä mukamas tehokkaanakin lajina.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tere,

Treenailin itse pari vuotta KM:ää, mutta kun rupesi tuntumaan siltä, että yhtä tekniikkaa pääsi treenaamaan niin harvoin ettei niitä saanut selkäytimeen / lihasmuistiin asti, niin vaihdoin potkunyrkkeilyyn, enkä takaisin kaipaa -- takakäden suora on paras itsepuolustus :D, aina on sopiva tekniikka mielessä, ja kehässä oppii ottamaan osumaakin.

Tämä vain meikäläisen näkemyksenä. Pari parempaa kaveria jäi KM:n puolelle ja tykkäävät kovastikin, meikäläisellä taas ei toi painotus ole koskaan ollut varsinaisesti _itsepuolustuksessa_ vaan pikemminkin siinä reilussa lähitaistelussa, eikä sekään haittaa että valmentajana on '99 MM / hallitseva ammattilaisten EM ja opetus on korkeatasoista.

Kävin viime vuodenvaihteeseen asti puntilla enempi vähempi pari kertaa viikossa pitämässä voimatasoa yllä (pena-mave-kyykky) mutta nyt on sekin jäänyt ja treenaan vain lajikohtaisia lihasharjoitteita; Voimaharjoittelusta sinällään _on_ hyötyä mutta vain jos on tekniikka hallussa, mulla se ei ole, nimittäin huomaa hyvin että kun jätti punttitreenin pois niin alkaa nyt vasta pikkuhiljaa löytyä tekniikoista sitä rentoutta joka taas ilmenee nopeutena joka taas ilmenee voimana. Jos olis pelaillut jotain pallopelejä tms. nuorempana niin ehkä sitten, mutta kun ainoa urheilu mitä ikinä on tullut harrastettua, on toi punttien nostelu, niin tuppaa kropassa olemaan turha jännitys päällä kun vähänkin joutuu tekemään jotain terävästi.

Ja Mike, KM just on niitä lajeja joissa saa suht nopeasti peruseväät itsepuolustukseen jos verrataan joihinkin muihin lajeihin, mutta oman järjen käyttö on aina sallittua. Ei se laji ole mitään silmille kynsimistä, mutta jos tilanne on se, että suu vaahdossa karhunhalauksella kiinni tarttunut kaveri huutaa "MÄÄ TAPAN" ja on heittämässä sua olan yli asfalttiin, niin et varmaan ajattele "emmä kehtaa tökätä silmiin" ? Eri asia jossain nakkikiskatappelussa, kuka on niin neiti että hyökkää kaverin silmille -- kyllä se selvitetään ihan perinteisesti käärimällä hihat ja siirtymällä perinteiseen täyskontaktiin :evil:

(pitäisköhän tämä aihe ehkä siirtää "Yleiseen keskusteluun" ?)

- JjP

Eikös toki krav magassa ole tekniikka missä tungetaan sormet silmiin, tämähän on todella tehokas keino?

Kyllä on juu ja tehokas kyllä. Ja varmasti korvausvaatimukset tulevat myöhemmin perässä, vaikka toinen olisi osoitellut pistoolilla. (on se Suomen laki niin kiva epeli)

Sitä vain sanoisin et tykkäsin Krav Magasta lähinnä sen takia et siinä tekniikka perustuu just luontaisiin reaktioihin, eikä sitä tekniikkaa tarvitse vuosia opetella että sen osaisi. Mulle ainakin noi jutut jäi tosi helposti mieleen. Sitten pidemmällä tasolla tulee niit *kiekura kääkyrä vääntely* -juttuja.

Kyllähän siel peruskurssillakin pidettiin joku "lakitunti" mis selitettii mitä saa ja mitä ei saa tehdä ilman et tulee syytettä, ei siis niin että tositilanteessa sellaisia muistaisi, mutta kuitenkin..

Ja tosta hypetyksestä en oikein tiedä. Itse en ollut kuullut lajista mitään, kun sinne menin kokeilemaan.. Älkää nyt ampuko, mutta jos mun pitäis hypetys laji valita niin se ois Han Modo. Itse tunnen joitakin henkilöitä, jotka harrastavat tätä ja he eivät satu kuulemaan korviinsakaan, että muutkin lajit saattavat toimia. Ainoa kommentti on: HAN MODO on paras. Mutta ei saisi yleistää.. :)

Ei pliis mennä siihen iänikuiseen "Laji X on selkeesti parempi kun Y! Mä tiedän! Se o varma!!" -nahisteluun. Kaikissa lajeissa on puolensa, hyvät ja huonot.

KM ei oo mikään taikasana ja mua ärsyttää kanssa sen hypetys (niinkuin monen muunkin lajin hypetys, ei pelkästään kamppailulajien), mutta sopii hienosti semmoiselle, jota kiinnostaa nimenomaan itsepuolustus ja joka ei ole keskivertoa isompi ja/tai vahvempi. Esim. mä neuvoin muutaman perusperiaatteen (siis en tekniikoita) exälle hänen lähtiessä kieliharjoitteluun. Eli jos hento naisihminen puolustautuu raiskaajaa vastaan (eli yleensä n. 60-100 kiloinen känninen mies), niin siinä on jopa oikeuden silmissä useimmiten ihan suvaittavia aika brutaalitkin otteet sen naisen käyttäminä. Esim. tulisi kyseeseen muutama kyynärpääisku päin naamaa tai kurkkuun, potkut haarojen väliin ja ehkä myös sormet silmiin.

Ihan eri asia on kun on tilanteessa, mihin esim. Mike todennäköisimmin joutuisi portsarina. Yleensä silloin on Mikeä vastassa pienempi ja heikompi känninen mies (tai joskus nainen), jonka hallitsemiseen sopivat parhaiten esim. judon ja jujutsun lukot ja hallintaotteet, painiksi mahtaa moiset tilanteet useimmiten mennä. Em. kaltaiset hennon naisen raiskauksenestometodit eivät tietenkään tule kyseeseen. Mikelle siis KM olisikin ehkä vähempi käytännöllinen laji, mutta monelle muulle ei. Vaikka muuta joskus väitetään, niin mun mielestä judossa ja jujutsussa on tod. paljon etua koosta ja voimasta, ovat jopa ratkaisevassa asemassa.

Koosta, voimasta, sukupuolesta, aggressiosta yms. lähitaisteluun liittyvästä hyvää asiaa Rob Redmondin karatesivuilla:
http://www.24fightingchickens.com/shotokan/101/06_defense.html

Oulusa kävin silloin mooonta vuotta sitten tuon KM kurssin. Silloin siellä ei ollut vielä tarpeeksi montaa pätevää vetäjää, nykyään lienee parempi tilanne.

Pakko myöntää että olen samoilla linjoilla Miken kanssa.

Krav Maga on yliarvostettu laji, mikä ei toimi jos vastassa on ottelukokemusta omaava vahva ottelelija. Se saattaa toimia tavallista kaveria vastaan, joka ei ole harrastanut kamppailulajeja, ja kuka ei ole erityisen vahva. Yleensäkin itsepuolustuslajit on yliarvostettuja, toimivimmat lajit on kontaktilajit missä otellaan eli nyrkkeily, jujutsu, paini, judo ym. Siis laji mikä perustuu todelliseen tilanteeseen. Kun vastassa on ottelija kuka tietää otteluetäisyyden jne. niin esim. munille potku-yritys on idioottimaisen tyhmä yritys, eikä silmiin tökkimisetkään ihan heti onnistu.

Mielestäni monet muutkin lajit Krav Magan ohessa on yliarvostettuja toimivuudessaan, mutta ei se sitä kiellä että kyseessä ei olisi hyvä harrastus ja kuntoilu muoto. Mielestäni on aivan onnetonta markkinointia puhuttaessa lajista kuin lajista olevan maailman tehokkain kamppailulaji.

Krav Magan tekniikat toimii ihan varmasti jotain kännistä heiveröistä uhkaajaa vastaan, jonka liikkeet on ennalta arvattavissa jne, niinkuin monen muunkin lajin tekniikat. Katutilanteessa missä on tosi kyseessä et voi ennakoida vastustajan aikomuksia. Paljon treenataan ns. vastustajia vastaan jolla on esim. puukko kädessä, ja ne treeneissä toimivat hyvin--------> kadulla pääset hengestäsi tai ainakin sairaala reissu. Ellei kyseessä ole ammattilainen kenellä liikkeet on selkäytimessä.

Asiaan: Kaikki kamppailulajit on hyviä siinä mielessä että harrastaminen kannattaa aina, oli kyseessä toimiva tai ei toimiva laji. Krav Maga on myös hyvä harrastus, ja varmasti antaa monelle itsevarmuutta ja ehkä todellisiakin pelastuksia tilanteissa missä voi käydä huonomminkin. Joten ei muuta kuin treenaamaan...

Pakko lisätä että Krav Magassa Suomessa toimivat kouluttajat ovat todella hyvää tasoa ja ammattimiehiä, joten kaikki kunnia heille.

:kippis1:

Originally posted by Superman77
Pakko lisätä että Krav Magassa Suomessa toimivat kouluttajat ovat todella hyvää tasoa ja ammattimiehiä, joten kaikki kunnia heille.

Tuohon yhdyn, pitkälle vietynä ja harjoiteltuna varmasti todella tehokas laji ja päteviä ukkojahan nuo ovat, ei siitä mihinkään pääse.

Krav magahan pitäisi saada selkäytimeen niin, että vastahyökkäykset tulisivat automaattisesti, se vie kuitenkin vuosia ennenkuin se on edes lähellekään tehokasta. Siihen saakka sitä tökitään hyökkääjää silmiin ja maksellaan kauheita korvauksia kun turpaan ottamisen sijasta sokeutti toisen.
Mun mielestä se on turha laji ja aivan liian yliarvostettu, ehkä monien vuosien intensiivisen treenaamisen jälkeen se on tehokas, sitä ennen se on pelkää hypetystä mukamas tehokkaanakin lajina.
No kertoisitko Mike hyvä, että mikä olisi sellainen laji jossa muutaman harjoituskerran jälkeen olisi "real mean killing machine"? Eiköhän tuo muutaman vuoden intesiivinen treeni koske ihan jokaista itsepuolustuslajia. "Ehkä sekään ei vielä riitä"? :)

No jos nyt hiukan kelaa, niin krav maga on takoitettu nopeisiin ja tehokkaisiin vastahyökkäyksiin, jotka tapahtuu yhtään empimättä, tämä ei päde muissa lajeissa kovinkaan paljoa. Tämä refleksin omainen taito tulee vuosien harjoittelun mukana. Lukot sun muut on helpompi oppia lyhyessäkin ajassa.

No jos nyt hiukan kelaa, niin krav maga on takoitettu nopeisiin ja tehokkaisiin vastahyökkäyksiin, jotka tapahtuu yhtään empimättä, tämä ei päde muissa lajeissa kovinkaan paljoa. Tämä refleksin omainen taito tulee vuosien harjoittelun mukana. Lukot sun muut on helpompi oppia lyhyessäkin ajassa.
Kyllä olet oikeassa, että KM perustuu juuri noihin vastahyökkäyksiin ja esim. nopeilla isku ja potkusarjoilla pyritään saamaan vastustaja mahdollisimman nopeasti pois pelistä. KV sisältää kuitenkin ihan nopeastikkin omaksuttavia torjuntoja ja esim. osa kuristusotteista on ihan samoja, kuin brassi jiujitsussa. Sanotaan että KV ei ole ehkä kaikkien esim. jiujitsu tyyppisten lajien veroinen juuri tuon pääasiassa vastahyökkäyksiin perustuvan tekniikkansa takia. KV ei kuitenkaan ole sieltä tehottomimmastakaan päästä ja pesee milestäni aika monet "who kick higher" lajit mennen tullen. Tämä siis vain minun mielipiteeni.
Lajihan on alunperin suunniteltu sotilaskäyttöön ja siksi juuri perustuu vastahyökkäyksiin. Olisihan se ihmeellistä jos kaksi sotilasta kesken taistelun tiimellyksen ensin uhoisivat hetken toisilleen ja sitten lentäisi hanskat ja tetsarit varusteineen maihin ja ruvettaisiin vetämään "Englantilaista" nyrkkeilyä. Toisella puolella sitten hurraisivat Irakilaiset ja toisella Amerikkalaiset omilleen.
Muuten seuraavat Krav Maga turnaukset käydään piakkoin Bagdadin lähistöllä. Kyllä kyllä tiedustelin asiaa lippupalvelusta ja vielä ei eturivin paikkoja ollut myynnissä.:D

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom