Hämäävät pakkausmerkinnät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TheLORD
  • Aloitettu Aloitettu
Lueskelin tuossa joidenkin leipien ainesosia ja ravintoarvoja. Toisessa oli merkitty natriumia 0.5 grammaa natriumia 100 grammassa ja toisessa oli että 1.2% suolaa. Tästähän vois päätellä että ensin mainittu olisi vähä suolaisempaa vaikka todellisuudessa se onkin suolaisempaa. 0.5 grammaa natriumia= 1.5 grammaa suolaa näin nopeasti päässä laskettuna.

Ovatko muut huomanneet saman asian? Yrittävätkö nämä valmistajat jotka merkitsevät suolan tilalta natriumin huijata kuluttajia luulemaan tuotteitaan terveellisemmiksi(vähä suolaisemmiksi)?

Tulipa sekavaa tekstiä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo ihan sama asia on pantu merkille. Samoin Light-tuotteissa käytetään aivan käsittämätöntä asiantuntijaslangia kuten "sisältää fenyylianiliinin lähteen" tms. Miksei sanota suoraan että sisältää sikana keinotekoisia makeutusaineita ja aiheuttaa kohtuullisen suurella todennäköisyydellä jyskyttävää migreenityyppistä päänsärkyä! :D

Tosta suolamerkinnästä on joskus kauan aikaa sitten ollut juttua Kuluttajalehdessä, mutta enpäs muista, mikä oli lopputulos.

Heh.. ostin yhteen aikaan sellasta kinkkuleikettä, missä oli 103% lihaa.... :D

Tuli vaan mieleen, että miten helvetissä se on mahdollista... :eek:

Net Virgin sanoi:
Heh.. ostin yhteen aikaan sellasta kinkkuleikettä, missä oli 103% lihaa.... :D

Tuli vaan mieleen, että miten helvetissä se on mahdollista... :eek:

Eikös näille kysymyksille ole oma threadi ;) Merkinnän selitys on siinä, että 100gramman leikepalan valmistuksessa on käytetty 103grammaa lihaksi luokiteltavaa tavaraa.

protsku sanoi:
Joo ihan sama asia on pantu merkille. Samoin Light-tuotteissa käytetään aivan käsittämätöntä asiantuntijaslangia kuten "sisältää fenyylianiliinin lähteen" tms. Miksei sanota suoraan että sisältää sikana keinotekoisia makeutusaineita ja aiheuttaa kohtuullisen suurella todennäköisyydellä jyskyttävää migreenityyppistä päänsärkyä! :D

Eikös tuo fenyylialiini oo vältämätön aminohappo vai sekoitanko johonki toiseen?

protsku sanoi:

Aspartaamin(syntetisoituna asparagiinihappo+fenyylialaniini-dipeptidi)hajotessa elimistössä vapautuu fenyylialaniinia, minkä takia sillä makeutetuissa ligh-juomissa on varoitus ”sisältää fenyylialaniinin lähteen.” :) :noshitsherlock:

Jason82 sanoi:
Aspartaamin(syntetisoituna asparagiinihappo+fenyylialaniini-dipeptidi)hajotessa elimistössä vapautuu fenyylialaniinia, minkä takia sillä makeutetuissa ligh-juomissa on varoitus ”sisältää fenyylialaniinin lähteen.” :) :noshitsherlock:

Mä olen käsittänyt, että se on siinä sen takia, että jotkut on sille todella pahasti allergisia. Samalla tavalla kuin nykyisin kaikessa lukee, että "saattaa sisältää pähkinää".

Rinkku sanoi:
Mä olen käsittänyt, että se on siinä sen takia, että jotkut on sille todella pahasti allergisia. Samalla tavalla kuin nykyisin kaikessa lukee, että "saattaa sisältää pähkinää".

Ime porkkanaa, #¤%&... Eiku.. :D ;) Tottakai juu tuo mainitsemasi yhtenä osasyynä, tarkoitin vaan, että pakkausmerkinnöissä kun on oltava eksakteja, on tuo "..fenyylialaniinin lähteen" oikea merkintätapa, tuotteen makeutusaineen ollessa aspartaami. :) :nysväystä:

Sonder sanoi:
Eikös näille kysymyksille ole oma threadi ;) Merkinnän selitys on siinä, että 100gramman leikepalan valmistuksessa on käytetty 103grammaa lihaksi luokiteltavaa tavaraa.

Vaikka 100 grammaan tuotetta olisi käytetty 13 kilogrammaa lihaa, niin ei tuote silti voi minun logiikkani mukaan sisältää enempää kuin 100% lihaa. Voin toki olla väärässäkin.

Sumu sanoi:
Vaikka 100 grammaan tuotetta olisi käytetty 13 kilogrammaa lihaa, niin ei tuote silti voi minun logiikkani mukaan sisältää enempää kuin 100% lihaa. Voin toki olla väärässäkin.

Jos liha kuivataan tulee siitä lihaisempaa jopa yli 100%. Onhan myynnissä esim. 500% appelsiin täysmehua.

Sumu sanoi:

Olet ihan oikeassa. Tuote ei sisällä. Siinä lukee "valmistukseen käytetty" - vertaa ketsuppi. Vettä haihtuu ja näin pois päin. Eipä noissa mun mielestä mitään lisäarvoa ole. Sama kuin mainostaisi pontikkaa, että "valmistukseen käytetty 40 litraa kiljumäskiä". Kai...ehkä...

TheLORD sanoi:
Jos liha kuivataan tulee siitä lihaisempaa jopa yli 100%. Onhan myynnissä esim. 500% appelsiin täysmehua.

Mä en vaan silti ymmärrä, että miten joku tuote voi sisältää sataa prosenttia enempää yhtään mitään. Sata prosenttia kun mun käsityksen mukaan on se maksimaalinen määrä, oli sitten kysesssä appelsiini tai paskapuhe.

Sumu sanoi:
Mä en vaan silti ymmärrä, että miten joku tuote voi sisältää sataa prosenttia enempää yhtään mitään. Sata prosenttia kun mun käsityksen mukaan on se maksimaalinen määrä, oli sitten kysesssä appelsiini tai paskapuhe.

Juu nämä on näitä näkemys eroja. Pitäiskö siinä sitten lukea 5 kertaa vahvempaa appelsiini mehua?

Jotkin asiat taas voivat olla helposti yli 100%. Esim: Penkki sarjan tulos nousi 200%. Ennen 1*100Kg ja seuraavassa treenissä 3*100Kg.
Mutta nää on näitä henkilökohtaisia henkimaailman asioita.

TheLORD, on eri asia jos joku asia kasvaa 102% kuin että se sisältää 102%. Mikään ei sisällä yli 100% mitään. 100% kaikki mitä siinä on, on sitten 2 tai 5 kiloa. Toi ketsuppi juttu on kans simppeli. Minusta vaikka 1 kiloon ketsuppia on käytetty 5 kiloa tomaatteja, niin se ketsuppi ei sisällä 500% tomaattia. Vaan 100% tomaattia mikä on 60% siitä 1kg ketsupista.

Tuohon prosenttiläppään, sehän perustuu juurikin tuohon. Alla esimerkki:

***EI MAINOSTETA TÄTÄ TUOTETTA-meetvursti***

Tuttu, herkullinen kestomakkara, jossa on voimakas ja hieman paprikainen maku.

Pakkauskoko: 250 g

Ravintosisältö / 100 g
Energiaa 1765 KJ (425 kcal)
Proteiinia 21,0 g
Hiilihydraatteja 0,0 g
josta sokeria 0,0 g
josta laktoosia 0,0 g
Rasvaa 38,0 g
josta tyydyttyneitä rasvahappoja 14,0 g
Suolaa 3,5 g
Natriumia 1,7 g
Ravintokuitua 0,8 g

Ainekset: Suomalainen sian- ja naudanliha, silava, suola, mausteet ja aromit, arominvahvenne (E621), hapettumisenestoaine (E300), säilöntäaine (E250). 100 g:aan tuotetta käytetty 133 g lihaa.

Mausteet: cayenne, chili, korianteri, kumina, muskottipähkinä, paprika, valkopippuri, valkosipuli

---
Joskus tuo lihavoitu osuus kääntyy paketin kylkeen "lihapitoisuus 133%" merkintänä, vaikkei se ole mahdollista.

Mutta jos kyse on tavallaan lihatiivisteestä, joten voihan sitä periaatteessa sanoa että 133% lihaa.

Ihan sama mulle.

Tyhmä ei edelleenkään ymmärrä miten voi tuotteeseen käyttää 133g lihaa jos siihen viellä tulee muutakin kuin se pelkkä liha. Onko tuossa tuotteessa sitten käytetty n.145g kaikkia noita aineksia mutta miten se saadaan pakattua sitten 100g?

japa sanoi:
Tyhmä ei edelleenkään ymmärrä miten voi tuotteeseen käyttää 133g lihaa jos siihen viellä tulee muutakin kuin se pelkkä liha. Onko tuossa tuotteessa sitten käytetty n.145g kaikkia noita aineksia mutta miten se saadaan pakattua sitten 100g?

No opettaja antaa ihan konkreettisen esimerkin: Osta 2 kiloa sikanautaa. Kääri se folioon. Pistele folion alaosa täyteen reikiä. Anna olla uunissa miedossa lämmössä yön yli. Punnitse. Pakota lopuksi vaimo nuolemaan rasvat uunin pohjalta ilman housuja, ja hauku sen selluliittejä vastenmielisiksi.

Se lingvistinen hämäys tulee siinä, että sitä "käytetty lihaa" sanaparia ei ajattele raakamatskuna. Ihan loogista se silti on; säkin käytit 2 kiloa siihen kebabiin, vaikka se ei enää kahta kiloa paina. Ei tule kiloa ketsuppia kilosta tomaatteja.

Lihasta lähtee nestettä ja rustoja ja muuta sälää siinä prosessissa pois. Ei sitä 133g pakata siihen 100 grammaan vaan otetaan ylimääräiset pois.

edit: Rinkku olikin nopeampi ja artikuloi paljon paremmin. Eli tosiaankin liha vähän vetäytyy ja neste poistuu niin painokin tippuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom