Grappling porinaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JanneM
  • Aloitettu Aloitettu
Pointtihan oli se ettei bjj harrastajan pysty ole likikään yhtä hyvää kuin jonkun joka on harrastanut saman ajan painia tai judoa. Jopa thainyrkkeilypohjalta pärjää pystypainissa paremmin thaikkuclinchin ansiosta.

Nykyisin vallalla olevan sportti bjj:n vahvuudet ovat tietenkin puhtaasti matossa, mutta pitäisi saada se kaveri sinne maahan, itsepuolustustilanteessa tietenkin mielellään niin että itse jää pystyyn.

Näinhän se on, mutta kyllä kaikenlainen painiminen antaa hyvät valmiudet myös itsepuolustukseen kaikenmaailman katutappelijoita vastaan. Syynä tähän on se, että kisoissa ja treeneissäkin käytetään ns. täyttä kontaktia vastustajaa
vastaan joka laittaa täysillä hanttiin. Tekniikkavalikoima toki on rajattu, mutta selkärankaan asti hiottua arsenaalia löytyy tietty
valikoima, ja tämä arsenaali todellakin toimii.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olisi mielenkiintoista jos järkättäisiin joku tälläinen BJJ, judo, paini yhteistreeni kavereiden kanssa, jotka on kaikki samalla tasolla. Voisi olla ihan hyvä "herätys" BJJ miehille, jos se siis on nykyään pelkästään sitä kyykkyhippaa (en siis itse henk koht tiedä, mutta kun kommentit tuntuu olevan nyt vähän sen suuntaisia). Mutta kaikissa lajeissahan on se hyvä puoli että sparria pystyy vetämään 100 lasissa tai ainakin melko lähellä sitä, kun taas pystylajeissa sparri on hyvin harvoin tuota samaa tasoa.
Mutta onhan nää taas myös omasta ruumiinrakenteestakin kiinni, jos pelkkää itsepuolustusta siis ajattelee. Varmasti BJJ on parhaita vaihtoehtoja 165cm 50kg ukkelille.

Olisi mielenkiintoista jos järkättäisiin joku tälläinen BJJ, judo, paini yhteistreeni kavereiden kanssa, jotka on kaikki samalla tasolla. Voisi olla ihan hyvä "herätys" BJJ miehille, jos se siis on nykyään pelkästään sitä kyykkyhippaa (en siis itse henk koht tiedä, mutta kun kommentit tuntuu olevan nyt vähän sen suuntaisia).
Ei helvetti mitä viestejä. :face:

En tiedä mistään sherdogin keskusteluista, mutta se on tietenkin totta että kyseessä on urheilulaji eikä itsepuolustuslaji. Kuitenkin kamppailulajeista puhuttaessa ja varsinkin treenatessa ainakin itse mielelläni pidän mielessä myös itsepuolustusulottuvuuden ja korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö brassijujutsun juuret ole nimen omaan itsepuolustuksessa?

Sekin on totta että pystypaini/pystyottelu on hyvin vähäistä bjj:ssä, mutta säännöillä saisi helposti aikaan sen että guardiin vetämiset yms. jäisi pois ja kaveri pitäisi viedä sinne tonttiin, josta seuraisi että sitä myöskin treenattaisiin paljon enemmän. Nyt moni varmaankin kokee turhaksi pystyn treenaamisen, koska paljon helpompaa on vaan pyllähtää maahan ja jatkaa siitä. Tämä on toki vaan meikäläisen näkemys miten lajin tulisi kehittyä.

Väittäisin että perus nakkikiska idiootin maahanviemiseen ei tarvita mitään judon olympia kokemusta. Jos osaat underit hakea ja vähän vipata ni se riittää.

Olisi mielenkiintoista jos järkättäisiin joku tälläinen BJJ, judo, paini yhteistreeni kavereiden kanssa, jotka on kaikki samalla tasolla. Voisi olla ihan hyvä "herätys" BJJ miehille,

Eiköhän noita nyt ole ollut. Ei se nyt mitään erikoista ole. Judo vie pystyssä, BJJ matossa. Tuskin mistään herätyksestä voi puhua.

Mä en kyllä allekirjoita tota Bjj:n pystyhuonoutta yhtään. Varsinkaan itsepuolustuksessa. Kaikki salit missä minä olen käynyt niin niissää treenataan myös pystyä jonkinverran ja useasti lähdetään myös sparrit pystystä. Vaikkei sitä kummosesti treenaisikaan niin monen vuoden mattokokemus kyllä auttaa pystyssäkin kun sieltä tulee ne hookkien haut yms aika itsestään. Ja jos mennään itsepuolustustilanteeseen niin yleensä vastustajan kamppailulajiosaaminen on lähellä sitä nollaa, jolloin se yksi alasvienti mitä on pari kertaa kuussa opeteltu vaikka vuoden tai parin ajan on aivan riittäävää.

Tietenkään sillä ei pärjää judokoita tai vapaapainijoita vastaan, mutta ei se ole itsetarkoituskaan. Thainyrkkeilyn clinch otettiin mukaan soppaan ja ei, se ei ole parempaa kun bjj:n pystypaini. Ellei puhuta jostain puulaakiseurasta missä ei ole yhtään kilpailijaa.

Työn puolesta kun on noita paineja ollut tässä 5 vuoden aikana useampia kymmeniä ja vastassa jos jonkinlaista "katutappelijaa", niin jokainen on ollut kyllä melko naurettavan helppo viedä alas ihan ilman judo tai painitaustaakin.

Niinhän se on että sportti BJJ on jo omilleen kehittynyt urheilumuoto, ja vaikka sen harrastamisesta avuja saa myös itsepuolustukseen, niin kyllähän se pystypainin vähyys on aika ratkaiseva asia. Tämä on jo laajemman keskustelun paikka, mutta itsekin toivoisin että sen verran palattaisiin juurille, että BJJ:ssä olisi ns. "pakko" osata vähän enemmänkin sitä pystypainia. Ensimmäisenä tulee mieleen että guardiin veto kisoissa toisi miinuspisteitä. Kyllä pystyottelun treenaaminen brassitreeneissä on Suomessa pääsääntöisesti varsin näennäistä ja satunnaista. Yleensä se ohje ennen sparreja on tyyliin, "Voitte alottaa myös pystystä jos haluutte". Sitten osa aloittaa pystystä ja puolen minuutin reuhtomisen jälkeen toinen vetää guardiin. Pystypainia voi toki halukkaat reenata itse menemällä vaikka paini- tai judotreeneihin, mutta saisi tuo kulttuuri ihan sportti BJJ:ssäkin vähän muuttua siihen suuntaan, että kaverin vieminen tonttiin ja alasvientien puolustaminen olisivat myös oleellisia taitoja. Mutta kun kilpailusäännöt ovat mitä ovat, niin tilanne pysyy ennallaan.

"Ei toimi kadulla." :face:

Onneksi tuo lässytys on enimmäkseen pysynyt vielä poissa suomalaisilta foorumeilta. Jossain Sherdogin grappling-alueella joka toinen topikki käsittelee jossain määrin kyseistä aihetta.

Itse en ole kuullut, että kukaan meidän salilla olisi aloittanut lajia nimenomaan itsepuolustuksen takia. Kyseessä on urheilulaji. Se on sitten eri juttu, jos jotkut seurat mainostavat kuinka hyvin BJJ ja lukkopaini sopivat itsepuolustukseen. Meidän peruskursseilla mainostetaan nimenomaan urheilulajia.

Niin, ja jos kyseessä ei ole mikään viiden hengen pikkusali, niin varmasti "keskivertoharrastajalla" on mahdollisuus treenata myös enemmän sitä pystypainia ja alasvientejä. Omista valinnoista se on hyvin pitkälti kiinni. Se aivan oikein, että normaaleissa BJJ-treeneissä ei suurissa määrin pystypainia treenata, sillä se on kuitenkin hyvin pieni osa kyseistä urheilulajia.

Kyllähän tuo itsepuolustusaspekti aina jossain määrin kuuluu kamppailulajeihin. Ne on niitä yleisiä odotuksia, kun treenaat jonkintyyppistä lajia. Voidaan odottaa, että 100 metrin juoksija juoksee aika lujaa myös radan ulkopuolella ja voidaan odottaa, että vahvin mies-kisaaja on ihan hyvä tyyppi muuttoapuna, kun pitää painavia lipastoja kanniskella. Kamppailijat kamppailee.

Mitä tulee BJJ:hin, niin voihan sitä täällä uskotella vaikka kuinka, että sillä ei ole mitään tekemistä realistisen kamppailun kanssa, mutta ainakin Graciet ovat asiasta täysin eri mieltä, kuten Rujo jo totesikin. He ovat kuitenkin lajin perustaneet ja taitavat edelleen olla varsin vaikutusvaltaisessa asemassa lajin suhteen. En muista kenen haastattelu se oli, mutta siinä puhuttiin juuri koko sporttijutsun pisteytyssysteeminkin perustuvan tositilanteisiin. Mountista saa niin paljon pisteitä, koska se on niin dominoiva positio josta pääsisi tositilanteessa lyömään niin hyvin.

Urheilu on urheilua ja hyvä niin, mutta musta tuntuu, että se on tätä pohjoismaista lässytystä taas kun yritetään irottaa jotenkin kamppailu pois kamppailulajeista.

Niinhän se on että sportti BJJ on jo omilleen kehittynyt urheilumuoto, ja vaikka sen harrastamisesta avuja saa myös itsepuolustukseen, niin kyllähän se pystypainin vähyys on aika ratkaiseva asia. Tämä on jo laajemman keskustelun paikka, mutta itsekin toivoisin että sen verran palattaisiin juurille, että BJJ:ssä olisi ns. "pakko" osata vähän enemmänkin sitä pystypainia. Ensimmäisenä tulee mieleen että guardiin veto kisoissa toisi miinuspisteitä. Kyllä pystyottelun treenaaminen brassitreeneissä on Suomessa pääsääntöisesti varsin näennäistä ja satunnaista. Yleensä se ohje ennen sparreja on tyyliin, "Voitte alottaa myös pystystä jos haluutte". Sitten osa aloittaa pystystä ja puolen minuutin reuhtomisen jälkeen toinen vetää guardiin. Pystypainia voi toki halukkaat reenata itse menemällä vaikka paini- tai judotreeneihin, mutta saisi tuo kulttuuri ihan sportti BJJ:ssäkin vähän muuttua siihen suuntaan, että kaverin vieminen tonttiin ja alasvientien puolustaminen olisivat myös oleellisia taitoja. Mutta kun kilpailusäännöt ovat mitä ovat, niin tilanne pysyy ennallaan.

Tämä on nimenomaan se kokemus mikä mulla on. Enkä haluaisi ajatella että kyllä se riittää itsepuolustustilanteessa, kun ei jossain snägärillä känniurpot osaa senkään vertaa. Mutta ei mulla ole mitään syytä dissata jujutsua, treenaan itse lukkopainia ja siinä on sama homma. Koen vaan että pystypainia ja kunnollisia alasvientejä tulisi treenata paljon enemmän ja yhdyn siihen että tässä olisi jujutsupiireissä laajemmankin keskustelun paikka.

Liittyykö tämä itsepouolustuskeskustelu jotenkin kamppailulukioon vai onko tämä oma keskustelunsa?

Jos liittyy kamppailulukioon, niin oskoisin osaavani opettaa lukion nuorille myös itsepuolustusta mikäli sellaista haluaisivat urheilun LISÄKSI oppia. Lukion linja on kuitenkin urheilulinja ei itsepuolustustlinja tai mikään muukaan.

Super whey isolate -33%
Liittyykö tämä itsepouolustuskeskustelu jotenkin kamppailulukioon vai onko tämä oma keskustelunsa?

Ei varmaankaan liity, vaan liittyy ketjun aiheeseen.

Tällainen osui silmään liittyen käytyyn keskusteluun.

“I see myself as a defender of the old school. For me, jiu jitsu is all about a takedown or sweep, pass the guard and finish.” – Marcus Buchecha
Buchecha: ?I?m a Defender of Old School Jiu-Jitsu: Takedown, Guard Pass & Finish? | Bjj Eastern Europe

Buchecha on kyllä uskomaton kaveri. Voimaa, nopeutta, räjähtävyyttä, tekniikkaa ja kylmäpäisyyttä samassa paketissa. Onkohan mitään puhetta ollut, että onko sillä suunnitelmia siirtyä joskus MMA:n puolelle. Aika moni Bjj velho on MMA:han siirtyessä näyttänyt heikolta, kuten nyt Roger hiljattain ja Marcelon debyytti myös aikanaan. Toki on sitten kohtalaisesti menestyneitäkin, kuten Maia ja Jacare. Buchecha on sen verran energinen ja räjähtävä että voisi hyvinkin pärjätä joskus myös vaparin puolella, jos vaan ylipäätään kiinnostusta on lajinvaihtoon.

Pakkohan tähän keskusteluun on lisätä omakin näkemys.. Painiminen on todella hauskaa puuhaa ja on tosi hyvä, että on nosteessa! Mitä enemmän väkeä on painimassa Bjj, nogi(ibjj) ja lukkopainiharkoissa, niin taso paranee kaikilla painijoilla Suomen maaperällä. :) Ja mitä enemmän on väkeä painimassa, niin enemmän painiseurojakin sen myötä ja kilpailijoita. Grapplingissä on vaan sitä, jotain taikaa, mitä ei muissa kamppailulajeissa ole. Jos haluaa olla todella hyvä painimaan puvulla tai ilman, niin hauskuus ei lopu koskaan. Vaikka harrastaisi useita vuosia tulee aina joku, niin sparratessa tai kisoissa voittamaan. Omasta mielestä painiminen on parasta puvulla tai ilman, mitä voi vaatteet päällä tehdä! :dance:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom