Google-vinkki, kuinka haen keskustelufoorumeilta

Kun keskustelufoorumien ja muiden webbisaittien hakupalvelut ovat mitä ovat niin ajattelin kertoa teillekin paremman tavan. Jos tämä on jo kaikkien tiedossa, niin pahoittelen.

Eli, jos haluat hakea esim. Pakkotoiston foorumilta, niin kirjoita Googlen hakukenttään:

site:pakkotoisto.com/vbulletin hakusana1 hakusana2 ...

Tuo siis rajoittaa Googlen haun vain tuohon annettuun osoitteeseen. Toimii hienosti. Google on kuitenkin vähän parempi hakukone kuin nuo yksinkertaiset SQL hakuihin perustuvat joita foorumeissa tulee mukana.

Että näin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
voi vttu sä olet pihalla. Luuletko että google tietää pakkiksen sql-kannan passut ja tekee siellä omia tehokkaampia hakujaan?

Yksinkertaiset sql-haut? Shoot me now.

voi vttu sä olet pihalla. Luuletko että google tietää pakkiksen sql-kannan passut ja tekee siellä omia tehokkaampia hakujaan?

ehkäpä googlen systeemit ei perustu siihen että se murtautuu palvelimien sql-kantoihin vaan se, että se luo ite omat tietokannat skannatuista sivuista....

e: mitäs hyötyä täältä on ettiä muuta kuin selailtavissa olevaa tietoa? (ellei nyt oo joku maailmanvallotussuunnitelma taskussa...)

Kertoo meille todellinen sql-asiantuntija:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?p=373898
(tämä linkki löytyi Googlella)

Forumien omat hakutoiminnot taitavat toimia tässä tapauksessa kuitenkin paremmin, koska hakuja ei varten indeksoida sivuja, vaan tuloksia haetaan suoraan tietokannasta. Google ei varmasti ehdi indeksoida sivuja sitä tahtia, että sen haku olisi tehokkaampi (ja paremmin päivitetty) forumien viesteistä hakutuloksia noudettaessa.

Miksi Googlen pitäisi tietää Pakkiksen kannan salasanat?

Keskustelufoorumiahan pääse lukemaan kuka tahansa, myös Googlen hakurobotti.

Eikä Google "tee hakuja" Pakkiksesta. Google indeksoi. Eli se aloittaa joltain sivulta, esim: www.pakkotoisto.com/vbulletin/archive/index.php, ja alkaa seuraamaan linkkejä. Ja se ei käytä indeksointiin tuota onnetonta foorumin hakua.

Tietenkään Googlessa ei ole yhtä ajantasainen tieto kuin jos hakisi foorumin hakukoneella, mutta Googlen hakutulokset ovat niin hemmetisti parempilaatuisia. Jos itsellesi riittää foorumin haku niin hieno homma - itselleni ei.

Useimmat keskustelufoorumien hakukoneet perustuvat hakuhin indekseistä jotka on luotu melko yksinkertaisilla algoritmeilla SQL-tietokannan sisällöstä. Jotta ei-ammattilaisille ei homma kuulostaisi liian monimutkaiselle niin lyhensin edellisen lauseen "yksinkertaisiksi SQL-hauiksi".

Googlen indeksoinnissaan käyttämä PageRank-tekniikka perustuu useista eri tekijöistä muodostuvaan kaavaan, joissa yhtenä erittäin merkittävänä tekijänä on sivujen saamat "äänet". "Äänillä" pyritään arvioimaan sivujen tärkeysjärjestystä verkossa vertaamalla niiden välisiä linkityksiä. Mitä useampia linkkejä yhdelle sivulle johtaa, sitä enemmän "ääniä" se saa (ja sitä tärkeämpää sen sisällön täytyy olla). Juuri siksi Googlen hakutulokset ovat niin paljon parempilaatuisia, kuin muilla hakukoneilla.

Mitä hyötyä tästä on foorumin viesteistä hakuja tehtäessä? Ei kovinkaan paljoa. Ennemmin tai myöhemmin Google indeksoi kaikki julkisesti esillä olevat sivut, mutta kuten aiemmin jo totesin, tässä tapauksessa foorumin oma sql-haku toimii tehokkaammin, koska se hakee avainsanoja suoraan päivitetystä tietokannasta.

Ennen kuin Google pystyy indeksoimaan koko webin muutaman sekunnin tai sadasosan väliajoin, eivät sen hakutulokset pysty koskaan pätkimään tämän foorumin oman hakutoiminnon tuloksia (jos tavoitteena on etsiä tietoa tiukasti rajatussa kontekstissa).

Googlen indeksoinnissaan käyttämä PageRank-tekniikka perustuu useista eri tekijöistä muodostuvaan kaavaan, joissa yhtenä erittäin merkittävänä tekijänä on sivujen saamat "äänet". "Äänillä" pyritään arvioimaan sivujen tärkeysjärjestystä verkossa vertaamalla niiden välisiä linkityksiä. Mitä useampia linkkejä yhdelle sivulle johtaa, sitä enemmän "ääniä" se saa (ja sitä tärkeämpää sen sisällön täytyy olla). Juuri siksi Googlen hakutulokset ovat niin paljon parempilaatuisia, kuin muilla hakukoneilla.

Mitä hyötyä tästä on foorumin viesteistä hakuja tehtäessä? Ei kovinkaan paljoa. Ennemmin tai myöhemmin Google indeksoi kaikki julkisesti esillä olevat sivut, mutta kuten aiemmin jo totesin, tässä tapauksessa foorumin oma sql-haku toimii tehokkaammin, koska se hakee avainsanoja suoraan päivitetystä tietokannasta.

Ennen kuin Google pystyy indeksoimaan koko webin muutaman sekunnin tai sadasosan väliajoin, eivät sen hakutulokset pysty koskaan pätkimään tämän foorumin oman hakutoiminnon tuloksia (jos tavoitteena on etsiä tietoa tiukasti rajatussa kontekstissa).

Nyt kyllä yksinkertaistit Googlen toimintaa oikein isän kädellä :D

Googlen hakuteknologia on TÄYSIN eri tasolla näiden foorumien kikkareiden kanssa. Sivujen järjestykseen vaikuttaa huomattavan suuri määrä parametreja, eikä todellakaan vain sivulle osoittavien linkkien määrä.

"Google considers over a hundred factors in computing a PageRank and determining which documents are most relevant to a query, including the popularity of the page, the position and size of the search terms within the page, and the proximity of the search terms to one another on the page."

How Google Works

Ainoa, ja todellakin ainoa asia missä foorumin haku voittaa Googlen on ajantasaisuus.

Kuten sanottu, mikäli tästä Googlen ominaisuudesta ei ole teille hyötyä - fine. Itselleni siitä on ollut hyötyä ja löydän sillä huomattavasti nopeammin asioita. Esim. fraasihaut eivät toimi tuossa foorumin haussa. Et ehkä niitä tarvitse, mutta itse käytän ahkerasti. Google on myös nopeampi, jne jne jne ...

Peace.

Lueppa se viestini vielä kerran uudelleen. Ehkä sitten ymmärrät, että kaikki argumentit, joita tuossa lainauksessa esitetään, on myös minun viestissäni. Sivuille annettavat "äänet" ovat Googlen omaa markkinointiretoriikkaa.

Itse asiassa sinä yksinkertaistit minun viestini sanomaa "isän kädellä", enkä minä PageRank-tekniikan toimintaa.

edit: selvennöksenä sanottakoon, että tiukasti rajatulla kontekstilla tarkoitan tarkkaan rajatuilla avainsanoilla suoritettavaa hakua. Olivat Googlen hakualgoritmit sitten kuinka tehokkaita tahansa, foorumin haku hakee tietoa suoraan päivitetystä sql-tietokannasta, Google ei.

edit: selvennöksenä sanottakoon, että tiukasti rajatulla kontekstilla tarkoitan tarkkaan rajatuilla avainsanoilla suoritettavaa hakua. Olivat Googlen hakualgoritmit sitten kuinka tehokkaita tahansa, foorumin haku hakee tietoa suoraan päivitetystä sql-tietokannasta, Google ei.
Mikä mielestäsi on SQL-tietokanta? ;)

Hakukonetekniikkaa täysin tuntemattomana on pakko sanoa, että olen monesti epäonnistunut etsiessäni jotain olemaolevaa tietoa tietoa tai vanhaa ketjua pakkiksen omalla söörtsillä ja löytänyt sitten haluamani tiedon heti perään Googlella. Nykyään olen (ehkä tyhmyyttäni) ajautunut yhä useammin käyttämään pakkotoistoa Googlen avulla. Foorumin haku tuntuu antavan paljon epärelevantimpia tuloksia, joista on vaikeampaa löytää haluamaansa. Ja jos tiedän että etsimässäni ketjussa on joku tietty lause, niin Googlella sen paremmin olen löytänyt.

hhm tassa onkin hyva vaanto harmi vaan etta menee pelkaksi vittuiluksi...
tassa esimerkissa oli kylla hieman ideaa

site:pakkotoisto.com/vbulletin hakusana1 hakusana2 ...

Enpa usko etta moni pakkiksen lukijoista kayttaa tata rajattua hakua ollenkaan. Tatahan voi siis tosiaankin kayttaa muuhunkin kuin pakkiksen foorumiin.

google on tosiaankin "vanhaa tietoa". tallaisein hakupalvelun vois itsekkin laittaa pystyy about autotalillisella tietokoneita. Sienne sitten vaan suunnilleen koko the internet.
Oletetaan alkuun etta googlen kyselyjen kirjoitushan on parasta mita loytyy koko maailmasta.
hakeeko googlen serverit jokinlaista updatea internetista jatkuvasti ?

Ps oon ottanu taman aiheen puheeksi ennnenkin taala pakkiksella, silloin vastaus oli etta pulut tekee kaikki hommat.

Hakukonetekniikkaa täysin tuntemattomana on pakko sanoa, että olen monesti epäonnistunut etsiessäni jotain olemaolevaa tietoa tietoa tai vanhaa ketjua pakkiksen omalla söörtsillä ja löytänyt sitten haluamani tiedon heti perään Googlella. Nykyään olen (ehkä tyhmyyttäni) ajautunut yhä useammin käyttämään pakkotoistoa Googlen avulla. Foorumin haku tuntuu antavan paljon epärelevantimpia tuloksia, joista on vaikeampaa löytää haluamaansa. Ja jos tiedän että etsimässäni ketjussa on joku tietty lause, niin Googlella sen paremmin olen löytänyt.

kola mies tasta aikaisemmin mainitsiki:
Esim. fraasihaut eivät toimi tuossa foorumin haussa. Et ehkä niitä tarvitse, mutta itse käytän ahkerasti....

kuten sanoin tasta voisi kasata sellaisen ketjun minka avulla ihmiset ihan oikeasti voisi kayttaa hakuja tehokkaammin, mutta kun keskustelu menee tyliin mina tiedan, sina et tieda mitaan, mina tiedan paremmin. heh ei tasta kukaan mitaan ikina opi !!

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Suositut

Back
Ylös Bottom