Gluteus Minimus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DOMS man
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kuulostaa siltä että oirehtiva lihas vois olla m. piriformis. Lihas voi turvota rasituksessa ja painaa issias-hermoa. Siitä tulee kaiken näköisiä kipuja, voi kestää useammankin päivän. Muijalla menee joskus pelkästä kävelystäkin piriformis tukkoon, ja sen jälkeen ei tee kuulemma paljoa mieli liikkua.

Piriformista voi venyttää, http://www.rice.edu/~jenky/sports/piri.2.html sekä hieroa tennispallolla painaen. Etsii sen paikan jossa on lihaksessa kova paikka ja painaa sitä puoli minuuttia (triggeripisteen painaminen rentouttaa lihasta). Tai sitten vain pyörittelee palloa.

Mulla auttaa jos iskias yrittää vaivata.

Originally posted by JSmith
Piriformista voi venyttää,

Paskat, kylläpä voi, muttei itse. Vaatii toisen, joka tietää mitä tekee, mene vaikka urheiluhierojalle tai fysioterapeutille. :thumbs:

Mutta sitten; kaikilla ei edes ole kyseistä lihasta. Se on toiminnallisesti turha, joten tais olla about 20% väestöstä jolta tuo puuttuu. Suurin osa "iskias-vaivoista" johtuu piriformiksen kireydestä. Jos tulee vastaavia vaivoja, tee kuten yllä suosittelin, niin sillä lähtee ellei sitten ihan oikeasti ole hermosto-peräinen.

Originally posted by maxmussel
Paskat, kylläpä voi, muttei itse.

Ok, sitten mä venytän lihasta joka sijaitsee samassa paikassa kuin piriformis, aiheuttaa oireita joita tulee iskiashermon jäädessä piriformiksen puristuksiin, ja jonka venyttäminen ja hierominen auttaa iskiasvaivoihin. Mutta joka kuitenkaan ei ole piriformikseni kun sitä ei voi venyttää itse. Sorry kun en usko :)

Toi 20% jota muistelet viittaa siihen että noin tuollaisessa määrässä ihmisiä iskiashermo kulkee piriformiksen läpi ja altistaa sen tuolle puristukselle ja oireilulle, joskin se ei tietääkseni ole ehdoton sääntö, kipuilua voi tulla vaikka hermo menisi lihaksen ohikin. Lihas kyllä löytyy kaikilta ihmisiltä, on yksi reiden loitontajalihaksista.

edit: ärtyy ja kiristyy esim. autoa ajaessa tai muuten istuessa niin että lonkat on käännetty ulospäin, kun siinä asennossa piriformis pääsee supistumaan ja lyhenemään. Eli voi hyvinkin olla konttorissa istumisesta johtuvaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom