Glutamiini

Mitä mä katselin Nutriplus Best Wheyn sisältöä, siihen on lisätty L-Glutamiinia, mutta määrä oli niin olemattoman mitätön (joitain milligrammoja sadassa grammassa protskua) että ei taida lisä glutamiini olla pahasta. Mä otan ainoastaan palautusjuomassa (en välipäivinä) 10g tuota glutamiinia, eikös se siihen ole tarkoitettukin, glutamiiniahan elimistössä on muutenkin, mutta välittömästi harjoituksen jälkeen on tasot usein romahtanu kun on itseään rääkänny, niin vauhdittaa palautumista.

Siitä en tiedä lyhentääkö aikaa jona lihakset kipeänä, mulla kun ei ole koskaan lihakset kipeänä, paitsi joskus jalkapäivän jälkeen mutta menee puolessa päivässä ohi. (Ja tehoa treenissä on kyllä)

Mä en oo nyt ollut myöskään aikoihin kipeänä, tulee noita vitamiineja niin paljon lisäprotskujen ja vitaminitabujen mukana, ja muutenkin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä ajattelin ottaa l-glutamiinin käyttöön osaksi tulevaa ketogeenista dieettiäni varten koska glutamiini on (ainoa?)aminohappo,jota aivot voivat käyttää suoraan energiaksi.

Originally posted by cowards dot com
Minä ajattelin ottaa l-glutamiinin käyttöön osaksi tulevaa ketogeenista dieettiäni varten koska glutamiini on (ainoa?)aminohappo,jota aivot voivat käyttää suoraan energiaksi.
Mulla alkaa ketodieetti maanantaina 24.2. ja glutamiinia olisi tarkoitus vetää ainakin 10 g päivässä. Miten olet ajatellut tuon käytön itse, jos ainakin osittain vedät sitä aivojen energialähteeksi? Muutama gramma joka aterialla?

Hm, olenkin ihmetellyt miten olen voinut niin terveesti viime aikoina. Olen vetänyt glutamiinipeptidiä teelusikallisen (oisko 2-5 g? Jauhe on nimittäin aika kevyttä) päivässä. Kyllähän tuo kolmenkymmenen euron pänikkä sillä kulutuksella riittää kesään saakka. Eikös niissä huuhaa-tutkimuksissa koehenkilöillä lisääntynyt kasvuhormonin tuotanto 430% juuri tuollaisilla pikkuannoksilla (5 g päivä)?

Originally posted by Sergio
Hm, olenkin ihmetellyt miten olen voinut niin terveesti viime aikoina. Olen vetänyt glutamiinipeptidiä teelusikallisen (oisko 2-5 g? Jauhe on nimittäin aika kevyttä) päivässä. Kyllähän tuo kolmenkymmenen euron pänikkä sillä kulutuksella riittää kesään saakka. Eikös niissä huuhaa-tutkimuksissa koehenkilöillä lisääntynyt kasvuhormonin tuotanto 430% juuri tuollaisilla pikkuannoksilla (5 g päivä)?

Glutamiinipeptidi ja L-glutamiini ovat tosin vähän eri tavaraa. Glutamiinipeptidi sisältää itse L-glutamiinia vain n. 30%.

Originally posted by Hulkki
Mulla alkaa ketodieetti maanantaina 24.2. ja glutamiinia olisi tarkoitus vetää ainakin 10 g päivässä. Miten olet ajatellut tuon käytön itse, jos ainakin osittain vedät sitä aivojen energialähteeksi? Muutama gramma joka aterialla?

Jep, useammassa osassa pitkin päivää. Aerobisten ja salitreenien jälkeen sitten hiukka isommat annokset. Ainakin herättyä tulee varmasti otettua jonkinlainen annos.
Noina ajankohtina luulisi olevan eniten käyttöä glutamiinille.

Originally posted by Sergio
Tässäpä linkki josta löytyy jotain vastauksia:

http://www.hsrmagazine.com/articles/091sport.html

Muitakin vastaavia tutkimuksia tuntuu netistä löytyvän. Elikkäs noin lyhyesti sanottuna, peptidi imeytyy 16 kertaa tehokkaammin kuin pelkkä l-glutamiini, josta 50-85% menee "hukkaan" ennen imeytymistään verenkiertoon.

Heitänkö minä nyt sillä mun glutamiinihapolla vesilintua, kun kerran l-glutamiinikin on noin "paskaa"? Eli taas herää kysymys, että tekeekö glutamiinihapolla yhtään mitään?

Originally posted by Persetan
Heitänkö minä nyt sillä mun glutamiinihapolla vesilintua, kun kerran l-glutamiinikin on noin "paskaa"? Eli taas herää kysymys, että tekeekö glutamiinihapolla yhtään mitään?

Ihan kaikkia linkkejä ei kannata heti sellaisenaan uskoa.

Käytin jotain reilu vuos pari sitten noin puolen vuoden ajan l-glutamiinia (Sf, Fast, joku kolmas merkki en muista nimeä joku poppamerkki), 8-20 grammaa päivässä ja en huomannut mitään tavallisuudesta poikkeavaa, en aloituksen jälkeen, parin tauon aikana, enkä lopullisen lopetuksen aikana (ne tauot eivät olleet pitkiä eikä niitä ollut yli kolmea. Paitsi että kipeenä olin muuten tuona aikana enemmän kuin yli kymmeneen vuoteen, iski pitkät flunssat, silmätulehdus ja joku kuukauden kestävä bakteerilöyly joka sitten lähti antibiooteilla..

Itse epäilen että heran melko runsas käyttö (päivässä 100-150g) ehkäisee paljon paremmin sairastumisia, tutkimuksia on tullut luettua mutta en muista niistä nyt mitään ja pää on jäässä ja vituttaa mutta Sf:n heraturboo on tullu vedettyä jo aika monta vuotta ja viimeisen vuoden ajan päivittäin lepopäivinä n.100grammaa (aamulla ja iltapalalla, joskus banaanin kanssa pirtelönä jos on syömiset menny vituralleen) ja treenipäivinä n.100g + palautusjuomassa n.60grammaa enkä tän vuoden sisällä oo kyllä ollu kertaakaan yli kahta päivää flunssassa eikä mikään muukaan löyly ole iskenyt. Enemmän kuin joku poppahera, tähän vaikuttaa varmasti kuitenkin se että aerobista on tullut tehtyä paljon vähemmän kun en oo pyörällä höyrynny joka paikkaan niin ei oo (lievä) ylikunto iskeny päälle mikä altistaa sitten kaiken mualiman limamöhkäleille...

Niin siis glutamiinia en aio enää ostaa vaikka ois 100 000e kk-tulot.. Mutta ainahan mieli voi muuttua :). Ja treenivuosia 10.

Originally posted by Sam225
Ihan kaikkia linkkejä ei kannata heti sellaisenaan uskoa.

Joo, emmä ny ihan niin sinisilmäinen ole, tuohan oli (taas) lisäravinnemainos. Mutta mistä noista (l-glutamiini, glutamiinipeptidi, glutamiinihappo) sitten löytää OIKEAA tietoa, eikä mitään lisäravinnemainoksia tai skandaalihakuisia t-mag artikkeleita? Täälläkin on hehkutettu tuota l-glutamiinia glutamiinihappoon verrattuna, mutta senkään puolesta en (googlella) löytänyt mitään muuta "faktaa" kuin lisäravinnemainoksia.

No, ainakaan kukaan ei vielä ole kumonnut sitä, että glutamiini vaikuttaa tautien vastustuskykyyn, ja siitä aiheesta löytyy ihan oikeita lääketieteellisiä tutkimuksia. Minusta siinä on ihan hyvä syy syödä glutamiinia, kun meinaa muuten vähän väliä olla sairaana (kiitos mm. nielurisojen).

Nostetaas. Kiinnostais ruveta käyttään glutamiinia, mutta on niin perkeleen kallista. Paljonkohan tuota pitäisi päivässä käyttää ja onko välttämätöntä käyttää joka päivä vai pelkästään treenipäivinä tms.

Suositut

Back
Ylös Bottom