Glutamiini..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Puff80
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
44
Sellaista kyselisin, että mitä glutamiini tekee, kun kaikki tuntuvat sitä kehuvan.

Auttaa palautumiseen, mutta onko vielä jotain muuta ja mihin nämä vaikutukset perustuvat?

Yritin selailla vanhempia "posteja", mutten mistään oikeen mieleistä vastausta löytänyt :mad:

-Puff

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Éi taida tehdä muuta kuin muuttaa palautumisjuoman pahan makuiseksi.. joku voi olla toistamieltä.

Normaali heraproteiini itsessään sisältää glutamiinia aikas paljon, korjatkaa jos olen väärässä.

Nyt ulos ja aurinkoon... :kippis1:

Originally posted by pikkupasi
Éi taida tehdä muuta kuin muuttaa palautumisjuoman pahan makuiseksi.. joku voi olla toistamieltä.

Glutamiinihappo maistuu aivan helvetin pahalle, :kippis2: mutta L-glutamiini on mautonta.

Glutamiini toimii pääasiassa immuunijärjestelmän solujen energialähteenä. Glutamiini kiihdyttää lihasta rakentavaa proteiinisynteesiä ja ylläpitää positiivista typpitasapainoa. Jos glutamiini tasot eivät ole tarpeeksi korkealla harjoittelun jälkeen, ottaa elimistö tarvitsemansa glutamiinin hajoittamalla lihaskudosta:mad: Siten lisäravinteena otettu glutamiini toimii myös antikatabolisesti

tais olla boosmanin sivuilla jotain saatanan kaavioita glutamiinin ja kreatiinin käytöstä yhdessä. tuloksia verrattiin......joihinkin muihin aineisiin, emmä jaksa muistaa mihin, menkää itte kattomaan

Joo tosiaan tuo glutamiini maistu lähinnä "laimealla" paskakaivovedelle :urjo:
Ainankin kun on pelkkään veteen sen sekoittanut :evil:

No pitää seuraavalla kerralla ostaa sitä L-Glutamiiniä, oli vaan eka kerta kun glutamiiniä ostin.. Halvalla sai niin pitihän sitä kokeilla :)

Niin ja kiitti replyistä.. Taas oppi jotain uutta!

-Puff

Minä olen sitä mieltä glutamiinista että heittää glutamiinin tilalle lusikallisen heraa lisää niin se ajaa saman asian...

Itse olen sitä mieltä, että nimenomaan erikseen nautittu l-glutamiini on erittäin hyödyllistä ei välttämättä niinkään anabolisessa vaan antikatabolisessa mielessä. Jos treenataan kovaa, ovat veren plasmatasot treenin jälkeen laskeneet ja kortisolitasot nousseet ja tätä tilannetta ei kyllä pelkällä heralla korjata, heraproteiineissa harvoin on l-glutamiinia lisättynä tai jos on, niin hyvin vähäisiä määriä, glutamiinihappo taas on eri asia kuin l-glutamiini. Mikäli l-glutamiinia ei nautita lisäravinteena, treenin jälkeen sitä purkautuu lihaksista mm. sidekudosten ja sisäelinten käyttöön.

Itse otan l-glutamiinia puoli tuntia ennen treeniä 5 g ja samalla heraproteiinia 20 g, treenin jälkeen (n. 15 min.) normaali palautusjuoma, joka sisältää heraa 50 g, hiilareita 100 g ja l-glutamiinia ja kreatiinia 5 g molempia. Lisäksi kreatiinilla ja l-glutamiinilla on hydraava vaikutus eli ne nostavat solun sisäisen nesteen määrää, mikä antaa paremman pumpin treenin jälkeen ja näin maallikon näkökulmasta on hyödyllistä myös lihaskasvun kannalta.

Konkreettisesti vaikutuksen huomaa, jos jättää glutamiinin ottamatta parin treenin ajaksi. Lihaskivut ovat täysin eri tasolla kuin glutamiinin kanssa, palautuminen kestää huomattavasti pidempään.

Niin ja unohtui mainita, että tossa puoli tuntia ennen treeniä ja palautusjuoman yhteydessä vielä puoli teelusikallista Twinlabin MaxiLifea, sikakallista, mutta eipä tarvi muita vitamiineja/hivenaineita syödä kun ottaa tota pari tl päivässä.

Enpäs ala väittelemään... muiden kuin omien kokemuksieni kautta.

Ostin tuota L-Glutamiinia (melkein saman hintaista kuin kulta, kulta vaan ei nieltynä muutu paskaksi) enkä mä huomannut mitään. Liekö ollut siitä että mä olen muutenkin aika skeptinen noiden lisäravinteiden kanssa. Mun mielestä kun ei ole väliä onko mm. herat fastia vai kajaanin osuusmeijerin tuotteita, onko ne ultrahippisuodatettuja tms.

Mutta jos jollain oikeasti toimii niin mikäs sen mukavampaa!! Eikun ääntä kohti...

Taitaa hietsu kutsua, toiseksi viimeinen työpäivä nykyisessä duunissa ja alkaa olla vähän sellainen "entistä löysemmin rantein" olo :lol2:

Glutamiini?

Ote Lisäravinnepalvelun Kysy ja vastaa osiolta:18.6.

"Paljonko Fastin whey3 proteiinissa on glutamiinia/100g? Onko sillä mitään vaikutusta vai pitäisikö sitä lisätä erikseen?

Whey-3 sisältää glutamiinia 19 grammaa per 100 grammaa! Voit lisätä esimerkiksi palautusjuoman sekaan 5 grammaa tehostamaan palautumistasi ja samoin saman 5 grammaa ennen nukkumaan menoa iltapalan yhteyteen."
Jari Mentula

Elikkä mitä helvetin glutaa toi sit on? Mitä hyötyä siitä erikseen nautitusta sitten on, jos sen ottaa jotain 5 grammaa, kun kerran hera sisältää sitä muutenkin aikaslailla runsaasti? Tota olen miettinyt pitkään ja siksi en olekaan raaskinut pönikkää ostaa...

Onko mehussa tarpeeksia hiilareita? Kun ohjeessa lukee että pitää ottaa hiilarijuoman kanssa?

Mutta kun ennen salia ei viitsi 2 palautusjuomaa tehdä. Niin jos ottaisi mehun kanssa niin onko mitään hyötyä / haittaa?

Ja onko kyseiselle tavaralla mitään haittavaikutuksia?

Onko mehussa tarpeeksia hiilareita? Kun ohjeessa lukee että pitää ottaa hiilarijuoman kanssa?

Mutta kun ennen salia ei viitsi 2 palautusjuomaa tehdä. Niin jos ottaisi mehun kanssa niin onko mitään hyötyä / haittaa?

Ei vittu, nostit sitten 7 vuotta vanhan aiheen ihan ton takia. Ja ei helvetti yläpuolella toinen glutamiini aihe jossa yli 8 sivua. Way to go..

Ilmeisesti ottaa glutamiinia vai mitä tarkoitat?

Mehuissa on enemmän hiilareita kuin moni tajuaakaan. Täysmehuissa on lasillisessa helposti 25-30g sokeria. Ei mehun juomisessa mitään haittaa ole. Malto tosin imeytyy suurina määrina paremmin.

Vedetäänö glutaa vain treenipäivinä ennen ja jälkeen, vai otanko glutaa myös "vapaapäivinä"?

Itse otan joka päivä 15g. 5g/kerta aamulla, iltapäivällä, ja illalla.Treenipäivinä jätän päiväannoksen ottamatta, koska palautusjuoma sisältää l-glutamiinia aika runsaasti. Otin glutamiinin mukaan 2kk sitten, koska olen dieetillä, ja pitäisi ehkäistä kataboiliaa, sekä vahvistaa vastustuskykyä. Glutamiinin mukaan oton jälkeen en ole ollut ollenkaan kipeä, vaikka muu perhe on sairastanut. Kovin suuria johtopäätöksiä nyt ei vielä voi tehdä, mutta katsellaan puoli vuotta/vuosi eteenpäin, niin ollaan viisaampia.
Palautumisessa en ole huomannut eroa ennen/jälkeen glutamiinin mukaan oton. Aina olen palautunut. Lihaskipua mulla ei ole muutenkaan ollut treenin jälkeen, joten siitä en osaa sanoa mitään. Lihakset eivät nykyään tule kipeäksi, koska treenaan 1 jakoisella. Joka toinen päivä lepo, ja joka toinen treeni. Tulee samalle lihakselle rasitusta niin usein.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom