Itse olen sitä mieltä, että nimenomaan erikseen nautittu l-glutamiini on erittäin hyödyllistä ei välttämättä niinkään anabolisessa vaan antikatabolisessa mielessä. Jos treenataan kovaa, ovat veren plasmatasot treenin jälkeen laskeneet ja kortisolitasot nousseet ja tätä tilannetta ei kyllä pelkällä heralla korjata, heraproteiineissa harvoin on l-glutamiinia lisättynä tai jos on, niin hyvin vähäisiä määriä, glutamiinihappo taas on eri asia kuin l-glutamiini. Mikäli l-glutamiinia ei nautita lisäravinteena, treenin jälkeen sitä purkautuu lihaksista mm. sidekudosten ja sisäelinten käyttöön.
Itse otan l-glutamiinia puoli tuntia ennen treeniä 5 g ja samalla heraproteiinia 20 g, treenin jälkeen (n. 15 min.) normaali palautusjuoma, joka sisältää heraa 50 g, hiilareita 100 g ja l-glutamiinia ja kreatiinia 5 g molempia. Lisäksi kreatiinilla ja l-glutamiinilla on hydraava vaikutus eli ne nostavat solun sisäisen nesteen määrää, mikä antaa paremman pumpin treenin jälkeen ja näin maallikon näkökulmasta on hyödyllistä myös lihaskasvun kannalta.
Konkreettisesti vaikutuksen huomaa, jos jättää glutamiinin ottamatta parin treenin ajaksi. Lihaskivut ovat täysin eri tasolla kuin glutamiinin kanssa, palautuminen kestää huomattavasti pidempään.
Niin ja unohtui mainita, että tossa puoli tuntia ennen treeniä ja palautusjuoman yhteydessä vielä puoli teelusikallista Twinlabin MaxiLifea, sikakallista, mutta eipä tarvi muita vitamiineja/hivenaineita syödä kun ottaa tota pari tl päivässä.