Glutamiini vs. Proteiinipussin L-Glutamiini?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juffe
  • Aloitettu Aloitettu
Eli mitä käytännön eroa näissä on? Glutamiinihan on eräs aminohappo, joten miten purkissa oleva "raaka-glutamiini" eroaa esim. herapussin sisällössä olevasta glutamiinista? Ihan kiitettäviä määriä L-glutamiiniakin näyttäis olevan herapusseissa (US-1 XL esim.)

Kiitti mulle riitti :hyper:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
juffe sanoi:
Eli mitä käytännön eroa näissä on? Glutamiinihan on eräs aminohappo, joten miten purkissa oleva "raaka-glutamiini" eroaa esim. herapussin sisällössä olevasta glutamiinista? Ihan kiitettäviä määriä L-glutamiiniakin näyttäis olevan herapusseissa (US-1 XL esim.)

Kiitti mulle riitti :hyper:

L-glutamiini on glutamiini, jos ei toisin mainita. Toisin sanoen, samaa tavaraa. Uskoisin, että 'raaka glutamiini' on konsentroidumpaa kuin esim. herapussista löytyvä.

Jos kerran heraa syömällä saa päivittäiset 10g täyteen niin mitä sitä enää rahojaan erilliseen glutaan tuhlailemaan :)

Jampsu sanoi:
tuossa XL-proteiini pussin kylessä puhuttiin l-glutamiinista

Entä sitten?

Jampsu sanoi:
tuossa XL-proteiini pussin kylessä puhuttiin l-glutamiinista

Glutamine = l-Glutamiini = Glutamiini

Glutamiinihappo on sitten eri asia. Siitä on muistaakseni n. puolet
l-glutamiinia.

Biokemiaa...

Aminohapot voivat olla L- tai D-muotoina eli isomeereinä. L- ja D-muodot ovat siis ns. peilikuvaisomeerejä eli atomit ovat vähän erilaisissa asennoissa avaruudellisesti. Vain L-muotoja esiintyy proteiinien osana ja kaikki siis esim. maidosta (herasta) saatava glutamiini on L-muotoista.

Siis glutamiini tosiaan proteiinipusseissa tarkoittaa aina samaa kuin L-glutamiini.

Glutamiinihappo= glutamaatti, joka on ihan eri aminohappo

juffe sanoi:
Jos kerran heraa syömällä saa päivittäiset 10g täyteen niin mitä sitä enää rahojaan erilliseen glutaan tuhlailemaan :)

Mikä päivittäinen 10 g?

_muistaakseni_ glutamiini on yleisin aminohappo ja sitä kuluu varsinkin treenin aikana suhteessa enemmän. Tämän takia ennen treeniä onkin hyvä ottaa glutaa (sekä palautusjuomassa).

Glutamiini on myös vahva antioksidantti.

ps. Lisätkää pointteja ja korjatkaa virheet

Just. tätä määki oon ihmetelly, miksi ottaa samaa tavaraa eri purkista?

Vastakkaa joku viisaampi, onko tosa zeizei väitteessä perää?
kävi kiinnostavaks.

ZeiZei sanoi:
Mikä päivittäinen 10 g?

Siis kun yleensä päiväannoksena suositellaan otettavaksi esim 5g ennen treeniä ja 5g sen jälkeen, niin samat glutathan sais perus herastakin, jos katot pussin kyljestä, ellei paljon enemmänkin..

juffe sanoi:
Siis kun yleensä päiväannoksena suositellaan otettavaksi esim 5g ennen treeniä ja 5g sen jälkeen, niin samat glutathan sais perus herastakin, jos katot pussin kyljestä, ellei paljon enemmänkin..

Ei 10grammalla tee vielä mitään. En ainakaan ite huomannut. Kun aloin menemään sinne 25-40g/pvä, niin alkoi jo jotain huomaamaan.
Kyllähän kreatiinissakin suositellaan 2g/pvä ja eipä siitäkään mitään iloa ole.

Raven sanoi:
Ei 10grammalla tee vielä mitään. En ainakaan ite huomannut. Kun aloin menemään sinne 25-40g/pvä, niin alkoi jo jotain huomaamaan.
Kyllähän kreatiinissakin suositellaan 2g/pvä ja eipä siitäkään mitään iloa ole.

Nooh, eiköhän sitä tuon verran tuu vedettyäkin, nimittäin herassakin sitä jo siis on =)

Raven sanoi:
Millaisia vaikutuksia huomasit?

iivili sanoi:
Millaisia vaikutuksia huomasit?

Palautuminen parempaa, pysynyt terveempänä ja loukkaantumisesta toivuin paljon nopeammin, kun lähes tuplasin määrän. Ennen loukkaantumista en ottanut glutamiinia lainkaan. Voi olla, että tuo oli vain sattumaa. Ensiksi ei kuitenkaan meinannut millään parantua, mutta kun eräältä henkilöltä glutamiinin auttavan lihasvammoihin, niin päätin kokeilla ja siitä hetkestä lähtien parantuminen oli huomattavasti nopeampaa.

Gluta1 800g
[642004010021] EUR52.30

40g päiväs nappaa tota niin kestää 20pv.. eli joku 60e menis kuussa glutaan. Pitänyt monta kertaa ostaa muttei anna budjetti periks.

juffe sanoi:
Nooh, eiköhän sitä tuon verran tuu vedettyäkin, nimittäin herassakin sitä jo siis on =)
Herasta ja muista proteiinilähteistä (kanasta, tonnikalasta) saa helposti sen 10-15g glutamiinia päivässä ilman lisä-ravinteena nautittavaa glutaminia. Jos lisäraviteena ottaa vaikka kolme ruokalusikallista niin silloin päivittäinen glutamiini annos on jo 25g, joka on jo erinomainen määrä.

Kannattaa ottaa huomioon, että kaikissa lisäravinteissa enempi ei aina ole parempi sillä iso osa saattaa poistua virtsan mukana mega annoksilla tai sitten ei vaan imeydy suolistosta, sillä liian isot annokset glutamiinia saattaa haitata muiden tärkeiden aminohappojen imeytymistä. Suolisto ikään kuin ruuhkaantuu kun liian paljon kamaa yrittää imeytyä samasta systeemmistä.

Ainoa ketä glutamiinin megaannostelu hyödyttää on sen myyjät, joten onkohan tämä herra, joka suosittelee 40g glutamiini annoksia päivää kohden kyseisten tuotteiden kauppias?

Minä kyllä keksin parempiakin tapoja sijoittaa rahojani supplementteihin kuin glutamiinin mega-annostelu. :hyper:

Demoritus sanoi:
Minä kyllä keksin parempiakin tapoja sijoittaa rahojani supplementteihin kuin glutamiinin mega-annostelu.

Here here! You da man Demo, you da man.... :5:

Demoritus sanoi:
Ainoa ketä glutamiinin megaannostelu hyödyttää on sen myyjät, joten onkohan tämä herra, joka suosittelee 40g glutamiini annoksia päivää kohden kyseisten tuotteiden kauppias?

Mikäli mua tarkoitit, niin en ole myyjä ja en myöskään suositellut. Sanoin vain miten itse otan ja miten olen kokenut sen hyödyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom