GI / GK -tietous hakusessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zihuana
  • Aloitettu Aloitettu
Mua kiinnostaa kovasti GI ja GK. Haulla en oikein löytänyt täältä tietoa. Netissä surffatessa löytyy jos jonkinlaista tietoa, lähteestä riippuen harmillisen ristiriitaistakin. Eli olisiko jollakulla kokemusta GI/GK-tietoisesta ruokavaliosta ja vaikkapa antaa jotain hyviä lähdeviitteitä.

Lisäksi tällaista:
Oon nyt muutaman päivän koittanut kiinnittää erityistä huomiota hiilareihin GI-opin mukaan. Elimistö reagoi jotenkin oudosti, mulla tulee tosi kova nälkä nopeasti ruokailun jälkeen (erit aamulla/ap:llä). :eek: Tosin vatsa vetää aika vähän kerrallaan, mutta mielestäni syön kuitenkin ihan riittävän annoksen kokooni ja kulutukseeni nähden. (Kaikenlisäksi oon vielä flunssan takia ollut liikkumatta 2-3 vkoa.)
Ihmettelen vaan, että eikö runsaskuituisen, prodepitoisen safkan - ja hitaasti imeytyvien hiilareiden ansiosta nälän pitäisi pysyä paremmin kurissa...
Mitä multa on jäänyt huomaamatta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ensinnäkin, ihmiset on yksilöitä. Ei se kaikilla nälkää pidä. Tai sinun annoksesi on liian pieni.

Onko annoksessasi rasvaa?

Mitä söit?

Tosiaan... rasvan oon tainnut unohtaa. Aamulla kaurapuuroa leseiden ja pellavansiemenrouheen kanssa + mustikkasoppaa. Välipalaksi ehrmann/jogu/mustikka-sotkua, lounaaksi kasviksia ja tonnaria öljyssä, leivän päällä sulatejuustoa (vähärasv :( ) , ituja ja kalkkunaleikettä. Illempana en taas enää oikeen saa alas mitään... jäätelöä... :nolo:
En halua vetää rasvattomia vaihtoehtoja, mut kerään herkästi nestettä ja ylimäärästä suolaa koitan karttaa, ja sen mukaan tulee valittua safkoja kaupasta.
Tuntuu et toi on yhtä viidakkoa selvittää mikä safka sopii ja tuleeko kaikki tarvittava.

Yksilöllisyys on tullut huomattua.... mutta tosiaan toi rasva. Mulla on kohtuullisen herkästi romahtava verensokru, esim kerran lounaan jälkeen menin ihan tärinävapinakylmähikoilu-tilaan kun olin syönyt hernekeittoa ja ruisleipää! Olisko se rasvan puute siinäkin ollut asialla...

Thanks. Täytyy huomenna tutkailla noita tekstejä. Valitettavasti tällä hetkellä mun on oleellisinta saada ruokavalio toimimaan. Ruokavalion suhteen taas se oleellinen on aika vaikeaa näin laymanin tunnistaa. Tuntuu tosiaan aika viidakolta, ja se viidakko tihenee vaan mitä syvemmälle pääsee...

Zihuana sanoi:
Thanks. Täytyy huomenna tutkailla noita tekstejä. Valitettavasti tällä hetkellä mun on oleellisinta saada ruokavalio toimimaan. Ruokavalion suhteen taas se oleellinen on aika vaikeaa näin laymanin tunnistaa. Tuntuu tosiaan aika viidakolta, ja se viidakko tihenee vaan mitä syvemmälle pääsee...

Ei se nyt niin kovin vaikeaa ole, kunhan vaan perusasiat opettelee :)
Hiilaria aamulla, vähennetään päivän mittaan ja iltapalalla mahd. vähän.
Nopeita hiilareita jos syö, niin vain treenin jälkeen palautusjuomassa, muuten hyvin vähän.
Proteiinia 2g/painokilo.
jne.

Selaat aloittelijoiden osioo ja katot noi FAQ:t ja tärkeä-threadit, niin pääset jo pitkälle :thumbs:

astro sanoi:
Keskittyisit johonkin oleellisempaan.
Glykeemisen indeksin tuijottamiselle ei perusteita:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=47931

Tähän onkin unohtunu lisätä tämä sama, minkä laitoinkin jo tuohon astron linkin ketjuun (lähde siis sama kuin astron ketjulla, Alan Aragon@ http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=283787).

Don't get it twisted, GI is a definitely useful tool that gives us clues to the behavior of certain foods, but that's exactly the main point of this article. Clues; mere hints are all we get from our current knowledge of GI. Successful application of GI is most consistent when we use higher GI sources to enhance the speed of postworkout glycogenesis, and lower-GI starch foods tend to be more micronutrient dense than their higher-GI counterparts, but that's really about the extent of it. Satiety, insulin response, & surrounding factors altering glucose kinetics are all much like a roll of the dice in terms of bottom-line certainty & reliability. Like all things in science - especially the deep bubbly cauldron that is applied nutritional science - it ain't all that simple. All avenues in this area are winding & complex.

Mun(kin) mielestä GI:n (ja GK) seuraamissa sinänsä on järkeä. Tosin kaikessa voi vaan ampua yli, kuten varsinkin eräiden nuorempien palstalaisten kirjoituksista voi päätellä. :humpuukihiilari: :)

Zihuana sanoi:
Mua kiinnostaa kovasti GI ja GK. Haulla en oikein löytänyt täältä tietoa. Netissä surffatessa löytyy jos jonkinlaista tietoa, lähteestä riippuen harmillisen ristiriitaistakin. Eli olisiko jollakulla kokemusta GI/GK-tietoisesta ruokavaliosta ja vaikkapa antaa jotain hyviä lähdeviitteitä.
Ihan pelkkää glykeemistä indeksiä oleellisempi on glykeeminen kuorma. Mutta jos haluat perehtyä aiheesta kirjoitettuun, niin pari opusta tulee ekana mieleen:

Foster, Helen: Helppo GI-dieetti
Gallop, Rick: GI-DIEETTI, Glykemiaindeksi laihduttajan apuna
Gold, Rozanne: Paras olo - vähähiilihydraattinen ja vähäkalorinen keittokirja.

GoMan sanoi:
Ei se nyt niin kovin vaikeaa ole, kunhan vaan perusasiat opettelee :)

Kyllä se on... ;) Tieto lisää tuskaa niinhän se menee.

Mut haluun pitää homman simppelinä enkä halua alkaa liikoja hifistelemään. Ja erityisesti vältän minkään tietyn opin mukaista ehdotonta kikkailua. Haluan löytää sellaisen ruokailusysteemin mikä toimii mulla.
Se mitä nyt oon gi/gk.sta lukenut on vaikuttanut kuitenkin pääasiassa järkevältä.

Toi mitä sanoit ruokailun peruskaavasta kuulosti kaikessa yksinkertaisuudessaan riittävän hyvältä mulle. Ja olihan siinäkin GI/GK huomioitu. Sitä kai tulee vaan välillä kiinnitettyä niin paljon huomiota yksityiskohtiin ettei enää näe metsää puilta. :rolleyes: Joten tacks.

On tässä tullut nyt viime aikoina niin paljon luettua ravinnosta, että alkaa oleen kuviot aika hyvällä mallilla. Ex-vegenä on jäänyt vähän hölmöjä aatoksia/tottumuksia takaraivoon. ..

Kiitän kaikkia vinkeistä ja linkeistä!

Suositut

Back
Ylös Bottom