galluppi proteiineistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ari
  • Aloitettu Aloitettu

Ari

Eli lasketteko proteiinien päivä saantiinne vain ns. hyvän laatuiset proteiinit ( liha yms. ), vai otatteko laskuihin mukaan myös kasviperäiset proteiinit (kaurahiutaleet yms.)?

Entä paljon syötte protskuja painokiloa kohden?

ite otan hyvänlaatuisista protskuista 2g / painokilo ja kaikki mukaan laskettuna tulee jotain 2,6g / kg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jotenkin kyllä olen ymmärtänyt että se on ihan sama onko se mistä se proteiini...
2g/kg

edit:

On sillä jotenkin väliä... www.tohtori.fi väittää tällaista

9. Eläinproteiini on biologisesti arvokkaampaa kuin kasviproteiini?

Kyllä. Eläinproteiini sisältää sellaisenaan kaikkia ihmisen tarvitsemia proteiinien rakenneosia eli aminohappoja. Kasviproteiinista elimistön tarvitsemat aminohapot saadaan yhdistelemällä ruokavaliossa palkoviljaa, kokojyväviljaa, kasviksia, siemeniä ja pähkinöitä.

Originally posted by Missukka
Jotenkin kyllä olen ymmärtänyt että se on ihan sama onko se mistä se proteiini...
2g/kg

No mä oon taas ymmärtänyt, että esim. viljasta tullut proteiini ei imeydy läheskään yhtä hyvin, kuin esim. lihasta tullut proteiini.
Korjatkaa toki jos olen väärässä.

edit: Jaahas... Missukka meni sitten editoimaan :D

Laadukkaita tulee n. 300g päivässä eli 3.33g/painokilo. Yhteensä menee sapuskaa n. 4100 kcal kurkusta alas eli noi proteiinit on siten 29% päivän energioista.

Originally posted by trebla
Laadukkaita tulee n. 300g päivässä eli 3.33g/painokilo. Yhteensä menee sapuskaa n. 4100 kcal kurkusta alas eli noi proteiinit on siten 29% päivän energioista.

Minkä takia noin paljon protskua? Eikös tommosista määristä oo jo haittaa (ammoniakki)?

hmph...

Originally posted by trebla

Nyt heräsi minunkin kiinnostus miksi ihmeessä vedät tuommoisen määrän proteiinia? Vaikka profiilisi mukaan painat n.85kg?
Vähän järki kuitenkin käteen ei ylen panttisella proteiinin syönnillä ole mitään hyötyä koska keho ei kuitenkaan pysty ottamaan kuin n.2g per painokilo....
Itse painan noin noin 105-110kg (en ole vähään aikaan käynyt puntarilla) ja otan tuon 2g per paino kilo, eli itselläkin tulee syötyä proteiinia noin 250g....(Tuokin on ehkä liikaa minulle,en tosin tiedä) ja sinä 85 kg syöt 300g?
Selitäppäs vähäsen..... :wanha:

Nyt on ollut pidemmän aikaa protskut 250- 300 grammassa / vrk ( 2,5-3 g / painokilo), mutta nyt yritän nostaa hiukan hetkeksi (3-4 g / painokilo) ja samalla lasken hiilihydraatit vähän alemmas.

120 g protskua yhteensä päivässä, sis. hyvät ja huonot. Eli vähän alle 2 g / painokilo.

Pääasiassa proteiinit tulee valkoisesta lihasta ja maitotuotteista. Tänään esim. vain 15 g tuli "huonommista " lähteistä ( täysjyväleipä, banaani, mysli ).

Vaihtelee suuresti... ~150-300 ... eli jotain 2 - 4g ... onko siitä nyt haittaa jos sitä liikaa saa :( ? ... musta tuntuu että boonusta se vaan on mitä enemmän syö... kun on krooninen massakausi :)

Originally posted by Ari
Minkä takia noin paljon protskua? Eikös tommosista määristä oo jo haittaa (ammoniakki)?

Itse en ole kokenut mitään haittoja enkä ole myöskään luotettavista lähteistä lukenut tuollaisista 2-4g/painokilo proteiinimääristä olevan mitään haittaa.

Originally posted by Jointti
Vähän järki kuitenkin käteen ei ylen panttisella proteiinin syönnillä ole mitään hyötyä koska keho ei kuitenkaan pysty ottamaan kuin n.2g per painokilo....

Jos näin yksityiskohtiin takerrutaan niin mistä ihmeestä tuon keksit ettei keho pysty käyttämään enempää kuin 2g/painokilo ? Minne ne loput sitten menee ? Vessanpönttöön ? Kuten tuossa jo mainitsin niin en ole kokenut noista proteiinimääristä olevan mitään haittaa ja tuolla 4100kcal päivässä tahdilla saan tasaisesti painoa lisää n.1kg kuukaudessa. Toki voisin syödä saman määrän kaloreita ja vähemmän proteiineja ja enemmän hiilareita. Mutta miksi turhaan mennä muuttamaan toimivaa kokonaisuutta ? Paino kuitenkin nousee ja vatsalihakset pysyvät näkyvissä, joten ei tässä ihan metsään olla menossa. Ja seitsemälle aterialle päivässä jaettuna tuosta ei tule kuin 40g per ateria, eli kyse ei ole mistään "ylenpalttisesta proteiinien ahtamisesta".

kyllä...

En halua saarnata enkä halua aiheuttaa mitään "känää" mutta sanon kuitenkin vielä...
Se on moneen kertaan tutkittu (voit vaikka kysyä viisaammilta rravintoneuvojilta yms yms) että keho ei pysty imeyttämään enempää kuin 2g proteiinia per painokilo..Jotkut eivät sitäkään...Joten ylimääräinen proteiini jota eivoi hyväksi käytää menee samalla lailla kuin ylimääräinen hiilari ja kalori kehon rasvaksi ja tämä on faktaa.............Mutta jos haluat syödä vaikka 5g proteiinia painokiloa kohden siitä vaan ei kukaan kiellä :thumbs: eikä haittaakaan ole muuta kuin "rasvaa"..

Re: kyllä...

Originally posted by Jointti
En halua saarnata enkä halua aiheuttaa mitään "känää" mutta sanon kuitenkin vielä...
Se on moneen kertaan tutkittu (voit vaikka kysyä viisaammilta rravintoneuvojilta yms yms) että keho ei pysty imeyttämään enempää kuin 2g proteiinia per painokilo..Jotkut eivät sitäkään...Joten ylimääräinen proteiini jota eivoi hyväksi käytää menee samalla lailla kuin ylimääräinen hiilari ja kalori kehon rasvaksi ja tämä on faktaa.............Mutta jos haluat syödä vaikka 5g proteiinia painokiloa kohden siitä vaan ei kukaan kiellä :thumbs: eikä haittaakaan ole muuta kuin "rasvaa"..

Nojoo, enpä halua minäkään aiheuttaa "känää", eli pahoittelen tuon äskeisen postin puolivittuiluja. Antoisampaa on tehdä tästäkin keskustelusta järkevä ja rakentava ;) Turvaudun taas, kuten monesti aikasemminkin, John Berardin sivuihin. Sieltä löytyi tällainen juttu proteiineista:

http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/proroundtable.htm

Tiedän ettei nuo Berardin ja kumppaneiden jutatkaan aivan täysin puolueettomia ole kun kaverit on kuitenkin mukana (lisäravinne)bisneksessä ainakin jossain määrin. Kuitenkin, tuosta jutusta löytyy paljon hyviä pointteja, kannattaa lukea ihan mielenkiinnosta.

Ja tuosta määrästä minkä keho voi käyttää hyväkseen. Täysin tarkkoja lukuja ei voida mitenkään esittää ja eroja yksilöiden välillä varmasti löytyy. Jos sanotaan että tämä määrä on n.2g/painokilo niin jollain kaverilla se saattaa olla 2.5g ja toisella taas 1.5g. Ja koska siitä yli jäävästä osasta ei ole mitään haittaa niin miksen varmistaisi että keho saa varmasti maksimimäärän proteiinia käyttöön. Sitä paitsi tuon Berardin jutun mukaan ylimääräisestä proteiinista on vähemmän haittaa kun vastaavasta hiilarista tai rasvasta, jos ajatellaan asiaa läskin kertymisen kannalta. Kun tavoitteena on maksimaalinen lihaskasvu niin mulla ei ainakaan ole varaa ottaa sitä riskiä etten syö tarpeeksi proteiinia. Ja ehkä tuo 300g proteiinia tuntuu määränä isolta, mutta kuitenkin se on kokonaisenergiansaannista 30%, joka ei taas ole mitenkään erityisen suuri osa. Eikös Zonessakin perustana ole jako 30/40/30 (p/h/r) ?

P.S. Korjasin profileen oikein painon.

ok....

No tuo 30/40/30 tasauma on kyllä oikeassa........
Juu ja niinkuin sanoit mielummin sitä proteiinia enemmän ottaa kuin tarvis,kuin sitten taas jää ali tarvitseman määrän.....
En tosin usko että 90kg "kundi" tarvitsee 300g proteiinia päivässä,mutta jokainen taapertaa tyylillään! :kippis1: eli mitäs mitä mitään olen sanomaan jos itse pidät tuosta määrästä niin anna mennä vaan :thumbs: ...........Joo,ei tuo ylimääräinen proteiini niin helposti muuta rasvaksi kuitenkaan kuin hiilari ja kalori mutta muuttuu kuitenkin jos keho ei tarvitse/kuluta enempää.......

Ps: Tästähän tuli ihan kiinnostava jutun aihe heh,heh.....;)

Edit: Niin vielä tuosta proteiinin määrästä painokiloa kohden,tietenkin jokainen ihminen on erillainen ja jokainen tarvitsee oman määrän eli ei voi tarkkaa laskelmaa sanoa,mutta noin suurin osa ihmisitä maapallolla pärjää 2g kiloa kohti annostuksella.....Olen lukenut tuosta sekä kirjoista että netistä.....,älä kysy www osoitetta koska siitä on sen verran aikaa että ei enää muista :wanha:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom