Gallup rakentajille lainasta, budjetista ja omarahoitusosuudesta

Gallup Rakentajille: paljonko oli omaa rahaa, paljonko lainaa? Mitä mieltä meidän rahoitukssesta?

Rakentajat gallup:

-mikä oli kokonaisbudjetti?
-paljonko oli omaa rahaa ja paljonko otitte lainaa?
-millaiset bruttotulot teillä on yhteensä vuodessa?

Itsellä tilanne on se, et meillä on omaa rahaa 150 000e. Nyt on tullut kiva tontti eteen ja mietimme sitä. Ongelma on, että tontti maksaisi sen 150 000e juuri.

Eli rakentaisimme sitten kaiken loput lainarahalla. Lainaa pitäisi ottaa se 300 000e, että saataisiin talo pystyyn ja valmiiksi.

Mies tienaa 5000e/kk ja minä tällä hetkellä hoitovapaalla. Kun menisin palkkatyöhön 6kk päästä, tienaisin sitten 4500e/kk.

Toki olisi parempi ostaa halvempi tontti, mutta sitten pitäisi muuttaa pois kaupungista kauemmas, jota en haluaisi. Olen asunut täällä ikäni, enkä haluaisi muualle.

Onko mitään järkeä ostaa tonttia, joka vie kaikki omat säästöt?

Milloin pankista sit pitäisi hakea lainalupaus, kun ne on voimassa vain 3kk ja emme kuitenkaan tässä tarvitse lainaa seuraavaan 6kk?

Milloin te muut rakentajat olette menneet pankkiin ja oletteko aina ostaneet tontin omalla rahalla?

Olisi tosi kiva kuulla, millaisella omarahoitusosuudella PK-seudun rakentajat ovat olleet liikkeellä.

Tuskin on noin kovilla tuloilla mitään ongelmaa tollaseen budjettiin. Varsinkin jos on ton verran sukanvarressa.

Väittäisin että 300 000 ette rakennuta kämppää (arvioin rivienvälien perusteella että elvarista on nyt tuskin kysymys :)). Jos teette jotain itse niin sitten mahdollista.

Tuskin on noin kovilla tuloilla mitään ongelmaa tollaseen budjettiin. Varsinkin jos on ton verran sukanvarressa.

Väittäisin että 300 000 ette rakennuta kämppää (arvioin rivienvälien perusteella että elvarista on nyt tuskin kysymys :)). Jos teette jotain itse niin sitten mahdollista.

Joo, ei riitä 300ke kämppään jos on vähänkin kriteereitä tuloihin nähden.
400ke heittäisin tälleen villinä arviona ilman sen tarkempia speksien tietämisiä. + se tontti. Ei varmasti tee tiukkaa noilla tuloilla saada tai maksaa lainaa.

Väittäisin että 300 000 ette rakennuta kämppää (arvioin rivienvälien perusteella että elvarista on nyt tuskin kysymys :)).
Jos teette jotain itse niin sitten mahdollista.

Kiitos vastauksesta. Aika vähän kukaan näkojään kertaa budjetista ja rahoituksesta, toki se on vähän henk. koht asia monesti.
Mä olen alustavasti kyllä soittanut Nordeaan (vanha pankkimme) ja siellä sanottiin puhelimessa, ettei saisi lainaa kuin 170 000e nyt.

Meillä toki on nytkin lainaa noin 150 000e (tai oli eiliseen asti), joten on hassua ettei muka lainaa tipu enempää. Siksi juuri mietin, että millaisia summia toisilla PK-rakentajilla on itsellään.

Mä kyllä olisin enemmän kuin tyytyväinen saamaani talopakettiin, joka maksaa sen 260 000e perustuksineen.

Onko täällä ihmisiä, joilla on enemmän kuin 300 000e lainaa pankista?

Kiitos vastauksesta. Aika vähän kukaan näkojään kertaa budjetista ja rahoituksesta, toki se on vähän henk. koht asia monesti.
Mä olen alustavasti kyllä soittanut Nordeaan (vanha pankkimme) ja siellä sanottiin puhelimessa, ettei saisi lainaa kuin 170 000e nyt.

Meillä toki on nytkin lainaa noin 150 000e (tai oli eiliseen asti), joten on hassua ettei muka lainaa tipu enempää. Siksi juuri mietin, että millaisia summia toisilla PK-rakentajilla on itsellään.

Mä kyllä olisin enemmän kuin tyytyväinen saamaani talopakettiin, joka maksaa sen 260 000e perustuksineen.

Jos teidän tulot on melkeen 10000€/kk (netto siis yli 6k€), tuo 170 tuntuu ihan naurettavalta lainamaksimilta. Jossei teillä oo maksuhäiriöitä tai muuta skeidaa menneisyydessä ja työpaikat on suht pysyvät, pitäis ton 300t€+ lainan onnistua suht iisisti..

Niin....kun meillä on jo ikää lähempänä 50v ja tullut nähtyä yhtä sun toista.

Tämän hetkisten laskujen mukaan meidän taloprojektin budjetti on 320ke, josta omaa rahaa oli vanhoista asunnoista 160ke ja lainaa toinen mokoma eli 160ke. Siinä on nykypäivän jatkuvien verolisäysten yms. kustannusnousujen kanssa ihan riittävästi maksettavaa. Meidän tulot suhteutettuna teidän tuloihin tarkoittaisi joku 250ke lainaa, paitsi että kun teillä on pieniä lapsia. Meillä nuo on jo enempi ohi eli eka on täysi-ikäinen ja loput muutaman vuoden sisään ja noista 2/3 käy töissä.

Siihen nähden siis pankin näkemys lainasta (tässä vaiheessa) lienee kohtuu realistinen. Tilanne elää ja muuttuu sitten kun on tontti, suunnitelmat ja kustannusarvio. Nyt kaikki on vain ajatusta ja kun nälkä kasvaa syödessä niin teillä voisi hetken päästä olla lainatarve 450ke...

EDIT: Meidän pankki on Nordea ja ollaan oltu siellä vuodesta nakki ja muusi (siis todella kauan).

On ne ajat muuttuneet. 2007 kun haettiin lainaa niin tulot oli vaimon kanssa yhteensä tuo 5000€. Lainaa ollaan nostettu jotain 240 k€. Siitä tosin 20 k€ muuhun kuin taloon.

Tönö maksoi 245k€ ja tontti 20k€.

Täältä kannattaa käydä laskeskelemassa kustannusarviota:

http://www.prkk.fi/content/fi/11501/2574/2574.html

Meillä kustannusarvio tuolla oli n. 340 k€. Ostotyövoimaa taisi olla talopaketin lisäksi jotain 10 k€. Melkeen kaikki tehtiin itse.

Kyllä jos kymppitonnin tuloilla ei heru lainaa kuin 170ke niin kannattaa vaihtaa pankkia :lol2:
Missä se (teidän) pankki kuvittelee että ihmiset asuis? Eihän PK-seudulla asuisi kukaan missään muualla kuin veneen alla kun tuolla hinnalla ei saa kuin yksiön sieltä :D

Ja totta munassa pitää saada ilman takaajia tuollainen 300ke pätkää kun teillähän on jo oman rahan osuutta se 150ke.

Vähän kyllä haiskahtaa että pankkihistoria ei ole aivan kunnossa lainanhakijoilla. Isompia konkursseja takana?

Meillä oli 2010 omarahoitusosuus 10% ja saatiin reilu 200 donaa lainaa ilman ulkopuolisia takaajia. Toinen meistä on keskituloinen ja toinen oli tuolloin hoitovapaalla.

Tossa on huomioitavaa se että teillä kenellä "tulot" on kymppitonnin kuussa, ei tulot oikeesti ole nyt kuin 5000€, koska toinen on hoitovapaalla ja pankki todennäköisesti tuijottaa tätä numeroa. Tilanne on tietysti eri sulla on se työpaikka valmiina odottamassa sitä että palaat hoitovapaalta...

Ja pankkeja todellakin kannattaa kilpailuttaa. Meillä sen paikkakunnan pankit minne oltiin rakentamassa antoi ylivoimaisesti parhaimmat tarjoukset.

Joo, taisi meilläkin mennä homma puihin kun alunperin lainoja kyseltiin ja toinen oli hoitovapaalla, tuosta on niin pitkä aika, ei voi aivan muistaa kaikkea. Sitten kun oli oikeat duunit kummallakin, ei mitään ongelmia lainan kanssa.

Me saatiin lainaa 400ke. Omarahoitusta oli >200ke.
Talon budjetti oli 550ke (ilman tonttia) ja se ylittyi noin 5%. Talouden bruttotulot muutaman kymmenen prossaa enemmän kuin teillä (käytännössä tasan 50/50 vaimon kanssa).

Eli ihmettelen suuresti, jos ei toi 300te lainaa teille järjesty. Ja 300te saa varautua tekemään talon aikalailla itse, jos ei mitään 100m2 torppaa olla tekemässä...

Me saatiin lainaa 400ke. Omarahoitusta oli >200ke.
Talon budjetti oli 550ke (ilman tonttia) ja se ylittyi noin 5%. Talouden bruttotulot muutaman kymmenen prossaa enemmän kuin teillä (käytännössä tasan 50/50 vaimon kanssa).

Eli ihmettelen suuresti, jos ei toi 300te lainaa teille järjesty. Ja 300te saa varautua tekemään talon aikalailla itse, jos ei mitään 100m2 torppaa olla tekemässä...

Hieno on oddiksen kämppä, mutta on siitä näköjään maksettukin.

No jaat ton 220 neliölle, niin ei tosta mitään mahdotonta tule kuitenkaan.

Extraneliöthän eivät rakennusteknisesti (yleensä) ole kovin kalliita. Tässä tapauksessa kun kaikki on viimeisen päälle tiptop ja hienoa, niin niistäkin on varmasti hintaa tullut. Aika maltillisena on kyllä neliöhinta kestänyt, ottaen huomioon viimeistelyn ja työn laadun sekä käytetyt ratkaisut.

Threadin aloittajan tapauksesta vielä sen verran että itse ymmärrän tuon pointin kyllä jos sijaintia arvostaa riittävästi. Ostaa kalliin tontin ja pistää siihen perushyvän neliskulmaisen talon, vaikka olisi halvempi kuin itse tontti. Varmasti saa myytyäkin aikoinaan kun ei aivan skutsissa tarvitse myydä. Noin minäkin tekisin jos PK-seudulle rakentaisin. 150ke tonttiin ja vaikka 200ke taloon, itse tekisin alusta loppuun. Silti on hintaa vain 350ke. Millä saisi about ei mitään sieltä, valmiina.

No jaat ton 220 neliölle, niin ei tosta mitään mahdotonta tule kuitenkaan.

Pelkän talon hinta kuitenkin ~2500€ neliö on kyl kohtuullisen paljon, kun vielä miettii talon kokoa. Mitä enemmän neliöitä niin sitä halvempi pitäis olla neliöhinta. (yleensä)

Me kyhätään saman kokoista harkkotaloa tavoitebudjetilla ~1100€/m2 ja meillä tohon hintaan kuuluu ihan kaikki tonttia ja littymiä myöden. Omaa työtä on tietysti paljon mukana. Laatutaso meilläkin mielestäni ihan hyvää, mutta kaikki on budjetti mielessä mietittyä..

Pelkän talon hinta kuitenkin ~2500€ neliö on kyl aika paljon, kun vielä miettii talon kokoa. Mitä enemmän neliöitä niin sitä halvempi pitäis olla neliöhinta. (yleensä)

Me kyhätään saman kokoista harkkotaloa tavoitebudjetilla ~1000€/m2 ja meillä tohon hintaan kuuluu ihan kaikki tonttia ja littymiä myöden. Omaa työtä on tietysti paljon mukana.

Toi on kyllä hatunnoston arvoinen saavutus, jos onnistuu...

Lammin paketti (talon harkot+ kahden auton katos vesikattoineen) 58te
Ikkunat+ovet 20te (Schuco)
Runkourakka 70te
Betonia 24te
Maatyöt 35te
Rappaus 25te
Liittymät, luvat yms. >10te
Suunnittelut
-Sähkö 1te
-LVI 3te
-Rakenne 4te
-Arkkitehti 15te (tässä varmaan isoin ero suurimpaan osaan palstalaisista...)
Yhdet teräsportaat puuaskelmin + 10m lasikaiteita 10te
Uhdet lepotasolliset betoniportaat 2 te

Johan tossa on mennyt liki 1300e/m2.

Sitten vielä:
LVI urakka
Sähköurakka
Pinnat (tasoitusurakka+maalausurakka, laatoitus, parketit)
Kiintokalusteet mittojen mukaan teetettynä
Takka+piippu
Pihatyöt (kiveykset, muurit, terassit, asfalttia)
"sekalaisia kuluja, puutavaraa, teräspalkkeja, styroksia, kiinnitystarvikkeita, työkaluja, mitä vaan" osiko mennyt jotain 25-30te
Vesikalusteet (3x wc, 4x suihku, jne)
Valaistus
Sisätyöt (timpureita tuntipalkalla)
Sauna
Lasiseiniä+ liukuovia
Väliovet (Meillä Avec-ovet 700e/kpl :D)

Noin nyt ainakin. Noista se vaan muodostuu. Ja varmaan jäi vielä paljon listalta..

Vaikka meillä voisi kuvitella, että lisäneliöt on "halpoja", niin kun on toi kolme kerrosta, kolme vessaa, kolme suihkutilaa jne. tuovat aika paljon lisäkustannuksia. Ja materiaalit sieltä hinnaston yläpäästä kaikenlisäksi...

Ja kaikki muu mitä unohtui

Vertailulukuja meiltä... (suurin osa faktaa, osa arvioita)

Runkopaketti Meillä lecaharkot + erilliset eristeet kustansi ~23te, Vesikatto eristeineen ja pelteineen 8te
Ikkunat+ovet normaalit Lammi-ikkunat (40m2) 3kpl parvekeovia ja kaksi puu-ulko-ovea 11te
Runkourakka tehtiin meillä itse. Nosturit yms on tuossa runkopaketti hinnassa.
Betonia meillä menny alle ehkä 7-8te. (arvio)
Maatyöt meillä kustantanut tähän mennessä 11,5te, Pihat vielä tosin vaiheessa.
Rappausta ei laitettu vaan valtsin kivitaloon hirsipanelin kun tiesin rappausten hinnat. Panelit + kiinikkeet maalit 4,5te.
Liittymät, luvat tulleet maksamaan noin 15te
Suunnittelut
-Sähköt suunniteltu lennossa, ei vielä rahaa mennyt
-LVI suunnittelu sentilleen tasan 1000€
-Rakennesuunnittelu on tehty omana työnä.
-Arkkitehti käytin tuntiveloittesena konsulttina (suolanen 70€/h) Tähän meni 2,5te.
Yhdet teräsportaat puuaskelmin myös meillä Artesaanilla takorautatyönä 8te.

Meillä noihin mennyt samoihin alle 500€/m2.

Jos teidän tulot on melkeen 10000€/kk (netto siis yli 6k€), tuo 170 tuntuu ihan naurettavalta lainamaksimilta. Jossei teillä oo maksuhäiriöitä tai muuta skeidaa menneisyydessä ja työpaikat on suht pysyvät, pitäis ton 300t€+ lainan onnistua suht iisisti..

En nyt muista nettituloja ihan suoraan, mutta ei ne ihan 6000e/kk ole. Suomen verokarhu pitää huolen progressiivisesta verotuksesta.
Ei ole mitään maksuhäirioitä, eikä skeidaa. Olen vain itsekin nyt lukenut, että pankit ovat kiristäneet lainahanoja. Aika järkkyhän tuo Nordean vastaus on.
Vakkarit duunipaikat on.

^Itseasiassa kympin brutosta jää kyllä jo nollavähennyksilläkin se vähän yli kutonen käteen. Tuommoiset lainalupaukset nyt ovat aivan höpöä, tässä muutama kuukausi sitten, Nordeasta on haettu neljä kertaa isompi luotto josta kokolailla puolet jo nostettukin.

Back
Ylös Bottom