GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

GaLLup: Lempparikevytherkku

Oma on tosi typerä: erilaiset hedelmäsoseet. Joko itse tehdyt tai sitten lasten ja vauvojen soseet. Makeannälkä lähtee hyvin, paremmin kuin pelkillä hetelmillä.

Juustokakku a'la muumineito :kuola: ja ingmannin sokeriton&rasvaton mansikkajätski tän hetken lempparit. Myös Nallen vaniljariisi on niiiii-in hyvää, mutta se ei mee enää kevyen puolelle, koska koko satsi menee kerralla. Loppupäivän onkin olo ihan :hyper: , kun sokeria taitaa tulla napaan hippasen liikaa kerralla...

Erilaiset kasvissosekeitot, dippivihannekset,rahka+mehukeitto+auringokukansiemen-kombo, omenat, porkkanat, lohi ja kevyt olut ja light röökit :D

Mistähän aloittaisin... Viimeisimpänä tulokkaana rahkaletut. Tykkään paljon letut+hillo-kombosta, mutta eihän se nyt mene mihinkään kevytkategoriaan.. Näin ollen syön nykyään rahkaa, kananmunia yms. sisältävästä taikinasta tehtyjä ohukaisia marjasoseen kanssa, joko piltti kuningatar tai sit itse tehty marjamössö. Nam! Ne ihan totta maistuu oikeestaan samalle kun normi letut...

Valion kevyt mansikkakeitto. Mansikat yleensäkin on nyt IN. Mansikoita ja sekaan kuorma kaurahiutaleita, vähän sokeria. :kuola:

Hedelmäsalaatti. Paljon ananasta, omenaa, banaania, persikkapaloja ja mandariinilohkoja. Ja mansikoita.

Suolaisista herkuttelen sourcream&onion dippi kevytkermaviiliin/ehrmanniin, sitten paprikaa, kurkkua tms. dippailen.

Näitä on kyllä mielettömästi, miten mä en nyt muista... Olen kova kehittelemään ja imrovisoimaan keittiössä, monestakin herkkuruuasta olen kehittänyt kevyemmän version.

Vähän OT, mut tein just äsken rahkalettuja, joiden ohjeen löysin Yhteishyvästä tms. Korvasin vehnäjauhot mantelijauheella ja sokerin makeutusaineella, eli koko taikinaan tuli 4 munaa, 1 dl makeutusjauhetta ja 20 g (3 rkl) mantelijauhetta. En tajunnut, et toi mantelijauhe on tosi makeeta, ois nimittäin voinut laittaa tota makeutusjauhetta hippasen verran vähemmän.. Oli liian makeeta jopa mun makuun :D

Uunissa grillatut maissintähkät. Vähän margariinia vielä päälle niin kyllä on hyvää. Maun lisäksi musta on ihana syödä sitä maissia just suoraan siitä tähkästä :D
Rahka(tai sen tapainen) ja marjat on kyllä kans ihan namia. Ainiin, ja kirsikkatomaatit :kuola:

Fiona sanoi:
Vähän OT, mut tein just äsken rahkalettuja, joiden ohjeen löysin Yhteishyvästä tms.
Minäkin huomasin että yhteishyvässä oli tuo ohje. Itse olen noita tehnyt jos jonkinmoisella ohjeella, yleensä purkki rahkaa, 3-4 munaa, vähän ohrajauhoja (osa vähästäkin jauhomäärästä yleensä protskujauhetta :nolo: ) sekä ripaus makeutusainetta. Hyviä on yleensä tullut! Mä en yleensä tee niistä kovin makeita.

hmm, pitäisköhän paistaakin lettuja... ;)

Vihdoinkin mä olen oppinut syömään rahkaa! :hyper: Rahka on aina ollut mun mielestä ihan helvetin pahaa, mutta sit kun joku aika sitten satuin maistamaan Ehrmannin rahkaa, niin mähän suunnilleen rakastuin siihen makuun! Harmittaa, kun en aiemmit ollut sitä kokeillut. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. ;)
Rahkaletut minäkin bongasin yhteishyvästä ja ajattelin, että pakko joku päivä kokeilla. Kunhan noilta töiltä vaan ehtis. :jahas:
Niin ja mansikat ja mustikat. :kuola: Vadelmia unohtamatta. :kuola: Kesällä tuli täytettyä pakastin noilla marjoilla ja nyt sit olen alkanut urakalla sitä tyhjentämään. Myös omenat maistuvat nyt hyvin. Anoppi toi eilen mulle taas ison kassillisen niitä lisää. Se on tainnu huomata, että omenat maistuu mulle. :D Mut valitettavasti mulle maistuu myös vähän rasvaisemmatkin herkut. :jahas: Mutta ei siitä nyt sen enempää. :)

MerZi sanoi:
Suolaisista herkuttelen sourcream&onion dippi kevytkermaviiliin/ehrmanniin, sitten paprikaa, kurkkua tms. dippailen.

Tuleeko tuosta Ehrmann-dipistä yhtä hyvää kuin kermaviiliin tehdystä? Jotenkin mietityttää, jos se rahkan maku puskee liikaa läpi... Tzatziki-dippi ja kukkakaali tai porkkana on kyllä namia (ja kevyttäkin)! :kuola:

Raejuusto ja salsa on myös namicombo, jos tykkää tulisesta murkinasta.

Gillyanne sanoi:
Tuleeko tuosta Ehrmann-dipistä yhtä hyvää kuin kermaviiliin tehdystä? Jotenkin mietityttää, jos se rahkan maku puskee liikaa läpi...
No eihän se tietenkään täysin samanmakuista ole kuin kermaviiliin tehty, mutta kyllä sen syö. :) Harvemmin tosin tulee dippiä muuhun kuin kevytkermaviiliin sekoiteltua, ei se sekään musta mitenkään maailmaa kaatavaa evästä ole. ..Mut eipä ole tainnut viime aikoina olla moni muukaan, sen nyt huomaan peiliin katsoessani. Vaakaan en koske - ja parempi niin. ;)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Keitetty kananmuna ruisleivän päällä... aah... :kuola:

Väittäisin, että ihmiskeho on niin ovela, että se saa aivot haluamaan jotain tiettyä ainetta kun keho sitä tarvitsee. Itsellä on nyt erityisen rankka, lihasta kasvattava reeni päällä, ja nyt sitten hirveästi haluttaa kananmunia. Ja rahkaa. Kumma homma.

Täällä maistuu:

-kananmuna keitettynä, paistettuna
-naposteluporkkanat (koko perhe rouskuttaa)
-rahka+marja/hedelmäpiltti
-rasvaton, protskujauheella terästetty pannukakku tai letut

Minkälaisella ohjeella noita pannareita/lettuja duunailet? Ollaan joskus kans kokeiltu avokin kanssa lähinnä eräänlaista proteiinipannaria ja ihan syötävää ja täyttävää tuli :D Omia kevyitä suokkareita ovat mm. erilaiset kevytjädet esim. sorbetit(tosin sokeria on vaikka muille jakaa, harvempaan käyttöön), kuivatut hedelmät, varsinkin mango ja papaija(lisää sokeria..., no kohtuudella näitäkin)ja sit snellmannin hunajainen kalkkunaleike on aivan taivaallisen hyvää, tätä vetäsin vaikka joka päivä paketin, jos vain raskis ostaa :( Ja jos jollain on hyväksi havaitsemiaan naminami-reseptejä omissa arkistoissaan,niitä testataan ilolla, olen meinaan minäkin kehitellyt jos mistä kevytversioita :D

Omat herkut ensin - pannariohje sen jälkeen :D

- Juustokakku
- Raejuusto
- Prodemuffinit
- Valion toffee-kevytjäde
- Prodepannarit
- Banaanit, mansikat... äh, hedelmäsalaatti :D

Ja sitten pannariohje jota olen kokeillut pari kertaa... ihan OK, vaikkei nyt näitä ihan oikeiksi letuiksi voi kutsua.

1 kananmuna
2 valkuaista
2 dl rasvatonta maitoa
30 g prode-jauhetta
10 g öljyä
1 tl leivinjauhetta
50 g kaurahiutaleita

Kaikki tehosekoittimeen ja sen jälkeen pannuun.

Ruotsalaisella puolella tuttu maratoonari/fitnesstyyppi Fever on vihdoinkin julkaistanut salaperäisen "fluff"-ohjeensa, joten sitä pitäisi kai pian testata. Kerron tietysti mimmeille miten onnistuu... :)

Kiitti muumineito ohjeesta. :) Mä noita pannareita ja lettuja duunailen aika pitkälle ilman mitään ohjeita, summamutikalla aineksia. Lettuja teen suunnilleen seuraavasti:

2 kokonaista kananmunaa
2 valkuaista
1/2dl makeutusjauhetta
250g rahkaa
n. 3 rkl ohrajauhoa (voi halutessaan korvata osan vielä protskujauholla)

Taikinaa turvotan puolisen tuntia, sitten vaan ohukaispannulle paistumaan. Öljyä joutuu vähän laittamaan, etteivät tyystin tartu kiinni.

Mun tänhetkinen herkku on niinkin yksinkertainen kuin maustamatonta jogurttia, mansikoita ja vähän makeutusta... Menis vaikka litra jogurttia ja kilo mansikoita kerralla jos en hillitsisi itseäni. :kuola:

panther sanoi:
Minkäslaisia reseptejä, kevyitä...;) olis protskumuffinsseille?

Toivottavasti tämä menee nyt oikein.. ohje kotona, kirjoittaja töissä :)

250 g. rahkaa
2 kananmunaa
1 dl maitoa
1 ½ dl protskujauhoa
2 tl leivinjauhetta
Makeutusnestettä
Tilkka öljyä (tai enemmänkin)
Mausteita maun mukaan (ehdoton ykkönen: vadelmia ja paljon kaakaota... mutta hyvää tulee myös esim. omena-kaneli- ja mustikka-kardemumma-komboilla)

Näissä ei siis ole tavallisia jauhoja ollenkaan, eikä niistä tästä syystä tule kovin kuohkeita (hyviä kuitenkin). Jos haluaa niihin hiilareita, niin olen hyvällä tuloksella kokeillut sekä mysliä että spelttijauhoja.. oliskohan ollut about 1½-2 dl. Olen myös samalla taikinalla tehnyt omenapiirakkaa, joten eikun testaamaan :) Ja juu... kaikki sekaisin, ja uuniin. Noin 15 min, 200 astetta!

Omenoita ja porkkanoita uppoaa kilotolkulla sellaisenaan, ja jäisiä pakastevadelmia ahdan naamaani samalla antaumuksella kuin sokerinarkkarit karkkia. Sitä täälläkin mainostettua raejuustokakkua tulee myös tehtyä usein ilta- tai välipalaksi, kun kaipailee vähän jotain vaihtelua ainaiseen rahkaan.

Olen niin laiska vääntämään mitään erikoisempaa tai puljaamaan kaikkien taikinoiden ja täytteiden kanssa, että enpä ole juuri kehitellyt mistään perinteisistä mätöistä kroppaystävällisempiä versioita taikka edes kauheasti kokeillut muiden muokkailemia reseptejä. Nuo proteiinimuffinssit tosin kuulostaa niin mallikkaalta tavaralta, että josko sitä joskus houkuttelisi sen sisäisen marttakerholaisensa esiin ja käskisi sen ottaa komennon.

Suositut

Back
Ylös Bottom