Fysioterapeutiksi (AMK)

jalat sanoi:
..mutta missä se brutto-palkkaus noin kulkee?
1200-1400e/kk,
1400-1600e/kk,
1600-1800e/kk,... ???

Olisi mukava saada osviittaa. Tietää että kannattaako lähteä edes alaa vaihtamaan jos vaikka bruttotulot putoaisivat 30-50%.

Se on tietysti paikka -ja paikkakuntakohtaista, mutta alle 2000e/kk kuitenkin.
Toi 1600-1800e/kk tuntuis oikeelta vastaukselta. Useimmat työnantajat kait maksavat palkkaa juuri sen mitä TES:n mukaan on palkan alaraja.. olen kyllä kuullut, että toisinkin on esim. pienemmillä paikkakunnilla, jossa on pulaa työntekijöistä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitokset Inkerille. Hyvä tietää missä luvuissa pyöritään. Sikäli hassua että tässä punnitaan vähän että kiinnostaisiko vaihtaa alaa ja samalla tosiaan pudottaa omia tuloja reilusti. rankka valinta. Vetäydyn pohtimaan taka-alalle pariksi vuodeksi.

Oon tässä pohdiskellu mitä tossa vuoden päästä lähtisin opiskelemaan ja fysioterapia sattuu ehkäpä kiinnostamaan eniten... ainut vaan että matkassa on yksi iso mutka. :( Mulla sattuu olemaan hieman erikoislaatuinen kammo, jota on kyllä pikkasen hankala selittää, mutta lyhyesti: jos puhutaan ihmisen kehoon menevistä, sinne luontaisesti kuulumattomista asioista, niin mulle tulee todella huono olo... tai jos luontaisia asioita, esim. umpisuoli tai maksa otetaan pois, niin siinä vaiheessa rupee jo yrjöttämään... siis jopa näistä asioista puhuttaessa. Eli siis kirurgia on ainakin aihe jota en siedä. Kysymys siis kuuluu: Kuinka läheltä fysioterapian opinnoissa liipataan lääketiedettä/ensiapua, on kai opinnot suurelta osin kuitenkin vaan tota kehon motoriikkaa?

Nostetaanpa threadi ylös.

Millaista tuo opiskelu on? ts. kuinka intensiivistä, läsnäolopakkoa luennoilla, luentojen vs. käytännön suhde, jne. ? Vanhaa mietityttää alan vaihto, mutta millaiseen sitä itsensä oikein taas sotkisi, jos tuota lähtisi opiskelemaan, kun akateeminen vapaus ja kahdeksasta neljään putki ovat jo tuttuja.

Fysioterapeutiksi opiskelu on suhteellisen intensiivistä. Päivät voivat joidenkin jaksojen osalta venyä pitkiksi, vastaavasti itsenäisen opiskelun määrä on lisääntynyt huomattavasti aikaan ennen AMK:ta. Läsnäolo on suotavaa tunneilla, sillä useimmiten poissaoloista seuraa korvaavia tehtäviä tai suorituksia. Koska käytännön harjoittelun määrä koulussa (tunneilla) on huomattavasti vähentynyt, em. tunneilta ei senkään vuoksi ole hyvä olla pois. Käytännön harjoittelun osuus koko koulutuksesta on karkeasti sanottuna 1/3.

+ mielenkiintoinen ala, työtä riittää, jatko-opintomahdollisuudet hyvät
- paska palkka!!!

Anteeksi jo etukäteen että agiteeraan alaa vastaan. Alan koulutuksen saaneena ja jatko-opiskelleena sanoisin että ei kannata hakeutua alalle. Jo pelkästään palkka on niin yyber huono ettei se vastaa mitenkään niitä vaatimuksia mitä koulutus asettaa. Jos joku sanoo että duunia riittää niin kertokaa ihmeessä missä? On meinaa aika vitun vähän vapaita paikkoja suhteessa siihen mitä porukkaa valmistuu. No joo, ehkä jotain airopikkiä voi mennä vetään mutta kuinka moni sitäkään sitten voi ja pystyy tekemään. Niistä noin 30:stä fyssarista jotka opiskelun kautta tiedän tekee alan hommia vajaa kolmasosa, loput on kouluttautuneet muulle alalle tai tekevät todella löyhästi koulutukseensa liittyviä duuneja.

Jossu tossa laittoikin ton intensiivisyyden mikä mun mielestä on vedetty jo vähän älyttömyyksiin tossa koulutuksessa. Monesti läsnäolopakko on vaikka sille ei olisi todellista tarvetta ja aikuista ihmistä kyylätään kuin alaikäistä. Itse aikoinaan koin ton helvetin ahdistavana mutta ehkä se sopii joillekkin.

Itse en ole omasta tuttavapiiristäni kuullut palkan suhteen kenestäkään joka julkisella puolella olisi saanut neuvoteltua enemmän kuin minimipalkan joka muistaakseni on 1800 euron pintaan. Laittakaa ihmeessä jos tiedätte sellaisen ihmeellisyyden ettei mene urbaaneihin legendoihi " se sai enemmän kuin minimin". Syynä tohon on ihan se että lähes kaikkialla tuntuu tulijoita olevan riittävästi, miksi siis maksaa enemmän? Koska työ on päivätyötä niin mitään lisiä ei myöskään kerry eli sekään ei nosta palkkaa. Koulutuksiin pääset talosta riippuen vaihtelevasti mutta sekää ei yleensä nosta palkkaa, eli jippii siihenkin kohtaan.

No jatko-opiskelu sitten, mitähän se auttaa? Korkeakoulututkinnon jälkeen teet yhä samoja hommia samalla palkalla. Paitsi tietysti jos pääset asiantuntijahommiin työterveyslaitokselle tms. Paha vaan että ne paikat annetaan sille tohtorille jolla on sua 10 vuotta enemmän työkokemusta ja suhteita esim kaveri hakemassasi paikassa duunissa.

Ainoot hyvät puolet koulutuksessa on:

-kivat opiskelukaverit
-paljon naisia/ saa pesää
:rolleyes:

J0ssu sanoi:
Fysioterapeutiksi opiskelu on suhteellisen intensiivistä. Päivät voivat joidenkin jaksojen osalta venyä pitkiksi, vastaavasti itsenäisen opiskelun määrä on lisääntynyt huomattavasti aikaan ennen AMK:ta. Läsnäolo on suotavaa tunneilla, sillä useimmiten poissaoloista seuraa korvaavia tehtäviä tai suorituksia. Koska käytännön harjoittelun määrä koulussa (tunneilla) on huomattavasti vähentynyt, em. tunneilta ei senkään vuoksi ole hyvä olla pois. Käytännön harjoittelun osuus koko koulutuksesta on karkeasti sanottuna 1/3.

+ mielenkiintoinen ala, työtä riittää, jatko-opintomahdollisuudet hyvät
- paska palkka!!!

Samaa mieltä J0ssun kanssa. Ainakin meillä Jyväskylässä tuo läsnäolopakon korostus on kuin joku uskonto, ja olen kyseenalaistanut useiden luentojen hyödyllisyyden koska tasan samat asiat voi lukea papereistakin. Nuo käytännön jutut esimerkiksi fysikaaliset hoidot ynnä muut tietty eri asia. Tämä koulu oli eka vuonna sellaista perusopintoa ja jopa ihan offtopicciakin, mutta viime syksystä lähtien ollaan oltu niin kiinni itse asiassa kuin vain olla voi. Viime jaksossa päivät oli täysiä, 9 tuntiset oli todellisuutta ja päälle itsenäinen lukeminen, harjoittelu omalla ajalla sekä tietty treenit tohon päälle ja dietti. Välillä ollu aika armotonta ja ainakin jos haluaa urheiluun panostaa tosissaan samalla kuin opiskelee, opintoja ois hyvä pitkittää vaikka puolella vuodella. Mä en oo sitä tehnyt ja välillä loppuunpalaminen kolkutellu oven takana.

Palkkaa tosiaan haukkuvat mutta jatko-opinnot on tietenkin luonnollinen juttu sitten myöhemmin. Joka tapauksessa alalla aion pysyä sillä tiedän että tämä on just sitä mitä mä haluan tehdä. Auttaa ihmisiä kuntoutumaan erilaisista vaivoista. Ja se pitää muistaa, että fysioterapia on niin paljon muutakin kuin punttisalilla pilliin viheltämistä valkoset verkkarit jalassa. Fysioterapeutti voi toimia hyvinkin erilaisissa tehtävissä, kuten vaikka teho-osastolla ehkäisemässä vuodepotilaan immobilisaation aiheuttamia komplikaatioita. Johonkin kuitenkin pitää osaamistaan keskittää ja syventää, siksi jo peruskoulutuksessa on syventäviä opintoja ja erikoistumisopinnot esim OMT fyssäriksi on jo kova juttu. Ystäväni esimerkiksi on OMT terapeuttina omalla toiminimellä ja palkka on rehellisesti sanottuna todella kova.

Tulipa paljo tekstiä, mitähän mä taas suolsin. no jokatapauksessa mun mielestä kannattaa hakeutua alalle jos muukin merkitsee kuin raha, ja ottaa ensin oikeasti selvää mitä fysioterapia on:)

Yhtä#Hauista sanoi:
Palkkaa tosiaan haukkuvat mutta jatko-opinnot on tietenkin luonnollinen juttu sitten myöhemmin. Joka tapauksessa alalla aion pysyä sillä tiedän että tämä on just sitä mitä mä haluan tehdä. Auttaa ihmisiä kuntoutumaan erilaisista vaivoista. Ja se pitää muistaa, että fysioterapia on niin paljon muutakin kuin punttisalilla pilliin viheltämistä valkoset verkkarit jalassa. Fysioterapeutti voi toimia hyvinkin erilaisissa tehtävissä, kuten vaikka teho-osastolla ehkäisemässä vuodepotilaan immobilisaation aiheuttamia komplikaatioita. Johonkin kuitenkin pitää osaamistaan keskittää ja syventää, siksi jo peruskoulutuksessa on syventäviä opintoja ja erikoistumisopinnot esim OMT fyssäriksi on jo kova juttu. Ystäväni esimerkiksi on OMT terapeuttina omalla toiminimellä ja palkka on rehellisesti sanottuna todella kova.
QUOTE]

Sori jos latistan taas ;) . MUTTA, ei kannata vannoa että pysyy alalla jos ei ole vielä valmistunut. Mun tuttavista ne jotka eivät alalle jääneet päättivät sen vasta valmistuttuaan kun todellisuus oli kohdattu. Sit toi "teho-osastolla ehkäisemässä vuodepotilaan immobilisaation aiheuttamia komplikaatioita", mietitäänpä mitä se oikessti tarkoittaa. Ihan perus ohjeitten antamista tyyliin "sit se koukistais tota polvea ettei sille jäis liikevajausta", or it get´s the hose! Tää valitsis kumminkin pilliin viheltämisen. No joo, noi OMT tyypit voi kyllä tienata mutta kuinka monta hyvin tienaavaa mahtuu esim. Jyväskylän kokoiseen kaupunkiin? Ehkä yks tai kaks.

No ehkä latistan vähän liikaa. Onhan duuni kuitenkin ihan jees, siistiä sisätyötä ja antaa ihan kivasti valmiuksia liikunnankin alalle. Opiskelevat fysioterapeutti wannabeet kyllä kuitenkin suitsuttaa ja hypettää alaa liikaa. Ihan sama oli meikän opiskellessa itellä, oltiin niin tyräpeuttia niin tyräpeuttia :) . Mutta kukin tyylillään ja kannattaa muistaa se ettei KUTSUMUKSELLA TOSIAANKAAN ELÄ! Sen tajuu viimeistään siinä vaiheessa kun asuntolaina iskee päälle ja emäntä huutaa uutta Luis Vittonin käsilaukkua :wall: .

Tulihan jambolta tekstiä. Myönnän että minä se vasta olenkin tyräpeyttiä tyräpeyttiä:D Eikö saisi olla hmm?;) Niin no on mulla vielä paaaljon suunnitelmia tulevaisuudelle, opiskella etiäpäin ja sillein. Mutta arvaa mikä olis motivaatio täällä piiskurilassa jos en ois "urasuuntautunut" opiskeluvaiheessa :rolleyes: Vois jäähä hommat tekemättä. Ja tyhjän päällä en halua pyöriä missään vaiheessa kuitenkaan.

Eli pointti on se että jos ei oo ihan varma niin ei tosiaan kannata tulla lukemaan fysioterapiaa. Mutta mikäs siitä on lähteä eteenpäin kun edes joku tutkinto on taskussa:) Nih! Senkin Liikuntaneuvos;)

Onko muuten Hynynen vielä Jyväskylässä opettamassa? Sano terkkuja jos on, oli mun luokanvalvoja aikoinaan. Jos Aija T-N tai Pirjo M-N opettaa niin niille ei tarvi sanoa mitään, oli ne sen verta paskoja maikkoja, ainakin sillon :D .

Pitäkääs muuten opiskelevat ft:t kirjaa siitä kuinka moni opiskelun alussa seurusteleva seukkaa vielä opintojen lopussa ja saman tyypin kanssa. Meillä aikoinaan joku tutor varoitti että opintojen intensiivisyys ja ft porukan kanssa vietetty aika aiheuttaa sen että hyvin harva suhde kestää. No mehän naurettiin sille eikä uskottu mutta valmistuttua huomattiin että ainoastaan kolme seukkas enää saman kanssa ja niilläkin oli ollut jotain säätöä. Lisäksi useampi tais syödä omasta kuormasta :kuola: .

Heh täällähän on raskaana olevia ft-opiskelijatyttöjä ja onnellinen isä on samalla luokalla:D Ja aika sisäsiittoinen meininki muutenkin. Johtuskohan siitä että useimmilla tunneilla ollaan puolialasti;)

Kappas kohtalotoveri, Hyny on minunkin luokanvalvojani:D En ole paljoa tuttavuutta hänen kanssaan tehnyt :jahas: PMN taas on sitäkin tutumpi h0h0:D Ei ole suosikkejani mutta hänen miehensä on kyllä lyömätön persoona, sai mutkin viime vuona oppimaan lähes mahdottomalta tuntuvia asioita :D

Ja tämä oli siis jambolle

Yhtä#Hauista sanoi:
Tulihan jambolta tekstiä. Myönnän että minä se vasta olenkin tyräpeyttiä tyräpeyttiä:D Eikö saisi olla hmm?;) Niin no on mulla vielä paaaljon suunnitelmia tulevaisuudelle, opiskella etiäpäin ja sillein.
Oliko vaikeatakin päästä opiskelemaan fysioterapeutiksi? Paljonko sait pisteitä papereista/kokeesta? Avovaimoa kiinnostaa fysioterapia kovastikin mutta kun näyttää opiskelupaikat olevan kiven alla, vaikka on koulupaperit aika hyvät.

Kemiin pääsin 3,75 keskiarvolla (asteikolla 1-5), vähän alemmallakin olisi päässyt kokeeseen viime vuonna. Ouluun ei tollaisella kannata yrittääkään, kaverilla lukion todistus 8,9, eikä tullut kutsua pääsykokeeseen. Itse pääsykokeesta sain Kemissä sitten maksimipisteet, ja siellä nyt opiskelen ensimmäistä vuotta. Päivät on olleet ainakin tähän asti lyhyitä, monesti kolme koulupäivää viikossa, mutta itsenäisiä tehtäviä on senkin edestä.

Mulla oli lukion päättötokarin keskari 9,3 ja kirjotin melkein E:n paperit mutta pääsykokeisiin pääsinkin sitten helposti ja puhua pälpätin itteni sisään. Jyväskylässä taitaa ainakin olla noilla numeroilla aika suuri merkitys vaikka tosiasiassa niillä ei pitäs olla mitään väliä itse opiskelun kannalta...Ja kun pääsykokeissa on sillein pilke silmäkulmassa niin hyvä tulee:)

Kylläpä täällä on kovat keskiarvot hakeneilla. Itellä lukion päättötodistuksen keskiarvo oli alle 7(iltalukio, pakolliset 44kurssia), mutta työkokemusta olikin sitten reilusti. Viimeisenä valittiin hakukokeisiin ja viimeisellä sijalla sisään, ohi monien joilla oli huomattavasti paremmat todistukset taskussaan... Hakijoita oli sinä vuonna 182, pääsykokeisiin 45 ja sisään 18.

No hei, meikällä oli keskiarvo lukiossa 7.9. tosin kirjoitin L:n paprut. Meille jäi kurssilta aikoinaan aika sekava kuva siitä millä perusteilla yleensä porukka valittiin. Ei oikein löytyny mitään yhteistä tekijää. Oli kovaa keskiarvoo ja sitten vähemmän kovaa. Ei pysty kyllä tajuamaan että mitä oleellista merkitystä keskiarvolla voi olla opiskelun kannalta tai miks joku hakee edes ft opintoihin jos keskari on yli 8;) .

Pääsykokeissa kannattaa vetää rennolla otteella ja huumorilla. Itestä tuntu että joissain toiminnallisissa osioissa vaan testattiin meneekö porukka ihan jäihin jos mokaa ja uskaltaako laittaa ittensä peliin. Esim. meillä oli sellanen osio että piti liikuntasalissa juosta ympyrää ja testaajat huuteli mitä tehdään, no yhtenä oli että erilaisia hyppyjä. Toiset veti jotain tylsää yhden jalan hyppyä ja tasajalkaa niin meikä veti "joutsenlammen kuolevaa joutsenta" ja hillittömiä zulu loikkia kiljaisuineen :hyper: . Sit meillä oli kanssa joku pällitesti ja aineistokoe, plus tietty IFA koe. Tsykoloki kysy meikältä että "onx sulla tarpeex rahaa". Vastasin sille että "paljonko tarvit?". Pääsin(jouduin) opiskelemaan.

Mulla ois just tuonne Jyväskylään fysioterapiapaikka. Intin takia siirsin sitä nyt vuodella ja koulun voin alottaa aikasintaa vuoden päästä syksyllä. Nyt onki sitte kovasti mietityttäny, että pitäiskö mennä tuonne vai ei. Oon ajatellu hakee muuallekki vielä ja ehkä jotain ihan muuta alaa. Tuntuu vaan pitkälti siltä, että jotenki se ihmiskehoon liittyy. Huikeet suunnitelmat tulevaisuuden hommista on ollu, että omat tilat, jossa fysioterapia,sali(lisämausteineen) ja kaikenlaisia muitaki juttuja vielä päälle. :D Yhteistyökumppaneita?:lol2:
Miten tuolla Jyväskylässä opiskelevilla on menny siellä? Jaksaako siinä pyörittää hyvin muutaki elämää koulun ohella?

Herätellääs vähän tätä taas henkiin...

Eli jambo,teetkö fyssarin hommia tällä hetkellä tai yhtään sen suuntaista hommaa? Itse olen valmistumassa joulukuun tienoilla ja suuri epätietoisuus on jatkon osalta. Tän threadin läpi lukeminen ei auttanut asiaa;) Sun kanssa olen aivan samaa mieltä ton läsnäolopakon kanssa, todella naurettavaa. Joskus on tullut sellanen fiilis,et pitäis olla joku vanhempien lappu mukana, kun on ollut poissa jostain tunnilta missä pohditaan mitä on oppiminen tai jotain muuta p*skaa.
Onko kellään kokemusta fysioterapeutin hommista ulkomailla? Käsittääkseni suomalainen fysioterapia on suht arvostettua maailmalla. Korjatkaa, jos olen väärässä. Olis mielenkiintoista tietää, että mitkä mahikset on päästä ulkomaille näihin hommiin. Millaista hommaa, miten maksetaan jne.
Onko kukaan hakenut liikuntalääketieteelliseen fysioterapeutin papereilla? Miten paljon ft:n paperit auttaa sisään pääsemiseen ja kuinka paljon niillä saa korvattua opintoja...?

Tällä hetkellä teen duunia liikuntasektorilla eli kyllähän se alaa sivuaa. Koko ajan olen kuitenkin tehnyt töitä joissa jotenkin alaan ollaan kosketuksissa. Tosin nyt näyttää siltä että ekaa kertaa sitten valmistumisen joutuu tekemään ft:n hommia oikeasti. Sylettää ihan sikana ;) . No ei vaiskaan, lähinnä se palkka.

Kaveri tekee Kanadassa jatko-opintoja ja hänen mukaansa duunia riittäis ja palkkakin oli jees. Täytyy kysyä enempi kun ollaan yhteyksissä. Eikös siellä ft lehdessä enää ole niitä ilmoituksia ulkomaille haettavista duunareista? Ainakin ennen haettiin johonkin Saudeihin ja Irlantiin porukkaa. Viimeks taisin lehteä lukea 4 vuotta sitten niin että voi tilanne olla muuttunut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom