Fysioterapeutiksi (AMK)

reinhardt sanoi:
Ja miten keskiarvo yleensä voi olla alle 8? Tuohon 8,4:äänkään ei tarvinnut töitä tehdä pätkääkään.

Aikuiselta ihmiseltä typerää tekstiä. Itse olen myös miettinyt alaa, noh tulevaisuus näyttää :)

Minkälaista palkkaa fysioterapeutit saavat?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tampio sanoi:
Että raa'sti sanottuna alle 8 keskiarvolla ei kannata hakea fysioterapia linjalle, vai?

tulee varmasti oleen hankalaa päästä sisää alle 8 keskiarvol. ite en päässy ees varasijalle sillo. kannattee mennä sinne mihi pääsee ni saapahan ees jotai lisäpisteit

:offtopic: En viitsinyt aloittaa uutta ketjua, kun kysymykseni kuitenkin sivuaa tämän ketjun aihetta... Vaikuttaako pääsykokeisiin pääsemiseen siis yleensä pelkkä lukion päästötodistus ja/tai ylioppilastodistus? Itse aion myös hakea kevään yhteishaussa AMK:hon, ja ko. oppilaitoksen sinuilla sanottiin vain, että pääsykokeisiin kutsuttavat saavat tiedon asiasta olikossenyt viikkoa ennen pääsykokeita.

Gillyanne sanoi:
:offtopic: En viitsinyt aloittaa uutta ketjua, kun kysymykseni kuitenkin sivuaa tämän ketjun aihetta... Vaikuttaako pääsykokeisiin pääsemiseen siis yleensä pelkkä lukion päästötodistus ja/tai ylioppilastodistus? Itse aion myös hakea kevään yhteishaussa AMK:hon, ja ko. oppilaitoksen sinuilla sanottiin vain, että pääsykokeisiin kutsuttavat saavat tiedon asiasta olikossenyt viikkoa ennen pääsykokeita.

Sen ainakin tiedän/muistan, että oppilaitoksiin haetaan päättotodistuksella ja "sensorit" siellä oppilaitoksissa pystyvät tarkastamaan yo-todistuksen muita kautta.

lisäliha sanoi:
http://www.turkuamk.fi/yhteishaku/Program.cfm?getID=15&pageID=53

Aika mielenkiintoinen tuo 8,8 sillä 8,5 viiden jälkeen et voi saada enempää pisteitä :rolleyes:
Itselläni lukion päästötodistuksen keskiarvo oli 8. Kuitenkin juuri nuo tärkeät aineet, eli englanti(A1) ja äidinkieli olivat 9. Reaalista jos saisin E:n(paremminkin C), niin saisi 27.5/30 koulumenestyspisteistä(ja VAIN 8:sin keskiarvolla). Itse valintakokeista tulee 65 pistettä ja ensimmäisestä hakutoiveesta 5 pistettä.
Itse olen vakavasti harkinnut tuota fysioterapian linjaa. Vituttaa vaan kun sinne hakee nykyään ihan sairaasti sakkia :(

joo, sori huomasin mokan itekin...sekoilin pikkasen..mutta pointti oli just toi et helppoa ei ole, mutta tsemiä kaikille sille tielle lähtijöille!

Tampio sanoi:
Jahas, mitäs tämä sitten tarkoittaa?

No jos olisit LUKENUT aikaisemmin postaamani tekstin niin ei sinun olisit enää tarvinnut kysellä pääseekö sille linjalle 8,542 keskiarvolla ;)

edit. ellei siis lukion päättötodistuksen keskiarvo ole suoraan verrannollinen taitoihisi kaikilla elämän osa-alueilla...

Gillyanne sanoi:

Sun molemmista todistuksista otetaan numerot niin, että saat just ne optimaaliset pisteet. En tiedä vastasiko tampio kysymykseesi :rolleyes:

Itse tarkoitin epäsuorasti ja epäselvästi sitä, että alle 8 keskiarvolla on huonot mahdollisuudet päästä sisään kovan kilpailun takia.

Ei se ole mitenkään uusi asia, että mut ymmärretään väärin. Mä oon varsin hyvä siinä... :D

twinlab sanoi:
Minkälaista palkkaa fysioterapeutit saavat?
Yhdellä sanalla: huonoa. Poikkeuksena toiminimellä/ osakkaana leipänsä tienaavat, riippuen siitä kuinka paljon töitä jaksavat painaa. Myös yksityisellä sektorilla voi tienata jonkin verran paremmin. Siis palkan takia ei kannata alalle hakea! Itse valmistuin 2001 AMK:sta ja töitä on riittänyt. Osa kurssikavereista on jo uudelleen kouluttautumassa, joten kaikilla ei ole ollut töitä tai ala tökkii muuten. Parasta tässä ammatissa on kuitenkin se, että työnkuva vaihtelee työpaikasta riippuen tosi paljon ja koko ajan oppii uutta (vanhasta asiasta kuten anatomiasta) jos kiinnostusta riittää.

Oon aikasemmin täst jo kirjoittanut ja täs nyt sama sepustus...

Pääsykokeet ei varmasti ole ongelma vaan todellakin niihin pääsy. Psykologiset olen tehnyt ja ne oli enemmänkin hupaisia juttuja.
Olen tässä 4 vuotta hakenut ja taistellut pääsemisestä ja näitten vuosien varrella olen saanut kerättyä tiedon mikä mättää. ja näitten tietojen saaminen on vaatinut monta puhelua.

Koulumenestys ratkaisee ensisijassa pääseekö kokeisiin. tietty siit ekast hakuvaihtoehdosta saa sen 5 pinnaa. Nyt puhun sitten helsingin ja espoon kouluista. Koulutodistuksen pitää olla kiitettävä eli n. 9 luokkaa tai sitten 4-5 luokkaa. 4-10 asteikon todistuksesta katsotaan ekana äidinkielen numero ja olikohan toisena toinen kieli tai joku helvetin historia. ihan naurettava juttu kun kuulin! ja 1-5 asteikolla laitetaan hakupaperiin kaikkien keskiarvo.

Mulla siis yo paperit oli sillain huonot et niil ei ollu mitään asiaa kouluun. no vänkäämisen jälkeen menin merkoniks opiskelee iltasin ja revin ne kiitettävän paperit eli keskiarvo on nyt reilusti yli 4. ja aijon kevääl hakea niil papereil. pitäs olla hakutoimiston tätin mukaan erittäin hyvät mahdollisuudet.

Työkokemuksesta olen aina saanut täydet mutta se ei auta tohon pääsykokeisiin pääsyyn. eli ensi sijaisesti koulumenestys katsotaan.

Espoon laureaan oli viime vuonna yo ja ammatilliset hakijat eri ryhmis. ja ammatillisten hakijoiden pääsykoe raja oli 24 pistettä ja yo hakijoil oli muistaakseni 30. hakuoppaasta pystyy nyt itse jo laskee mitkä mahikset ja itse laskin et yli 4 keskaril saan täydet 30 pistettä koulumenestyksestä.

tänä vuonna yo ja ammatilliset ovat samal viival mutta pistemäärät eivät heitä suuria määriä. Tämmöstä :rolleyes:

reinhardt sanoi:
Itse pääsin Jkylään jollain 8,4 keskiarvolla joskus 5 v sitten. En sitten viitsinyt mennä pääsykokeisiin, kun ala ei kuitenkaan kiinnostanut.

Pääseekö alle 8 keskiarvolla mihinkään? Ja miten keskiarvo yleensä voi olla alle 8? Tuohon 8,4:äänkään ei tarvinnut töitä tehdä pätkääkään.

:worship: Oot maailman paras ihminen, vaatimaton ja kaikkea. Toivottavasti jaksat, vaikka oot muita paaaaljon parempi ja muut kattoo vaan sun hyvää persettä, eiks je?

piiajohanna sanoi:
Espoon laureaan oli viime vuonna yo ja ammatilliset hakijat eri ryhmis. ja ammatillisten hakijoiden pääsykoe raja oli 24 pistettä ja yo hakijoil oli muistaakseni 30. hakuoppaasta pystyy nyt itse jo laskee mitkä mahikset ja itse laskin et yli 4 keskaril saan täydet 30 pistettä koulumenestyksestä.

tänä vuonna yo ja ammatilliset ovat samal viival mutta pistemäärät eivät heitä suuria määriä. Tämmöstä :rolleyes:

Tuo 30 pistettähän on maksimi määrä pisteitä mitä voi koulumenestyksestä saada. Voi pershe! (vai
lasketaanko tuohon 30 pisteeseen ensimmäisen hakutoiveen tuoma 5p?)

piiajohanna sanoi:
Koulumenestys ratkaisee ensisijassa pääseekö kokeisiin. tietty siit ekast hakuvaihtoehdosta saa sen 5 pinnaa. Nyt puhun sitten helsingin ja espoon kouluista. Koulutodistuksen pitää olla kiitettävä eli n. 9 luokkaa tai sitten 4-5 luokkaa. 4-10 asteikon todistuksesta katsotaan ekana äidinkielen numero ja olikohan toisena toinen kieli tai joku helvetin historia. ihan naurettava juttu kun kuulin! ja 1-5 asteikolla laitetaan hakupaperiin kaikkien keskiarvo...

Kiitokset selvityksestä, Piiajohanna! :worship: Oma tilannehan on siis se, että olen päässyt ylioppilaaksi ja vuonna 1992 ja tehnyt tässä välissä kaikenlaisia töitä kuin myös opiskellut yliopistossa, mutta ala ei sittenkään ollut se "oma ja oikea", joten siksi aion nyt vanhoilla päivilläni hakeutua uudestaan koulunpenkkejä kuluttamaan. :wanha: Vaan eipä sillä mitään väliä liene, miltä vuodelta se lukion päästötokari on...?

Oppilaitos, johon aion hakea, on Oulun DIAK ja siellä sosionomilinjalle, onko kellään tietoa, miten helppoa/vaikeaa sinne on päästä...?

Kiitos, Sniffdaddy - en vain voi välttää mielikuvaa, jossa olen luokkani ainut kolmikymppinen ja kaikki muut ovat minua yli 10v nuorempia, uunituoreita ylioppilaita... :evil:

Tosiaan, jos jollakulla on kokemuksia Oulun AMK:n sosiaali- ja terveyspuolesta, lähinnä nyt siis sosionomin koulutusohjelmista, tai DIAKin Oulun yksiköstä, niin mielenkiinnolla otetaan vastaan! Oliko vaikea päästä sisään, millainen on opetuksen taso jne. Ja tietysti kiinnostaa myös alan työtilanne.

Nyt korjaan hieman noita pisterajoja...laskin hieman uudetsaan niitä. Eli ammatillisella todistuksella arvosanat 1-5, saa 4,5 keskaril täydet 30 pistettä. Sitten 4,25 keskaril irtoaa 26p. 4,0 keskaril 24 pinnaan ja täl jo pääsi musta valintakokeisiin.
Sit lukion papereil 9 keskaril saa täydet 30p, 8,75 keskaril 26p, 8,5 keskaril 24p, 8,25 keskaril 22 ja 8,0 saa 20p. Ja tosiaan lukion papereil hakijalt vaaditaan todella hyvä todistus.
Ja ekan hakutoiveen 5p lisätään tohon koulumenestyksen päälle.
Tässä siis tän vuoden pistejako :)

piiajohanna sanoi:
Nyt korjaan hieman noita pisterajoja...laskin hieman uudetsaan niitä. Eli ammatillisella todistuksella arvosanat 1-5, saa 4,5 keskaril täydet 30 pistettä. Sitten 4,25 keskaril irtoaa 26p. 4,0 keskaril 24 pinnaan ja täl jo pääsi musta valintakokeisiin.
Sit lukion papereil 9 keskaril saa täydet 30p, 8,75 keskaril 26p, 8,5 keskaril 24p, 8,25 keskaril 22 ja 8,0 saa 20p. Ja tosiaan lukion papereil hakijalt vaaditaan todella hyvä todistus.
Ja ekan hakutoiveen 5p lisätään tohon koulumenestyksen päälle.
Tässä siis tän vuoden pistejako :)

Tarkoitetaankos tuolla ammatillisella todistuksella (arvosanat 1-5) myös ammattikorkeakouluja ja muita vastaavia lukion jälkeisiä kouluja?
Itsellä on ruvennut vaihteeksi oma työ tökkimään ja toisaalta tekisi mieli tehdä jotain ihmiskeho-läheisempää työtä. Inkeri jo mainitsikin että fysioterapia-alalla on huono palkkaus, mutta missä se brutto-palkkaus noin kulkee?
1200-1400e/kk,
1400-1600e/kk,
1600-1800e/kk,... ???

Olisi mukava saada osviittaa. Tietää että kannattaako lähteä edes alaa vaihtamaan jos vaikka bruttotulot putoaisivat 30-50%.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom