Fysioterapeutiksi (AMK)

libelinha

VIP
Löytyykö kenties täältä pakkikselta ketään fysioterapeutin linjan (AMK) käynnyttä henkilöä? Jos sellainen ihme tapahtuisi, että löytyisi niin minkälainen oli pääsykoetilanne ja mitä painotettiin YO-aineista? Minkälaista oli opiskella?

Itse olen ajatellut pyrkiväni joko Ouluun, Rovaniemelle tai Lahteen. Lahti on suosikkihakupaikka.

Joten kertokaas rakkaat pakkislaiset kokemuksianne..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mua kiinnostaisi vastavalmistuneiden työllisyystilanne.
(Jotain epämääräisiä huhuja olen kuullut, että moni joutuu vaihtamaan alaa suht nopeasti.)

Tampio: -Itse en huomannut että pääsykokeissa olisi painotettu mitään YO-aineista, itselläni ei ole edes kirjoituksia käytynä, vain lopputodistus lukiosta(sekin iltapuolelta). Itse valinta kokeissa panostetaan erilaisiin haastatteluihin, niin yksin kuin ryhmässäkin, erilaisiin "pällitesteihin" ja tietysti fyysinen osuus.

Demoni: -on totta että osa ei tule valmistuttuaan tekemään päivääkään "perus fysioterapeutin" työtä, mutta koska koulutus antaa valmiudet niin erinlaisiin(monimuotoisiin) työnkuviin, uskoisin että miltei jokainen valmistunut saa koulutustaan vastaavaa työtä niin halutessaan.

demoni sanoi:
Mua kiinnostaisi vastavalmistuneiden työllisyystilanne.
(Jotain epämääräisiä huhuja olen kuullut, että moni joutuu vaihtamaan alaa suht nopeasti.)

Avovaimo valmistui jokunen vuosi sitten (AMK-fysioterapeutti) ja töitä on riittänyt. Aluksi oli eräässä terveyskeskuksessa fysioterapeuttina, josta otti about puolen vuoden päästä lopputilin, koska paikka oli paska ja työmatka liian pitkä. Lennosta vaihtoi toiminimelle ja töitä saa tehdä niin paljon kuin huvittaa ja tienaa paremmin. Lisäksi tekee vielä samoja hommia + liikunnanohjauksia (koulutukseltaan myös liikunnanohjaaja) liikuntakeskuksessa, jossa on osakkaana. Eli ei missään "palkoillisena" vaan tekee omaan laskuun töitä.
Julkisella sektorilla työtilanne voi olla tietty hiukan huonompi.

Tampio sanoi:
Minkälainen todistus sulla sitten oli?

Lukion päästötodistuksen keskiarvo 7.6. siihen kyl varmasti vaikutti myös se että mulla ei ollut alaan liittyvää työkokemusta yhtään. Ainaki Rovaniemen ammattikorkeeseen kutsuttiin 1/6 hakijoista sinävuonna.

hafanafa sanoi:
Lukion päästötodistuksen keskiarvo 7.6. siihen kyl varmasti vaikutti myös se että mulla ei ollut alaan liittyvää työkokemusta yhtään. Ainaki Rovaniemen ammattikorkeeseen kutsuttiin 1/6 hakijoista sinävuonna.

Kaikki paikathan eivät ota työkekomusta huomioon, esimerkiksi Lahti. Mikähän pitäisi suurinpiirtein olla päättötodistuksen keskiarvo, jotta pääsisi pääsykokeisiin?

Tampio sanoi:
Kaikki paikathan eivät ota työkekomusta huomioon, esimerkiksi Lahti. Mikähän pitäisi suurinpiirtein olla päättötodistuksen keskiarvo, jotta pääsisi pääsykokeisiin?

Itse pääsin Jkylään jollain 8,4 keskiarvolla joskus 5 v sitten. En sitten viitsinyt mennä pääsykokeisiin, kun ala ei kuitenkaan kiinnostanut.

Pääseekö alle 8 keskiarvolla mihinkään? Ja miten keskiarvo yleensä voi olla alle 8? Tuohon 8,4:äänkään ei tarvinnut töitä tehdä pätkääkään.

fyssari

Jos keskiarvo on sen kasin tai vähän alle, niin jos ensimmäiseksi hakutoiveeksi fysioterapia-linjan laitat, niin kyllä pitäs päästä...tai ainakin mahdollisesti. Varmaks en osaa sanoa. 8,5 ja eka hakutoive niin pääsin ainakin itse pääkaupunkiseudulla.

Pääsykokeessa: Kirjatentti (joissakin paikoissa), ryhmätilanne, psykolog.soveltuvuustestit, psykologin haastattelu, liikunnallinen testi (joissakin paikoissa)

Viimeksi muokattu:
Kuopiossa olen käynyt kerran pääsykokeissa (2003) ja tarkoituksena olisi kaydä tänä keväänä uudestaan; Olen jo valmiiksi samassa koulussa eri linjalla mutta eipä tuo taida vaikuttaa pääsykokeisiin.

Ainakin täällä Kuopiossa on ollut samat psykologiset, matemaattiset ja kielelliset kokeet monella eri linjalla viimeiset kolme vuotta.
Kielellisessä oli luetun tekstin muistaminen ja kirjoittaminen, sekä aineistosta tehty referaatti.
Matikassa oli tyyliin Matti saa palkkaa 200 ja Ville 20% vähemmän, eli erittäin yksinkertaista...
Psykologisissa oli "jatka kuviota" tyyliin ja tietenkin tausta kysely ja psykologin kanssa tapaaminen.

Liikunnallinen oli jo sitten mielenkiintoinen; Aluksi hölkkäiltiin ja tutkittiin perusmotoriikka pienillä liikkeillä. Tämän jälkeen opetettiin pienryhmälle jokin venytys jonka sai kokeen pitäjältä, mutta sitten tuli "mukavin" osio: Pienestä mankasta alkoi kuulua klassista musiikkia ja kokeen pitäjä sanoi; "Tanssikaa vapaamuotoisesti..."

Ei paljosta jäänyt kiinni ja sekin johtui yrittämisen puutteesta kielellisessä osiossa. Lukiosta pääsin 8,4 keskiarvolla...

reinhardt sanoi:
Itse pääsin Jkylään jollain 8,4 keskiarvolla joskus 5 v sitten. En sitten viitsinyt mennä pääsykokeisiin, kun ala ei kuitenkaan kiinnostanut.

Pääseekö alle 8 keskiarvolla mihinkään? Ja miten keskiarvo yleensä voi olla alle 8? Tuohon 8,4:äänkään ei tarvinnut töitä tehdä pätkääkään.

:rolleyes: en ees jaksa perustella.....

esim turkuun on tasaisesti hakijoita ollut vuodesta toiseen sellanen 1000-1200 ja pääsykokeisiin on turha haaveilla menevänsä alle 8,8 keskiarvon! suosituimpia linjoja amk:ssa!

Ehk sanoi:
esim turkuun on tasaisesti hakijoita ollut vuodesta toiseen sellanen 1000-1200 ja pääsykokeisiin on turha haaveilla menevänsä alle 8,8 keskiarvon! suosituimpia linjoja amk:ssa!

http://www.turkuamk.fi/yhteishaku/Program.cfm?getID=15&pageID=53

Aika mielenkiintoinen tuo 8,8 sillä 8,5 viiden jälkeen et voi saada enempää pisteitä :rolleyes:
Itselläni lukion päästötodistuksen keskiarvo oli 8. Kuitenkin juuri nuo tärkeät aineet, eli englanti(A1) ja äidinkieli olivat 9. Reaalista jos saisin E:n(paremminkin C), niin saisi 27.5/30 koulumenestyspisteistä(ja VAIN 8:sin keskiarvolla). Itse valintakokeista tulee 65 pistettä ja ensimmäisestä hakutoiveesta 5 pistettä.
Itse olen vakavasti harkinnut tuota fysioterapian linjaa. Vituttaa vaan kun sinne hakee nykyään ihan sairaasti sakkia :(

reinhardt sanoi:

Että raa'sti sanottuna alle 8 keskiarvolla ei kannata hakea fysioterapia linjalle, vai?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom