Futari pulassa

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Hei!
oon 18v poika jolla painoa ~70kg. oon liikkuna paljon koko ikäni.lähinnä fudiksen parissa ja juoksen nykyään 5 kertaa viikossa 6-8km. nyt vain ongelmaksi muodostui se että alettiin pelaamaan "äijien" kanssa ja ne jyrää mut pystyyn.salilla oon käynyt jokseekin 1viikossa ja tehnyt vähän mitä sattuu pää osassa koko kroppaa.

haluaisin nostaa painon ~80kg mieluiten lihaa ei läskiä:rolleyes: eli massaa pitäisi tulla mutta nopeus ei saisi kärsiä..miten juoksiat treenaavat salilla? syön päivässä aamupalan mikä tosin on vain leipää.. koulussa mitä on tarjolla..kotona lämpimän ruuan mitä äiti tekeekään ja illal syön kanan munia ja pekonia.mitä pitäisi alkaa syömään ja kannattaako jo nyt lisäravinteita käyttää? tälle kesälle myöhäistä mutta ensi kevät päämääränä.. tuli aika sekava viesti koitan vähän tiivistää..

-paras tapa lisää lihasta nopeuden kärsimättä(päin vastoin nopeentuen)
-ruokavalio sekä lisäravinteiden käyttö?
-saliohjelman vakiinnuttaminen/joku järki touhuun
toivottavasti joku saa jotain selvää

Ihan ensiks täytyy sanoa että kaikkea et voi saada. Jos juokset tuon 6-8km 5kertaa viiikossa niin tuo 10kg:n painonlisäys ei vuodessa onnistu. Vaikka et juoksis yhtään niin tuo 10kg painon nousu ois kuitenki aika tiukassa.

Ruokailuista sen verran että joka aterialle proteiinia sen 30g. Esim aamupalaleipien kanssa pari lasia maitoa ja jotaki leikkelettä reilusti päälle. Raejuustoa, maitorahkaa, tonnikalaa, kanaa, lihaa, kalaa ja kaikkee muuta vastaavaa kaupasta kaappiin ja niillä jo pääsee pitkälle.

Lueskele palstaa. Täältä löytyy paljon tärkeää tietoa.

Vastaan nyt sen verran minkä osaan...

Tuo 10kg pelkkää lihasta ei välttämättä onnistu ensi kevääseen mennessä ja jos haluat massaa kasvattaa niin sitä läskiäkiän tulee melkein väistämättä. Ruokaa täytyy syödä enemmän kuin kuluttaa, eli tarkistat päivittäisen kulutuksesi ja alat vain syömään ainakin 400 kaloria sitä enemmän päivittäin.

Ruokavaliosi on tällä hetkellä aivan liian vähäinen, sekä proteiineja ei varmasti tule tarpeeksi. Pyri syömään ainakin 2g/painokilo proteiineja päivittäin.

Saliohjelmaksi sun kantsis ottaa 1- tai 2-jakoinen ja kehittää siihen toimiva runko ihan perusliikkeistä (mave, kyykky, kulmasoutu, penkki...). Juoksunopeuttasi ja -ketteryyttäsi et voi tuolla +10kg massaa tavoitteella sinänsä parantaa, mutta ei se paljon laske. Tekisin sinuna myös jotain räjähtävän voiman harjoituksia jalkoihin.

Lisäravinteista voisit ottaa käyttöön ainakin palautusjuoman, eli joko valmiin sekoituksen (esim. fastin reco tai mass blast + hera) tai sitten teet sen itse normaalista perusherasta ja maltosta. Halutessasi voit laittaa mukaan kreatiinia tai glutamiinia.

Eli siis treenat ja syöt vain tarpeeksi, sekä muistat levätä, niin helmi-maaliskuuhun mennessä painosi voisi (mutua) olla n. 85 kiloa, ja siitä sitten vain laihdutat liiat rasvat pois ja se on siinä.

Tsemppiä treeneihin :whip:

-paras tapa lisää lihasta nopeuden kärsimättä(päin vastoin nopeentuen)

Nyt sinulla tällä hetkellä on enemmän tavoitteet kestävyysjuoksun puolella, kun juokset 5krt/vko. Joten, nyt kun haluat muuttaa tavoitteitasi lihaskunnon puolelle, niin vähennä juoksemista parilla kerralla ja korvaa ne kerrat punttitreenillä. Punttia esimerkiksi 3 kertaa viikossa, alkuun kelpaa mikä vain korkeintaan 3-jakoinen ohjelma tästä threadista. Noissa eri ohjelmien hienouksissa joku muu saa tarvittaessa valaista, koska minulta tuskin puoleetonta vastausta tulisi. :D

Puntilla voit hyvin saada sitä lihasta nopeuden kärsimättä, keskityt vain enemmän voimapainotteisempaan treeniin vähintään alakropan suhteen. Lyhyistä kyykkysarjoista(~3-6 toistoa) ja tuon tuommoisista on osaltaan jopa hyötyäkin juostessa. Tai itse olen havainnut epäsuorasti auttavan.
Huom. jos et ole liikkeiden tekniikoita paljoa harjoitellut, niin opettele ne ensin kuntoon, ennen kuin siirryt alle 10 toiston sarjoihin. Tosin futisjoukkoeet taitaa aika paljon valmentajien kanssa kattoa tekniikoita(?).

-ruokavalio sekä lisäravinteiden käyttö?

Pääideahan olisi syödä enemmän kuin kulutat. Kun urheilet useamman kerran viikossa, niin (geeneistä riippuen) saat todennäköisesti syödä aika vapaasti, kunhan syöt terveellisesti(omalla riskillä herkut ja roskaruuat ;) ). Proteiinimääristä kannattaa ehdottomasti lukea vielä, riittävästi proteiinia joka aterialle mukaan.

Lisäravinteita nyt ei välttämättä tarvitse alkaa käyttämään. Lisäravinteet on vain normaalia ruokaa pakatummassa muodossa. Palautusjuoma olisi tietysti mainio lisä puntin jälkeen, ja niitä löytyy esimerkiksi Pakkotoiston kaupan puolelta.

EDIT: Hehee, tuplahidas olin.

Ihan ensiks täytyy sanoa että kaikkea et voi saada. Jos juokset tuon 6-8km 5kertaa viiikossa niin tuo 10kg:n painonlisäys ei vuodessa onnistu.

Ei se nyt ihan noin ole, mutta jos et aio vähentää lenkkeilyjäsi syöt vain enemmän, eli sen verran lisää, mitä kulutat lenkillä.

loops sanoi:
Ihan ensiks täytyy sanoa että kaikkea et voi saada. Jos juokset tuon 6-8km 5kertaa viiikossa niin tuo 10kg:n painonlisäys ei vuodessa onnistu. Vaikka et juoksis yhtään niin tuo 10kg painon nousu ois kuitenki aika tiukassa.
Ootteko Loops kuullut Arskan kuuluisaa sanontaa, there ain't over training there is only under eating. Jos mättää noina päivinä tuhottomattomasti kaloreita niin ei siinä varmasti pitäisi ongelmia tulla, mutta kyllä itse pienentäisin 5 kerrasta tuonne 1-3 kertaan, koska hölkkääminen syö sitten pikkasen kehitystä jaloissa vai miten se ironteme joskus sanoi livenä en muista.

Kiitos tähän mennessä tulleista!
lenkkeilyä juu täytyy vähentää kun talvi tulee ja joukkue alkaa treenaa enemmän ja kovampaa.. niitä oikeita liike tekniikoita ollaan kyllä yhdessä aika paljon käyty ja aina salilla joku auttaa jollei meinaa luonnistuu.. ja se 10kg oli vaan tollanen kiva luku niin sais noi kylkiluut piiloo ;) nopeus treeneihin jalkoihin suosittelette siis normia räjähtäviä treenejä?

Aika paljon sä juokset viikossa jos ton lisäx on vielä pelit ja treenit. Tietysti riippuu sarjatasosta millä pelaat. Itse treenien lisäksi poljen 1 - 3 kertaa viikossa kuntopyörää riippuen treeneistä ja peleistä ja tietysti työvuoroista. Ei se paino ratkaise jyräkö ne "äijät" sut vai ei. Ei toi oma painokaan pelikaudella ole kuin 72 - 75 kg ja talvella nousee johonkin 80 - 85 kiloon.

Kyl tossa vähän puoli pakko on lenkkiä vähentää jos meinaa massaa saada. Ja se punttitreeni ei sitä "räjähtävyyttä" mihinkään tuhoa, ehkä päinvastoin kun voimakin kehittyy.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En ole valmentaja joten ei kannata suoraan luottaa minun sanaani, mutta itse olen palloilulajien harrastajana myös miettinyt tätä asiaa.

Tuo futaus, niinkun kaikki muutkin palloilu- ja juoksulajit, ovat sinänsä ongelmallisia että pitäisi olla nopeutta ja kestävyyttä ja sitten jossakin välissä pitäisi sitä lihastakin kasvattaa jos haluaa että on hyvä pohja miltä kehittää tuota nopeutta ja kestävyyttä.

Yleinen neuvo on että kannattaisi tehdä niin että nyt kun kilpailukausi lopahtaa niin alat loppuvuodeksi massakaudelle eli vähennät lenkkien juoksemisia, lisäät puntilla käyntiä ja syömistä, tavoitteena kasvattaa sitä massaa. Massaa varten pitää syödä hyvin ja osa massasta tulee läskinä pakostakin joten sitä ei kannata pelätä kunhan vain syöt ns. fiksua perusruokaa. Sen verran käyt lenkkeilemässä että peruskunto pysyy kohtuullisena, pari-kolme kertaa viikossa - juoksun voi korvata kuntopyöräilylläkin. Salilla palloilijat tekevät yleensä paljon liikkeitä jaloille, maastaveto ja kyykky ovat tyypillisiä jos vain levytankoa löytyy. Ylävartaloa ei pidä unohtaa mutta sille ei ole niin paljoa vaatimuksia, selkää, vatsaa ja kiertäjiä kannattaa treenata ja muuten sitten penkkiä sun muuta normaalia kuntosalikamaa.

Vuodenvaihteen jälkeen eli joskus tammikuun kieppeillä sitten lopetat massakauden, nyt pitäisi olla muutama kilo lisäpainoa mistä aletaan pelikautta varten tiivistelemään "ylimääräisiä poissa" ja treenaamaan nopeutta ja kestävyyttä. Tällöin palataan normaaliin ohjelmaan eli punttisalilla käyntiä vähennetään ja aletaan tehdä sprintti- ja hyppytreenejä ja lenkkejä että tulee nopeutta ja kestävyyttä.

Massaa varten on tärkeintä syödä runsaasti proteiinipitoista sapuskaa, ja siten että tulee vähäsen ylimääräistä syötyä jotta painoa tulee lisää. Jos tuntuu että lihaa ja maitotuotteita ei tule kauheana syötyä kuten näyttäisi tuosta mitä listasit, niin kannattaa varmaan ostaa jotain mansikan- tai suklaanmakuista proteiinijauhetta ja sekoitella (rasvattomaan) maitoon itselleen välipalapirtelö mistä saa kivasti lisää proteiinia. Samoin heti treenin jälkeen kun vetäisee jotain hyvin protskua sisältävää palautusjuomaa niin pääsee elimistö heti pistämään paikkoja kuntoon. Näistä kahdesta saa jo aika hyvin proteiinia normaalin ruokavalion päälle, niin pitäisi sitä massaakin alkaa tulemaan lihastreenin myötä.

Tässä nyt tulee hieman tekstiä omista kokemuksistani. Itse olen pelannut elämäni aikana hyvin monenlaisissa joukkueissa aina miesten III-divarista A-junnujen SM-sarja joukkeeseen asti.

Aiemmin joku kehoitti vähentämään tuota lenkkeilyä ja korvaamaan puntilla.
Itse kehottaisin jopa, että lopettaisit tuon liian ravaamisen. :)
Ehkä kerran viikossa, eikä välttämättä aina sitäkään.
Itse harjoittelin aikoinani nopeuskestävyyttä hyvin paljon omalla ajallani, esim
viivajuoksu lyhyillä väleillä. Toki minulla oli monen vuoden aikana luotu hyvä aerobinen pohjalla. Olettaisin kuitenkin että myös sinullakin.

Se aerobinen kunto on hyvin vaikea hävittää pois sieltä, ottaen huomioon kuinka paljon joukkueen kanssa harjoitellaan. Tosin eri asia on sitten jos reenejä on 1-2 kertaa viikossa.

Syödähän sinun täytyy huomattavasti enemmän ja sitä proteiinia ainakin se 2g/painokilo päivässä. Tosin tätäkin kannattaa vähän rytmittää. Et voi änkeä itseäsi täyteen protskua ennen peliä tai siitä ei mitään Davidsmaista suoritusta tule.

Itse lisäsin painoa n. 10kg noin puolessa vuodessa ja tämä harjoituskaudella. Kyse oli kuitenkin kehonrakennustyylisestä harjoittelusta, minkä seurauksena jalkapallouranikin loppui siihen...

Se kovuus pelissä ei kuitenkaan tule pelkästään massasta (tosin kyllä siitä on huomattavaa hyötyä) vaan siitä palavasta tahdosta millä menet tilanteisiin. Haluat voittaa pallon ja antaa vastustajalle vähän ylimääräistä, ettei ensi kerralla tule samalla tavalla tilanteeseen.
Enkä tarkoita mitään epäurheilijamaista, vaikka sitä itse kyllä tuli jonkin verran harrastettua. Joskus.

Se että massasta hyötyy kontaktitilanteissa on kuitenkin pois jostain. Nimittäin nopeudesta. Ei välttämättä siitä ensimmäisestä spurtista, mutta jossain vaiheessa se rupeaa tuntumaan. Ehkä jo toisella tai kolmannella...

Tosin 80kg nyt on ihan ok paino Suomen sarjoissa ja vielä 85kg on myös. Kun 180cm jätkä rupeaa painakaan yli 90kg se voi jo hieman haitata.

syön päivässä aamupalan mikä tosin on vain leipää.. koulussa mitä on tarjolla..

Noi koulun moskamuonat on tuttu juttu itsellekin:urjo: Hyvä vaihtoehto on ostaa jotain suht edullisia protskupatukoita koko boksi ja aamulla aina ottaa yks mukaan. Toinen on se mitä joku tais jo sanoakin eli ostat jotain proteiinilisää ja otat kouluun mukaan, ja vedät sen sit siinä ruokailun jlk tai miksei ennenkin. Mä olen ylimääräisten typerien kysymyksien vuoks tehny sen aina vessas:lol2: Ja ruokailus syön salaattia ja tummaa leipää ja tietty maitoa. Pienel vaival saat sun lounaasta koulussakin toimivan:thumbs:

sit viel et et.. paljos mä noita palauttavia voin juoda? joka treenin jälkeenkö jos on vaikka kahet päiväs? vai vaiko vain viimeisen jälkeen?

Paljon viestejä tullut treeniin liittyvästä aasiasta, mutta saattaa olla ettet näe kaikista tärkeintä pointtia: Eli sinun kuuluu jyrätä vastustajia eikä toisin päin.

Jonaznilta tuli hyvä viesti. Itse pelaan b-junnujen sm-sarjaa ja paljon tullut pelattua myös miehiä vastaan. Olen voimatasoiltani heikko ~75 kg ja voin sanoa että kukaan ei todellakaan jyrää minua peleissä. Voit olla varma siitä, että jos ryntäät kontaktitilanteessa täysillä pallolle mutta vastustaja vähän jarruttelee, sinä olet se johon sattuu vähemmän. Jos sinulla ei ole mitään mahdollisuuksia saada vastustajaa liikahtamaan liut vain palloon niin kovaa kuin sielu sietää. Muista myös jokaisessa pelissä vetää ensimmäinen kamppailutilanne kunnolla rymistellen. Vastustajalla alkaa polvi tutisemaan ja itse saat siitä lisää itseluottamusta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom