Fun light

Fun lighthan on mitä mainioin tapa maustaa rahkat jne jne, mutta oon ymmärtänyt, että sen suurella kulutuksella olis haittavaikutuksia suolistolle?
Siis kaikkien niiden aineiden takia, mitä siitä löytyy. Vrt. pepsi max tjsp.
Eli onko tää mehu siis puhdasta myrkkyä?

Olen myös kuullu urbaanin legendan siitä, miten pepsi maxilla (eli varmaankin myös fun lightilla) pystyy liuottamaan ruosteet pois naulasta, juurikin noiden makeutus/säilöntäaineden takia.

:kippis1:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No onhan niissä hiilihappoa sun muuta kuraa mikä varmasti syövyttää. Mutta laitappa rautanaula vesilasiin ja katso mitä sille tapahtuu...:)

Mun ymmärtääkseni vatsalaukun kalvo on yhtä ohut kuin silmän sarveiskalvo. Kun laitta kokista silmään, niin voi kuvitella miltä kola vatsasta tuntuu...Eli terveellistä ei varmasti ole, mutta väliäkö sillä kun se maistuu hyvälle!

Tuskin mikään mitä laitat silmään tuntuu hyvältä:rolleyes:

mun mielestä on aika turha edes miettiä tuollaisia haittavaikutuksia jos niitä yleensäkään olemassa on. Muutaman kerran tuntunut erittäin huvittavalta kun light colaa juodessa joku tulee savuava röökiä kädessä,munkki ja kahvikupponen toisessa vaahtoamaan siitä kuinka light limsojen juonti on epäterveellistä,tossa voi nyt miettiä kumpi tapa on varmempi hommata itsensä ennenaikaisesti hautaan. Varmaan tuote kuin tuote liiallisesti nautittua on jollain tapaa terveydelle haitallinen mutta vähentämällä niistä suuremmista paheista voidaan ehkä nauttia vähän enemmän noita pieniä paheita ;)

Mä taas oon kuullu, että ku laittaa hampaan lasiin (saa kätevästi vaikkapa viisaudenhampaan poistosta) ja täyttää lasin kokiksella tai pepsillä, niin hammas lopulta syöpyy olemattomiin.
Kaveri kokeiliki tätä. Tosin se käytti just jotain light-juomaa, en tiiä vaikuttiko tulokseen.. No kuitenki, hammas pieneni siellä lasissa lilluessaan mut ei kadonnu kokonaan. :)

Fun lighthan on mitä mainioin tapa maustaa rahkat jne jne, mutta oon ymmärtänyt, että sen suurella kulutuksella olis haittavaikutuksia suolistolle?
Siis kaikkien niiden aineiden takia, mitä siitä löytyy. Vrt. pepsi max tjsp.
Eli onko tää mehu siis puhdasta myrkkyä?

Olen myös kuullu urbaanin legendan siitä, miten pepsi maxilla (eli varmaankin myös fun lightilla) pystyy liuottamaan ruosteet pois naulasta, juurikin noiden makeutus/säilöntäaineden takia.

:kippis1:

Suoraan Funlight purkin kyljestä: sisältää fenyylialaniinin lähteen.

Mitäs se sitten tarkoittaapi?
Fenyylialaniinia suurina pitoisuuksina saataessa haittaa serotoniinin tuotantoa.
Serotoniini on mielialahormoni, jonka vajaus ilmenee alakulona, apatiana, masennuksena ja kroonisena väsymyksenä. Serotoniinin puute voi aiheuttaa impulsiivista ja väkivaltaista käytöstä.
Lisää voi lukea Wikipediasta

Myytinmurtajissahan äijät testasivat normaali Coca-colalla vanteiden kiillostusta yms. ja se toimi, joten en usko että se on makeutusaineet mitkä sen aiheutti. Luultavasti hiilihappo ja jotkin muut ainekset.

Mä taas oon kuullu, että ku laittaa hampaan lasiin (saa kätevästi vaikkapa viisaudenhampaan poistosta) ja täyttää lasin kokiksella tai pepsillä, niin hammas lopulta syöpyy olemattomiin.
Kaveri kokeiliki tätä. Tosin se käytti just jotain light-juomaa, en tiiä vaikuttiko tulokseen.. No kuitenki, hammas pieneni siellä lasissa lilluessaan mut ei kadonnu kokonaan. :)

Myytinmurtajat testasivat tämänkin :) mun mielestä se oli normi kolaa mitä ne käytti.

Suoraan Funlight purkin kyljestä: sisältää fenyylialaniinin lähteen.

Mitäs se sitten tarkoittaapi?
Fenyylialaniinia suurina pitoisuuksina saataessa haittaa serotoniinin tuotantoa.
Serotoniini on mielialahormoni, jonka vajaus ilmenee alakulona, apatiana, masennuksena ja kroonisena väsymyksenä. Serotoniinin puute voi aiheuttaa impulsiivista ja väkivaltaista käytöstä.
Lisää voi lukea Wikipediasta

On olemassa erittäin harvinainen sairaus/oireyhtymä missä pienetkin annokset fenyylialaniinia voivat aiheuttaa hengenvaarallisen tilan. Muistaaksen siksi se merkintä on useimmissa tuotteissa.

Tässä lainaus Elintarvikeviraston sivuilta koskien sitä merkintää fenyylialaniinin lähteestä:

"Elintarvikkeiden pakkausmerkintöjä koskevan asetuksessa todetaan, että aspartaamia sisältävissä tuotteissa on oltava varoitusmerkintä ”sisältää fenyylialaniinin lähteen” fenyyliketonuriaa sairastavia henkilöitä varten."

"PKU-tauti eli fenyyliketonuria on Suomessa erittäin harvinainen aineenvaihduntasairaus."

Ja vielä aspartaamista, jota esim. Funlightissa on:

"Aspartaamin hyväksyttävä päivittäin saanti (ADI) on 40 mg/painokilo. ADI-arvon perusteella laskien ja olettaen, että juomaan on käytetty suurin sallittu määrä aspartaamia, saa 60-kiloinen henkilö turvallisesti käyttää joka päivä aspartaamilla makeutettua juomaa neljä litraa."

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/lisaaineet/aspartaami/

mun mielestä on aika turha edes miettiä tuollaisia haittavaikutuksia jos niitä yleensäkään olemassa on. Muutaman kerran tuntunut erittäin huvittavalta kun light colaa juodessa joku tulee savuava röökiä kädessä,munkki ja kahvikupponen toisessa vaahtoamaan siitä kuinka light limsojen juonti on epäterveellistä,tossa voi nyt miettiä kumpi tapa on varmempi hommata itsensä ennenaikaisesti hautaan. Varmaan tuote kuin tuote liiallisesti nautittua on jollain tapaa terveydelle haitallinen mutta vähentämällä niistä suuremmista paheista voidaan ehkä nauttia vähän enemmän noita pieniä paheita ;)

Mä olen niiiiiiin samaa mieltä :thumbs:

Mieluummin juon aspartaamilla makeutettua mehua ja syön sillä makeutettua maitorahkaa kuin herrajumala vaikka kuinka paljon turhaa sokeria sisältäviä herkkurahkajugurtteja.

mä en ole kyllä uhrannut ajatustakaan moiselle:D Mut IMO mieluummin funlightia ku tavallista sokerimehutiivistettä.

Pakko tähän on vastata.. Joskus monta vuotta sitten koulussa testasimme tätä juttua :) Eli vesilasiin Coca-Colaa (ei light), sinne hammas ja sitten seurailimme muutaman kuukauden,että mitä tapahtuu. Kun kolmisen kuukautta oli mennyt, niin kokis oli muuttunut kunnon liisteriksi ja hammas oli vain semmoinen epämääräinen musta paakku :D

On olemassa erittäin harvinainen sairaus/oireyhtymä missä pienetkin annokset fenyylialaniinia voivat aiheuttaa hengenvaarallisen tilan. Muistaaksen siksi se merkintä on useimmissa tuotteissa.

Tosiaan, toi merkintä on lisätty vaan ilmoitukseksi noille erittäin yliherkille ihmisille

Pakko tähän on vastata.. Joskus monta vuotta sitten koulussa testasimme tätä juttua :) Eli vesilasiin Coca-Colaa (ei light), sinne hammas ja sitten seurailimme muutaman kuukauden,että mitä tapahtuu. Kun kolmisen kuukautta oli mennyt, niin kokis oli muuttunut kunnon liisteriksi ja hammas oli vain semmoinen epämääräinen musta paakku :D
No mutta tuskinpa kukaan ikinä kuitenkaa sitä kokista pitää suussaan kauan aikaa, eikä se siinä vaiheessa varmaankaan kovin paljoa "sula" kun sen nielee. Enkä usko että ne hampaat kuolee vaikka 15v vetelisit kokista melkein joka päivä, hampaista saattaa lähtä todella vähän mutta muualle tulee vaan lisää.

Sitäpaitsi eikös vatsahapot, eli suolahappo kuitenkin joitain pysty suurimmalle osalle kokiksen aineista tekemään jotain? :jahas:

Oliko se nyt sunnuntaina kun satuin telkkaria näkemään, ja Einstein -ohjelmassa kokeiltiin nimenomaan ihan tavallisen kokiksen vaikutusta hampaaseen, lihanpalaan ja ruosteiseen naulaan (aika 48 tuntia).

Ja mitä tapahtui? Hammas mustui, mutta eipä sitä sitten paljon muuta tapahtunutkaan. Lihanpalan proteiinit liukenivat veteen, reagoivat väriaineiden kanssa ja tuloksena oli kalpea sika sakassa. Naulasta lähti ruoste, ja taisipa pintaan syntyä peräti ruostumista estävä kerroskin, jotakuinkin niin että kokiksen fosfaatit ja jotkin muut yhdisteet reagoivat ruosteen kanssa (piru tätä harvaa päätä!), hiilihapolla ei ollut osuutta asiaan. Että semmottis.

No, entä sitten? Onhan sitä tullut nähtyä muutama kuva viehättävistä ruskeista hampaanraadoista, tulosta alituisesta (tavallisen?) kokiksen juomisesta. Että kyllähän kokiksella hampaistaan eroon pääsee jos sitä jatkuvasti juo, mutta ihan samalla tavalla toimivat mehutkin. Sokeria, jee.

Mutta onko jokin aspartamiini sitten yhtään parempi juttu, siitäkään ei taida olla varmuutta. Tokihan terve ihminen sitä kestää melkoisenkin määrän päivässä, sanotaan. En taida ihan uskoa sellaista, vaikken niin kovasti jaksa vaaroistakaan intoilla kun ei ole tuota tautia: kohtuus kaikessa.

Niin, ja vain lapset juovat mehua, me muut... :kippis1: !

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom