Frisbeegolf

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja plank
  • Aloitettu Aloitettu
Keinari on tosi vaikea ja suhteellisen raskaskin. Kivikko tosi vilkas rata, että siellä on samat jumit mitä talissa ja enemmän jonneja heittelemässä. Varisto taas omasta mielestä kovin epätasainen, takayski on keinotekoisesti tehty puilla aivan naurettavaksi ettei välilä ole edes väylää. Äijänpelto on hiljainen valtaosan ajasta ellei mene 1800 sinne, mutta siellä hukkaa eniten kiekkoja.
Vähän lyheni toi reissu kestoltaan, mut Kivikkoon päädyttiin lopulta. Oli ihan 7.5/10 rata. Super avointa pääosin, & loppua kohden vähän jtn erilaistaki. Pelityyli hyvin vapaa kuitenki. Perkeleen vikan väylän lampi vaan nielas täydelliseks kuluneen Dessun, ku eihän sitä lammikkoa hahmottanu kauempaa täysin. ''Häpäsinpä'' vielä itteni, ja menin sinne pökäleveteen kahlaamaan. Tietenkin 😌. No 4 kiekkoa rikkaampana(2:ssa numerot, eli pistin viestiä toki), mut ei oo edes yhessä sen Dessun arvosia. Meikän Dessun joku Veeti tietenki löys seuraavana päivänä, & lunnaat olivat 5e.

Mutta... keskustellaan lisää fribasta. Yks rescuekiekoista oli sopivan kuluneen olonen Champion Bossi. Aivan kaikki heittää Dessua, & Wraithiki on aika suosittu kiekko. Miksei Bossia mainita yhtä usein? En oo kerenny kyseistä kiekkoa testaan, mut oon aika saletti että toi on hyvin samanlainen ku nuo 2, ja sopii mun käteen erinomasesti. Onko noi kiekot teiän mielestä ylipäätänsä veljeksiä keskenään? Klooneja löytynee vitusti useempiaki(Zeus?).
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ollu, sammatti tulee ajettua monta kertaa vuodessa, oma tukikohta lohjalla, niin täältä voisi suositella Laakspohjan rataa, ja jos vielä pidemmäs menee ni voi käydä Karjaan kauniin radan sekä Tammisaaren AAA. Niin kurjalta kun tuntuukin, niin sanottava että toistaiseksi välttäisin Mustion uutta rataa sekä Lohjan uutta, Kanttarellia. Tai voi kanttarellista saada kicksit jos käsi riittää yli 100m tunneliheittoihin, mulle se oli aivan liian rankaiseva ja puut ei todellakaan ollut mun puolella.
Käyn tuolla Sammatissa taas tän kuun aikana, ni olikos tossa lähellä muita ratoja, joita tesmais? Maantieto ei kuulu vahvuuksiin. Google näyttää 11 rataa Lohjalla, mikä on hirvee määrä 45,000 ihmisen kaupungiks.
 
Käyn tuolla Sammatissa taas tän kuun aikana, ni olikos tossa lähellä muita ratoja, joita tesmais? Maantieto ei kuulu vahvuuksiin. Google näyttää 11 rataa Lohjalla, mikä on hirvee määrä 45,000 ihmisen kaupungiks.
uDisc käyttöön heti. Sillä löytää radat.
 
Sammatin välittömässä läheisyydessä ei kai mitää oo mutta tosiaan lohjan keskustan lähellä 2. Vanha ja uskollinen paikallinen Laakspohja, ja uusi kisaradaksi tehty Kanttarelli johon tosin jengillä on vaikeuksia löytää (on vaikea rata)
 
Tuleeko teillä rakkoja yms. heittämisestä ikinä? Nyt ku jopa 3x viikkoon käyny ajottain, ni alkanu tuleen ihan supervittumaisia haavoja/känsiä. Tohon etusormen melkeen päähän, & ja kämmentä kohti, missä kiekon rimmi lepää(Z-Buzz niin teräväkulmanen, että syövytti tohon käytännössä reiän lopulta). En tiiä onko tää joku forespesialisteille varattu homma, vai onko rystyllä ihan sama homma? Aloin opetteleen rystyä nyt täysin nollasta, ihan vaan tän vuoks just 😅. Noi tuntuu heittäessä ihan hirveeltä, ja lipee myös pahasti.

Kysytään samaan syssyyn, että draivaatteko paljo puttereilla, & koetteko sen hyvin helpoksi? Forella tota ei tuntuis todellakaan monet harrastavan tiiltä, ja onhan siinä vähän hankala saada aina täysin puhdas releassi. Rystyllä mitä testailin kentällä, ni homma tuntu ihan lastenleikiltä :unsure: . 3-4 sormee sai erittäin helposti syvähköönki putteriin, mikä ei todellakaan toimi forella. Ite joudun puttereilla forettaessa laittaan aikalailla 45 asteen hysseen, jos aion lennättää ''pitkälle''(hulluntuurilla 80-90m jos ihan täydellinen irrotus & korkeus) ilman että tapahtuu kauheita. Jollain hyvin ylivakaalla putterilla(Tactic yms.) jälkimmäinen ei oo ongelma, mut noi ei taas lennä niin hyvin. Draivaan ite Big-Z Lunalla, & Classic Judgella. Axiomin Envy &, Infinite Discsin Tomb on ostoslistalla. Matala profiili, & tarpeeks ylivakautta noissa huhun mukaan.
 
Kyllä paljosta heittämisestä tulee känsiä, yksi vakiopaikka on etusormen viimeinen nivel. Jos sulla on ongelmia rakkojen ja känsien kanssa, niin kokeile vaikka urheiluteippiä. Siinä saattaa mennä oma aikansa että tottuu, mutta eipä satu heittäminen enää niin paljoa.

Putterilla tulee avattua aina kun mitta riittää kohtuudella ja nopeutta pitäisi vähän liikaa himmailla vaikkapa midarilla. Kovin alivakaiden tai syvien puttereiden forettaminen on aina haastavaa, varsinkin jos vielä pitäisi saada mittaa heittoon. Itsekin olen suosinut jo pitkään perusmuovista Kannelta ta Jawbreaker Zonea kämmeneltä. Kumpikin on sopivan vakaa, että mittaakin saa heittoon mutta kestää tuutata ihan täydellä voimalla.
 
Mites @Mike, onko tullut kämmenheittoa yhtään heitettyä edelleenkään? Sanoitkin joskus tuosta, että isommalla lihasmassalla vähän turhan brutaali liikerata, niin siksi et ole heittänyt.

Itsekään en ole kyseistä heittoa juurikaan toimittanut, vaikka liki jokaisella radalla joku väylä, tai ainakin lähäri saattaisi paremmin kämmenellä toimia, mutta olen sitten enemmän pelannut alivakaiden kiekkojen kanssa nämä ns. "Kämmenväylät".

Mites esim "upsit" jne? Onko tullut tutuiksi? Itse olen tänä kesänä (toinen kesä fribaa heittäessä) alkanut paiskomaan kiekkoa olan yli pahoissa paikoissa ja olen saanut kyllä pelastettua monet väylät jo tällaisella.
 
Mites @Mike, onko tullut kämmenheittoa yhtään heitettyä edelleenkään? Sanoitkin joskus tuosta, että isommalla lihasmassalla vähän turhan brutaali liikerata, niin siksi et ole heittänyt.

Itsekään en ole kyseistä heittoa juurikaan toimittanut, vaikka liki jokaisella radalla joku väylä, tai ainakin lähäri saattaisi paremmin kämmenellä toimia, mutta olen sitten enemmän pelannut alivakaiden kiekkojen kanssa nämä ns. "Kämmenväylät".

Mites esim "upsit" jne? Onko tullut tutuiksi? Itse olen tänä kesänä (toinen kesä fribaa heittäessä) alkanut paiskomaan kiekkoa olan yli pahoissa paikoissa ja olen saanut kyllä pelastettua monet väylät jo tällaisella.
Heitän oman mielipiteen/romaanin, ennen ku Mike tulee dissaamaan upseja ✊🥹. Legit todella hyödyllinen heitto ajottain. Ei oo ihan yhtä suora heitto ku putteriheitto potentiaalisesti, mut paljo riskittömämpi imo. Putterin kääntää helposti yli yms. Ylivakaat kiekot menee upsil pisimmälle(Tiltti menee teoriassa pidemmälle ku mikään), mut täytyy runttaa kovempaa, ja tekevät selkeesti leveemmän kurvin. Vaatii enemmän kättä, ja tilaa ku onnistunut putteridraivi. Välillä ton käyttö tuntuu jonkun sortin ''huijauskeinolta'', mut meh. Hyväntuntunen hetto, ja if you got it use it. Semisuoran/pitkän heiton lisäks, toi loistaa sillon ku normiheitto vaatii turhan jyrkän kurvin päästäkseen korin alle. Ylipäätänsä jos haasteita on vähän liikaa maan kamaralla. Ite en jaksa aina kikkailla ja heitän sitte koko metän yli, missä esteitä ei välttämättä ole. Proot heittää samalla ajatuksella välillä kranaattiheittoa. Perus kranu on vaan paljo hankalampi saada lentään mitään merkittävää pituutta. Ainakin ''Imo''.

Ite uskon täysin, että täs lajissa voi pärjää hyvin pitkälle vaikka ei osais ku jomman kumman heiton(rystyn tai foren). Helpottaa heti kuitenki peliä, ku taitaa molemmat. Sanonu tänki aiemmin, mut omaa peliä ei melkeen ikinä jarruta se, etten osaa rystyä. Pari väylää per rata max saattaa olla sellasia, et sitä oikeesti kaipaa. Riippuu toki radasta, mut vaihtoehtoja löytyy melkeen aina. Puttauksesta jää kiinni mulla paremmat tulokset, ja se on todella huono asia olla paska. Kenttätreeniä tullu tehtyä hieman kanssa nyt, ja kehitys ollu nopeeta. Foren kantama alkaa lähenteleen 130m luokkaa kunnon kiskasulla. En tiiä missä kuolevaisen raja kulkee, mut riittää helposti mulle. Yleinen argumentti rystyn suosimiselle tuntuu olevan ihan seki, että lentää paljo pidemmälle. Ja varmasti lentääki valtaosalla. Olettaen kuitenki että osaa. Eipä kyllä turhan usein oikeesti tarvii ees mitään reilusti yli satkun heittoa.

Sivuohuomio#46456456. Oon miettiny ite, et miten vielä löysin tällasen lajin johon kasvo suorastaan lapsenomanen into. Harrastanu ihan vitusti eri juttuja elämän aikana, mut en oo kyl aikuisiällä samanlaista uutuudenviehätystä kokenut. Sit tajusin, et fribassa mua kiehtoo muutama tekijä, jotka näkyy parissa muussa pitkäaikasessa harrastuksessani. Skeittauksessa & biljardissa. Kaikkia 3 yhdistää se, että pääsee tekeen erilaisia temppuja 😅, ja lajin harrastaja voi edetä varsin erilaisilla tyyleillä, saaden sen toimiin.
 
Mites @Mike, onko tullut kämmenheittoa yhtään heitettyä edelleenkään? Sanoitkin joskus tuosta, että isommalla lihasmassalla vähän turhan brutaali liikerata, niin siksi et ole heittänyt.

Itsekään en ole kyseistä heittoa juurikaan toimittanut, vaikka liki jokaisella radalla joku väylä, tai ainakin lähäri saattaisi paremmin kämmenellä toimia, mutta olen sitten enemmän pelannut alivakaiden kiekkojen kanssa nämä ns. "Kämmenväylät".

Mites esim "upsit" jne? Onko tullut tutuiksi? Itse olen tänä kesänä (toinen kesä fribaa heittäessä) alkanut paiskomaan kiekkoa olan yli pahoissa paikoissa ja olen saanut kyllä pelastettua monet väylät jo tällaisella.
En edelleenkään heitä forea, enkä kyllä kovia upsejakaan, ainoastaan jotenkin kovaa jos ei mitenkään muuten pois pääse.
 
Mikä on vaikein rata minkä ootte pelannu? Jossain äänestyksessä/kyselyssä haettiin Suomen pahinta mörrirataa, ja Nummenmäki näytti voittaneen sen aika selkeesti. Omalle tasolle toi on kyllä turhan hankala rata vielä, ja kenties vaikein. Enkka +8 🥹 . Melkeen joka väylällä ees vähän epäonnistunut avaus=gg, oot jumissa ja pahasti. En oo tosin pelannu ku jtn 15 eri rataa vasta. Tänään käytiin pelaamassa Mäntsälän rata. Aika kovat tuulet, koria ei nää melkeen koskaan, ja ylläri ob:ta ihan sikana. Normi olosuhteissa, & radan jos tuntee, ni ei niin paha. Molemmat Vihdin radat on seuraavina vuorossa, ja ootan innolla kuinka paha toi Kaatis on. Suomessa ei oo ku 15kpl noita AAA1-luokituksen ratoja, mikä Kaatis on.
 
Kaatikselle vain ja ainoastaan kun tuuli max 2m/s.

edit : mun vaikein rata on toi Lohjan uusi Kanttarelli. Ei mitään toivoakaan että heittokäsi venyis sellasiin pilliväyliin mitkä kuitenkin 100++ metriä, ja kiekot ei saa feidaa mihinkään...
 
Viimeksi muokattu:
Kaatikselle vain ja ainoastaan kun tuuli max 2m/s.

edit : mun vaikein rata on toi Lohjan uusi Kanttarelli. Ei mitään toivoakaan että heittokäsi venyis sellasiin pilliväyliin mitkä kuitenkin 100++ metriä, ja kiekot ei saa feidaa mihinkään...
Joo Nummelanharju meni ihan vituiks. Raamatulliset tuulet. Jos täytyy metrin puttia pelätä, ni siin vaihees hauskanpito on jo aika vaikeeta :d.

View: https://www.youtube.com/watch?v=hgdpk04gagk&ab_channel=TuomasHyytiainen
7:08. Ai tollanen 100m pilli? Toi kaatunut puu oli vissiin luonnon piikkiin, mut ite oisin jättäny. Just hyvä. Näähän on niitä väylii, mitkä pitäis olla pitkästyttävän helppoja valtaosalle fribaajista. Aika perus neuvo mitä kuulee internetissä, et ''joo älä ees koske drivereihin, ennen ku heität putterilla 100m keposeen''. 😅 . Kertaakaan en oo moista heittoa livenä nähny silti, vaikka on toki täysin tehtävissä osaavalle. Noi on kyllä tosi siistejä väyliä, ja ite tykkään noita putteriheittoja opetella. Niin tatsiheittoja, et saa just oikeen määrän flipattua, ja mentyä suoraan. Ei kyllä lähe 100m fore millään putterilla. 10-20m jää vajaaks vähintään. Heitin tohon väylään hysseflipin Thrasherilla ja rukoilin. Korin mitan meni oikeeta reunaa hipoen, mut taatut 15m oikeelle. Lähes toivottomia heittoja driverilla imo.
 
Vaikea sanoa, mikä nyt on vaikein. Plussaahan tulee suurimmalla osalla AA-luokan radoista puhumattakaan AAA-luokitelluista radoista ja voi ihan suoraan sanoa, ettei oo vaan kättä tai tekniikkaa joillekin väylille. Täällä on Hiiska ja Vesalan monttu, josta tehtiin nyt AAA-luokan rata. Jälkimmäinen oli jo entuudestaan aika raaka ja väylistä ohi heittämällä tuli raakasti plussaa. Ja pirkottaminen vaati monella väylällä semmoista kättä, mitä ei vaan ole.

Noista 100m pilleistä. Jos niihin tarjoaa driveria, niin pitäs olla päivän selvää, että ne skippaa. Sen takia pitäs olla kättä heittää noita hitaampia kiekkoja, koska niillä oikeasti sit pääseekin korille, kun eivät skippaa joka kerta sinne yli kymppiin kahteen kymppiin.
 
Vaikea sanoa, mikä nyt on vaikein. Plussaahan tulee suurimmalla osalla AA-luokan radoista puhumattakaan AAA-luokitelluista radoista ja voi ihan suoraan sanoa, ettei oo vaan kättä tai tekniikkaa joillekin väylille. Täällä on Hiiska ja Vesalan monttu, josta tehtiin nyt AAA-luokan rata. Jälkimmäinen oli jo entuudestaan aika raaka ja väylistä ohi heittämällä tuli raakasti plussaa. Ja pirkottaminen vaati monella väylällä semmoista kättä, mitä ei vaan ole.

Noista 100m pilleistä. Jos niihin tarjoaa driveria, niin pitäs olla päivän selvää, että ne skippaa. Sen takia pitäs olla kättä heittää noita hitaampia kiekkoja, koska niillä oikeasti sit pääseekin korille, kun eivät skippaa joka kerta sinne yli kymppiin kahteen kymppiin.
Eikä ees se skippi, vaan ihan jo driverin fadeki. Skipiltä voi välttyy monesti, jos maasto tietynlainen. Mä tarttisin vähintään vähintään fairwayn, tai jonkun nopeen midarin(Method, Trident, Buzz tjs.) tolle pituudelle. Tai 80m+- unelmadrive putterilla, ja tuuriheitto sisään tokalla. Heitto "pakko" olla ihan tietynlainen hysseflip, mikä karsii myös vaihtoehtoja. Driverilla voi(n)myös heittää a) just sopivan alivakaan/kulutetun kiekon flattina & kovaa, jolloin kiekko menee aikalailla ton pituuden +-suoraan. Onnistumis% ehkä 5%. Tai b) kiekolla mikä pitää mini antsan, ja onnistuu jotenki heittään sen suoraan kohti koria. Onnistumis% samat 5% :d. Upsi toimis muuten, mut liian vaikee heittää pitkälle ilman leveyttä. Ylivakaa kiekko liikkuu jopa vitusti, jos kerkee koko lentoratansa kääntyillä.
 
Kävin eilen hangossa heittämässä 24 väyläisen Lohi radan. Tää ei nyt ollut se radan virallinen nimi, vaan alanimi, siel kun on Hauki, Ahven ja Lohi tarjolla. Anyways, varmaankin mannersuomen eteläisin rata, sillä 4-5 väylää ylitetään meri, eli jos on epävarmaa heittokättä niin ei kannata lempparikiekkoa viskoa näissä. Heitot toki kohtuu helppoja. Miljöö oli siisti, toki rata oli aika rankka heikompikuntoinen kaveri oli täysin loppu kun päästiin finaaliin. Noh jostain syystä meillä menikin 3h30min radan suorittamiseen, enkä oikein käsitä vieläkään miten siinä noin pitkään meni. Omasta mielestä eteneminen oli ihan normaalia eikä kiekkojakaan tarvinut etsiä.

Huonona puolena ehdottomasti mainittava tuo että ns. saman layoutin päälle on tosiaan isketty käsittääkseni 3 rataa, ja sitten tuosta Lohesta (main rata) on viel erikseen Etu ja Taka Lohi, jota ajateltiin et tarkoittaa et siel on etu ja taka tiit kuten vaikka Karkkilassa, mutta joo näin tais ehkä olla parissa väylässä, mut useimmiten se tarkoitti Etu tai Taka KORIA, eli kentällä on ihan hitosti random heittopaikkoja, ihme koreja ja täysin surkeat opasteet itse koreissa yms. Kannattaa siis ehdottomasti ottaa kuvia lähdön ratakartasta, ja uskoa siihen, kyllä ne korit siellä on vaikka tosiaan kaikkea mystistä tulee matkalle.
 
Back
Ylös Bottom