Frisbeegolf

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja plank
  • Aloitettu Aloitettu
Talvella tulee heitettyä enimmäkseen perusmuovisia puttereita ja midareita, ihan vaan paremman pidon vuoksia. Vielä jos muovi on sopivasti kuprulla, niin pitoa on ihan riittämiin näin kuivakätisellekin. Onhan ne hakatut Basic Jokerit ja BT Soft Kanteleet vähän karun näköisiä, mutta toimivat hyvin. Vähän paremmista muoveista ESP FLX ja Gstar menee ihan hyvin, samoin kuin Innovan Pro-muovi. Jos oikein meinaa kiekot lipsua, niin Latitudella on parissa kiekossa erilliset karhennusosiot, mistä saa todella hyvän otteen. Spike on suora-alivakaa putteri ja Sinus sitten suora-vakaa putteri. Periaatteessa pelkästään nuilla pelaisia varmaan puolet Suomen talviradoista.

Kaikkein surkein talvimuovi, mihin olen törmännyt, on Innovan McPro. Yhtä aikaa kova ja hapero. Yhdellä tutulla meni talven aikana kolme putteri halki tuolla muovilla.

Jos pidon kanssa on oikeasti vaikeuksia, niin ainahan sitä voi käyttää hommaan tarkoitettuja hanskoja. Sen mitä olen ymmärtänyt, niin nämä ovat varsin pitävät ja hintaansa nähden hyvinkin kestävät. Suomesta niitä löytyy ainakin NBDG:n verkkokaupasta nimellä "Friction Gloves".

 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos pidon kanssa on oikeasti vaikeuksia, niin ainahan sitä voi käyttää hommaan tarkoitettuja hanskoja.
Jos oikeasti meinais yhtään vakavammin heittää talvella, niin pakko ois käyttää. Vielä kun kiekot lumessa ja näpit kastuu puoliväkisin, niin kyllä hyvän gripin saaminen on aika haastavaa.

Jotain Crystal FLX Zoneja mulla on Discraftilta, ne ois muoviltaan kyllä hyviä talviheittoon, mutta en viiti hukata noita hankeen, niin ovat jääneet käyttämättä. Itellä "talvibägissä" Latituden Pure soft -putteri ja joku Innovan Gstar midari, jonka mallia en nyt näköjään muista kunnolla, talvikiekkoina. Tiippari3 löytyy Gstar-muovisena, että jos oikein driveria tarvii, niin se kulkee usein kanssa matkassa.

Ylipäätään siis pidän talvella semmoisia kiekkoja matkassa, jotka saa hävitä ilman vtutusta.
 
Jos oikeasti meinais yhtään vakavammin heittää talvella, niin pakko ois käyttää. Vielä kun kiekot lumessa ja näpit kastuu puoliväkisin, niin kyllä hyvän gripin saaminen on aika haastavaa.

Jotain Crystal FLX Zoneja mulla on Discraftilta, ne ois muoviltaan kyllä hyviä talviheittoon, mutta en viiti hukata noita hankeen, niin ovat jääneet käyttämättä. Itellä "talvibägissä" Latituden Pure soft -putteri ja joku Innovan Gstar midari, jonka mallia en nyt näköjään muista kunnolla, talvikiekkoina. Tiippari3 löytyy Gstar-muovisena, että jos oikein driveria tarvii, niin se kulkee usein kanssa matkassa.

Ylipäätään siis pidän talvella semmoisia kiekkoja matkassa, jotka saa hävitä ilman vtutusta.
Juu no ite kyllä heitän ilman hanskoja toistaseks. Hanskat kädessä ihan peniksestä pito. Heitot, drivet itessään lähtee ihan ok, mut puttaus on kyllä niin paskaa kylmällä, etten ees jaksa 😅. Ei vaan toimi ranne normisti, jos vähänkään kelin kankeuttama. Ei vaadi paljoa mulla. Eniten vituttaa silti, ettei voi heittää ilman paitaa :(. Ihan paska liikkuvuus huppari+takki päällä, ja tulee heti lihava olo.

Dx ja Gstarkin eri muoveja. Ei hirveän laajasti kokemusta, mutta sanoisin, ettei noista nyt kumpikaan talvella ihan heti halkea. Gstar ei ainakaan halkea ja niitä olen heitellyt talvella enemmänkin.

Ja saahan sitä heittää kovempiakin muoveja, jos siltä tuntuu. Väittäisin vaan, ettei joku Innovan Champion ole mikään häävi kädessä pakkasella, kun on aivan kivikova ja saatanan liukas. Sama jonkun Discraftin Z-muovin kanssa.
Vakio jokapaikanhöyläkiekko(premium muovinen raiskattu Majesty) on kyllä varsin epäluotettava nyt. Tohon pysty ennen talvea luottaa aina, että kääntää Hyzeristä. Vakaus noussu todella paljon.
Champ Dessu sen sijaan lentää identtisesti mitä aiemminki. Oon tohon Deseen nyt kyl tykästyny, ja ymmärtäny miks tota hehkutetaan. Heittokulma ku onnistuu, ni suoralentosin ja luotettavin kiekko mitä oon heittäny. En vaan aiemmin osannu heittää kiekkoa lähellekkään flattina, vaan alivakailla flipautin lähinnä, mikä ei ko. kiekkoon sovi liian hyvin. Flattina, tai Kohtuullisessa Anhyzerissa toi lentää just niin pitkälle ku kädessä voimaa riittää. Näin koen.

Champion on kyllä selkeesti muodostunu mun muoviks. Ei näytä mitään kulumisen merkkejä, vaikka upsillaki tota paiskonu koko kesän putkeen. Tuntuu -2 olevan ihan max turn itelle, et voi kiekkoa heittää luotettavasti. Roadrunnerit, Mambat(148g kaiken lisäks) yms. on vaan niin paljo pakkasen puolella, että noi on lähes heittokelvottomia mun käteen. Mamballa saa tosin 10/10 rollerin, eikä tarvii ees yrittää. Täytyy testata Sidewinderiä, joka on vaan -3. 172-175g tuntuu myös olevan hyvä paino kiekolle.
 
Champion on kyllä selkeesti muodostunu mun muoviks. Ei näytä mitään kulumisen merkkejä, vaikka upsillaki tota paiskonu koko kesän putkeen. Tuntuu -2 olevan ihan max turn itelle, et voi kiekkoa heittää luotettavasti. Roadrunnerit, Mambat(148g kaiken lisäks) yms. on vaan niin paljo pakkasen puolella, että noi on lähes heittokelvottomia mun käteen. Mamballa saa tosin 10/10 rollerin, eikä tarvii ees yrittää. Täytyy testata Sidewinderiä, joka on vaan -3. 172-175g tuntuu myös olevan hyvä paino kiekolle.
Selvä kai se, että jos on jotain Mambaa tai Roadrunneria ja kaiken lisäksi vielä alipainoisena, niin eihän noita voi heittää kuin hillittömään hysseen, jos siihenkään. Noihan on tommoisia rolleri- tai utilitykiekkoja lähinnä muille kuin ihan aloittelijoille ja lapsille.

Noissa miinuksissakin on sitten eroa valmistajien kesken. Innovan -2 voi olla vähän niinku Discraftin vakaa (-1). Ja joku Discraftin -3 on jo oikeasti alivakaa, ei kestä enää vastatuulia tai vetoa juurikaan. Sen sijaan semmoisena tyynemmän kelin hysseflippikiekkona tai pienempikätisen pituusdriverina voi olla ihan mainioita. Mullon noita Discraftin Trashereita, Hadeksia ja mitä lie ollu.
 
Mulla olis myydä kasa Championia, hädintuskin heitettyjä.
Onks toril tai missää tietoja, ni voin toki kattoo jos on jtn mikä kiinnostaa?

Selvä kai se, että jos on jotain Mambaa tai Roadrunneria ja kaiken lisäksi vielä alipainoisena, niin eihän noita voi heittää kuin hillittömään hysseen, jos siihenkään. Noihan on tommoisia rolleri- tai utilitykiekkoja lähinnä muille kuin ihan aloittelijoille ja lapsille.

Noissa miinuksissakin on sitten eroa valmistajien kesken. Innovan -2 voi olla vähän niinku Discraftin vakaa (-1). Ja joku Discraftin -3 on jo oikeasti alivakaa, ei kestä enää vastatuulia tai vetoa juurikaan. Sen sijaan semmoisena tyynemmän kelin hysseflippikiekkona tai pienempikätisen pituusdriverina voi olla ihan mainioita. Mullon noita Discraftin Trashereita, Hadeksia ja mitä lie ollu.
Jotenki halusin vaan alunperin uskoo, että vika on mussa eikä kiekossa. En oo enää vakuuttunut. Lainasin kaverille Mambaa, ja se sai sen lentään flattina ilman mitään kikkailua. Ei harrasta lajia, eli päin vittua se tietenki lens, eikä kovin pitkälle. Mun pitää heittää joko slow-motionina, tai kiekko 180 asteen kulmassa, ni on mahkuja onnistua samassa. Voit kuvitella, että tollasessa asennossa on vaikee tähdätä samalla. Hommasin ton ku sitä niin hehkutettiin netissä hyvänä alottelijan kiekkona(Roadrunneria & Sidewinderia samaten). Ja kuriositeettina koska -5. On kyllä super outo kiekko. Jos onnistunu heitossa tolla, ni se menee ikuisuuden suoraan, eikä käänny välttämättä lopussa ollenkaan oikeelle 😅? Miten tollanen on ees mahollista, että driveri ei feidaa oikeelle yhtään? Menny usein suoraan oikeesti ku joku putteri, ja läsähtää lopulta myös suoraan alaspäin. Joku super kevyen kiekon ominaisuus kenties?

Saa nähä jaksanko kyllä montaa kertaa enää talvella käydä heittää. Syö kyllä aika paljo fiilistä ettiä yhtä kiekkoa vartin pahimmillaan. Täytyy sitä lahjanaru-metodia kokeilla ehkä vielä. Ilmastointiteipillä kuulemma kiinnittää porukka sen kiekkoon. Jotkut jopa poraa pienen reiän keskelle tjs.
 
Vähän sellanen vaihe, että nyt ku on kesän käyny sen kerran viikkoon fribailemassa keskimäärin, ni pitää miettii ens kesänä mihin sitä panostaa sit enemmän ajatuksella. Noi perusneuvot mitä alottelijoille suositellaan, että heittää just miinuskiekkoja yms. oli vähän häiritseviä.'' Älä koske drivereihin ennen ku putteri lentää kilsan, koska et kykene vielä heittään niitä'' yms. tuntu jo heti alussa siltä, ettei mun henk. koht kannata kyllä ottaa niitä liian tosissaan välttämättä. Tyyli on tietenki täysin vapaa, kuhan se toimii. Kehityshän oli kovaa jo ihan vaan omilla metodeillaki, & näin mitättömässä ajassa. Fore+upsi combolla oon pärjänny toistaseks, eikä rystyn puute oo ikinä mikään hirvee päänvaiva kyllä. Mut sit ku se väylä tulee, missä foreantsan heittäminen on vaan niiiiiin ahdasta, ni kyl sitä bäkkäriä kaipaa. Sit sen yleensä heitän, ja roundaan niin maan perkeleesti(ainoo tapa, millä saan tohon heittoon tarkkuutta). Tutoriaaleja toki kattonut, mut ei oikeen aukee. Puttereita, ja jtn midareita on muuten ihan hirvee forettaa. Rimmi ei vaan sovellu tohon, eli seki on yks miks niitä ei tee mieli heittää.
 
Update: lahjanarumetodia pakko testata jatkossa. Yli puol tuntia etittiin kaverin kiekkoa, vaikka näkivät mihin uppos. Sidenote: korostan yheksänne kerran, että jotkut kiekot menee kyllä aiiiiiiiiiiiiivan heittokelvottomiks näillä keleillä. Voin kuvitella mitä -20 tjs. oikeet pakkaset saa aikaan, jos jo 5 minuuttia -5 pakkasessa jäykistää tietyn muovin.
 
Talvella kyllä niin turhaa hommaa tämä, että seuraavan kerran maaliskuussa sitten.
Ehkä joku aukee puistorata olis jees, mut kyllä toi motivaatioo tappaa kiitettävästi. Nummenmäellä saa jo kesäsinki ettiä kiekkoa jos käy paska tsägä. Nyt 10xtoivottomampaa. Käytettiin spottereita heh. Yks heittää ja juoksee väylälle kattoon, mihin muiden kiekot lentää. Välillä ei kyllä jää välttämättä mitään selkeetä jälkee hankeen kiekosta. Eka väylä ilman spotteria--->game over. 3kk pitkä aika oottaa. Tulloo fribaniksat 🥲.
 

View: https://www.youtube.com/watch?v=0DCDEw_LSGQ&ab_channel=Vaginaattori
Puhelin ihan täynnä fribapätkiä, ni tyhjensin kerralla kaikki. Instassa ei voi kelaa, Tubessa voi=gg. En jaksanu alkaa nopeutteleen clippejä, ni 18 vitun minuuttia kerty. Forea & upseja ainaki riittää tossa. Tarkotus oli kyllä ottaa puttailusta, ja rystyistäki paljo selkeempää videoo, koska ne on hyvin selkee heikkous. Pari rystyä, ja lähinnä meemiputteja videon lopussa. Ekat 16 min pelkkää forea & upsia.

Fore: 100% ajasta draivaan tällä, ja pystyny käyttään lähes mihin vaan toistaseks. Jos on tilaa, ni vasuriin pääsen kyllä foreantsallaki iisisti. Kulma vaan tarpeeks jyrkäks, ja ylivakaa kiekko käteen. Skipshotit on taattuja drivereilla, ja käytän paljo. Takajalka näyttää ajottain vähän hassulta, mut toimii--->ihan sama. On vaan nii luontanen heitto itelle. Kuten on myös 👇.

Upsi: tomahawkeja heitän aina ku kannattavaa, ja riskittömin heitto. Kotiradalki on useempi tiukka väylä, missä porukka valehtelematta kusee rystyt/foret 50% ajasta ekaan tai tokaan puuhun. Esim. 12:00 väylän oon tomahawkilla korille monet kerrat viskassut. Paljo ahtaampiaki väyliä löytyy. Työkalu muiden joukossa, ja tyhmäähän se olis olla käyttämättä, jos tuo heitto arsenaalista löytyy. Oma taiteenlajinsa, mut suorin heitto by default mitä löytyy imo. Paras layup heitto myös. Rollaamisen riski olematon, koska tippuu maahan aina vaakana(poislukien kiviosumat yms. ofc). Kuhan kerkee kääntyä, mikä on helppo toteuttaa. Hankalampi toteuttaa, jos liian korkee katto/barrikaadi. Voiman säätely kans ehkä hankalampaa ku muissa heitoissa.

Rysty: Jos on ihan pakko, ja etäisyyttä max 70-80m, ni tämäkin onnistuu. Tarkasti jopa. Mut tekniikka on paskempi ku kellään ikinä🙈, eikä tolla mun tyylillä oo varmaan mitään toivoakaan heittää pitkälle. Muiden/oikeeta tyyliä jos yritän pakottaa, ni tapahtunee kamalia. En voi väittää nähneeni juuri mitään oikeeta vaivaa tän opetteluun, mut tuntuu silti sen verran hankalalta, että saattaa vaatia jonkun kokeneemman apua ihan paikan päällä. Mutta ens kevään murhe tämä. Ei kyllä rajota mun peliä mitenkään radikaalisti, vaikka tietenki paranee peli jos osaa tämänkin. Käytän semi-lähestymisheittona myös, jos eniten tilaa tälle. Rystyt alkaa 17:55.

Putti: Ei ehkä niin paskaa ku toi rysty, mut hyvin hankalaa myös. Rystyttömyys harvemmin johtaa plussaan, mut puteista sitä kyl tulee reilusti. Joka väylä minkä oon ikinä heittäny on potentiaalinen birdie, jos puttaus sujuis edes 5/10 verosesti. Suurin ongelma on se, et ihan sairaalloinen taipumus heittää isossa hyzerissä nämä. Toi on ainoo tyyli minkä oon saanu ns. toimiin, mut hyvin vaivalloinen tapa silti. Putit alkaa 16 min kohalta. 17:10 on demonstraatio tuosta mun tekniikasta. Ei lähe tarkotuksella kulmassa, vaan tuntuu kyllä kädessä, et kiekko on +- suora. Ranne on super koukussa kiekon alla vähän niinku tukena. Tätä oon ihan yrittäny opetella, mut täytyy jatkaa. Mut jos 5 metristä on jo hyssessä, ni 15 metristä se on jo koko kiekko nurin :I.

Ni.
 
Tuli jossain uutinen vastaan, että PDGA oli tiukentanut sääntöjään transsukupuolisten kisaosallistumisten suhteen. Viime kaudellahan ainakin pari isompaa kisaa meni naisten sarjassa entisille miehille, niin nyt naisten sarjaan ei saa enää osallistua transsukupuoliset, jos hoitoja ei ole aloitettu ennen murrosikää tai jotenkin noin.

Enkä ole mitenkään transsukupuolisten oikeuksia vastaan, mutta kyllä se fribassakin on vaan minusta oikein niin, että entiset miehet kilpailee sit miesten sarjassa / avoimessa sarjassa, eikä naisten sarjassa. Pysyy naisten sarja kilpailullisesti reiluna naisille.
 
Juu näin kans.

The new PDGA gender-eligibility policy for PDGA Pro Majors – currently, Champions Cup, US Women’s Disc Golf Championships, Pro World Championships, and the European Open – says that transgender women are only eligible to compete “if they began medical transition during Tanner Stage 21 or before age 12, whichever is later,” which requires that an eligible transgender female must have begun taking testosterone suppressants before going through puberty as a male. This copies the controversial guidelines set by FINA, the international swimming federation, over the summer.
 
Juu näin kans.
Jaa, en huomannu / muistanu, että toi koski vaan majoreita.. Sithän siellä pyörii Ella Hansen ja mikä tää toinen olikaan 80 pinnaa kisoista edelleen..

Vai tulisko tossa sit ongelmaa, että jos kiellettäis osallistuminen miesten sarjaan kaikissa PDGA:n alaisissa kisoissa, niin se koskis samalla kaikenlaisia kansallisia pikkukisojakin, missä taas minusta enemmän kisajärjestäjän asia, miten haluaa linjata.. Hankala kuvio, kun tässä ois niin monta kulmaa.

No, parannus kuitenkin edelliskauden linjaan minusta.
 
Pakko korjata sen verran, ei ole olemassa miesten sarjaa. On vain naisten sarja, ja avoin. Imo jos et ole nainen et ole naisten sarjassa vaan avoimessa, sinne saa naisetkin tulla halutessaan. Laji kuin laji.
 
Pakko korjata sen verran, ei ole olemassa miesten sarjaa. On vain naisten sarja, ja avoin. Imo jos et ole nainen et ole naisten sarjassa vaan avoimessa, sinne saa naisetkin tulla halutessaan. Laji kuin laji.
Niin, kai se miesten sarja ja avoin sarja on vähän niinku synonyymejä. MPO:sta ja FPO:sta puhutaan.

En muista onko noissa joissain rahakisoissa / tavallisesta poikkeavissa formaateisssa käyny jotkut naiset kokeilemassa yleisessä, mutta kyllä se vaan tuossakin lajissa sukupuolten välinen tasoero on suuri.
 
On se suuri, mutta kyllä siellä on käynyt naisia kokeilemassa avoimessakin, ei taida olla kuin ammunta ja darts missä naiset on oikeasti saaneet jonkun tosi hyvän mitalin kerättyä avoimessa.
 
Paige Pierce on käynyt muutaman kerran kokeilemassa USDGC:n avoimessa kisaamassa ja sijoitus on ollut aina siinä sadannen sijan tuntumassa.
 
Paige Pierce on käynyt muutaman kerran kokeilemassa USDGC:n avoimessa kisaamassa ja sijoitus on ollut aina siinä sadannen sijan tuntumassa.
Joo ja se on tänä päivänä melkein Tattar, joka siellä miesten seassa saattas jotenkin pärjätä.

Siellä voi olla mitä lie 20+ heittoa eroa miesten ja naisten voittajalla ja naiset pelaa vielä useimmiten helpommilta tiiltä.
 
Back
Ylös Bottom