200 kiloa raakana penkistä ilman hormoneja? Lajin kuninkaalta tyly kuitti
200 kiloa raakana penkistä ilman hormoneja? Lajin kuninkaalta tyly kuitti
Lauantai 14.2.2015 klo 12.42
Penkistä 400 kilon ME-raudat rykäissyt Fredrik Smulter esittelee IL-TV:n videolla oikeanlaista lajitekniikkaa.
Penkkikoulun perään videolta voi myös katsoa, mikä on Smulterin vastaus niille, jotka väittävät, ettei kahdensadan kilon penkkipunnerrustulos raakana ole mahdollista ilman hormoneja. Voimanostajan kuittaus on pitkän treeninkin jälkeen todella tyly.
Smulterin ennätys on raakana 281 kiloa, omalla salilla on mennyt 325 kiloa hieman epäpuhtaasti. Raakapenkissä ei siis käytä apuvälineitä, kun taas ME-tuloksen kolminkertainen maailmanmestari on tehnyt penkkipaita päällä.
Raakapenkin SM-kisat ovat kesäkuussa Salossa, maalahtelaisen tavoitteena on 300 kiloa.
Smulter kisaa IPF-liitossa, joka on dopingtestauksen piirissä. Voimanostajalle on tehty uran aikana 31 dopingtestiä, joista noin puolet on ollut kisojen ulkopuolisia yllätystestejä.
Vaikka Smulterin 400 kilon ME on hurja, D-testittömien liittojen mies on punnertanut 500 kiloa.
Smulter sanoo, että dopingpuheet harmittivat nuorena, mutta eivät enää tunnu miltään.
- Enemmän minua harmittaa, kun ihmiset arvostelevat nostomatkaani tai tekniikkaani. Ja kaikki luulevat, että minulla on jotenkin lyhyet kädet, mutta sylivälini (189 senttiä) on keskivertoa pidempi.
- Saman verran se tanko painaa, vaikka on hyvä tekniikka. Tai no, mulla on keskivertotekniikka, mutta se on hyvä raskassarjalaiseksi.
Nykyisin 181-senttinen pohjalainen painaa kunnioitettavat 150 kiloa.
- En silti koe, että olisin mikään mörön kokoinen jätkä. En ole mielestäni lihava tai lihaksikas vaan siltä väliltä, hän kertoo.
- Puhtaalle urheilijalle juuri massan kerääminen on paras tapa hankkia lihasta ja voimaa - ei ehkä terveellisin mutta tehokas.
Adams-järjestelmän piirin kuuluvan Smulterin pitää ilmoittaa testaajille joka päivä yksi tunnin pituinen aika, kun hän on tietyssä paikassa.
- Valvonta on Pohjoismaissa niin tiukkaa, että kyllä kaikki huijarit jossain vaiheessa kärähtää. Voi mennä vuosi, kaksi tai kolme, mutta jossain vaiheessa käry käy. Eikä Pohjoismaissa enää ole liittotasolta johdettua systemaattista dopingin käyttöä.