Fotokromaattiset linssit laseihin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pecman
  • Aloitettu Aloitettu
Olis silmälasien uusimisen aika ja nyt oon vähän pohtinut fotokromaattisten .l auringossa tummuvien linssien ostoa. Noi vaikuttavat ainakin paperilla käteviltä, mutta olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja noita käyttäviltä. Autolla ajettaessahan ne eivät pelitä hyvin, mutta toi ei mulle ole ongelma. Miinusta linsseissä on about 5, mutta optikon mukaan tarvittaessa hiomalla muovisestakin linssistä saadaan varsin ohut...
Jos jollakulla on kokemusta niin kertokaahan onko ihan huuhaata! :jahas: :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kavereiden kokemuksia: muuten kätevät mutta kinkkistä kun tulee valoisasta pimeään eli sisätiloihin niin linssien normalisoitumiseen menee tovi. Eli joutuu kulkemaan tummennukset päällä about kymmenisen minuuttia. Riippuu paljon ilmeisesti linssimerkistä tuo tummumisen poistumiseen kuluva aika.

Mulla on ollut paritkin. Joskus 80-luvulla Rodentockin muoviset fotokromaattiset tai fototrooppiset, niinkuin niitä myös kutsutaan. Silloin niiden toiminta oli hidasta kumpaankin suuntaan. Pari vuotta sitten hajosi tummenevat lasiset linssit, joista tykkäsin todella paljon. Ei tuo ainakaan minua haitannut, että vaaleneminen kesti muutamia minuutteja. Sen jälkeen olen ollut tavallisilla laseilla + tarvittaessa vahvuuksilla olevilla aurinkolaseilla liikenteessä Kypsyin kuskaamaan aurinkolaseja mukana ja tummenevat linssit on taas tilauksessa.

Mulla on ollut paritkin. Joskus 80-luvulla Rodentockin muoviset fotokromaattiset tai fototrooppiset, niinkuin niitä myös kutsutaan. Silloin niiden toiminta oli hidasta kumpaankin suuntaan. Pari vuotta sitten hajosi tummenevat lasiset linssit, joista tykkäsin todella paljon. Ei tuo ainakaan minua haitannut, että vaaleneminen kesti muutamia minuutteja. Sen jälkeen olen ollut tavallisilla laseilla + tarvittaessa vahvuuksilla olevilla aurinkolaseilla, liikenteessä Kypsyin kuskaamaan aurinkolaseja mukana ja tummenevat linssit on taas tilauksessa.

Minkä verran sulla Hacket on +/- linsseissä?
Toi oli mulle uutta, että noita linssejä saa myös lasisena. Itsellä on nykyiset lasit lasilinsseillä ja ymmärtääkseni muovilinsseistä ei saa yhtä ohuita. Onkohan tummenevilla lasilinsseillä muuten sitten jotain eroa muovilinsseihin ominaisuuksien suhteen?
Mä en mitään extreme-urheilua lasit päässä harrasta joten lasilinssitkin kestää käytössä hyvin. Tärkeintä olisi, että linsseistä sais ohuet ja huomaamattomat, mutta että aurinkokaan ei häikäisisi...
Fotokromaattisten muovilinssien hionta mahdollisimman ohueksi pompsauttaa hinnan yli 300e/per linssi, mutta tuonkin olen valmis maksamaan jos lopputulos vaan on hyvä. Laseja tulee kuitenkin pidettyä sitten useampi vuosi...

Mulla noista jäi vain mieleen se että aikanaan ne näyttivät tosi hassuilta: olivat tummaan ruskeaan päin sävytteiset vielä vaikka kuinka pitkän aikaa sisälle siirtymisen jälkeen ja tekivät omistajastaan italialaisen mafioson näköisen :) Itse kyllä katsoisin pitkään ja tarkkaan miltä nuo näyttävät elävässä elämässä ennenkuin tilaisin sokkona itselleni...niissä on vähän sekin juttu että tavalliset kehykset tarvitsee sovittaa vain kasvojen väriin ja malliin, mutta tummenevissa pitää vähän miettiä miltä lasi näyttää kun linssi tummuu. Kaikki kehysmallit ei vaan näytä hyviltä aurinkolasimaisella tummalla linssillä.

tempe sanoi:
Osta ihmeessä fotokromaattiset lasit, mutta osta samalla aikakone ja palaa 80-luvulle. :lol2:
Heh, voiko tuota enää paremmin sanoa? Kannattaa tosiaan sellaiset ostaa, ja sitten samalla reissulla käydä ostamassa myös tarralenkkarit, vyöklipsi puhelinta varten ja purjehduskengät, joihin on sitten kiva työntää se tennissukalla vuorattu jalka. :hyper:

Tomi sanoi:
Heh, voiko tuota enää paremmin sanoa? Kannattaa tosiaan sellaiset ostaa, ja sitten samalla reissulla käydä ostamassa myös tarralenkkarit, vyöklipsi puhelinta varten ja purjehduskengät, joihin on sitten kiva työntää se tennissukalla vuorattu jalka. :hyper:
No joo, ensimmäinen oma mielikuvakin tuollaisista laseista on jostain kultaiselta 80-luvulta, kun eräällä opettajalla oli sellaiset ja hieman hassuiltahan ne näytti kun linssitkin olivat pienen televisioruudun kokoiset.

Luulisin auringossa tummentuvien lasienkin kehittyneen noista ajoista ja mä en oikeastaan näe mitään hyvää syytä olla ostamatta kyseisiä laseja muuta kuin tuo edellä mainittu viive. Normaalit lasit sisätiloissa, ulkona kirkkaalla aurinkolasit, kätsyä eikö totta??:rock:
En ymmärrä miten olen tähän asti pärjännyt normaaleilla laseilla!!1!1!
:hyper:

Itsekin on tullut mieleen hankkia ne seuraaviksi laseiksi, tuntuu huomattavasti järkevämmältä kuin aurinkolasit vahvuuksilla (jolloin joutuisi kantamaan myös oikeita laseja mukana sisätiloihin poikkeamista varten).

Onko muuten lasin ja muovin välillä nykypinnotteilla vielä eroja naarmuuntumisessa? Muovista saa todella ohuita ja onhan ne kevyemmät & kestävämmät, mutta ainakin ennen naarmuuntuivat helpommin.

Enpä hoksannut tota naarmuuntumishommaa kysyä, kun optikolla kävin. Lähinnä just mietityttää toi valinta muovin ja lasin välillä ja sitten värivalinta. Noiden kanssa kun pitäisi sitten elää muutama vuosi. :)

tempe sanoi:
Osta ihmeessä fotokromaattiset lasit, mutta osta samalla aikakone ja palaa 80-luvulle. :lol2:

:lol2: Ei nyt ehkä ihan noinkaan..

Ostin viime kesänä Peakin lasit tummentuvilla linsseillä. Ihan siistin näköiset lasit ja hyvin on toimineet. Ei ole naarmuuntuneet yhtään ja vaikuttavat laadukkailta muutenkin. Ainoa miinus on tosiaan, että siirryttäessä sisätiloihin lasien vaaleneminen kestää muutaman minuutin.

Duuni maksoi linssit ja otin tuollaiset 4-5 vuotta sitten, kun ei kustantanut mitään itselle.
Hain ne instrusta ja en muista niistä sen enempää.
Muistan että tummuivat aina väärään aikaan ja välillä eivät meinanneet auringossakaan toimia. En ainakaan enää uusia hanki.

tempe sanoi:
oottekste jätkät nyt siis oikeesti tosissanne?? toivon että tää koko ketju on vitsi.. :david:
Ei oo vitsi ei. Mä en näe mitään hyvää syytä, miksi pitäisi ostaa tavalliset lasit ja vielä erikseen aurinkolasit voimakkuuksilla ja vaihdella niitä sitten päässä silloin kun aurinko sattuu paistamaan.
Ennemmin ostan sitten tyylikkäät fotokromaattiset lasit jotka on oikealla tummuudella sään mukaan.
vagabond-rb50.jpg
:D

Pecman sanoi:
Ei oo vitsi ei. Mä en näe mitään hyvää syytä, miksi pitäisi ostaa tavalliset lasit ja vielä erikseen aurinkolasit voimakkuuksilla ja vaihdella niitä sitten päässä silloin kun aurinko sattuu paistamaan.
Ennemmin ostan sitten tyylikkäät fotokromaattiset lasit jotka on oikealla tummuudella sään mukaan.
vagabond-rb50.jpg
:D

ok no kuhan tarkistin.. mikset ostais noit mojave desert mikä ne nyt on tv-shopista, siis mihin saa vaihdettua niitä eri materiaaleja vähän tilanteen mukaan, luulen että niihinkin saa fotokromaattiset linssit, mitenkä muuten noi fotokromaattiset on polarisaation kannalta, ei varmaan oo polarisaatiosuodatusta?

entäpä jos ostasit piilarit ja sitten normi aurinkolasit?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom