Formula1 - Kausi 2008

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tästä se lähtee, Elwis vs Hessu!

Circuito Permanente de Jerez - Spain 10 January 2008
1 L. Hamilton McLaren 01:19.132 103
2 H. Kovalainen McLaren 01:19.462 101

EDIT: oletan, että kierrosajan jälkeen oleva luku on ajettujen kierrosten määrä.

Toivotaan, ettei kauden alkaessa jää enää 0,3 sekkaa / kierros :D No todellisuudessa aika lähelle pääsi Hamiltonia, mutta kuitenkin, ton eron pitää kutistua.
 
Sanotaanko, että aivan liian lähelle siihen nähden, että toinen on ajanut laarenilla vuoden.
Tosin täytyy muistaa, että kyseessä on uusi auto, uutta tekniikkaa ilman luistonestoa jne. joten ei se aivan selkeä paketti ole Hamiltonillekkaan.
 
Ei noi testiajat kerro mitään. Toinen voi testata täydellä tankilla, toinen vajaalla.. toinen eri aerodynamiikkaosia jne jne.

Kuten tuo Räikkönen sanoi, kauden alkupään kisat näyttää voimasuhteet, ei edes se 1. kisa kerro mitään.
 
Ei noi testiajat kerro mitään. Toinen voi testata täydellä tankilla, toinen vajaalla.. toinen eri aerodynamiikkaosia jne jne.

Kuten tuo Räikkönen sanoi, kauden alkupään kisat näyttää voimasuhteet, ei edes se 1. kisa kerro mitään.

No kyllä eka kisa kertoo jo todella paljon, kun lähtökohta on se, että nyt ei tiedetä mitään.

Kyllähän ne testit kertoo myös tallien välisistä voimasuhteista, jos ajetaan vaikka 3 päivää kahdella kuskilla, niin kyllä siellä luultavasti kaikki tallit on jossain vaiheessa vetänyt täysillä.

Se on totta, että nää "epäviralliset" testit ei kerro juuri mitään, mutta kun ei meillä ole muutakaan spekuloitavaa :D
 
moottoreiden jäädytys on puolitettu 10vuodesta 5vuoteen.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/64660

eli todennäköisesti halutaan korjata tiettyjä asioita budjetti/ympäristöpuolella aikaisemmin kuin 10v päästä. mä todellakin toivon että tiimeille asetetaan joku budjettikatto tietyin ehdoin, rajoituksin ja vapauksin. jokainen saa parantaa sitä osa-aluetta mitä haluaa, autot on erilaisia ja suorituskykyerot ratojen välillä kasvaa. valvominen tietenkin on hankalaa mutta eiköhän siihenkin saada ratkaisu.
 
Ainoa positiivinen asia, mitä siitä tulevasta moottori muutoksesta voi seurata on se, että tallien välillä tulee eroja moottorien suhteen, eli erilaisia ratkaisuja tai ainakin eroja suorituskyvyssä.

Kun kuulemma tallit saa kohtuu vapaat kädet niiden koneiden suhteen, kunhan ne ovat jollain tavalla ekologisia ym. (energian talteenotto jne.).


PS: Ainahan saa toivoa. Eiköhän kaikki ole sittenkin millilleen säädelty, ainakin muutaman vuoden jälkeen.
 

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Tää ketju rupee näköjään olemaan mun yksinpuhelua, mutta olkoot :D

Ei noi testit kuitenkaan niin mielenkiintosia tässä vaiheessa kautta ole, et niistä liikaa jaksais hypettää. Eiköhän tääkin ketju vilkastu kuhan kausi lähenee.

Edit: tosin ei kyl haittaa et sie hyviä linkkejä tänne pasteet :D
 
tosta kovalaisen haastattelusta tuli mieleen että onko muut huomanneet tai tuntuuko teistä että kovalaiselle annettu aika tiukka linja mitä saa medialle sanoa. tyyliin "olen onnellinen ollessanu vodafone mclaren mercedeksellä joka on yksi legendaarisimmista tiimeistä ja joka lienee paras tiimi" yms. ei vaadi paljoa kuvitella samojen sanojen samassa muodossa tulevan hamiltonin suusta. suomenkielisessä osuudessa taas tuli sitä tutumpaa rentoutta.

olen myös ollut huomaavinani että voitettuaan mestaruuden räikkönen on jaksanut ottaa yllättävän paljon kantaa asioihin. ikäänkuin avautunut ja yleismieliala muuttunut positiivisemmaksi jolloin jaksetaan miettiä muidenkin asioita.

voin toki olla täysin väärässä mutta tälläistä olen ollut huomaavinani median välityksellä viimaikoina.
 
Tota Räikkösen juttuun kommentoin, eli jospa vuos Italialaisessa tallissa on muuttanu sitä. Räikkösestä sai ennen vähän... jopa syrjäytyneen kuvan, mutta nyt se on vähän... mikähän lie olis oikee sana...? ''Avonaisempi/puheliaampi''.
 
tosta kovalaisen haastattelusta tuli mieleen että onko muut huomanneet tai tuntuuko teistä että kovalaiselle annettu aika tiukka linja mitä saa medialle sanoa. tyyliin "olen onnellinen ollessanu vodafone mclaren mercedeksellä joka on yksi legendaarisimmista tiimeistä ja joka lienee paras tiimi" yms. ei vaadi paljoa kuvitella samojen sanojen samassa muodossa tulevan hamiltonin suusta. suomenkielisessä osuudessa taas tuli sitä tutumpaa rentoutta.

olen myös ollut huomaavinani että voitettuaan mestaruuden räikkönen on jaksanut ottaa yllättävän paljon kantaa asioihin. ikäänkuin avautunut ja yleismieliala muuttunut positiivisemmaksi jolloin jaksetaan miettiä muidenkin asioita.

voin toki olla täysin väärässä mutta tälläistä olen ollut huomaavinani median välityksellä viimaikoina.

Olen huomannut molemmat. Hessun kommentit tuntuu jotenkin mietitymmiltä, kuin ennen. Ehkä syynä on tallin antamat ohjeet.

Kimi tuntuu vastaavan enemmän ja tuntuu viihtyvä ainakin suomalaisen median kanssa paremmin, kuin ennen (ainakin maikkarin heppujen kanssa).

Sitten asiasta neljänteen:

Hyvä huomio on muuten verrata Toyotan ja McLarenin sekä Ferrarin sivuponttoonien alaosaa. Toyotalla on ponttoonit tollaset tasapaksut , kun taas kärkitalleilla on ponttoonien alaosa selvästi kapeampi. Voi vaan kuvitella, kuinka paljon paremmin esim. tossa kuvassa olevassa McLarenissa pääsee ilma virtaamaan pohjalevyn yläpuolella diffuusorin yli ja takarenkaiden välistä. En ole ainoa, joka ihmettelee, että miksei toyota ole kopioinut tuota kapeeta vyötäröä. Tietysti F1 auton suunnittelu ei voi olla muiden suoraa kopiointia, mutta kuitenkin. Tämän huomion olivat tehneet F1-forumin "propellipäät" :D

1236396.jpg


z1199714426.jpg
 
Mistähän lie otettu tuo Ferrarin etusiiven muotoilu. Kun sen kääntää vertikaali asentoon mielessään niin se muodostaa tutun kuvion. Jokainen voi testata mitä mieleen juolahtaa. Jep...mut tän parempaa panosta mulla ei oo antaa formulakeskusteluun, joten annanpa olla.:jahas:

Edit: sama näköjään Toyotalla...
 
Tolla Larenilla kyllä aurais pihatien kätevästi:D

Heikin puheista sen verran, kaipa se tollasessa haastattelussa onkin aika paha lähteä kamalasti sooloilemaan, ja ylipäänsä missään virallisemmassa tilanteessa. Ehkä tuota PR-höpinän vaikutelmaa lisää se, että Heikki puhuu perkeleen hyvää ja idiomaattista englantia ja osaa esittää asiansa sujuvasti. Totta kai ne samat fraasit toistuu kaikkien kuskien jutuissa, siitä ei pääse mihinkään, mutta kuinkahan moni kuski sanoisi, että talli voi olla tyytyväinen itseensä, kun auto ei syttynyt tuleen:D Kimin kohdalla on kyllä tullut havaittua hienoista rentoutumista. Lieneekö ollut pientä esiintymiskammoa tai jotain, kun ei siitä aiemmin saanut kukaan mitään irti. Kai siitä on nyt tullut joku välimerellinen salonkileijona.

Ja testistä:

Autosport.com: "The session began with on a wet track following early showers, and it finally dried out around 1:30pm.

Suht kuivalla siellä on ehditty myös ajaa. Tosiaan paha lähteä veikkaamaan syytä tähän Pertin mainitsemaan hidasteluun. Kuitenkin ollaan neljä sekuntia Schumin rataennätyksestä, ei nuo nyt niin paljon hitaampia voi olla.

Toivottavasti Toro Rosso pitää näiden testien tason yllä myös uuden auton kanssa. Vaikka ei koskaan ihan kärjen vauhdissa oltaisikaan, olisi kiva jos joku nousisi Bemareita härnäämään.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom