Formula1 - Kausi 2007

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pyranha
  • Aloitettu Aloitettu
Jos ohituksia ja muuta kaipaa niin muitakin autourheiluluokkia löytyy. Urheilukanava näyttää jotain porsche cuppeja ja torrenttina löytyy sitten muuta.

Taannoin juuri näin porsche cupin kisan jossan vikalle kierrokselle lähteneet neljä parasta tulivat maalin muistaakseni järjestyksessä 3,4,2,1 :D
 
Tuossa se Ylen pätkä,jossa Tommia haastatellaan:
http://www.youtube.com/watch?v=rlyM6DNpWTc&mode=related&search=

Muistelisin, että Carlos heitti kyprän takalasista läpi ja kartturi (moya) potki ohessa oven solmuun.

EDIT: eli muistin väärin... se Moya potki oven sisään ja heitti kyprän takalasista läpi... Carlos vaan repi hiuksiaan ;)

http://www.youtube.com/watch?v=yDBaqQrwXYI&mode=related&search=

:offtopic:

Joo näinhän se meni. On siitä jo aikaa. Siinä oli tähdet Mäkiselle kohdallaan.

ps. Ei varmaan ole Carlos Toyotaan päin edes kussut tuon jälkeen. :D
 
Oon tässä jo jonkin aikaa ihmetellyt miksi tässä ulosajossa ei anneta faktaa julkisuuteen. Kimi kääntää rattia vasemmalle mutta renkaat eivät käänny ollenkaan eli ohjaus puuttuu kokonaan ja kaide kutsuu.
Tulee mieleen Sennan ulosajo ja onko tässä mukana Ferrarin käsky Kimille syyttää pomppua radassa :eek:

http://uk.youtube.com/watch?v=UyD84bdzNFk
 
Oon tässä jo jonkin aikaa ihmetellyt miksi tässä ulosajossa ei anneta faktaa julkisuuteen. Kimi kääntää rattia vasemmalle mutta renkaat eivät käänny ollenkaan eli ohjaus puuttuu kokonaan ja kaide kutsuu.
Tulee mieleen Sennan ulosajo ja onko tässä mukana Ferrarin käsky Kimille syyttää pomppua radassa :eek:

http://uk.youtube.com/watch?v=UyD84bdzNFk

En minä jaksa uskoa että Kimin vika ainakaan täysin. Tosiaan se alkaa jo kääntämään vasemmalle mutkaan normaalisti eikä auto reagoi millään tavalla. Todella outo juttu.
 
Kimi kääntää rattia vasemmalle mutta renkaat eivät käänny ollenkaan eli ohjaus puuttuu kokonaan ja kaide kutsuu.

kyllä ne renkaat osoittivat vasemmalle siinävaiheessa kun rattikin osoitti vasemmalle.

458539.jpg
 
Noiden kuvien perusteella näyttäis, että vain oikea eturengas on kääntyneenä. Eturipustus hajalla?

no katsohan nyt uudestaan. kyllä ne molemmat renkaat sinne vasemmalle näyttää. kameraa ei ole sijoitettu auton keskelle vaan se on siellä tötsän vasemmassa päässä, siksi saattaa vähän hämätä.
 
Ei ne renkaat kyllä kääntyneet mihinkään kun rattia käänsi. Formulassa ratin asento, joka tuossakin eka kuvassa on vastaa jyrkkää käännöstä.
Videot muuten poistettiin Youtubesta eli jotain merkillistä siinä varmaan on.
 
Ei ne renkaat kyllä kääntyneet mihinkään kun rattia käänsi. Formulassa ratin asento, joka tuossakin eka kuvassa on vastaa jyrkkää käännöstä.
Videot muuten poistettiin Youtubesta eli jotain merkillistä siinä varmaan on.

no katseleppa onboard videoita youtubesta. ei ne renkaat hirveästi käänny vaikka miten kääntelisi rattia. suurinosa f1 videoista lähtee aika vauhdilla youtubesta koska youtubella ei ole oikeuksia julkaista niitä ja formula one management niistä aika aktiivisesti valittaa.

auto lähtee oikealle vain jos 1. renkaat osoittaa oikealle 2. perä lähtee vasemmalle. 3. oikeanpuoleiset pyörät jarruttavat.
 
Jees, eiköhän erkjetter ole oikeassa. Turhaa vääntöä.

F1 autoissa on iso kääntöympyrä, eli ei ne renkaat hirveesti käänny. Ne on poistaneet muitakin F1 videoita, eli ei tossa ole mitään salaliittoa.
 
Miksi? Siksikö, että TV:lähetyksessä joku sanoi niin?

Osa niistä kyllä aiheuttaa pyörteitä, mikä teoriassa huonontaa takana tulevan auton saaman ilman laatua. Mutta olisiko niiden poisto ratkaisu vaikeaan ohittamiseen?

Kyllä varmaankin siivekkeiden poistaminen juuri vähentäisi tallien mahdollisuuksia kehitellä autoa omaan suuntaan, mitä aiemmin juuri peräänkuulutin, eli :david: otsaan meikäläiselle. Aerodynamiikan yksinkertaistamisella mielestäni todellakin helpotettaisiin ohittamista. Jos kerran aerodynamiikan merkitys auton vauhdille je ajettavuudelle vähenee, ja pikkusiivekkeiden aiheuttama pyörteily poistuu, ohittaminen helpottuu ainakin jonkin verran, varsinkin kun jarrutusmatkat pitenevät. En minä sitä tiedä, onko tämä oikea ratkaisu. Mutta ainakin tämä muutos yhdistettynä luistoneston poistumiseen lisäisi mekaanisen pidon merkitystä ja sitä kautta kuskin painoarvoa sen paljun liikuttelussa. Vielä kun iskisivät slicksit alle niin oltaisiin kuin CART-sarjassa.

Tuosta Kimin kolarista sen verran vielä, että ei ainakaan ohjauksessa näyttäisi olevan vikaa. Juuri ennen osumaa Kimi vielä palauttaa ohjauksen keskelle, ja sieltä se vasenkin rengas vain kääntyy takaisin. Toisaalta, videolta näkee, että tuon ensimmäisen seinäosuman jälkeen juuri vasen eturengas pyörii vielä. Eikö Kimiä huvita jarruttaa? Menivätkö etujarrut basaksi osumassa (suht todennäköistä)? Tuliko jarruihin vika, joka aiheutti näin äkillisen ulosajon? Vaivasiko Massan autoa samanlainen ongelma? Totuus on ulkona tuolla.

Jotenkin tuo pomppuselitys ei vain käy järkeen. Siis, jarrutuspaikassa on pomppu, josta takarenkaat hyppäävät sekunnin murto-osan ajaksi ilmaan. Kimi testasi radalla pari viikkoa sitten, ja ajoi perjantaina kahdet vapaat harjoitukset. Eikö se tässä ajassa olisi jo oppinut varomaan sitä pomppua? Ja myöskin juuri se toinen kysymys, että miksei sitten kukaan muu tyrinyt mitenkään? Saa olla jo todella paskaa säkää tuollainen. Eikä jarrutuspaikassa saisi edes olla monttuja joista auto voi singota petäjään.
 
Sanonpahan vaan vielä kerran että Kimi käänsi rattia mutta eturenkaat ei reagoineet mitenkään/ainakaan tavalla jonka silmällä huomais. Oikeastaan sama miten ne noissa kuvissa on mut video auton ollessa vielä radalla näytti tämän.
 
Sanonpahan vaan vielä kerran että Kimi käänsi rattia mutta eturenkaat ei reagoineet mitenkään/ainakaan tavalla jonka silmällä huomais. Oikeastaan sama miten ne noissa kuvissa on mut video auton ollessa vielä radalla näytti tämän.

Näkisin ite, että kamerkulmasta huolimatta ainakaan vasen rengas ei reagoi paskan vertaa rattiin. Kimi vielä kääntää rattia vasuriin yli 90 astetta, mutta rengas ei reagoi mitenkään. Oikea sentään kääntyy.

e: äh. edestä päin se vasenkin näyttää kyllä kääntyvän...
 
Viimeksi muokattu:
klo 18.30 ehkä saadaan tieto ja tunti siitä mäkkäri antaa virallisen lausunnon..
Tuskin mitään on tulossa kun Kekekin näin sanoo..Lisäksi Japanin ja Kiinan kanssa on se sopimus, että 11 tallia pitää olla mukana..Naurettavaa olisi jos tämä estäisi mäkkäri ulospotkimisen..
Dennis on kaiken lisäksi laittanut mäkkärin työntekijöiden nimet paperiin todistukseen jossa kaikki allekirjoittaneet väittävät, ettei tietoja ole käytetty hyväksi..Tiedoista tiedettiin laajasti mäkkärin sisällä, mutta ei niitä käytetty..Edes alitajuntaisesti :)
Brawni kävi FIA:n puheilla sanomassa, että pienikin Ferrarin tiedon käyttäminen esim. rengaskulmat etc tietävät vähintään 0.5 sekuntia etua per kierros verrattuna Ferrarin alkukauden autoon.

JA espanjalaiset lähteet kertovat, että vaikka tallia rangaistaan niin kuskeja ei..Mikä on ihan täyttä paskaa koska kuskithan sen hyödyn saavat jos autosta tulee parempi..No tämän takia Alonso ei ollut tuolla "tapahtumassa" koska on niin varma olostaan..
 
Meinasin juuri kirjottaa että kuskit, erityisesti Hamilttoni, on suurin yksittäinen hyötyjä Mäklärenin vakoilemien tietojen suhteen ja on todella perseestä että kaikki se etu mitä pisteiden muodossa ovat saaneet myös pysyy voimassa.

Dennistä rokotetaan luulen.
 
Back
Ylös Bottom