Formula1 - Kausi 2007

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pyranha
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
olipa kyllä ylivoimaista menoa mclarenilta. huh. vaikka olenkin yleensä hieman optimistinen niin eiköhän räikkösen mestaruus ole jo mennyt. vaatisi molempien mclarenien täydellistä pieksemistä kaikissa tulevissa kisoissa.


Jep seuraavasta kahdesta kisasta Kimille voitto ja Laareneille 0pojoo, niin sit ollaan mukana. Mikä on erittäin todennäköistä. :)

Tosin helppohan sitä on Mersulla on ajella kun on voinut rakentaa auton kahden huippuauton piirutuksia yhdistelemällä. :dance:
 
Ei kannata vielä kokonaan heittää kirvestä kaivoon. Macin ylivoima on ollut radoilla jotka eivät vaadi aerodynamiikkaa vaan mekaanista pitoa. Monza, monaco, hungaroring.

Kaikki loput radat taas vaativat kuten silverstone, magny cours, istanbul...
 
Ei kannata vielä kokonaan heittää kirvestä kaivoon. Macin ylivoima on ollut radoilla jotka eivät vaadi aerodynamiikkaa vaan mekaanista pitoa. Monza, monaco, hungaroring.

Kaikki loput radat taas vaativat kuten silverstone, magny cours, istanbul...

Mestaruus on menetetty. Ihan turha yrittää enää olla optimisti. Ferrarin ainoa toivo on McLarenille mahdollisesti tulevat rangaistukset.
 
Kotio sitten vaan itkemään jos näin on. Minä uskon että macit voivat vaikka keskeyttää kilpailun tms. Maalin ajamalla ne eivät enää häviä, niin uskon minäkin.
 
Kotio sitten vaan itkemään jos näin on. Minä uskon että macit voivat vaikka keskeyttää kilpailun tms. Maalin ajamalla ne eivät enää häviä, niin uskon minäkin.

sama täällä:) kuka muistaa sen ku mäkisen tommi voitti sen yhen maailmanmestaruuden sillei et se oli koti puolella.. carlosi olisi vieny mestaruuden mut auto hyyty viikalla etapilla:D
 
sama täällä:) kuka muistaa sen ku mäkisen tommi voitti sen yhen maailmanmestaruuden sillei et se oli koti puolella.. carlosi olisi vieny mestaruuden mut auto hyyty viikalla etapilla:D

Mä muistan. Oli Mäkiselle "kiva ylläri" kun joku soitti kun se oli menossa(?) himaan ja kertoi että Sainz on keskeyttänyt. Carlosilla "vähän" kiehahti ja tempaisi kypärän Toyotan takaikkunasta läpi. :D
 
Tilanne voi korjaantua Kimin eduksi ainoastaan McLarenin huonolla tuurilla tai sanktioilla. Vaatisi vähintään kahdessa kisassa keskeytystä molemmille McLareneille. Jos McLarenit toimivat millään tasolla, niin sijat 3-4 tulevat 'huononakin' päivänä lopuista kisoista.
 
Toi Kyllönen on aivan saatanan ärsyttävä. Ei varmaan Suomesta löydy ketään muuta selostajaa...

Edit: Maikkari laittaa kyllösen vittuillakseen selostamaan näitä koosteita, että jengi hommais MAX:n. Siellähän on eri selostaja eiks jeh? :D
 
Eipä nuo ulkomaiset ole sen parempia. Hirveätä Alonson Ja Hamiltonin hehkutusta aina.
Minun mielestäni Hamilton on aikamoinen riski radalla ja etenkin lähdöissä. Eli suoraan Massan päälle ja vielä vaihtelee niitä kaistoja siellä koko ajan, mikä on FIA:n säännöissä rike.
Sitten Räkän ohituksessa ajaa varikolta tulevien kaistaa vaikka tämä on myös rike FIA:n säännöissä.
Lisäksi selvä shikaanin hyödyntäminen ohitustilanteessa kun Massa oli Edellä ennen shikaaniin kääntymistä. Vaikka olisikin pitänyt vain oman sijoituksensa pitää kuljettajan päästää toinen eteen kun oikaisee shikaanissa. Mutta tämän kauden opetus on, että Mäkkäri saa tehdä kaiken eikä siitä tule rangaistusta.
Laittomalla autolla ajaminen ja FIA:lle valehteleminen vaihdelaatikosta = 50k sakkoa. Räkä myöhästyy 8 minuuttia = 5k sakkoa.
Koko tästä jupakasta mäkkäri saa varmaan 100k sakkoa ja molemmat MM-tittelit.
 
No ensikaudella noita autoja pitää osaa jo ajaa, kun luistonesto lähtee vittuun.
 

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Veikkaanpa, ettei ne autot luistele yhtään sen enempää kuin mitä nyt. Tämä siis parhaimpien tallien osalta, joilla on rahaa kehittää vastaava järjestelmä jotain muuta kautta. Vaikka sitten hieman sääntöjä kiertämällä.
 
Monella radalla tuo ei vaikuta kuin ykkösvaihteen hitaisiin mutkiin, mutta monzan kaltainen siivetön auto on vähintään mielenkiintoinen ajettava siellä 200km/h paikkeillakin :D

Samoin sadekelistä tulee yhtä helvettiä. Todella mielenkiintoista nähdä ketkä pärjäävät. Kimihän ehti ajella hetken ilman luistonestoa, ja Heikillä on vain pari vuotta gp2 sarjasta joten alkuasetelmat ovat ihan lupaavat.

Ihan hyvä pointti JN:ltä, saapi nähdä onnistuuko ne raha-tallit piilottamaan sen systeeminsä. Tosin rahatallejahan ne alkavat olla kaikki joten jos mahdollisuus on, se löytyy kaikilta. Tasauspyörästöön luulisin ainakin olevan mahdollista rakentaa alkeellinen mekaaninen tc. Lukko kannattanee ainakin kytkeä kokonaan pois.
 
Veikkaanpa, ettei ne autot luistele yhtään sen enempää kuin mitä nyt. Tämä siis parhaimpien tallien osalta, joilla on rahaa kehittää vastaava järjestelmä jotain muuta kautta. Vaikka sitten hieman sääntöjä kiertämällä.

Niinpä.

Tuon takia "Kuninkuusluokka" vaikuttaa aika kepeältä leikiltä, verrattuna muihin koviin autourheiluluokkiin:)

Pistetäänpä Alonso ajamaan jotain 1980 luvun Porsche 935K:ta, jossa takaveto ja liki 1000 hpta. Luistonestosta ei tietoakaan, ja kytkinpoljin ja vaihteet käsipelillä:wtf:

Kyllä imo ne entisajan kuskit olivat niitä todellisia taitureita.
 
Kannattaa vähän perehtyä F1 sääntöihin, ennekuin hirveästi spekuloi sitä, että voiko sinne itse soveltaa jotain mekaanisia tai elektronisia luistonestoja tai vastaavia. On meinaan sellaset pinot niitä sääntöjä, ettei kaikki ole ehkä ihan niin helppoa, kuin voisi luulla.

Autoihin tulee ehkä jo ensi kaudella (???) samanlaiset elektroniikat (moottorin ohjaus ym.). Eli sama boksi kaikissa autoissa ja sieltä on sitten helppo tarkistaa, että onko koodit kuten pitää.
 
Aika jännää tämä että noita autoja ruvetaan jotenkin tasapäistämään. Esimerkiksi moottorikehityksen jäädyttämisen seurauksena autojen moteissa ei taida olla suurempia eroja, vaan erot löytyvät jostain muualta.

Mutta että nykyiset F1-autot ovat aerodynamiikaltaan aivan hanurista. Ohi ei pääse eikä imussa voi ajaa, koska autojen siivet toimivat vain "puhtaassa" ilmassa. Takakontissa ajaminen ilmeisesti hidastaa menoa, myös suorilla. Mielestäni tervetulleimmat parannukset tässä parin seuraavan kauden aikana olisivat a) moottorisääntöjen höllentäminen ja b) käikennäköisten pikkusiivekkeiden ja airohankainkoteloiden kieltäminen. F1:n pitäisi pyrkiä olemaan paitsi autourheilun, myös kilpa-autoilun kuninkuusluokka. Mitä ihmeen vikaa oli jossain vuoden 2000 säännöissä? Kyllä sitä hommaa oli kivempi katsella.
 
Mä muistan. Oli Mäkiselle "kiva ylläri" kun joku soitti kun se oli menossa(?) himaan ja kertoi että Sainz on keskeyttänyt. Carlosilla "vähän" kiehahti ja tempaisi kypärän Toyotan takaikkunasta läpi. :D

:offtopic:

Jos en täysin väärin muista, oltiin Mäkistä juuri haastattelemassa / haastattelu oli juuri alkamassa YLE:lle ja veli soitteli Sainzin keskeytystä. Taisi olla joko kilpailukeskuksessa tai hotellissa Tommi silloin.

Eihän tällä ole mitään merkitystä, kunhan nyt vaan halusin huomiota ja päteä. :david:
 
Carlosilla "vähän" kiehahti ja tempaisi kypärän Toyotan takaikkunasta läpi. :D

:offtopic:

Mä haluan kanssa polkasta pilkkua ja muistan että se kypäränheittäjä oli Carlosin kartturi. Mikäli olen väärässä niin polkaskaa minua. :D
 
:offtopic:

Mä haluan kanssa polkasta pilkkua ja muistan että se kypäränheittäjä oli Carlosin kartturi. Mikäli olen väärässä niin polkaskaa minua. :D

Tuossa se Ylen pätkä,jossa Tommia haastatellaan:
http://www.youtube.com/watch?v=rlyM6DNpWTc&mode=related&search=

Muistelisin, että Carlos heitti kyprän takalasista läpi ja kartturi (moya) potki ohessa oven solmuun.

EDIT: eli muistin väärin... se Moya potki oven sisään ja heitti kyprän takalasista läpi... Carlos vaan repi hiuksiaan ;)

http://www.youtube.com/watch?v=yDBaqQrwXYI&mode=related&search=
 
ei noissa formuloissa nyt mitään volvo -mallista luistonestoa ole. pyrkivät ajamaan vähäisimmällä mahdollisella luistonestolla koska silloin pääsee nopeammin ja säästää bensaa. kyllä se perä lähtee alta helposti ja porukka spinnaa vaikka käytössä on luistonesto. ensikaudeksi tulee microsoftin ja mclarenin tuottama moottorinohjausboksi, kaikille samanlainen joten eipä sinne mitään luistonestojärjestelmiä piiloteta.

turhaa paskapuhetta taas bodaajalta miten ennenvanhaan kuskit olivat kovempia. aivan sama onko sulla alla auto kaikilla järjestelmillä vai ei. kilpakaverilla on kuitenkin miltei identtinen auto ja sitävastaan kisaat. huippu on aina huippu, kunhan tottuu autoon. se ettei nykyään tarvitse runkata kytkinpoljinta ja vaihtaa vaihteita käsipelillä ei tarkoita etteivätkö nykykuskit kykenisi sellaiseen.

Räkän ohituksessa ajaa varikolta tulevien kaistaa vaikka tämä on myös rike FIA:n säännöissä.
Lisäksi selvä shikaanin hyödyntäminen ohitustilanteessa kun Massa oli Edellä ennen shikaaniin kääntymistä. Vaikka olisikin pitänyt vain oman sijoituksensa pitää kuljettajan päästää toinen eteen kun oikaisee shikaanissa.

näytäppä kohta säännöistä jossa kielletään tuo valkoisen viivan leikkaaminen jos ei ole tulossa varikolta. tietääkseni sen yli saa surutta ajella jos ei ole tulossa varikolta.
 
Aika jännää tämä että noita autoja ruvetaan jotenkin tasapäistämään. Esimerkiksi moottorikehityksen jäädyttämisen seurauksena autojen moteissa ei taida olla suurempia eroja, vaan erot löytyvät jostain muualta.

Mutta että nykyiset F1-autot ovat aerodynamiikaltaan aivan hanurista. Ohi ei pääse eikä imussa voi ajaa, koska autojen siivet toimivat vain "puhtaassa" ilmassa. Takakontissa ajaminen ilmeisesti hidastaa menoa, myös suorilla. Mielestäni tervetulleimmat parannukset tässä parin seuraavan kauden aikana olisivat a) moottorisääntöjen höllentäminen ja

Kyllähän autot on aina toiminu paremmin puhtaassa ilmassa, ei ne siivet niin paljon ole muuttuneet. Ehkä ennen oli muita tekijöitä, jotka sai ohittamisen näyttämään helpommalta (esim. moottori tehojen erot tallien välillä). Kyllähän nykyään aerodynamiikalla on suurempi merkitys sehän on toki selvää.

b) käikennäköisten pikkusiivekkeiden ja airohankainkoteloiden kieltäminen.

Miksi? Siksikö, että TV:lähetyksessä joku sanoi niin?

Osa niistä kyllä aiheuttaa pyörteitä, mikä teoriassa huonontaa takana tulevan auton saaman ilman laatua. Mutta olisiko niiden poisto ratkaisu vaikeaan ohittamiseen?

Oikeesti jos autoon ei saa tehdä noita pikku aerodynaamisia osia, niin rupee autot olemaan jo turhan samanlaisia. Tai no nehän on jo nyt aivan liian samanlaisia. Eli sitten rataa kiertäis 20 samanlaista autoa. Se ei voi olla oikea ratkaisu F1:ssä (Ei se varmaan olis lajille haitallista taloudellisesti, mutta urheilullinen tappio kylläkin. Toisaalta viimeiset 30 vuotta on ollut formuloissa yhtä urheilullista tappiota).
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom