Formula1 - Kausi 2007

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pyranha
  • Aloitettu Aloitettu
Mniska ja Laffer.

Kaikki noi huippukuskit on niin nopeita, että kalusto ratkasee. Tämä nyt on ihan itsestään selvää, jos lajista jotain tajuaa. Vain jos autot on käytännössä yhtä nopeita, niin kuskien pienillä taitoeroilla on jotain ratkaisevaa .

Miten sitten selität kahden "identtisen" (saman tallin) auton aika-ajo tuloksissa on vaikka 0.7 sekunttia toisen kuskin hyväksi?

Miksi Häkkinen tai Räikkönen oli lähes aina Coulthardia nopeampia kuskeja jos kuskeilla ei ole merkitystä? Onko McLarenilla salaliitto joka suosii aina suomalaiskuskeja?

Paraskaan kuski ei voita mm-titteliä Toro Rossolla mutta varmasti kuski vaikuttaa ne viimeiset kymmenykset pois ajasta.
 
pertillä on taas vähän noussut yleisurheilupissa päähän. taas tuota "kalusto ratkaisee" bullshittiä.

toisaalta jokainen joka tietää juoksemisesta jotain tietää että se kenellä on parhaat kengänpohjalliset voittaa aina.

hyvä kuski ei voi voittaa mestaruutta paskalla kalustolla eikä paska kuski voita mestaruutta hyvällä kalustolla. miksi muuten tallit taistelisivat juuri tietyistä kuljettajista jos kuka tahansa top-10 kuskeista voisi hoitaa homman yhtä hyvin?

en kylläkään heti pysty nimeämään mitään toista lajia jossa kalustolla olisi yhtä iso merkitys kuin formula ykkösissä. mutta en myöskään pysty nimeämään toista lajia jossa urheilijan pitäisi pysyä yhtä kauan äärirajoilla ja jossa pienelläkin virheellä voi olla yhtä suuret vaikutukset kuin formula ykkösissä.
 
en kylläkään heti pysty nimeämään mitään toista lajia jossa kalustolla olisi yhtä iso merkitys kuin formula ykkösissä. mutta en myöskään pysty nimeämään toista lajia jossa urheilijan pitäisi pysyä yhtä kauan äärirajoilla ja jossa pienelläkin virheellä voi olla yhtä suuret vaikutukset kuin formula ykkösissä.

Näinpä. Ja lisäksi jos miettii rahallisestä aspektista tätä touhua:

f1-karuselli syö rahaa satoja miljoonia euroja per huipputalli. Kyllä se halvemmaksi tulee palkata kallis=hyvä kuljettaja, joka ajaa sen pari kymmenystä nopeammin keskiverokuskiin verrtuna, kuin taas yrittää ottaa kuljettajan palkoista säästetyillä rahoilla auton aerodynamiikkaa ja moottoria virittelemällä sen pari kymmenystä ajasta pois.

Räkän ajotaitoja nyt ei tarvitse kyseenalaistaa. Heidfeldillä , montoyalla ja coulthardilla lähtivät samantien urat syöksykierteeseen kun räkä niiden tallikaverina ajoi.
 
Thredi on mennyt vähän kinasteluksi.. Sittenhän sen näkee kumpi ajaa kovempaa, Massa vai Räikkönen, ja mikä talli vie muita. Ja ihan samahan se on kuinka paljon kuski ja kuinka paljon kone vaikuttaa, kunhan on viihdyttävää katsottavaa.. Se nyt on selvää että sekä kuski että auto vaikuttavat suoritukseen.

Itse en millään malttais odottaa formula-kautta, onneks enää reilu kaks viikkoa jäljellä. Formuloista en mitään ymmärrä enkä autoista muutenkaan, mutta jotenkin tuo F1 on vienyt penkkiurheilijan sydämen. Siinä on vauhtia, vaaraa, tiukkoja kaksintaisteluja, kylmiä hermoja, draamaa, tuskaa ja iloa. On myös mielenkiintoista seurata miten pienet tekniset parannukset vaikuttavat auton suorituskykyyn ja miten kuskien taidot kehittyvät.

Jos nyt jotain spekulaatiota pitäis laittaa, niin veikkaan että Ferrari vie muita tällä kaudella.. Alkukaudesta Räikkönen ja Massa ovat tasavahvoja, mutta loppua kohti Räikkönen alkaa kiriä etumatkaa tallitoveriinsa. McLaren pistää vahvimmin kampoihin Ferrarille. Yllätysnimiä saattaa nousta, esim Kovalainen tai BMW:n Kubica.
 
No enhän minä näitä asioita ymmärrä ja sen takia olenkin postannut vain kysymyksiä tähän threadiin. Itse en käsittääkseni ole spekuloinut mitään. Mutta se on hyvä, että itse tiedät 100% varmuudella Räkän olevan maailmankaikkeuden paras kuski.

En mä tiedä kun sen että räkä on ainakin vielä tällä hetkellä Formuloiden nopein kuski.Mitäköhän se sunkin maailmankaikkeuskin sisältää.
 
heikki on kyllä sellanen rattimies että odotan voittoa tältä kaudelta !!

Tähän vastasin alunperin.

Tyhmäkin tajuaa, että Heikin menestymismahdollisuudet ratkasee auto, koska lähtökohtana on se, että hän on hyvä kuski (ainakin oletan niin).

Tuossa Mniskan lausahduksessa annetaan ymmärtää, että nopea kuski voittaa automaattisesti (joo tuskin Mniskakaan niin luulee).

Huomioikaa mun puheet siinä valossa, että kaikki kovimmat vastustajat on erittäin taitavia kuskeja. Turha verrata johonkin "toisen luokan kuskeihin". Ei tässä ole puhuttukaan muusta kuin huippu talleista ja huippu kuskeista.

Räikkönen ja Alonso on varmasti nopeita. Se kumpi käytännössä ajaa kovempia kierrosaikoja on lähes täysin kiinni kalustosta, koska taidollisesti ero ovat varmasti minimaalisia.

Tämähän on ihan itsestään selvää, miksi joudun sen tähän kirjoittamaan?
 
Huomioikaa mun puheet siinä valossa, että kaikki kovimmat vastustajat on erittäin taitavia kuskeja. Turha verrata johonkin "toisen luokan kuskeihin". Ei tässä ole puhuttukaan muusta kuin huippu talleista ja huippu kuskeista.

Kaikki noi huippukuskit on niin nopeita, että kalusto ratkasee

Kuuluuko esim Fisichella näihin huippukuskeihin mielestäsi ja jos kuuluu niin miksi hän jäi kokonaan Alonson jalkoihin?
Mitä tulee Kovalaisen mahdollisuuksiin voittaa kisa niin ei auton tarvitse olla nopein jos muuten kaikki osuu kohdalleen (taktiikka,aika-ajot,tekniikan toimivuus)
 
...mutta en myöskään pysty nimeämään toista lajia jossa urheilijan pitäisi pysyä yhtä kauan äärirajoilla ja jossa pienelläkin virheellä voi olla yhtä suuret vaikutukset kuin formula ykkösissä.

Noin äkkiseltään, kaikki MM- statuksen omaavat ratamoottoripyöräilysarjat. Vertaa vaikka suojausta, räärää kuskin suojat + n. 1,5 mm nahkaa versus formulakuski, joka on kapaloitu ydinsodankestävään hiilikuitupulkkaan niin tiukasti, ettei sillä liiku kuin vähän peukalot ja varpaat. :rolleyes:
 

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kuuluuko esim Fisichella näihin huippukuskeihin mielestäsi ja jos kuuluu niin miksi hän jäi kokonaan Alonson jalkoihin?
Mitä tulee Kovalaisen mahdollisuuksiin voittaa kisa niin ei auton tarvitse olla nopein jos muuten kaikki osuu kohdalleen (taktiikka,aika-ajot,tekniikan toimivuus)

Ilmesesti Fisichella ei ole huippukuski, kuten Alonso tai Räkä, kun ei pärjää. Nämä nimitykset nyt on makuasioita.

Toki kisan voi voittaa vaikka Super Aguri, mutta harvemmin tasaisesti hitaammalla autolla voitetaan mestaruus (jos vastustajan auto on myös luotettava).

Sitten asiaan:

Unofficial Thursday times from Bahrain:
1. Felipe Massa, Ferrari, 1:29.989
2. Heikki Kovalainen, Renault, 1:30.384
3. Giancarlo Fisichella, Renault, 1:30.498
4. Kimi Raikkonen, Ferrari, 1:30.534
5. Fernando Alonso, McLaren, 1:30.564
6. Rubens Barrichello, Honda, 1:31.067
7. Pedro de la Rosa, McLaren, 1:31.354
8. Scott Speed, Toro Rosso, 1:31.500
9. David Coulthard, Red Bull, 1:31.589
10. Nick Heidfeld, BMW Sauber, 1:31.720
11. Mark Webber, Red Bull, 1:31.742
12. Robert Kubica, BMW Sauber, 1:31.751
13. Ralf Schumacher, Toyota, 1:31.791
14. Jenson Button, Honda, 1:31.837
15. Franck Montagny, Toyota, 1:32.264
16. Takuma Sato, Super Aguri, 1:33.357
 
Olisi mielenkiintoista nähdä esim. Kimin ja Massan kierrosaikoja huomattavasti enemmän, että voisi sanoa kumpi on nyt nopeampi. Esim. kummaltakin 30 parasta kierrosaikaa per testipäivä, niin voisi paremmin tehdä spekulaatioita. Ainakin tänään Kimi oli aika raukean tyytyväisen oloinen Maikkarin haastattelussa, jos siitä nyt jotain voi rivien välistä lukea.
 
Ainakin tänään Kimi oli aika raukean tyytyväisen oloinen Maikkarin haastattelussa, jos siitä nyt jotain voi rivien välistä lukea.

Jos päivän 4. parhaalla kierrosajalla ollaan raukean tyytyväisiä veikkaan että siellä on pelailtu juuri niiden sektoriaikojen jne. kanssa todellisen vauhdin piilottamiseksi.

Vähän silti harmittaa noita uutisia lukiessa kuinka muutamat suomalaistoimittajat katsovat asioita niin sinivalkoisin lasien läpi, se ei kuitenkaan itse kisassa auta mitään. Iloa revitään jokaisesta kymmenyksestä kun suomalainen kuski on nopeampi, ja jos tilanne on toisinpäin niin kohautellaan olkia "oli painavampi auto ja testattiin eri juttuja".

Ihan ymmärrettävää sinänsä, mutta nyt kyllä petaillaan ferrarille sellaista murska-aloitusta kauteen että jos se ei toteudu niin vituttaa ja huolella...
 
Jos päivän 4. parhaalla kierrosajalla ollaan raukean tyytyväisiä veikkaan että siellä on pelailtu juuri niiden sektoriaikojen jne. kanssa todellisen vauhdin piilottamiseksi.
..
Ihan ymmärrettävää sinänsä, mutta nyt kyllä petaillaan ferrarille sellaista murska-aloitusta kauteen että jos se ei toteudu niin vituttaa ja huolella...

Ferrari on varmaan kaikkein kuuluisin "vauhdin jemmailija", joten vähän ihme että ovat noinkin kovaa julkisissa testeissä menneet. En tiedä oliko Kimin tyytyväisyys
niinkään tämän päivän testejä korreloiva, ehkä vaan niin levollisin mielin Ferrarin tämänhetkistä kokonaispakettia kohtaan.
 
Kuinka moni on hankkinut mtv3:n maksukortin formuloita varten? Itseltä se jo löytyy. Nyt sitä jo odottaa koko ajan ensimmäistä kisaa.

No onneksi moto gp alkaa ensi viikonloppuna niin on jotain tekemistä silloinkin.
 
Muutto edessä niin ei ole tuota digihommelia tullut vielä mietittyä.

Pubiin kattoo kankaalta ainakin alkuun :)
Noilla suunnitelmilla saattaa pari ekaa kisaa mennä pubin ulkopuolella värjöttelyyn. Vai mahtaisikohan joku pubi hieman venyttää aukioloaan näin formulakauden alun kunniaksi. Menes kuule vain hakemaan se kortti äläkä kiusaa itteäs. Pikkurahaa tästä nautinnosta :whip:
 
Noilla suunnitelmilla saattaa pari ekaa kisaa mennä pubin ulkopuolella värjöttelyyn. Vai mahtaisikohan joku pubi hieman venyttää aukioloaan näin formulakauden alun kunniaksi. Menes kuule vain hakemaan se kortti äläkä kiusaa itteäs. Pikkurahaa tästä nautinnosta :whip:

Katos perhana, katsoin mtv3:sen lähetysajan klo 11 mutta sehän on jälkilähetys ja väärä kanavakin. Hyvä kun huomautit :whip:
 

Suositut

Back
Ylös Bottom