Formula1 - Kausi 2007

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pyranha
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No huh huh tuota Hondan väritystä. Alkaa olla kyllä melko omaperäisiä autoja lähtöruudukossa.

Millähän tässä jaksaisi vielä odotella kauden avausta :D
 
Tähän mennessä konsensus on että muut ovat selvästi jäljessä Ferraria 10+ kierroksen vedoilla heti ensimmäisestä kierroksesta lähtien. Ferrarin jälkeen on Rellu, Bemari ja McLaren aika lähellä toisiaan. Näistä McLaren on nopein ensimmäisellä kierroksella, mutta varsinkin Alonso sulattaa kumit alta.

En yhtään epäile tätä tietoa, mutta mistä lähteestä tämä on? Mistä yleensäkin luette f1-uutiset yms? Itse oon vaan maikkarin sivuilta lukenut, mutta siellä ei juuri muuta ole esillä kuin parhaat kierrosajat.
 
Räikkösestä puuttuu F1-maailman kansainvälinen glamour ja sulavuus ja sanavalmius. Mua tuo ei haittaa, mutta monille se tuntuu olevan ongelma. Hyvä kuitenkin että Heikki on taas avoin luonnonlapsi, niin saavat ulkomaanpellet vähän toisenlaistakin kuvaa Suomalaisista piloteista

Joo'o. Toisaalta Räikkönen käyttäytyy samanlailla kuin entisaikojen formulatähdet. Mistä sä tiedät missä muualla se bilettää kun 7pvän ja OHOn toimittajia ei välttämättä oikeisiin seurapiirijuhliin päästetä.

Kovalainen vaikuttaa mukavalta kundilta. Tärkeäähän se tietysti on puhua ja käyttäytyä just niinkuin sponsorit haluaa...

Räikköstä ei tunnetusti aina kiinnosta - siitä propsit!
 
En yhtään epäile tätä tietoa, mutta mistä lähteestä tämä on? Mistä yleensäkin luette f1-uutiset yms? Itse oon vaan maikkarin sivuilta lukenut, mutta siellä ei juuri muuta ole esillä kuin parhaat kierrosajat.
Autosportin forumille kirjoittelee asioista perillä olevaa(kin) porukkaa. Tietysti siellä on puhtaita fanittajiakin, mutta aika nopeasti oppii erottamaan jyvät akanoista. Maksullisen nettilehden puolella Craig Scarboroughin artikkelit on todella hyviä. Jos F1 kiinnostaa niin tilaus on hintansa väärti.

Anyway testisessioista on ratojen kotisivuilla kaikkien autojen kaikkien kierrosten ajat varikkokänteineen mistä jengi tekee aika hyvää analyysiä. Vertailemalla vetojen pituuksia ja keskikierrosaikoja sekä varsinkin aikojen kehittymistä kierrosten funktiona saadaan aika paljon selville. Esim. McLaren on paljon hitaampi samanmittaisen vedon loppupäässä kuin Ferrari, mikä kielii renkaiden kulumisesta. Alonso on saman kyllä todennut haastatteluissakin.

Asiasta toiseen: aika tymäkästi on Kovalainen kolauttanut betonivalliin Rellunsa tänään. Vaikka Iltalehdestä voi katsella kuvia, tai sitten tuolta Autosportin sitelta. Onneksi ei käynyt kuinkaan.
 
LOL, luuleeko joku että nykypäivän F1:ssä kuskeilla on vaikutusta auton kehittämiseen? Insinöörit tekevät työnsä, ja vain vittuuntuvat jos kuskit tulevat kertomaan mitä autolle pitää tehdä.

Ja se että kimi ei osaa testata tms. on täyttä mutu paskaa mitä on luettu seiskasta. Todellisuus on aivan päinvastainen, kuten kimin kanssa työskennelleet ovat kertoneet.

Ja minä en käsitä tätä suomalaisten kimi-vihaa. Kateudesta taitaa johtua. Toivottavasti Kovalainen ei menesty että sitäkin ei aleta parjaamaan joka vaihteessa.
 
LOL, luuleeko joku että nykypäivän F1:ssä kuskeilla on vaikutusta auton kehittämiseen? Insinöörit tekevät työnsä, ja vain vittuuntuvat jos kuskit tulevat kertomaan mitä autolle pitää tehdä.

Mihinkä muuten perustat väitteesi?

Kukas niille insseille kertoo miten auto käyttäytyy ja miltä se tuntuu muutosten jälkeen, jos ei kuski? Sitä paitsi kai jokainen kuski haluaa autostansa olevan mieleisensä.
 
Juu-u, kyllä se kuski taitaa edelleen kertoa mekaanikoille ja muille, että miltä se auto tuntuu ja sen perusteella tehdään ne säädöt.
 
Säädöt ja auton varsinainen kehitys erikseen!

En usko että kaikilla kuskeilla on riittävää auktoriteettia saamaan läpi toivomuksiaan auton suunnittelussa. Scott speediltä ei varmasti kysytty hänen mielipidettä nopeasta autosta kun toro rosson autoa tehtiin jne.

Huippukuskeilla taas varmasti asia on toisinpäin.
 
Säädöt ja auton varsinainen kehitys erikseen!

En usko että kaikilla kuskeilla on riittävää auktoriteettia saamaan läpi toivomuksiaan auton suunnittelussa. Scott speediltä ei varmasti kysytty hänen mielipidettä nopeasta autosta kun toro rosson autoa tehtiin jne.

Huippukuskeilla taas varmasti asia on toisinpäin.

Tuskin kukaan muu kuski on juurikaan vaikuttanut auton kehittämiseen paitsi Schumi (ainakaan "nyky" kuskeista). Jos siis puhutaan auton suunnittelusta, eikä säätämisestä.

Itsekkin ymmärsin, että Captain America puhuu säätämisestä. Tätä saattoi edes auttaa tämä lausahdus: "jos kuskit tulevat kertomaan mitä autolle pitää tehdä." Tosta saa sen kuvan että puhutaan säätämisestä. Koska suunnittelu vaiheessahan kuski sanoisi, että millainen auto pitäisi tehdä, ei mitä sille pitäs tehdä.

Suunnitteluvaihehan on nykyisin sitä, että tehdään sääntöjen puitteissa mahdollisimman tehokas paketti, eikä siinä varmastikkaan voida juurikaan kuunnella kuskin mielipiteitä. Tuskin kuski myöskään on niin tyhmä, että luulee voivansa auttaa insinöörejä auton suunnittelussa muulla, kuin sillä palautteella, mitä hän on edellisistä malleista antanut.
 
Eiliseltä. Ferrari kuskit ajo kummatkin n. 100 kierroksen kisasimulaatiot. McLarenit keskitty renkaan testaamiseen ja säätöihin.

Unofficial Tuesday times from Bahrain:
1. Felipe Massa, Ferrari, 1:31.260
2. Kimi Raikkonen, Ferrari, 1:31.590
3. Fernando Alonso, McLaren, 1:31.851
4. Robert Kubica, BMW Sauber, 1:32.108
5. Lewis Hamilton, McLaren, 1:32.193
6. Giancarlo Fisichella, Renault, 1:32.556
7. Heikki Kovalainen, Renault, 1:32.880
8. Franck Montagny, Toyota, 1:32.999
9. Jarno Trulli, Toyota, 1:33.150
10. Sebastian Vettel, BMW Sauber, 1:33.219
11. Christian Klien, Honda, 1:33.378
12. David Coulthard, Red Bull, 1:33.526
13. Mark Webber, Red Bull, 1:33.642
14. James Rossiter, Honda, 1:33.697
15. Takuma Sato, Super Aguri, 1:33.813
16. Ralf Schumacher, Toyota, 1:34.030
17. Scott Speed, Toro Rosso, 1:34.137
 
Kun puhutaan auton kehittämisestä, niin kuskin ainoa tehtävä on ajaa mahdollisimman lujaa ja virheettömästi josta saadaan käppyriä lukemalla selville mihin suuntaan kehitys on mennyt. Kuskit eivät ajon jälkeen mene koneelle vääntämään cadilla uutta tukivartta tai takasiiven mallia. Siellä on 100 insinööriä tehtaalla sitä varten.

Ja tarkoitin nimenomaan sitä että kuskit vaikuttavat auton säätämiseen omalla palautteellaan, mutta eivät auton kehittämiseen! Erottakaas nämä kaksi asiaa toisistaan.

e. Pertti ja pyranha asioista perillä...

e.2. Ja kimihän on siksi loistava testaaja, että pystyy pitämään vauhdin jatkuvasti tasaisesti äärirajoilla, mistä saadaan parasta informaatiota auton toiminnasta. Ja näin ollen inssit voivat kehittää autoa edelleen nopeammaksi.
 
Unofficial Wednesday times from Bahrain:
1. Felipe Massa, Ferrari, 1:30.640
2. Lewis Hamilton, McLaren, 1:31.178
3. Kimi Raikkonen, Ferrari, 1:31.490
4. Giancarlo Fisichella, Renault, 1:31.967
5. Pedro de la Rosa, McLaren, 1:31.971
6. Heikki Kovalainen, Renault, 1:32.068
7. Nick Heidfeld, BMW Sauber, 1:32.254
8. Jenson Button, Honda, 1:32.293
9. Vitantonio Liuzzi, Toro Rosso, 1:32.359
10. Robert Kubica, BMW Sauber, 1:32.648
11. Rubens Barrichello, Honda, 1:32.650
12. Takuma Sato, Super Aguri, 1:32.837
13. Ralf Schumacher, Toyota, 1:33.054
14. David Coulthard, Red Bull, 1:33.146
15. Mark Webber, Red Bull, 1:33.238
16. Jarno Trulli, Toyota, 1:33.384
 
Tuskin Kimi pidättelee vauhtia. Naurettavaa ajatella, että Kimi on niin stara, että "säästelee" kautta varten (ainakaan tietoisesti). Onhan se mahdollista, että Massa uskaltaa jo ajaa ihan limitillä, mutta Kimi hakee vielä tuntumaa uuteen autoon (tosin sitä luulis, että se tuntuma rupeis jo löytymään).

Kimi ja Massa ajaa eri versioilla monasti ja ehkä vähän eri testejä, mutta se ei tosiaan selitä sitä, miksi Kimi on aina hitaampi.

Todennäköisin syy on se, että Massa on vaan nopeampi. Toki oikea kisa sitten näyttää, että kuka on kisassa nopeampi, joten turha vielä pelätä, että Massa vie mestaruuden Kimiltä (onhan sekin toki mahdollista, mutta vain aika voi sen näyttää).
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom