Fobiat

Pikaisella haulla en löytänyt, mutta empä minä täältä koskaan mitään haulla löydä...

Asiaan: Mitä pelkäätte ja miksi?

Itselläni on Myrmecofobia eli pelkään muurahaisia. Aina kesäisin kun on istuuntumassa nurmikolle tai johonkin muualle niin pitää aina tarkistaa viiden metrin alue, että siinä ei vain ole muurahaisia lähettyvillä. Jos sitten sattumoisin onkin ja en huomaa sitä heti niin juoksen Bolttia nopeammin karkuun samalla pomppien jos joku niistä olisi minussa vielä kiinni :D

Tämä on lähtöisin nuoruudesta kun leikittiin kavereiden kanssa kirkonrottaa tai jotain muuta tuollaista ja olin menossa piiloon erään kiven taakse. Olin juuri hyppäämässä sinne kun näin itseäni isomman muurahais pesän. Siitä jäi sitten traumat :D

Kaverit tuosta aina vittuilee ja naureskelee

Todella miehinen pelko, mutta niin... Entäs teillä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itselläni ei varsinaisia fobioita ole. Perkeleen herkkä olen, mutta mihinkään yhteen tiettyyn asiaan en voi pelkojani suuremmin yhdistää. Jos fobiat kiinnostaa, niin kannattaa katsastaa TV-sarja Monk. Siinä on kaverilla ongelmia :D

Pelkään kaloja. Luit oikein, kaloja! En tiedä mitään järkevää syytä miks niitä pelkään. Tiedän kyllä etteivät ne tee mitään. Mutta silti pelko on ihan todellinen. Ollut jo pikkulapsesta asti.
En voi esimerkiksi mennä veteen jos nään pienenkin kalan, jos olen kalastamassa ja joku saa veneeseen kalan joka sätkii niin tekis mieli vaan huutaa. :D
Tää on ihan kamala fobia. Eikä liity siihen että "hyi ällöö kala on limainen" Vaan pelkään niitä todella!
Aluksi muistan että pelkäsin vettä, joka myöhemmin vanhetessa muuttui kaloiksi.
Kesäisin uiminen on yhtä tuskaa kun saa hakemalla hakea uimapaikkoja jotka kelpuutan.
Kalat on kamalia otuksia. Pelkästään kalan kuvan näkeminen saa aikaan pelkoreaktion. Näen myös painajaisia siitä että nukun miljoonan pikkukalan keskellä...
naurettavaa, mutta niin todellista. :D

En tiedä erityistä syytä mistä tää ois lähtösin. Mutta fobioistahan sanotaan että ne saattaa liittyä johonkin muuhun lapsuuden tms traumaan, joka ilmenee fobiana.

Pelkään ampiaisia aivan saatanasti. Pienenä tuli erehdyttyä kurkkaamaan maa-ampiaispesään tuloksena toistakymmentä pistoa ja sairaalareissu. Siitä lähtien olen huutanut ja juossut karkuun moisiin tappaja-ötökköihin törmätessäni :D

Pystytkö katsomaan Nemoa etsimässä -elokuvaa? :D Itseäni esimerkiksi ällöttää katsoa mitään missä näkyy muurahaisia :D

Mulla ei taida mitään varsinaisia fobiota olla, mut ampiaisia pelkään. Lapsena astuin maan sisässä olevaan ampiaispesään ja sain koko lauman kimppuuni; muistaakseni toista kymmentä pistosta. Sen jälkeen friikkaan aina, jos ampiainen tulee muutaman metrin etäisyydelle. :jahas: Onneks en oo pistoille allerginen. :D

Edit.

Pelkään ampiaisia aivan saatanasti. Pienenä tuli erehdyttyä kurkkaamaan maa-ampiaispesään tuloksena toistakymmentä pistoa ja sairaalareissu. Siitä lähtien olen huutanut ja juossut karkuun moisiin tappaja-ötökköihin törmätessäni :D

Samis. :love:

No monesti on forumilla tapana että jos asiasta on threadi niin siinä jatketaan.... muutenhan täällä olisi jokapäivä satoja uusia threadeja. Ja se klassinen käytä hakua!

Mutta se ei silti hyödytä mitenkään ja käytinkin

Tuo haku on kyllä vähä epävarma, ku hakee tietyllä sanalla niin tulee miljoona threadia jossa on mainittukkaan se sana. Ei välttämättä löyvy heti ekana. :/

:offtopic: Itse googletan aina hakemani asian ennen uuden aiheen tekemistä liittäen haun perään sanan ''pakkotoisto'' :D Löytyy huomattavasti paremmin kuin tuolla pakkotoiston omalla haulla, tai sitten olen vain aivan kädetön sen käytössä..

:offtopic: Itse googletan aina hakemani asian ennen uuden aiheen tekemistä liittäen haun perään sanan ''pakkotoisto'' :D Löytyy huomattavasti paremmin kuin tuolla pakkotoiston omalla haulla, tai sitten olen vain aivan kädetön sen käytössä..

Off topikkia vähä lisää.

J0o no olen miettinyt myös sitä vaihtoehtoa että olen surkea haun käyttäjä kun en koskaan löydä sitä tarvimaani topikkia.
Google on joo aika hyvä! Löytyy muutenkin melkee kaikki aina pakkikselta, nii iso foorumi. Niin tulee aina ekana vaihtoehdoksi pakkiksen keskustelu.

Siinä on se " Search Entire Posts " niin siihen kun pistää " Search Titles Only " niin toimii paremmin...

:offtopic:
Löysin tuon ihan suoraan heittämällä oikeaan yläkulmaan fobiat. Ei siinä tarvinnut olla sen suurempi nero.

Tämä forumi menettäisi kokonaan luettavuuden jos joka kerta jokainen tekisi uuden ketjun. Esim hauskat kuvat keskustelussa taitaa olla joku 873 sivua tai joka yö joku tekisi oman keskustelun niin niitäkin olisi noin 2000 keskustelua....

En tiedä onko varsinaisesti fobia, mutta kalan syöminen on jotain mihinkä en vain pysty millään. Luultavasti johtuu siittä, että ei syöty kotona oikeastaa koskaan kalaa, kun isä on allerginen kalalle.

Fobiat on kyllä mielenkiintoinen asia. Olisi mukava oppia ymmärtämään fobioita ja sitä miten ne syntyy ja miten ihminen itse sen kokee jne. Itselläni kun ei ole yhtäkään, niin en osaa asennoitua asiaan. Meilläkin on emännällä kamala hämähäkkikammo ja joskus tekisi vain mieli huutaa, että: "Etkö sä nyt voi vaan olla pelkäämättä niitä?" On nimittäin joskus aika ärsyttävää, kun jostain alkaa kuulua kauhea huuto ja sitten sun täytyy mennä pelastamaan aikuinen nainen kamalalta pikku hämähäkiltä. Miten syntyy kamala täysin järjenvastainen pelko, jota ei voi hallita? Ihmisaivot on kyllä jännä asia, kun tollasia temppuja tekee.

Fobiat on kyllä mielenkiintoinen asia. Olisi mukava oppia ymmärtämään fobioita ja sitä miten ne syntyy ja miten ihminen itse sen kokee jne. Itselläni kun ei ole yhtäkään, niin en osaa asennoitua asiaan. Meilläkin on emännällä kamala hämähäkkikammo ja joskus tekisi vain mieli huutaa, että: "Etkö sä nyt voi vaan olla pelkäämättä niitä?" On nimittäin joskus aika ärsyttävää, kun jostain alkaa kuulua kauhea huuto ja sitten sun täytyy mennä pelastamaan aikuinen nainen kamalalta pikku hämähäkiltä. Miten syntyy kamala täysin järjenvastainen pelko, jota ei voi hallita? Ihmisaivot on kyllä jännä asia, kun tollasia temppuja tekee.

Fobiahan ei ole vain pelkkä pelko,vaan se luokitellaan ahdistuhäiriöiden alalajiksi.
Eli liittyy jollain tapaa muihin psyykkisiin "häiriöihin".
Fobia ei tosiaankaan ainakaa itellä oo mikään pikkupelko, vaan oikeesti lamauttava pelkotila josta ei noin vaan pääse pois, ajattelemalla että mitä mää nyt noita kaloja pelkään. Se on ihan eri luokkaa kuin tavanomaiset pelot.

Ja sit vielä siihen ku fobioitahan voidaan hoitaa lääkehoidolla tai potilaan motivaatiosta riippuen altistushoidolla. Niin itellä ainakin tuo kala pelko on sen luokan pelkoa etten vois ees kuvitella meneväni samaan altaaseen kalan kanssa, aiheuttaa nyt jo väristyksiä. Että ei taitais ihan altistushoidot auttaa, kun fobiikko tietää varmasti muutenkin ettei hänen pelolleen ole mitään oikeaa syytä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom