Flunssasta & C-vitamiinista

Terve,

Vituttaa aivan armottomasti, menossa jo kolmas osa tän talven räkätautisessioista. Kuumetta ei ole, mutta kunto on niin vetelä, että salitouhuihin tulee taas viikon tauko. Ja siihen päälle toinen viikko, ennenkuin treeni kulkee entiseen malliin. Onkos muille samaa vikaa, eli lähes joka talvi flunssa useaan otteeseen?

Olis mitään hyviä vinkkejä, millä saisi flunssan pidettyä poissa? Avantouinti olisi kuulemma kova sana, mutta siihen ei kyllä aika riitä millään, kun ei ole meri ihan vieressä, vaissa Espoossa asunkin.

Eräs punttisalituttu kehui omalla kohdallaan C-vitamiinin popsimista. Ei ole räkätaudit vaivanneet häntä useaan vuoteen. B&K-lehdessä oli juttua C-vitamiinista http://www.bk-sportsmag.fi/2002_1_juttu_5.html mutta mites toi annostus? 1-3 grammaa kuulostaa pirun paljolta, kun olen lukenut muualta, että 60mg olisi vähimmäissuositus. Toki vähimmäissuositus on aina eri asia, mutta silti. Entäs mistäs noin suuria määriä saa? Poretabletteina joutuisi kiskomaan puoliputkilollista ja ämpäri vettä kaupan päälle... :p

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1000mg poretablettejakin löytyy. Esim. Friggsit monissa ruokakaupoissa noin 4e.
Luontaistuotekaupasta löytyy halvempiakin.

C-vitamiini ja ylipäätään runsas ja _monipuolinen_ vitamiininsaanti ja ei varmasti tule kipeäksi, myös L-glutamiini on osoittanut tehonsa vastustuskyvyn tehostamisessa.

C-vitamiinia voit ostaa vaikka poretabletteina, tai esim. 500mg tabletteina. Ei siitä yliannostusta saa, liika menee pönttöön.

Nimim. vitamiininsaanti kohdallaan ja l-glutamiini käytössä, jo vuoden ilman mitään räkätauteja. (Ennen 2-3 kertaa talvessa)

Juttelin kerran erään tutun lääkärin kanssa vitamiinien saantisuosituksista ja hän sanoi, että esim. C-vitamiinin 60 mg suositusannostuksella ei ole mitään tekemistä aktiiviurheilijoiden päivittäisen C-vitamiinitarpeen kanssa. Hän sanoi että sellainen 1000 - 1500 mg alkaa vastata jo totuutta. C-vitamiinin puoliintumisajan takia on hyvä ottaa aamulla 500 mg, päivällä 500 mg ja illalla 500 mg.

Suositusmääristä

Suomen vitamiinien suositusannokset ovat peräisin 1900-luvun alkupuolelta...

Nimimerkillä "1000 mg:tä päivässä"

Originally posted by mikkon75
Terve,

Vituttaa aivan armottomasti, menossa jo kolmas osa tän talven räkätautisessioista. Kuumetta ei ole, mutta kunto on niin vetelä, että salitouhuihin tulee taas viikon tauko. Ja siihen päälle toinen viikko, ennenkuin treeni kulkee entiseen malliin. Onkos muille samaa vikaa, eli lähes joka talvi flunssa useaan otteeseen?

Olis mitään hyviä vinkkejä, millä saisi flunssan pidettyä poissa? Avantouinti olisi kuulemma kova sana, mutta siihen ei kyllä aika riitä millään, kun ei ole meri ihan vieressä, vaissa Espoossa asunkin.

Minulla oli ennen aivan normaalia elämää se, että syksyllä oli yksi ja keväällä toinen flunssa. Kurkku kipeä ensin kolme päivää ja sen jälkeen nokka tukkoon viideksi päiväksi ja jos oikein "onni" potkaisi, niin kaupan päälle vielä poskiontelotulehdus. Tällainen tahti mulla oli niin kauan kuin muistan. No, pudotin 114->104 kiloon Zonella. Olen jatkanut sitä ja nyt kyllä kuulostaa joltakin huuhaaliikkeeltä, mutta yhtään flunssaa ei sen jälkeen ole ollut. Kuitenkin kaksi vuotta on nyt mennyt ja vitamiineja en erikseen popsinut ennen enkä jälkeen. Vihanneksia en ole vieläkään oikein oppinut syömään, vaikka ei tekisi varmaan haittaa aloittaa. Ruokamäärät on pienemmät kuin aikaisemmin(nyt n.2400 kaloria per päivä), treeni kulkee ja kunto on kovempi kuin koskaan. Mulla on pysynyt flunssat näin pois. Onko sitten tuo verensokerin säätely noin tärkeä seikka, mene ja tiedä, mutta minä ainakin olen tyytyväinen. HTH. :)

vaikuttaako tollanen "liika" syönti imeytymiseen ts. tottuuko keho suuriin vitsku määriin ja imeytymisestä tulee tehottomampaa? Eräs tosi "expertti" sanoi mulle tän kun kerroin että lisäravinteita tulee käytettyä joskus. Samaa väitti protsusta että ei kannata ottaa kun imeytyminen menee huonommaks :p

Originally posted by Tomi
C-vitamiinin puoliintumisajan takia on hyvä ottaa aamulla 500 mg, päivällä 500 mg ja illalla 500 mg.

Mikäli olen asian oikein ymmärtänyt niin tuo ei ole tarpeen, koska C-vitamiini varastoituu kudoksiin ja varastojen koko on 20- 50 mg painokiloa kohden. Joten koska varastot on olemassa, niin noin tarkka ei tarvitse olla.

Musclemagissa oli 90 luvun alkupäässä juttu flunssasta ja c-vitamiinista ja siinä oli neuvona flunssaan 25-100 grammaa c:tä päivässä!!! Voi "hieman" rasittaa munuaisia.

oon syöny c-vitamiinia väh 600mg/päivä enkä oo ollu kertaakaan tänä talvena kipeänä, on sitten puhuttu että jos lopettaa c-vitamiinin syönnin niin tulisi helpommin kipeäksi koska keho on tottunut suurempaan määrään:cool:

Originally posted by harde20
on sitten puhuttu että jos lopettaa c-vitamiinin syönnin niin tulisi helpommin kipeäksi koska keho on tottunut suurempaan määrään

Joka mulla ainakin pätee käytännössäkin, ei varsinaisesti C-vitamiinin vaan yleensäkin, jos ei juo proteiinidrinkkiä muutamaan päivään (joku loma tms. ollut jossain vaiheessa) niin johan rupeaa huulet rohtumaan ja flunssa iskemään, jos pienintäkin syytä löytyy. Eli kai se vie hetken ennenku keho taas tottuu siihen pieneen vitamiininsaantiin.

Originally posted by Tomi
Juttelin kerran erään tutun lääkärin kanssa vitamiinien saantisuosituksista ja hän sanoi, että esim. C-vitamiinin 60 mg suositusannostuksella ei ole mitään tekemistä aktiiviurheilijoiden päivittäisen C-vitamiinitarpeen kanssa. Hän sanoi että sellainen 1000 - 1500 mg alkaa vastata jo totuutta. C-vitamiinin puoliintumisajan takia on hyvä ottaa aamulla 500 mg, päivällä 500 mg ja illalla 500 mg.

Olen samaa mieltä ylläolevasta tekstistä.

Suomi taitaa olla ainoa maa, missä on määritelty vain pienin saantisuositus päivää kohti, kun monissa maissa on tietääkseni määritelty optimaalinen ravintoaineiden + vitamiinien saantisuositus.

p.s. taidan mennä ostamaan pari purkkia lisää tota C-vitamiinia.

:D

Originally posted by Dragon
missä on määritelty vain pienin saantisuositus päivää kohti, kun monissa maissa on tietääkseni määritelty optimaalinen ravintoaineiden + vitamiinien saantisuositus.

Olisi hyvä jos olisi määritelty myös jonkinlaiset maximimäärät...

Löytyy

Originally posted by turre101
Olisi hyvä jos olisi määritelty myös jonkinlaiset maximimäärät...

Etsi vaikka netistä LD50 luokitukset. Pitäisi löytyä melkein jokainen ravintoaine ja lääke.

Tässä pari esimerkkiä LD50 -arvoista.

Taulukko

Varokaa nyt ihmeessä sitä suolaa :lol2:

olen ottanut vitamaxia nut jonkin aikaa ja yhdessä teelusikallisessa, eli päivän annoksessa, on c-vit. 750 mg, joka on purkin mukaan 12.5 kertainen määrä "vuorokautisen saannin vertailuarvosta"!
Tämähän tarkoittaisi juuri sitä, että 60 mg olisi se minimimäärä

Tämä ei ainakaan minua ole flunssalta säästänyt sillä nyt MINULLA ON JO NELJÄS flunssa tässä parin kuukauden sisällä, ja vitutus on sen mukainen kun ei koko talvena pääse kunnolla reenin makuun kun ainan viimeistään kahden viikon terveenäolon jälkeen iskee taas tapporäkätauti, PRKL!

Käy osotteessa xxx
muistaakseni tän nettimyymälän noutopiste oli just tampereella!
Sieltä mä vitamaxinin ostin.
Jossei se ollukkaan tampereella ni tilaa sitten oma vitamaxisi netistä, sillä täydellisempää monivitamiini/monikivennäisainevamistetta et tule helpolla löytämään!
Eikä hintakaan päätä huimaa, 700 gramaan purkki maksaa vaivaiset kaksi kymppiä ja tästä purkista tulee kuitenkin pirun monta 5 gramman kerta-annosta

Aiheeseen liittyen löysin Yliopisto-lehden sivuilta seuraavanlaista tekstiä:

"Aikuisen päivittäinen maksimiannos on 500 mg L-askorbiinihappoa, ja sen ylittävän määrän munuaiset poistavat elimistöstämme. Pitkäaikainen jatkuva C-vitamiinin yliannostus saattaa edistää munuaiskivien muodostumista, sillä osa ylimääräisestä askorbiinihaposta muuttuu kehossamme oksaalihapoksi."

Ajatellen siis niitä jotka vetävät +1g/päivä...

http://yliopistolehti.helsinki.fi/1996_20/ylart3.htm

Ainakin tuossa Orionin Ascorbin 500mg -purnukan kyljessä sanotaan jotta "aikuisille ja yli 7-vuotiaille lapsille 1 tabletti 2 kertaa päivässä". Kai sen gramman sitten voi päivässä huoletta mutustella jos ohje antaa 7-vuotiaalle ( =~30kg :)) kakarallekin luvan sen verran ottaa...

Originally posted by notko
Aiheeseen liittyen löysin Yliopisto-lehden sivuilta seuraavanlaista tekstiä:

"Aikuisen päivittäinen maksimiannos on 500 mg L-askorbiinihappoa, ja sen ylittävän määrän munuaiset poistavat elimistöstämme. Pitkäaikainen jatkuva C-vitamiinin yliannostus saattaa edistää munuaiskivien muodostumista, sillä osa ylimääräisestä askorbiinihaposta muuttuu kehossamme oksaalihapoksi."

Ajatellen siis niitä jotka vetävät +1g/päivä...

http://yliopistolehti.helsinki.fi/1996_20/ylart3.htm
Niin ja eiköhän sekin ratkaise, oletko joku sohvaperuna vai aktiivinen harrastaja?!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom